بازدید 46764
در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل

اوباما: ایرانی‌ها حق دارند از انرژی صلح آمیز هسته‌ای برخوردار باشند

به دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم. رهبر معظم ایران علیه بمب اتم فتوا داده است و روحانی تأکید کرده است که ایران بمب اتم تولید نخواهد کرد. مایه دلگرمی ماست که رئیس‌جمهور روحانی تصمیم گرفته رویکردی میانه‌رو اتخاذ کند. من به جان کری، وزیر خارجه آمریکا دستور می‌دهم/ ما همچنین برای رفع درگیری‌های اسرائیل و فلسطین مصمم هستیم. ما هرگز در زمینه حمایت از اسرائیل و هستی آن بعنوان یک دولت یهودی، مصالحه نمی‌کنیم.
کد خبر: ۳۴۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸ 24 September 2013
رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ایرانی‌ها حق دارند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشند.

به گزارش «تابناک»، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ایده اینکه ملت‌ها و مردم می‌توانند در صلح در کنار هم قرار گیرند ظاهراً غیرقابل تصور است. دو جنگ جهانی افکار ما را تغییر داده است.

اوباما در سخنرانی خود تصریح کرد: ما همچون تمامی نسل رهبران جهان، با چالش‌های جدید و عمیقی روبرو هستیم.

وی تصریح کرد که برخی از چالش‌های فوری و قریب‌الوقوع ما حول محور اقتصاد به هم متصل و وابسته جهانی می‌چرخد.

اوباما تأکید کرد: ما با یکدیگر تلاش کردیم تا به یک دهه جنگ پایان دهیم. امروز تمامی نظامیان ما عراق را ترک کردند، سال آینده، ائتلاف بین‌المللی به مأموریت خود در افغانستان پایان می‌دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اشاره به پایان جنگ‌های کشورش در عراق و افغانستان ادامه داد: این همچنین به این مفهوم است که آمریکا از جنگ دائمی زمینی تغییر مسیر داده است. ما به صورت محدود از هواپیماهای بدون سرنشین خود برای برخی اهداف خاص استفاده کردیم.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: جهان در مقایسه با پنج سال پیش به یک مکان باثبات‌تر تبدیل شده است اما با یک نگاه کلی می‌فهمیم که هنوز خطر باقی است.

اوباما درباره پاکستان گفت: در پاکستان تقریباً یکصد نفر در حملات بمب‌گذاری انتحاری در خارج از کلیسا کشته شدند. درگیری‌های فرقه‌ای مجددا به وجود آمده است و گسترش قابل توجه سلاح‌های کشتار جمعی بر پیگیری صلح سایه انداخته است.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس به سوریه پرداخت و گفت: اعتراضات صلح‌آمیز در سوریه با قتل عام و کشتار پاسخ داده شد.

وی ادامه داد: جامعه بین‌الملل از ابتدا متوجه خطر در سوریه شد اما واکنش و پاسخ ما نتوانست با این چالش روبرو شود. آمریکا و دیگر کشورها تلاش کردند تا مخالفان میانه رو در سوریه را تقویت کنند اما گروه‌های افراطی نیز قدرت گرفتند.

اوباما اینگونه ادامه داد: در ۲۱ آگوست، رژیم سوریه از سلاح‌های شیمایی استفاده کرد که به کشته شدن بیش از یک‌هزار نفر از جمله زنان و کودکان منتهی شد.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس به درگیری‌ها در خاورمیانه و آفریقا پرداخت و گفت: چگونه ما باید به درگیری‌ها در خاورمیانه و آفریقا پاسخ دهیم، درگیری‌ها بین کشورها و درگیری‌های درونی؟ در خصوص موضوع سوریه، معتقدیم که بعنوان یک نقطه آغازین جامعه بین‌الملل باید برای سلاح‌های شیمیایی ممنوعیت به وجود آورد.

وی سپس ادامه داد: زمانیکه که تصمیم گرفتم که استفاده از زور در سوریه ضروری است، من خیلی سریع اقدام نکردم.

اوباما به سلاح‌های شیمیایی و قربانیان این حادثه اشاره کرد و گفت: یهودیان در اتاق‌های گاز قتل عام شدند. ده‌ها هزار ایرانی نیز آلوده شدند.

اوباما: ایرانی‌ها حق دارند از انرژی صلح آمیز هسته‌ای برخوردار باشند

وی ادامه داد: شواهد واضح است که رژیم سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

وی گفت: توهین به منطق بشری و این نهاد است که بگوییم که رژیم سوریه پشت حمله شیمیایی نبوده است.

اوباما گفت: شورای امنیت سازمان ملل بدون تهدید نظامی معتبر علیه سوریه، هیچ گونه تمایلی برای اقدام عملی نشان نداد.

اوباما اینگونه تصریح کرد: دولت سوریه با شمردن انبار تسلیحات شیمیایی اولین گام را برداشت. هم‌اکنون باید شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه قاطعی صادر کند.

وی ادامه داد: اگر ما نتوانیم در شورای امنیت سازمان ملل درباره این قطعنامه به توافق برسیم این نشان می‌دهد که شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند حتی اساسی‌ترین قوانین بین‌الملل را اجرا کند. اگر ما موفق شویم، نشان می‌دهد که سلاح‌های شیمیایی جایگاهی در جامعه ما ندارد.

اوباما درباره اقدام نظامی علیه سوریه گفت: فکر نمی‌کنم که اقدام نظامی توسط هرکسی در سوریه بتواند به صلح پایدار منتهی شود. ایده اینکه سوریه به وضعیت قبل از جنگ باز گردد یک آرزو و خیال است. زمان آن رسیده است که روسیه این مسئله را درک کند که حمایت از اسد به نتیجه کاملاً برعکسی که ما به دنبال آن هستیم منتهی می‌شود.

اوباما تأکید کرد: ما به تلاش و همکاری در مسیر سیاسی متعهد هستیم.

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: ما از مشارکت تمام کشورهایی که بتوانند به جنگ داخلی سوریه پایان دهند، استقبال می‌کنیم.

وی درباره کمک به مخالفان سوریه اینگونه گفت: امروز من اعلام می‌کنم که آمریکا ۳۴۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه دیگر در اختیار سوریه قرار می‌دهد.

اوباما ادامه داد: می‌دانم که برخی از آنکه اقدام نظامی در سوریه صورت نگرفت، ناامید هستند و آن را نشانه ضعف می‌دانند.

وی در ادامه این حرف خود گفت: آمریکا به دلیل دخالت در خاورمیانه مورد انتقاد گرفته و سپس متهم شده است که نتوانسته کمکی به رفع مشکلات کند. آمریکا آماده است از تمامی عناصر قدرت خود که شامل اقدام نظامی می‌شود، برای تضمین منافع اصلی آمریکا در منطقه استفاده می‌کند.

اوباما گفت: ما جریان آزاد انرژی از منطقه به باقی جهان را تضمین می‌کنیم. ما شبکه‌های تروریستی که مردم ما را تهدید می‌کنند از بین می‌بریم. زمانیکه دفاع از آمریکا از حملات تروریستی ضروری باشد، اقدام مستقیم انجام خواهیم داد. ما فعالیت‌های هسته‌ای که به گسترش سلاح‌های هسته‌ای منتهی می‌شود را رد می‌کنیم.

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: ما عمیقا بر این باوریم که به نفع ما است که شاهد خاورمیانه و آفریقای شمالی که در صلح و رفاه است، باشیم.

وی سپس به موضوع ایران پرداخت و گفت: آمریکا و ایران از سال ۱۹۷۹ تاکنون از یکدیگر جدا شده‌اند. این بی‌اعتمادی ریشه عمیقی دارد.

اوباما ادامه داد: فکر نمی‌کنم که این تاریخچه دشوار یک شبه قابل رفع باشد. این بدگمانی‌ها بسیار عمیق و ریشه دار است اما اگر بتوانیم موضوع هسته‌ای ایران را رفع کنیم سپس به گام‌های بزرگتری که بر اساس احترام دو جانبه است منتهی می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا درباره ارتباط با ایران تصریح کرد: من برای رئیس‌جمهور روحانی نوشتم که ما می‌خواهیم این مسئله از طریق صلح‌آمیز رفع شود اما اجازه دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را نمی‌دهیم. ما به دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم.

اوباما تأکید کرد: رهبر معظم ایران علیه بمب اتم فتوا داده است و روحانی تأکید کرده است که ایران بمب اتم تولید نخواهد کرد.

وی ادامه داد: این سخنان باید با اقداماتی که شفاف و قابل تأیید باشد، همراه باشند.

اوباما سپس ابراز امیدواری کرد: مایه دلگرمی ماست که رئیس‌جمهور روحانی تصمیم گرفته رویکردی میانه‌رو اتخاذ کند. من به جان کری، وزیر خارجه آمریکا دستور می‌دهم که با قدرت‌های اروپایی در جهت یافتن یک راه‌حل برای ایران همکاری کند.

وی سپس به موضوع اسرائیل و فلسطین پرداخت و گفت: ما همچنین برای رفع درگیری‌های اسرائیل و فلسطین مصمم هستیم. ما هرگز در زمینه حمایت از اسرائیل و هستی آن بعنوان یک دولت یهودی، مصالحه نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: فلسطینیان حق دارند تا در دولت مستقل خود در امنیت و وقار زندگی کنند. همانطور که مردم فلسطین نباید آواره شوند، دولت اسرائیل نیز باید به بقای خود ادامه دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: رهبران اسرائیل و فلسطین تمایل خود برای خطر کردن را نشان دادند. همه ما باید این مسئله را به رسمیت بشناسیم که صلح یک ابزار قدرتمند برای شکست افراط‌گرایان سراسر منطقه است. روابط میان اسرائیلی‌ها و اعراب می‌تواند به یک موتور اقتصادی تبدیل شود.

وی سپس به مشکل ایران و اسرائیل پرداخت و تأکید کرد: پیشرفت واقعی در زمینه ایران و اسرائیل و فلسطین تأثیر عمیق و مثبتی بر منطقه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس به آفریقا پرداخت و گفت: زمانیکه انتقال قدرت در تونس و مصر آغاز شد، جهان پر از امید بود. در آمریکا ما از آنهایی که خواستار تغییر بودند، حمایت کردیم. مرسی به صورت دموکراتیک انتخاب شد اما ثابت شد که تمایلی به بودن اون نیست و نتوانست با بقیه همکاری کند.

اوباما سپس ادامه داد: آمریکا از روی عمد ترجیح داد که در مصر طرف کسی را نگیرد. دموکراسی واقعی در مصر نیازمند احترام به حقوق اقلیت‌ها و حاکمیت قوانین است. آمریکا روابط خود با مصر را در زمینه موضوعات کلیدی حفظ می‌کند اما هنوز درباره تحویل سامانه‌های نظامی خاص اقدامی انجام نداده است.

رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد: ما این تصور را که عقاید دموکراتیک در واقع صادر شده غرب است و در تضاد با اسلام است را رد می‌کنیم. اینها تصورات جهان است.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش پایانی سخنان خود گفت: خطر جهان این نیست که آمریکا برای مداخله کردن خود در کشورهای دیگر مشتاق است، این است که اگر آمریکا مداخله نداشته باشد، چه می‌شود. من بر این باورم که عدم مشارکت آمریکا یک اشتباه است. شاید برخی مخالف باشند اما من فکر می‌کنم که (وجود) آمریکا ضروری و حتمی است.

دانلود

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر