بازدید 66499

چرا مردم ایران مثل ژاپنی‌ها برای کتاب صف نمی‌کشند؟!+فیلم

این شرایط برای ژاپن نه به واسطه نشستن و به نفت و گاز و ثروت ملی خیره شدن و دل بستن و سهم خواستن، که با مطالعه و مطالعه و مطالعه و سختکوشی و سختکوشی و سختکوشی تحقق یافته و اگر این تلاش عمومی نبود، مردمان کشوری که به واسطه محدودیت جغرافیایی، از محدودیت دسترسی به مواد اولیه رنج می برند و سالیانه بیش از 600 میلیارد دلار واردات دارد، دیگر توان برپایی دوباره تمدن شان را نداشتند...
کد خبر: ۳۴۶۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۰ 20 September 2013
پس از انتشار گزارش «تابناک» پیرامون قیمت بالای کتب به عنوان انگیزه اصلی مردم برای کاهش گرایش به این محصول کلیدی، نقدی اساسی از سوی برخی منتقدان تیزبین به این موضوع وارد آمد و آن هم قیاس وضعیت ایران با دیگر کشورهای توسعه یافته و میزان مطالعه و خرید کتاب در این کشورها بود؛ موضوعی اساسی که نشان می‌دهد شاید بی انگیزگی مردم برای هزینه در حوزه کتاب، به مراتب پراهمیت تر از افزایش شدید قیمت کتب باشد.

به گزارش «تابناک»، تردید نداشته باشید که اگر نسبت متوسط سطح مطالعه عمومیِ «واقعی» در کشورهای مختلف با میزان توسعه یافتگی علمی و صنعتی این کشورها قیاس نمود، ارتباطی مستقیم را شاهد خواهیم بود، بدین معنا که هرچه میزان توسعه یافتگی علمی-پژوهشی و صنعتی یک کشور بالاتر باشد، سرانه مطالعه روزنامه ها و کتب در این کشورها بیشتر است و بارزترین مصداق در این زمینه ژاپن است؛ کشوری که کتب برای مردمانش یکی از «کالاهای ضروری» است و همان نوع رفتار مردمان ایران زمین برای تهیه کالاهای اساسی شان را ژاپنی‌ها در قبال کتاب انجام می‌دهند.

هنوز صف شیر شیشه‌ای را فراموش نکرده‌ایم که در بامداد و پیش از روشن شدن هوا یا در پاسی از شب، صف‌های طولانی برای خرید بطری‌های شیشه‌ای شیر مقابل مغازه ها برقرار می‌شد و شاید بتوان این رفتار را نه برای خوراک که برای یک محصول خواندنی در ژاپن تماشا کرد و اگر در آمریکا برای آیفن صف کشیده می‌شود، این اتفاق در ژاپن برای کتاب می‌افتد و در سرزمین آفتاب تابان امری غریب نیز محسوب نمی‌شود. یکی از مشهورترین این صف‌ها برای آخرین کتاب موراکامی رخ داده بود که به در نوع خود اتفاق منحصر به فردی محسوب می‌شد.

چرا مردم ایران مثل ژاپنی‌ها برای کتاب صف نمی‌کشند؟!+فیلم

صف‌های مستمر خریداران کتاب «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتی‌اش /Colorless Tsukuru Tazaki and His Years of Pilgrimage  色彩を持たない多崎つくると、彼の巡礼の年» که در سراسر ژاپن مقابل کتاب‌فروشی‌ها برقرار شده بود، باعث شد یک هفته کتاب فروشی‌ها تعطیل نکنند و به صورت شبانه روزی در حال فروش کتاب باشند تا بدین ترتیب «بونگیشونجو» یکی از بزرگترین ناشران ژاپنی اعلام کند که تیراژ این کتاب از یک میلیون نسخه عبور کرده و جالب اینکه چنین تیراژ با تک نسخه فروشی به دست آمده و حاصل اتفاقاتی نظیر خرید چند هزار نسخه‌ای کتاب توسط دستگاه های مختلف ژاپن نبوده است!

این اتفاق البته چندان تازگی نیز ندارد و «1Q84» دیگر اثر موراکامی که در آوریل 2010 منتشر شد نیز با اتفاق مشابهی همراه بود و کتاب فروشی ها برای فروشش به صورت شبانه روزی باز بودند و البته این موضوع درباره نویسنده ای که فروش کتاب «جنگل نروژی» اش تنها در ژاپن بیش از 10 میلیون نسخه بوده، اتفاق عجیبی نیست و ژاپنی ها ثابت کرده‌اند برای کتاب به اندازه خوراک، پوشاک و مسکن شان ارزش قائل هستند و از سر شکم سیری نیز در پی کتاب نیستند که اگر بودند، می‌توانستند به سادگی و به صورت آنلاین کتابها‌هایش را خریداری کنند.

آنها برای کتاب حرمت قائلند، کما اینکه برخی از فرزانگان و پیشینیان ما نیز برای کتاب حرکت قائل بودند و اینچنین است که وقتی یک ژاپنی نخستین نسخه از کتاب موراکامی را می‌خرد، با فلاش صدها دوربین مواجه می‌شود که رفتاری شبیه به قهرمان ها یا فاتحان یک قله مرتفع را با او داشته‌اند و کتاب خوانی چنین ارزش والایی در شرقی ترین سرزمین قاره دارد که وقتی نام ژاپنی این کتاب را جست و جو کنید، با سیل عظیمی از تصاویر مواجه می‌شوید که ژاپنی‌ها با این کتاب و دیگر کتب ثبت کرده‌اند و دقیقاً انگار با یار مهربانی عکس یادگاری گرفته ‌و به اشتراک گذاشته‌اند.

چرا مردم ایران مثل ژاپنی‌ها برای کتاب صف نمی‌کشند؟!+فیلم

همین ماجرا در کشور خودمان نیز رخ می‌دهد و برخی کتب چهره های مطرحی همچون احمدرضا احمدی به دو هزار نسخه و بسیار از نویسندگان مطرح دیگر به 500 نسخه نیز نمی‌رسد، چه رسد به آنکه برای خرید یک جلد کتاب صفی برپا شود و یا در جلسه نقد و بررسی کتابی مهم، سیل جمعیت، امکان نفس کشیدن را دشوار کرده باشد! طبیعتاً چنین انتظاراتی در جامعه‌ای که کتاب به عنوان یک عنصر حیاتی به بهانه هایی همچون گرانی کاغذ وارداتی، خریده نمی‌شود حکم رویا را دارد و اگر چنین غلغله ای نیز برپا شود، نه برای خودِ کتاب برای دیدن و امضاء گرفتن و پز روشنفکری دادن عده ای تحت عنوان کتاب خوان است.

شاید برخی بگویند باید نسخه های الکترونیک کتب توسعه یابد و یا محصولات دیگر، کارکرد کتاب را در دنیای کنونی محدود کرده اند. آیا کتب الکترونیک و حتی کتابخوان های الکترونیک در ایران یک هزارم ژاپن توسعه یافته و یا آیا توسعه دیجیتال و سهولت و سرعت دسترسی به اطلاعات در ایرانی، دهم ژاپن شده است؟ پس چرا ژاپنی‌ها همچنان یک میلیون نسخه کتاب چاپی را ظرف یک هفته می‌خرند و نسخ الکترونیک نیز طبیعتاً فروش خود را دارند و چرا در مملکتی که نسخه الکترونیک بسیار محدود منتشر می‌شود و لاجرم به خرید نسخ چاچی هستیم، کتب با تیراژ یک دوهزارم ژاپن منتشر می‌شود؟!

پاسخ را شاید در فرهنگ‌ها (و نه تمدن و پیشینه و تاریخ و افتخارات) خودمان جست. مردمان ژاپنم 70 سال پیش و در پی جنگ جهانی و سپس بمباران اتمی کشورشان تقریباً با خاک یکسان شد، بخش اعظمی از قلمرو ژاپن از جمله کره جدا شد و این کشور به جزایری که مجموعاً کمتر از یک چهارم ایران وسعت دارند محدود شد و طبیعتاً اگر ایران هفتاد سال پیشین یک خرابه بدون ثروت ملی به نام نفت نیز بود و حتی در گوشه ای از این جهان و نه در منطقه ای سوق الجیشی قرار داشت، امروز می‌بایست به همت مردمانش همتراز ژاپن یا حداقل کره در حوزه علمی، صنعتی و اقتصادی باشد اما چنین نشد.

چرا مردم ایران مثل ژاپنی‌ها برای کتاب صف نمی‌کشند؟!+فیلم

امروز ژاپن با 127 میلیون جمعیت، سومین اقتصاد بزرگ جهان را از نظر تولبید ناخالص داخلی در اختیار دارد و با صادرات حدود 800 میلیارد دلار در هر سال، چهارمین صادرکننده بزرگ جهان است و امروز درآمد سرانه ژاپنی‌ها بیش از 33 هزار دلار و درآمد سرانه ما ایرانی ها حدود چهار هزار دلار گزارش شده که مقایسه این اعداد به خودی خود نشان می‌دهد فاصله دو کشور چقدر عمیق است و این قیاس‌ها وقتی که در حوزه‌های علمی و صنعتی پیش می‌آید، فاصله‌ای عجیب تر می‌شود و در برخی حوزه ها، کشورهایی همچون آمریکا نیز از ژاپن عقب می‌مانند.

این شرایط برای ژاپن نه به واسطه نشستن و به نفت و گاز و ثروت ملی خیره شدن و دل بستن و سهم خواستن، که با مطالعه و مطالعه و مطالعه و سختکوشی و سختکوشی و سختکوشی تحقق یافته و اگر این تلاش عمومی نبود، مردمان کشوری که به واسطه محدودیت جغرافیایی، از محدودیت دسترسی به مواد اولیه رنج می برند و سالیانه بیش از 600 میلیارد دلار واردات دارد، دیگر توان برپایی دوباره تمدن شان را نداشتند. ژاپنی‌ها بر روی مغزهایشان سرمایه گذاری کردند و استفاده شبانه روزی از «کالایی اساسی» تحت عنوان کتاب را لحظه‌ای فراموش نکردند تا امروز سرآمد توسعه یافتگی باشند. تردید نداشته باشید که ژاپنی ها امروز کتاب خوان نشده اند و آن زمان که درآمد سرانه شان بسیار اندک بود، کتاب خوان بودند و اساساً کتاب خوانی رابطه مستقیمی به سرانه بالای درآمدی ندارد که اگر داشت، کویتی و قطر و دیگر کشورهای ثروتمند در رتبه نخست کتاب خوانی قرار داشتند یا در هند، سرانه مطالعه بسیار اندک بود!

آیا روزی فراخواهد رسید که هر خیاط، نجار، کفاش، مکانیک و... حداقل همواره کتبی درباره حرفه اش روی میز کارش باشد و مطالعه برای دانشجوی مملکت مان به کتاب ارائه شده توسط استاد راهنما محدود نشود؟ آیا روزی فراخواهد رسید که کلان سرمایه داران کشور به طمع سود کلان حوزه کتاب، در عوض ساخت مسکن، در پی ساخت کتاب فروشی‌های زنجیره‌ای برآیند و آیا روزی فرا خواهد رسید که درهای کتاب فروشی برای فروش یک کتاب تازه نشر یافته، تنها یک ساعت - نه یک شبانه روز یا یک هفته - دیرتر بسته شود؟ آیا این خودخواهی است که چنین آرزویی را «رویای ایرانی» خواند؟

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۲۵۶
چون سطح توسعه و زندگی و رفاه در ژاپن بیشتر است و مردم ناچار نیستند برای اجاره خانه دادن در چند جا مشغول کار باشند.
پاسخ ها
حسام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
دوستان اگه عشق به کتاب باشه یا حداقل زمینه ی این عشق و فراهم کنن ملت گشنگی می کشن اما برا خوندن کتاب صف می کشن
چطور که تو خود افریقا با اون وضع معیشتی مردمی بودن حاضر بودن به جای نون براشون کتاب ببرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
و يك مساله ديگر عناوين كتاب هاستو شما دقت كن يه نمايشگاهي كه باز ميشه از ده تا ستون كتاب شش تاش مربوط به يك سري از موضوعات خاصه كه به نظرم ديگه نسل جديد بهشون توجه نميكنن بعدش هم ميگي به هركي بيا بريم نمايشگاه كتاب ميگه ول كن بابا معلومه كتاباش چيه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
چون كتابی كه به اسم یك نویسنده چاپ می شود در حقیقت "محصول تیمی" وزارت ارشاد است ! نه نویسنده !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
اگر کتاب های درست و حسابی موجود باشد
مردم فکر آزاد داشته باشند
برای یک لقمه نان شبانه روز بدبختی نکشند
و برای رسیدن به محل کار 2 ساعت توی اتوبوس کنسرو نشوند شاید بتوانید در مورد فرهنگ مردم سخنی بگویید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
همه چیز به پول بستگی داره و پول که سرازیر بشه، کیفیت همه چیز بالا میره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
این بهونس
کسی که کتاب خون باشه
تو رختخواب هم کتاب میخونه
ما ایرانی ها خودمونو بهتر میشناسیم
چرا گول بزنیم خودمونو؟
ناشناس
| Switzerland |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
در عوض در ایران برای نابودی اقتصادی کشورشان تو صف دلال بازی دلار سکه مسکن و... هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
مرگ بر آمریکا
دلت خوش ها!!! کتاب!!!
پاسخ ها
حاج غلام
| Germany |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
کتاب که نه! ولی برای کباب عجیب تو صف وایمیستیم!
vv
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
دمت گرم حاج غلام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
گشنگي نكشيدي ....حس مطالعه واست نمونه
آقای گرفتار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
هر چند من قبول ندارم که اگر وضع معیشتی مردم بهتر بشه وضع خوندن کتاب هم بهتر میشه چون تو همین وضع معیشتی در زمان تعطیلی جاده های شمال ترافیک سنگین میشه یعنی مردم هزینه ای رو برای تفریح در نظر گرفتند که میشد خرج کسب آگاهی و خرید کتاب بشه
ولی هستند کسانی که اهل کتاب هستند و بخاطر قیمت کتاب دیگه مطالعه نمیکنند
خودم از دسته ی دوم هستم چون دیگه توانشو ندارم.سه سال هم هست مسافرت نرفتم
ژاپنی ها حسی دارند که در اغلب ایرانیان سالهاست که نابود شده است، حسی که حرکت برای آبادانی و پیشرفت کشورشان را در همه عرصه ها در آنها همیشه زنده نگه میدارد، حس وطن پرستی که ما دقیقاً نقطه مقابلش را داریم حس خود پرستی داریم و همه چیز را برای رفاه حال شخص خودمان می خواهیم به میهن و خاک و هموطنانمان کاری نداریم، همون ضرب المثل "شما کلاه خودتو بگیر باد نبره به بقیه کاری نداشته باش"، این ضرب المثل سرلوحه زندگی ما شده ...
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
متاسفانه مطلب درستی گفتید
ناشناس اول هم درست گفتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
درود بر تو که حرف دل منو زدی
بانو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
این حس را در این سالها، چه کسی (چه کسانی) در جامعه به وجود آورده و پرورش داده است دوست گرامی؟؟ کمی فکر کنید متوجه میشوید ...
به نطرت من که اول باید حواسم باشه از آلودگی هواوپراید واسکانیا نمیرم بعد برم تخم مرغ 350 تومنی که معلوم نیست فردا هم 350 تومن باشه بخرم برم دنبال خرید کتاب؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
توی متن یک اشاره ظریف شده: چرا کویت و قطر که درآمد مردمشون شاید از ژاپنی ها هم بیشتر باشه، یک دهم ژاپنی ها هم کتاب نمی خونند؟! پس ربطی به درآمد و اینها نداره. اینها بهانه است
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
علت اینکه سطح فهم و تحلیل شما اینقدره، اینه که کتاب نمیخونی. و الا توی آفریقا مردم از من و شما گرسنه ترند اما آمار مطالعه شون بیشتره...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
در پاسخ به ناشناس محترم
شايد به درآمد ربط نداشته باشه ولي مطمئنا به ميزان گرفتاري و مشغله فكر و ذهني و ساير مشكلات پيدا و پنهان ربط داره
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
فقط به سطح فكري مردم يك كشور بستگي داره، به اولويت هاي ذهني، به اين كه صدا و سيما صبح تا شب چيپس و پفك تبليغ مي كنه ، يا كباب پز يا تن تاك يا هزار تا چيز مزخرف ديگه، مردم هم كه ماشاالله همه به فكر شكم محترم. اصلا دغدغه مردم مطالعه نيست. دغدغه مردم پيشرفت نيست. مردم يه پول مفتي مي خوان بخورن بخوابن و خوش بگذرونن.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
آقا مهدی!
تخم مرغ بشه دونه ای 30 تومن هم شما کتاب خون نیستی، مشکل از جای دیگه اس!
طاهره
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
به نظر من شما اگر میلیلردر هم باشی باز فکر خوشگذرانی هستی تا دانستن و دانایی پس به مخت زیاد فشار نیار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
شما برای هر نقظه ضفعت همین دلیل رو میاری فکر کنم. حتما توی کنکور هم اگر رتبه ت بد بشه میگه بنزین گرون بود!!!!
بانو
| Netherlands |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
کتاب خوندن لزوما به معنای کتاب خریدن نیست، اگه ادم اهل مطالعه باشه میتونه از کتابخونه ها استفاده کنه یا از دیگران امانت بگیره یا کاری رو انجام بده که الان مدتیه تو فیسبوک انجام میشه : تاخت زدن کتابها باهم
بلاخره اگه دنبالش باشی راهشو پیدا میکنی، بی پولی و گرونی بهانه س
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
هر وقت تونستیم اشکالاتمون رو فهمیم و به جای توجیه قبول کنیم و سعی کنیم درست بشیم پیشرفت می کنیم.خوبه اقتصاد هست واسه همه چیمون دلیل بیاریم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
اینقدر که به فکر شکممونین به فکر چیز دیگه نیستیم. تو مترو و اتوبوس هم نمیشه کتاب خوند؟ ما تو وقت تلف شدمون یا حرف مفت می زنیم یا تخمه میشکنیم. هیچ یادم نمی ره یه موتوری از مغازه دار تخمه می خرید و با می گفت سرکاری خوبیه. از مردمی با این طرز فکر انتظار داریم تو صف کتاب وایسیم. اگه کتاب رو مجانی هم بکنن ملت ما کتاب خون نمی شن. این حرفا جز بهانه برای سلب مسوولیت از خودمون چیز دیگه ای نیست.
ناشناس
| Germany |
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
قیمت کتاب و دغدغه مردم را کم کنند .ببینند کتاب می خوانند یا نه
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
مهدی جان شما عضو کتابخانه هستید؟
کتاب مفت را می خوانی؟
نه این چنین روزی نمیرسه
چون تو صف روغن و قند وشکریم بیشتر
... برای دیدن اعدام در میادین شهر صف میکشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
اگر با وی پی ان نیستی..
توی خوب کشوری زندگی می کنی
همانجا بمان و این کشور و مردمانش و اشتیاق دیدن جان کندن یک مجرم بر بالای دار را بهم واگذار کن
هرگز چنین نمیشود!!!
تا وقتی که دانشجویی که من باشم میبینم فامیل بیست و دو ساله من با دامادش که هر دو تا سوم راهنمایی سواد دارند از راه وارد کردن سنجاق قفلی از چین صاحب عمارتهای اسمانخراش در شمال تهران شده اند و پورشه سوار میشوند کوچکترین سفرشان سواحل انتالیا است و مرتب در خارج از کشور ویلا میخرند و شرکت ثبت میکنند ...اما استاد بنده در دانشگاه باسالها کتاب خواندن و گرفتن مدرک دکترا از دانشگاه انگلستان فقط ماهی یک میلیون درامد دارد و منتظر وام دانشگاه است تا اپارتمانی 80 متری در وسط شهر بخرد و ارزو دارد تا در سال یک بار به مشهد برودو تازه توسط این تازه به دوران رسیده ها مورد تمسخر واقع میشود که فلانی عرضه نداره ...چون عرضه را در زرنگی و کلاه برداری میبینند اوضاع از این هم بدتر میشود تابی جان.....حتما چاپ کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
درسته و در نهایت آینده چندان مناسبی در انتظار ما نیست
,وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
دوست عزیز ناشناس حرف شما درست اما کسی نگفت یه تاجر سوزن هم کتاب نخواند . مشکل ما اینکه تا اسم کتاب میاد یاد درس و کنکور می افتیم حتی همون تاجر هم کتاب بخونه بیشتر پیشرفت می کنه. ثانیاً تمام جهان اساتید و عالمین تاجر و سرمایه دار نیستند. اتفاقاً شما به تاریخ بنگرید برعکس هم هست. لذا برای کتاب نخواندن بهانه نیاورید. با تمام بدبختی ها و سختی ها می شود کتاب خوند حتی در حد یک صفحه در روز.
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
و از ما جز اندکی کتابخوان در نمی اید.
کاملا تایید می کنم. یکی مثل من هم که کتاب می خواند< نوعی از خودگذشتگی می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
احسنت
james.sunderland24
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
سلام. بله متاسفانه چه حرف درست و دردناکی زدید شما.خیلی بیشتر دردناکه این حرف..
فیمت ها خیلی بلاست
اما دلیل اصلی نیست
پاسخ ها
طاهره
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
سلام
پس کتابخانه های عمومی که با راحتترین روشها برای مطالعه اند را برای چی ساخته اند
ناشناس
| Cambodia |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
همون كتابخانه ملي شرط ثبت نامش ارشد داشتنه !!!
مردم ایران مثل مردم ژاپن برای کتاب صف نمیکشند چون جیبشان به اندازه مردم ژاپن پر پول نیست و فکرشان به اندازه آنها مشغول قسط و وام نیست. و اگرنه اونموقع که مردم ژاپن تو جنگلها همدیگر را میکشتند 2500 سال پیش طبق اسناد تاریخی ایرانیان باطری قابل شارژ اختراع کرده بودند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
داشتم مهم نیست ، دارم مهم است.
ناشناس
| Germany |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
خوب عزیز دل برادر چی شده که جیبشان پر پول شده و سرانه ی هر نفر 33 هزار دلار سالانه است و ما 4 هزار دلار؟! تا کی میخواید به تاریخ و گذشته تون بنازید. آمریکا 500 سال هم سابقه و تمدن نداره داره به کل دنیا حکومت میکنه . . .!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
پدران ما بله، اما بنظر نمیرسه ما فرزندان باعرضه ای باشیم آقای چوپان!
از استدلالهامون معلومه
طاهره
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
سلام چوپان محترم
اگه دقت کنی توی مقاله گفت ژاپنی ها در زمان ویرانی کشورشان هم کتاب خوان بوده اند نه با پولدار شدن کتابخوان شده باشند چون ژاپنی ها با دانایی است که ثروتمند می شوند و ما ایرانی ها بدون دانایی بیشتر ثروتمند می شویم که این برنامه ریخته شده برای ایرانی ها است تا همیشه در نادانی و محتاجی بمانند.
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
کدوم کتابخانه از 100موضوع و عنوان مورد علاقه شاید یکی یا دو مورد پیدا بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
باطری قابل شارژ؟!
میشه این اسناد تاریخیتون رو هم بگین.
مردم ایران حتی برای بدست آوردن مواد غذایی هم تلاش نمی کنن چه برسه به کتاب دلت خوشه عمو جوناااااااااااا مردم ما ...فقط به فکر اینن که یه جایی گیر بیارن بیشتر لم بدن و بیشتر بخوابن حتی هنر تفریح کردنم نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
خوب شاید اعصاب ندارن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
واقعا بهترین نظری بود که دیدم. اصل مطلب رو بیان کردی.
همه چی رو نباید به شرایط اقتصادی ربط داد.مردم کویت که تو پول غلت میزنن هم مطمئنا با کتاب بیگانه ان.پس ربطی به شرایط اقتصادی نداره.کسی که کتابخون باشه شده نون شب هم نداشته باشه کتابشو تهیه میکنه.دیدم که میگم.پس تز الکی نده آقاجون!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
حداقل فرهنگ ترافيك انها از ما بالاتر است
مطمئنا بیشتر به فرهنگ ما ایرانیها ربط داره نه به جیبمون چون حداقل توهرخونه لپتاپی کامپیوتری موبایلی هست اما بااینکه قانون کپی رایت توکشور مارعایت نمیشه حتی کتابهارودانلود هم نمیکنیم بخونیم
لا اقل زیر نویس میکردی ببینیم چی میگن!!!!!

در کل خوشبحالشون
ممن که با این قیمت ها آروزی کتاب خریدن رو باید بگور ببرم
پاسخ ها
طاهره
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
سلام ناشناس جان
من کتابدار کتابخانه های عمومی از همه اونهایی که از گرانی کتابها می نالن از جمله شما که دربدر به دنبال کتابید ولی پول نداری! دعوت می کنم بیا کتابخوانه تا ما چشممون به جمالتان روشن بشه عزیز دل برادر!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
کتابخانه خوبه
اما کتاب خریدن و خواندن چیزه دیگه یه
یه فرهنگه
یه نشانه
تربیته
مایه شادیه روحه
تفریحه
با سلام

حق با شماست ، در حال حاضر سایتهای زیادی ebook رایگان در اختیار مردم میگذارند ولی مردم ما احساس نیازی نمیکنن و ساعتها وقت برای نگاه کردن و دنبال کردن سریالهای ماهواره صرف میکنند. مسئله پول و زمان نیست مسئله تنبلست دوست عزیز.
چون در ژاپن باید با سواد باشی تا سر کار رات بدن ولی در ایران باید بلد باشی فیلم بازی کنی که سر کار بری. ...
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
این علت العلل رو خوب اومدی
من با فوق لیسانس روابط بین الملل نتونستم کاری بهتر از نگهبانی در فرودگاه پیدا کنم در حالیکه بعضی از ما بهترون با زیر دیپلم در همین فرودگاه دایم به مسافرت خارج از کشور می رن. حیف وقت و پولی که بابت کتاب دادم . هرچند ته دلم پشیمون نیستم اما خیلیها رو به این نتیجه رسوند که راه من رو نرن.لطفا منتشر کنید. شما تا حالا از من هیچی منتشر نکردید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
ناصر جان؛ دیوار حاشا بلنده. کسی تضمین نکرده اگر شما بری این رشته حتماً یک کار تو وزارت خارجه برات کنار بزارن. شما اگر از همون اول می رفتی دنبال کار شاید الان هم پولدارتر بودی هم با تجربه تر.
آقا ما پول کتاب درسی دانشگاهیمونم به زور میدیم !
من معلم با مدرک فوق لیسانس و 25 سال خدمت 850 هزار تومن حقوقم است و ارایشگر جوان سر کوچه مان با مدرک 5 ابتدایی 2 میلیون ! خوب عزیز برادر من و فرزندم و شاگردانم چه انگیزه ای برای خواندن کتاب دارند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
مشگل شما این هست که درس و علم را به خاطر پول فهمیدی نه خود علم
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
اما تو بعنوان معلم خیلی بیشتر وقت برای کتاب خواندن داری و آن آرایشگر باید حداقل 16 ساعت در روز کار کند.

ناقلا روزی چند ساعت کار می کنی؟ نکنه تو هم مثل زن برادرم فقط 4 یا 5 ساعت بیشتر کار نمی کنی ولی مرتب نق می زنی. در ضمن آرایشگر منافع معلم ها را ندارد و خرج دکتر و دندانپزشک که خیلی گران است را باید خودش پول بدهد. در ضمن تو که سفر می کنی برای مسکن پول نمی دهی و خیلی مزایای دیگر که اگر رویهم بگذاری تو بعنوان معلم پول بیشتری می گیری و وقت زیادتری برای خواندن داری اما حیف که فقط نق زدن بلدی؟ ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
احسنت به پاسخ دوم.
کتابدار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
سلام معلم عزیز در آستانه سال نو متاسف شدم از این کلامت چون همه چیز را شماهم با پول می سنجید توقعی نیست وقتی معلمی همراه دانش آموزانش به کتابخانه میان اول از همه معلم می پرسه قیمت ایت کتاب چنده و من کتابدار باید یادآوری کنم اینجا کتابخونست و نه فروشگاه از بس کتاب نخونده کتابخانه هم ندیده!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
سید امیر درست میگه. معلم ها تو همه دنیا اینقدر بیکاری دارند نه فقط تو ایران. دلیلشم اینه که اونا کار فکری می کنند و این استراحتشان طبق قوانین بهداشت کار می باشد. ضمنا اونا باید در وقت بیکاری مطالعه هم بکنند ولی به دلیل اینکه برای اونها همانند کارمندان بانک و نفت و... ارزش قایل نیست. و به دلیل سیستم بیمار آموزشی که به اونها و شاگردان تحمیل شده و سبب بی میلی محصل م معلم می شود تمایل به باسوادتر بودن ندارند و حتی در اوقات موظف خود هم خود را زیاد درگیر دانش آموز نمیکنند چه برسد به اینکه در زمان بیکاری مطالعه هم بکنند. معلمها میگویند چرا مطالعه کنم؟چرا با این وضع حقوقم کار دوم نکنم؟
بنده کارشناسی نرم افزار دارم
به خدا و هر کسی که بگید قسم میخورم تمام کتابهایی که در خصوص رشته ام تابحال دیدم یه کلمه حرف درست توشون نبوده.
تمامشون ترجمه دست و پا شکسته و آشغال هستند و بس.
البته امیدوارم استثناء هم بوده باشه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
اخ حرف دل منو زدی من مهندسی فناوری اطاعات می خونم خدایی کتاب هایی که مخصوص رشته ما هستند هیچ ارزشی ندارند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
بابا رفتم یکی از کتاب های پایه مهندسی مواد رو بخونم که تازه مترجمش مدعی تالیف و ترجمه کتاب های زیادی هست. اصلا جمله بندی درست نداشت
آخرش هم همون انگلیسی دست و پا شکسته ام رو به کار گرفتم و نسخه اصلی اش رو امانت گرفتم و خوندم
متولیان کتاب کارشان سلیقه ای هست
در کل این مملکت مدیران رده میانه به درد بخور هم خیلی نداریم
مشکل فقط گرانی کتاب نیست. زمانی که کتاب ارزان بود هم نه صفی برای خرید کتاب در کار بود و نه اشتیاقی برای کتاب خواندن. قبول دارم که قیمت کتاب بالاست است و خانواده ها نمی توانند بودجه ای را برای خرید کتاب اختصاص بدهند. ولی کتابخانه هایمان هم همیشه خالی است. گذشته از این حاضریم برای یک مرغ و چند کیلو برنج وارداتی از ساعات اولیه صبح به صف بایستیم و یا برای خوردن نان تازه روزی چند وعده مقابل نانوایی ها صف بکشیم ولی صف برای خرید کتاب و یا کالایی فرهنگی حالا حالا ها باید مقوله ای دور از تصور بحساب بیاید.
پاسخ ها
الف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
البته من هم کارشناسی نرم افزار دارم ولی تو حوزه خودم کلی کتاب به درد بخور به زبان اصلی خوندم و دیدم. شمایی که کارشناسی داری چقدر زبان بلدی؟ درسته ترجمه ها هم به درد نمی خوره چون اصولا غیر کارشناس ها ترجمه می کنند یا یک سری استاد کتاب رو پخش می کنند بین دانشجوها و نمره ترجمه براش قائل می شن و بعد به نام خودشون به چاپ می رسونند بدون اینکه لااقل ویراستش بکنند.
شاید چون روش مدیرانشون برای اداره مملکت ژاپن، ژاپنی هست
با فرهنگ و مردم خودش بیگانه نیست
کتابهاشون قبل از چاپ ممیزی نمیشن ...
و ..............................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
آقا فرزاد ول كن شما هم. سياسي نكن قضي رو. باور نمي كنم كسي به خاطر مميزي كتاب نخونه!!!
کتابدار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
وقتی دولت و مدیران و وزرا به کتاب فقط در حوزه چاپش اظهار نظر می کنند و به خواندنش به عنوان یک کارفرهنگی کاری ندارند و تا زمانی که کتابخانه های ما منتظر افرادند تا شاید سری به کتاهایش زده شود و تا زمانی که کتابخانه هاکه یک مرکز مهم ترویج کتابخوانی و مطالعه می باشند سربار مسولین مملکت می باشند و هر از چند گاهی از این نهاد به آن سازمان تحویل داده می شوند نه برای بهتر شدن بلکه چون منبع در آمد دولت نیست پس باید دولت از شرش خلاص شود وضع مملکت ما همین است و باید تاسف خورد
ایرانیها 8000 سال تاریخ کشورشون هست چرا باید کتاب بخونن مردم با فرهنگین با تمدن 2500 ساله
یاد این لطیفه روی گوشیم:
قبلا تو ایران 10 برادر بودند که یکی از آنها دانشجو می شد و همه کاره ای خانواده.
حالا اما از 10 برادر 9 تا آن دانشجو یکی از آنها دنبال شغل و کار آزاد است و از قضا هم او همه کاره و صاحب کمالات خانواده است.
از قدیم می گفتند علم بهتر است یا ثروت !؟ اما در ایران کسی برای علم و کتاب اهمیتی قائل نیست و یک طراح و مبتکر آن قدر اذیت می شود که ...... راستش یک نویسنده هم چنین وضعی را دارد در نهایت ناشران او قورت می دهند!
یا یک سرمقاله نویس و مفسر !
چه می تواند بکند جز اینکه ابین خطوط قرمز جاخالی بدهد یا خود من که ترجیح می دهم تابناک را بارها و باها بخوان ولی کتاب نخوانم.
پاسخ ها
معلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
داستانی کوتاه برایتان نقل می کنم
قبل از بگویم که: 1- شخصا بیشتر کتاب امانت میگیرم می خونم تا بخرم 2- معلم مدارس خصوصی هم هستم و مزیت های معلم های آموزش و پرورش رو هم ندارم 3- تدریس خصوصی هم نمی کنم که همه بگن خون مردم رو تو شیشه کردی 4- در بهترین دانشگاه این مملکت هم درس خوندم و فرصت های بیشمار تحصیل در خارج رو به خاطر ماندن در وطن نادیده گرفتم 5-با اینکه نگاه جامعه به آدم های اهل علم خوب نیست و زیاد مسخره می کنن ولی من بیخیالشم 6- حتی وقتی یک کتاب خوب کادو میدهیم آدم ها زیاد خوششون نمی اد 7- نیازی به تحویل گرفتن بقیه نیست ولی شاگردامون میگن اگه مهندس و تاجر و ... نشیم آخرش باید بشیم معلم (این آخری رو با تحقیر بخونید)
حالا ببین کار جامعه به کجا خواهد کشید
یه ایرانیه در سوییس مشکل اقامت پیدا می کنه و از سر درددل به همسایه اش میگه که معلم دبستان بوده. اونم میگه فردا بیا بریم اداره مهاجرت ببینیم با ضمانت من چی میشه
ایرانیه هم توی دلش میگه «برو بابا یه معلم!! حالا اگه کاره ای بود یه چیزی»
خلاصه فردا میرن اداره و فقط به خاطر معلم بودن اون همسایه، اقامت طرف تمدید میشه

سؤال 1: آیا جامعه ما شانی برای معلم قائل است؟ اولیاء در منزل و در کلام احترام چندانی قائل نیستند که فرزندانشان قائل باشند
سؤال 2: مسخره کردن معلم در میان دانش آموزان ما به یک ارزش تبدیل شده و به خاطرات شیرین!!! ما از سالهای مدرسه
سؤال 3:در کشورهای پیشرفته معلمی یک تخصص است و برایش دوره های مهارتی زیادی برگزار می شود، خود معلم هم وقت و انرژی صرف توسعه مهارت هایش می کند و البته حقوق معلم جزء حقوق های متوسط به بالا است. اینجا چطور؟
سؤال4: آیا آموزش و پرورش ما با آن شیوه های کهنه و پوسیده و آزمون و خطاهای مکرر- نداشتن فضای آموزشی مناسب- عدم برگزاری دوره های آموزشی مؤثر و اجباری و عدم حمایت مالی به قدر کافی از معلمین توانسته چنین اعتباری برای معلمین فراهم کنند؟
کتاب ............ !!! ؟؟؟

پس کی ها فارسی وان ببینند ؟

پس کی ها حریم سلطان ببینند ؟

پس و پس و پس و پس و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
فیس بوک یادت رفت داداش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
درود به شرفت کادوس! جان گل گفتی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
خدمت دوست گرامی که گفته فیس بوک.
دوست گرامی فیس بوک پر از پیج ها و گروه های اموزشی هست تو بلد نیستی استفاده کنی.
و چرا با این همه منابع خدادادی تو علم و صنعت 70 یا 80 سال از ژاپن عقبیم و چرا با این همه وسعت و جمعیت هنوز سوزن خیاطی وارد میکنیم و چرا با این همه پتانسیل بالقوه هیچگاه بالفعل نمیشویم همه و همه بخاطر این است که ما در تامین نیازهای اولیه خود مانده ایم نگاهی به هرم مازلو بیاندازید تا جوابتون را بگیرید
صحبت دوستان درباره مشکلات اقتصادی و کمبود وقت ، درست ، اما بهانه خانمهای خانه چیست؟ کمبود وقت به دلیل صحبت درباره اتفاقات سریال دیشب؟
هم به کتاب وهم به کتاب خوان باید بها بدهیم من بسیاری از کتابهای اموزشی علمی را دیده ام که نویسنده یا ناشر بطور کامل یاد نمی دهد وحتما اموزش را ناقص تمام میکند این موجب دلزدگی از کتاب میشودویا مترجم متخصص در یک حوزه خاص وارد نمیشود هرچه گیرش امد ترجمه میکند تا به پول برسد بیشتر نویسندگان کپی برداری میکنند
آقا جان به زور نمیشه کتاب خوان شد .باید تو خون آدم باشه. این واکمن اختراع کی بود؟ اختراع همین ژاپنی ها . چرا؟ چون ژاپنی درون گرا هستن . دوس دارن تو خودشون باشن . کتاب رو هم کسی میخونه که میخواد در خودش غرق بشه... همه چی دس به دسته هم داده. الکی سهی نکنید ادای ژاپنی ها رو در بیارید. هر کسی هنری داره. هنر ما هم رکورد شکنی در دنیا و اول شدن تو هر زمینه ای .... حالا بیشتر منفی ولی توش مثبت هم پیدا میشه..
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
به عنوان شخصی که مدتی در ژاپن زندگی کرده باید بگم اینطور نیست
هدف از تولید واکمن صرفا همراه داشتن موسیقی در پیاده روی ها و کارهای روزمره بوده و نیز عدم مزاحمت برای دیگران که در ژاپن بسیار اهمیت داره
اتفاقا آنها فستیوال ها و جشن هایی در دوازده ماه سال دارند که همه دور هم جمع می شوند
هر چند وقت یکبار با دوستان و فامیل ها دور هم جمع می شوند و مهمانی می گیرند
بسیار به اسایش همسایه احترام می گذارند
به عبارتی کاملا شرقی اند ولی پیشرفته
جیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
99.5 درصد منفیه داداش
به نظر من علاوه بر تنبلی، یکی از دلایل کم رغبتی مردم به کتاب، کمبود کتابهای با کیفیت می باشد. مثل صنعتمون، نویسندگانمون هم فقط ترجمه و کپی بلدند. تازه به کمالاتشون هم بر میخوره اگه به منابعشون ارجاع بدن. از طرفی، اگه یه نویسنده خلاق هم پیدا بشه با سد ممیزی مواجه می شه.
چون مردم اونجا توی رفاه هستند و وقت برای کتاب هم دارند مثل ما نیستند که هزار تا مشکل اقتصادی و در پی اون، اجتماعی داریم.
به نظرم یک مسأله عمده اولا فرهنگ و عادت خواندن کتاب است که اکثرا از دوران کودکی نیاموخته ایم. اما یک نکته مهم دیگر هم هست و آن مطالب کتاب است، کتاب را برای کاغذش که نمی خریم، می خریم مطالبش را بخوانیم، حال وقتی به همین نمایشگاه کتاب می روی اکثر قریب به اتفاق کتب فاقد مطالب مفید یا آموزنده یا حتی سرگرم کننده هستند و اکثرا کپی برداری، ترجمه ناموزون یا مرتبط با ارتباط بین آسمان و زمین است بعضا در کتب چاپلوسی هم ملاحظه می شود و بگیر و برو تا انتها. پس کمتر کسی حاضر است برای کتابی پول بدهد که احتمال کمی دارد که مطالب به درد بخور داخل آن باشد. خودم بارها برای خرید کتاب ترغیب شده ام اما با سبک و سنگین کردن احتمال سود یا ضرر، ضرر را بیشتر یافته ام و سعی کرده ام کتابی بخرم که مطمئن هستم چیزی از آن عایدم می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
تولید کتاب مساوی تولید علم نیست
حالا خداییش واقعا ارزش داره ادم به خاطر یه همچین کتاب رمانی وقت خودش رو تلف کنه تو صف وایسه؟
حالا اگه یه کتاب علمی بوذ ادم دلش کمتر می سوخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
همین طرز تفکر بسته شما موضوع بحثه...عادت کردیم بدون منطق و بی هیچ پشتوانه ای فقط حرف بزنیم
در سریال "قهوه تلخ" وقتی کلاس درس برای شاه و درباریان، دایر شد با شروع درس همه به بهانه توالت از کلاس خارج شدند!

آری برای ما ایرانیان، مطالعه سخت ترین کار ممکن است. ما کتاب را نمی دانیم اما قیمت سکه و ارز دلار و ... را از جان هم عزیزتر!
از ماست که بر ماست.
با سلام
چند کتاب هاروکی موراکامی به فارسی ترجمه شده است، با وجود اینکه مقایسه کتاب از روی ترجمه ی آن کار چندان علمی نباشد اما نظر شخصی بنده این است اگر ایدئولوژی مولانا و یا جهان بینی بی نظیر حافظ به شرق نشینان کره خاکی معرفی شود فروشی بسیار فراتر از داستان های پست مدرن فلسفی موراکامی پیدا خواهند کرد.
سالها دل طلب جام جم از ما می کرد
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد
به موضوع بسیار مهمی پرداختید اما باید گفت موارد ذیل نیز در کتاب نخواندن ایرانی ها بی تاثیر نیست، امیدوارم اینها را نیز بعدا بررسی فرمایید:
1-فشار های اقتصادی و دشواری تامین هزینه های اولبه زندگی
2-چاپ بدون نظارت و بی رویه کتاب هایی که حداقل استاندارد های لازم را در حوزه ی مربوط به خودشان ندارد و به اصطلاح امروزه هر کسی به خود جرات چاپ کتاب داده ست بدون اینکه دانش لازم را داشته باشد و نهادی هم بر این موضوع نظارت نمی کند!
3-وجود شرایط نه چندان مطلوب برای چاپ کتاب اندیشمندان مانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
آقای مقیمی! چرا دنبال دنبال پز دادن هستید. حتماً می خواهید یک روحیه دیگر ایرانی ها را به نمایش بگذارید؟ هر دو را باید خواند هم مولانا و هم موراکامی
تنبل بودن
مسیولت پذیر نبودن
اهسته و مداوم نرفتن
دسترسی کم به کتابخانه عمومی
فرهنگ اموزش سمعی و بصری بخاط تنبلی
استفاده نادرست از منابع
وقتی تو کارتون بچه ها مجری 50 ساله فقط از راه نصیحت به بچه اموزش میده
نبود تنوع موضوعی
اینها و خیلی از این مسایل فرق ما با ژاپنیها هست
حقوق کم و نبود شغل و اینها تاثیر گذار هست ولی نه به مقداری که دوستان اینجا اشاره میکنند
به نظر من ما ايراني ها خيلي احساسي هستيم اگر پايش بيفتد براي كنكورها روزي 17 ساعت كتاب ميخوانيم با اينكه ميدانيم شايد قبول نشويم در صف سنگك يك ساعت مي ايستيم و از بخشيدن نان ابايي نداريم جانمان را ميدهيم اما زير بار حرف زور نميرويم حاضريم در ترافيك جاده چالوس 5 ساعت بوق بزنيم اما آخر هفته در جنگل نهار بخوريم...
ولي در هر كاري منافع شخصي و خانوادگي برايمان در اولويت است و حاضريم به خاطر اين منافع تمام قوانين مدني را زير پا بگذاريم از جمله قوانين راهنمايي راننده گي و محيط زيست و شهرداري و...
به یک دانش آموز گفتم چرا درس نمی خوانی گفت درس بخوانم که مثل شما بشوم با درآمد ماهی 700000 هزار تومان. واقعیت این است که انگیزه برای تحصیل و مطالعه در ایرانیان از بین رفته
من فقط موندم كي به حديث پيامبر مي رسيم. فرمودند: اگر علم در ثريا باشد مرداني از پارس به آن دست خواهند يافت. واقعاً كي مي رسيم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
رسيديم ديگه! يادت نيست؟ يه نگاهي به پشت اسكناس 500 تومني بنداز. مي فهمي!
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
گفته مردانی از پارس نه همه اهل پارس
همکلاسی بنده در دانشگاه حاضر هست برای لوازم آرایشی پول هنگفت بده اما برای خرید کتاب میگه گرون هست. ارزش ها به ضد ارزش تبدیل شدن.
علم و کتاب رو تو این مملکت به سخره گرفتن و نابودن کردن. وقتی همه مدرک گرا شدن وقتی ... میگن با دانشجو راه بیاین و نمره بدین. وقتی برای پوشش ظاهری بیکاری جوانان درب دانشگاه رو باز میکنم و دانشگاه رو از قیف وارونه تبدیل به استوانه میکنیم و به همه مدرک میدیم (تب مدرک گرایی و مدرک دهی). وقتی کتاب 300 صفحه ای رو با یک جزوه 40 صفحه ای جمع می کنیم وقتی به جای 8 فصل به دانشجو 4 فصل درس می دیم. میخوایم کتاب دیگه ای رو بخونیم؟
وقتی تو همه کشورهای پیشرفته برای جذب نیروی متخصص و هیات عملی کاری حتی به مذهب و اعتقادات جناحی شما ندارن ولی اینجا بهت میگن کارت .... هم داری که میخوای استخدام بشی؟چرا کسی باید دنبال افزایش دانش و کتاب خوندن باشه؟ راه های دور زدن رو در پیش میگره و از اون راه های ساده میره. چون نیازی به دانش نیست. مشکلات رو جور دیگری حل میکنه.
وقتی دوره دکتری رو هم به مسخره گرفتیم و بی رویه دانشجو میگیریم (لطفا مقاله دست از سر دکتری بردارید در عصر ایران رو ببینید)، وقتی پایان نامه و مقاله فروشی داریم، وقتی استاد راهنما و مشاور اصلا نمیدونن دانشجو چکار کرده، وقتی استاد دانشگاه پول میده براش مقاله بنویسن و میگه با صرفه تر هست، وقتی استاد دانشگاه، دانشجو را با سواستفاده از ابزار نمره وادار به نوشتن مقاله برای خودش میکنه، وقتی به اصطلاح دانشجو میگه من میخوام دکترا بخونم برام مهمه که دکتر بشم اما وقت ندارم مقاله بنویسم برام مقاله بنویسید بهتون پول میدم (توجیه میکنه که شما میخوای کار کنی پول در بیاری خوب من پولت رو میدم. این طرز تفکر دانشجوی ارشدی هست که میخواد دکتری هم بخونه شما میخوای کتاب بخونه)، یعنی اینکه کتاب های تخصصی هم خونده نمیشه چه برسه به سایر کتاب ها!
وقتی اساتید دانشگاه صرفا برای ارتقا کتاب مینویسن اونم بدون اینکه فکر کنن آیا این کتاب تالیفشون بهتر از کتاب قبلی هست یا تکرار مکررات هست؟ شاید هم پر از اشتباه باشه چون کسی به کیفیت توجه نمیکنه!
وقتی دلال ها و بیسواد ها درآمد میلیاردی دارن و به ریش کتاب خون ها میخندن، شما میخواهی کسی کتاب بخونه
تابناک لطف کن چاپ کن و در ضمن به جای نوشتن یک خبر سعی کن پیگیری کنی تا تحقیقی در این زمینه انجام بشه به صورت علمی و بی انگیزگی افراد مشخص باشه.
قیمت کتاب و گرونی یک عامل هست اما تنها عامل نیست مهم اینه که چرا کسی فکر نمیکنه کتاب براش سودمند باشه؟
همه چیزمان به همه چیزمان می آید
اختیار دارین تابی جان ما خودمون فیلسوف هستیم احتیاجی به کتاب نداریم . تمام نظرات قبلی که نوشته شده حرف بنده رو تایید میکنه . میگی نه دوباره بخون .
برای اینکه کیفیت کتاب ها بسیار بد است. اغلب کتابها ترجمه... های فرنگی است. ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
شما همونم نمیخونی
همه نظرها محترم و غیر کارشناسیه است دلیل اصلی اینکه اینجا مردم کمتر از ژاپن کتاب میخونن آزادی بیانه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
كاملا مخالفم. به نظر من برعكسه. يعني كتاب و معرفت به دنبال خودش آزادي رو مي آره. آزادي بيان بدون معرفت و شناخت هيچ وقت محقق نمي شه.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
آفرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
شما از حافظ زبان نیشدارتری نمی بینی، خداییش چقدر سعی کردی به بچه ت یک بیتش رو یاد بدی
با جیب خالی در صف نان هم نمی شود ایستاد چه برسد به کتاب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
ولی در کتابخانه های عمومی می توان رفت و ثبت نام کرد و زیر باد کولر و در سکوت زیاد دل به کتاب سپرد
تو همه کشور ها عیوب و معضلات اجتماعی وجود داره ، کشور ما هم از آن مستثنی نیست و برای ریشه کن کردن اون شاید نیاز به دو دهه تلاش جامعه شناسی نیاز باشه که غالبا همه این تغییر بر روی نسل های جدید و در مهدکودک و مدارس انجام میشه نه در سنین دانشگاه و بالاتر.
مثلا کار گروهی رو ما ایرانی ها بلد نیستیم این بخاطر اینه که ممارست و تمرین های لازم در دوران مدرسه ندیدیم
به امید ایران سربلند
چون هنر نزد ایرانیان است و بس!!!
اینقد بی انصاف نباشید
این فیلمی که گذاشتید موقع رونمایی از یک کتاب خاصه
تو ایرون خودمون هم موقع رونمایی از بعضی کتابها که کم هم نیستند جمعیت قابل توجهی میان و وا میستن
اصلا همین نمایشگاه کتاب خودمون رو فیلم بگیرید ببنید کدوم شلوغ تره
ما کی می خوایم یاد بگیریم همه چی 0 و 1 نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
نمایشگاه کتاب امسال می اومدی میدیدی که راحت می شد دوچرخه سواری کرد، حتی روز جمعه! ضمن اینکه شلوغی نمایشگاه به دلایل متعدده و یکی از آنها گردشه. بخش اعظمی از مردمی که میان برای گردش میان. کافیه روی چمن های مصلا رو ببینی که از سالن ها شلوغ تر و صف های ساندویچ که از صف های کتاب طولانی تر و در نهایت این جماعت دست خالی نمایشگاه رو ترک میکنند و کلاس میذارند رفتیم نمایشگاه، کتاب خوب نبود، نخریدیم!

اگر رویدادی شبیه نمایشگاه بین المللی هر سال یک بار در توکیو با 35 میلیون جمعیت برگزار شه و مردم مجبور باشند بیان ا ونجا کتاب هاشون رو بخرند، صف های چند کیلومتری رو شاهد خواهیم بود و متوجه میشی جمعیت زیادی به نمایشگاه کتاب ما نمیاد.

ضمن اینکه گفتی در رونمایی بهعضی از کتاب ها جچمعیت قابل توجهی میان وایمیستن. اسم یکی از او کتاب ها رو می بری؟! من فقط سر رونمایی از یکی از کتب دولت آبادی، جمعیت زیادی دیدم، اونم برای عکس و امضا گرفتن با دولت آبادی بود. برای کتب دیگر هم برای نویسنده هاشون میان، نه برای خرید کتاب!
ما در ایده و سخن مثل ژاپنیها و اروپائیها هستیم ولی در عمل مثل اعراب.سختیهای این مسیر رو حاضر به پذیرششون نیستیم بهشت را به بها دهند نه بهانه
کتاب خواندن یک فعل اکتسابی نیست . بلکه در ژن آدمهاست . در ژاپن هم حتما بسیاری کتاب نمی خوانند . اگر واقعا کتابخوان باشی هیچ چیز جلودارت نیست حتی گرسنگی .
ژاپنی ها در زندگی شعار جالبی دارند: اول وطنم، بعد شغلم و بعد خودم. گمان کنم ما یه کمی برعکس باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
اولا اینجا وطن نداریم و امت داریم دوما شغل نداریم سوما خودمان هم خودمان نیستیم
شک دارم این را چاپ کنید
اما علت اصلی عدم تمایل به کتاب اینه که مردم ...به تفکر و ...عادت ندارند و تمایل دارند که لقمه جویده شده براشون اماده باشه دیگه زحمت فکر کردن نکشند
شما وقتی سریال های سطحی نگاه می کنید یا غیبت می کنید نیازی به صرف انرژی ذهنی ندارید
من متوجه شدم یکی از سخت ترین کارهای دنیا فکر کردن و پذیرش مسوولیت اعمال خود است.
توی پرانتز باید خاطر نشان کنم همین کتابهای این نویسنده به شدت زیبا و ذهنی است
راستی چرا یکبار برای همیشه این مسئله بطور
جدی توسط کارشناسان بررسی نمیشه که اصولا" چرا ما که مدعی 7000 سال تمدن هستیم و در شعار هیچ بنی بشری را خصوصا" در زمینه فرهنگ نه قبول داریم و نه همپای خود
میدانیم چرا اصلا" کتاب نمیخوانیم ریشه آن در کجاست.
پاسخ ها
سعيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
خوب به نظر من جواب اين سوال واضحه! چون فكر ميكنيم همه چيز ميدونيم. شك كردن رو نشانه ضعف ميدونيم.
علاوه بر مشکلات اقتصادی و معیشتی و ... به نظر بنده یکی از مهمترین دلایل عدم اقبال عمومی به کتاب، نظام آموزش و پرورش ما است. در این نظام کتاب خواندن به پدیده ای رنج آور بدل می شود. شما مجبورید مطالبی نه چندان عمیق و منطقی را به زور به حافظه بسپارید و در شکنجه ای به نام کنکور چند هزار صفحه مطلب را حفظ کرده و یک روزه روی کاغذ بریزید.
این شکنجه و عذاب به طور خودکار حتی علاقه مندان به کتاب را کتاب زده خواهد کرد.
... "مطالعه برای دانشجوی مملکت مان به کتاب ارائه شده توسط استاد راهنما محدود نشود؟"...
استاد راهنماي من حتي يك كتاب هم بهم معرفي نكرد. همه كارها را خودم انجام دادم اون اصلا نمي دونست من چطوري پايان نامه ام را تمام كردم ... البته همه اساتيد اين طور نيستندا ... هستند اساتيدي كه با حداقل حقوق و حداكثر تحصيلات و فرهنگ دارند به جوانان خدمت مي كنند اما متاسفانه عده اي از آنها ... ... عزيزم ... اينجا همه چيز با ريا و دورويي پيش ميره نه با صداقت و مطالعه و ....
با سلام
به نظر مي رسد يا كتاب خيلي برجسته و ممتاز در كشور نوشته نمي شود يا رسانه ها به وظيفه خود در معرفي اين كتابها اهتمام كافي به خرج نمي دهند.پيشنهاد مي شود مناظره اي در سيما در اين زمينه برگزار شود.بهتر است در اخبار سراسري به انتشارات برجسته اشاره شود البته در كنار تازه هاي نشر.بايد به جاي كتاب فروشي كتاب خانه هاي محله محور را دائر كرد.لازم است وزارت فرهننگ و ارشاد اسلامي با يك كار كارشناسي ساعت مطالعه را در كشور افزايش دهد.
باتشكر
آقای کادوس مثل اینکه خودت هم می بینی که اسم سریالهارو بلدی
جوابش پاسخ به سه تا سئواله ! ژاپنی چند دلار حقوق می گیره ؟ ایرانی چند دلار حقوق می گیره؟ کتاب چند دلاره ؟
به نظر من آدم تا وقتی احساس نیاز به چیزی نکنه دنبالش نمی ره . شما فقط می گید چرا خانم خانه دار کتاب نمی خونه . خوب اون در حد نیازش برای اداره خونش اطلاعات داره اگر جایی اطلاعات اضافی هم باشه می خونه ولی دیگه نیاز نمی بینه صبح تا شب کتاب بذار جلوش مغزش رو پر کنه . به قول دوستان تا وقتی که تو این جامعه به علم و کارشناس اهمیت ندن همین میشه . همه کارها شده دلالی ...
اقتصاد پر نوسان ما یه مشت سفته باز تربیت کرده که فقط به دنبال سرمایه گذاری های کوتاه مدت پربازده هستند... زمین و مسکن، سکه و دلار، حتی بورس... در بورس همه دنبال سهم هایی هستن که تو 2 هفته 50 درصدی بازده داره!! کی کارآفرین تربیت کرده که در تکاپوی ارتقائ دانشش باشه؟!!!
یک لیستی هست به نام 1001 کتابی که باید قبل از مرگ خواند. دوستانی که دنبال کتاب خوب هستند اون لیست رو تو گوگل سرچ کنند منبع بسیار خوبیه.
یک کلام. فرهنگش نیست. وگرنه می شود از نان شب زد و کتاب خرید. تازه خریدنش به کنار. به کتابخانه های سطح شهر که مراجعه کنید حتا آن جا هم که تقریبن کتاب را می شود صلواتی گرفت و آورد و خواند، صفی نمی بینید.
غنی کردن کتابخانه های عمومی و افزایش متعادل مجموعه کتابخانه ها در موضوع های متنوع راه حل مناسبی برای جذب افراد کتابخوانی ست که به دلیل شرایط اقتصادی قادر به تأمین کتاب نیستند.در ضمن باعث تقویت کتابخانه ها و توسعه فرهنگی کشور می شود.
آدم وقتی کتاب می خونه که نیاز به افزایش اطلاعات و آگاهیش داشته باشه، ما ایرانی ها از بدو به دنیا اومدن همه چیز دانیم، اقتصاد ، سیاست، هنر، دیپلماسی و .... به راحتی می تونید این رو تو تاکسی و مترو و کوچه و خیابون ببینید. پس نیازی به کتاب خوندن نداریم چه گشنه باشیم چه سیر
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
راست گفتی بابک جان چون بدون نیاز به دانستن و اطلاعات و غلط غلوط در هرموردی اظهار نظر می کنیم پس کتاب بخوانیم که چی بشه همه بهت بگن اوه دوتا کتاب خونده چقد پز می ده.!
ما در خانوادمون (از پدر و مادر) کتابخوانی را ندیدیم و اونها هم در خانواده خودشان ایضاً. فوقش شنیدیم که هی گفتند بخونید..
مگرغم نان می گذارد؟درآمدسرانه ژاپنی ها33هزاردلاروایرانی ها4هزاردلاراست!توخودبخوان حدیث مفصل ازاین مجمل!
مقصر اصلی در کشور ما ایران عزیز مردم نیستند من نمیدانم این چه سیاستی است که همیشه در نقصانهای پیش آمده مردم را مقصر قلمداد میکنید شخص من مگر پدرزادی سواد داشته ام و دیگر چیزها همه را این جامعه و قدرت اصلی مملکت به من آموخته اند...
دلیلش اینه که درآمد ایرانیها خیلی زیاده و اجناس هم خیلی ارزان!!!
با سلام. كتاب خواني با زور نيست. عادت به مطالعه بايد از روي ذوق و شوق باشد و آن هم با آزادي انتشارات رابطه دارد كه ما متاسفانه از آن محروميم. مشكل ما نداشتن پول براي خريد كتاب نيست. حتي اگر بيايند و از دم در براي ما مجاني كتاب بدهند ما نخواهيم خواند. ابتداي عادت به مطالعه آزادي در خواندن كتابي است كه ما دوست داريم. ...
ببخشيد اظهار نظر بدون پشتوانه (في البداهه) ارزشي ندارد.
كاش يك كسي يك آماري مي گرفت از كتابخوانهاي ايراني ببيند ميانگين در آمد اين افراد چقدر است يا بعبارتي نسبت بين در آمد ، سن ، جنس، تحصيلات، محل زندگي ،شغل و... با كتابخواني چقدر است و بعد ريشه يابي و ارايه راه حل شود و الا نشستن آيه ياس خواندن خيلي آسان است.
اصلا قضیه مطالعه به درآمد ربطی نداره

همه ما سالی حداقل 4-5 هزارتومن پس انداز داریم ک میتونیم بریم یه کتابخانه عمومی عضو بشیم و کتاب امانت بگیریم و بخونیم ولی اینکارو نمیکنیم چرا؟!!

چون عادت به مطالعه جز فرهنگ ما نشده

البته در این میان قیمت کتاب و مشغله های معیشتی هم مزید بر علت شده
میل به خواندن باید در مردم ایجاد شود. و این باید در مهدکودک ها و خانواده ها دغدغه بزرگترها باشد. شاید در آینده میزان مطالعه بالا برود.
تو کشور انها هر کسی علم بیشتری داشته باشه مورد توجه زیادی قرار می گیره ولی تو کشور ما نه. به عنوان مثال یارو چندین مقاله معتبر داده و هیچ نوع در امدی نداره وقتی از کشور خارج شد تازه می فهمند که بله فلانی در زمینه فلان علم داشت و باید براش نامه بفرستیم برگرد
به نظر من اين مساله كاملا به فرهنگ ارتباط پيدا مي كنه. اگر كتاب نمي خونيم يك دليل خيلي ساده داره و اون اينه كه احساس نياز به خوندن و دانستن در خودمون نداريم و منفعتي هم در اون نمي بينيم. هر كس جايي سرمايه گذاري مي كنه كه در اون منفعتي ببينه.
اول با دقت مقاله را مطالعه کنید بعد هم نظرات هم وطنان رامطالعه کنید تاببینید چقدر بیچاره ایم وحتی بنظر خودمان هم رحم نمیکنیم و احترام نمیگذاریم واقعا جای تاسف وغصه خوردن داره وای برما مردم ایران بااین منش ورفتار وطرز فکر...
فقط و اول باید از خودمان شروع کنیم ؛ هیچ کس مقصر نیست
درژاپن برای تمام مردم باهرعقیده کتاب نوشته شده یعنی آزادی بیان
وقتی مردم تمام وقت باید پیگیر ارزاق و مایحتاج روزانه باشند دیگه وقتی برای مطالعه و کتاب خریدن هم می ماند .
چون دانشجو هستم (دانشگاه آزاد)، مجبورم با دوتا دفتر کار کنم که دیگه فرصت نمیکنم کتب درسیمو کامل بخونم.
با سلام به دوستان.
اگر در برخورد با هر مساله چندتا "چرا؟" بپرسیم خیلی بهتره تا اینکه همینجوری چندتا نظر بدیم.
" اصلا چرا باید کتاب بخونیم ؟ "
اگر جواب این سوال برای کسی حل بشه نیازی به نظرات ما هم نخواهد بود.
موفق و موید باشین.
من خودم نویسنده ام با بیش از ده کتاب تالیفی . بعضی کتابهایم دو تا سه و یا بیشتر هم به چاپ رسیده اند و اوایل انقلاب بعضی کتابهایم تا سیصد هزار نسخه هم فروش داشته اند ولی با حق التالیف ناچیزی که از ناشر در یافت کرده ام هنوز یک اتاق از خودم ندارم که در آن به آسودگی خیال زندگی کنم و کتاب بنویسم . اکنون کتاب بسیار مهمی در دو جلد نوشته ام و با اینکه مدت هاست ناشرین قبلی کتابهایم و چند ناشر دیگر برای چاپ آن ابراز تمایل کرده اند ولی واقعا رغبتی در خودم احساس نمی کنم. حتی روزی تصمیم گرفتم امتیاز مادی و معنوی کتاب را برای همیشه به کسی که داری پول و ثروت است و تنها می خواهد کتابی به نام خود داشته باشد بفروشم و در ازای این امتیازی که می گیرد پول منطقی و قابل توجهی به من بدهد که دست کم معادل ده هزار نسخه با حق التالیف 15 در صدی که تا امروز ناشر به من داده است باشد ولی یک جا این پول را بگیرم نه آن گونه که ناشران پرداخت می کنند و همان حق التالیف ناچیز را در سه قسط. این را گفتم تا بدانید وضع نویسنده در این مملکت چگونه است که حاضر است کتابی را که سال ها برای نوشتنش زحمت کشیده و شیره جان اوست به راحتی از امتیاز معنوی آن بگذرد.
نوع محتوای کتاب هم در گرايش مردم ژاپن به کتاب دخالت دارد ؟ اگر آری ، مجرد روی آوردم مردم به کتاب هایي که محتوای آن ها سرگرمی محض است به اندازه ديگر محتوا ها می تواند نشانه فرهيختگی مردم آن جامعه باشد؟
چرا خود تابناک در مورد کتابخانه های عمومی کشور که متولی فرهنگ کتابخوانی هستن گزارش ارائه نمی دهد.افرادی که دوستدار کتابند و به دلیل مشکلات مالی به کتاب دسترسی ندارن به راحتی می توانند نیازهای اطلاعاتی خود را در کتابخانه های عمومی بجویند.
اگر ایرانی ها فکرشان به خاطر مسائل روز مره زندگی در گیر نبود و مشغله کاری نداشتند از همه بیشتر کتاب می خواندند
کتاب کیلیویی چند ؟!
وقتی در تلویزیون برای چیپس و پفک که اینهمه چاقی مضر برای کودکان ما است تبلیغ فقط بخاطر پولش انجام می شود و هیچ تبلیغی در مورد کتاب و حتی جدیدترین انتشار آن از تلویزیون نمی شود چگونه انتظار دارید همین کودکان ما که آینده ساز هستند به مطالعه کتاب علاقه مند شوند؟؟؟!!! ژاپنی ها همه کارهایشان برنامه ریزی شده است حتی آموزش مطالعه کتاب از سنین کودکی به مردم. کشور ما پول حرف اول را می زند تا کتاب
یعنی می‏شه درست شه؟
چون این کتابها کتاب وزارت ارشاد است نه کتابی که برامده از ذهن نویسنده و روح جمعی باشد. بهتر است خود ارشاد این کتابها را بخواند.
جون توی ایران کتابخوان ها فقیر وبی پولند ولی برعکس آدم های ...
کیفیت و نوع مطالب کتابها هم برا مطالعه شرط هستش. آیا شما حاضرید وققتون رو به خوندن کتابی اختصاص بدید که نه به درد دنیا میخوره و نه آخرت؟!
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
کتاب هایی که هست هرچی هم که باشند باز هم از این غیبت کردن و فیلم های پوچ و بیمعنا و... بهتر هست
بااحساس آرامش نمیتونی یه املت بخوری چون میای تخم مرغشوبخری میبینی روغنش گرون شده روغنش جورشد گوجه قیافه میگیره گوجشومیخری تخم مرغش گرون میشه حالا کتابو کجای دلم بذارم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ماهی یک کتاب می شه فوقش 20000 تومان در ماه .ربطی به پول داشتن نداشتن نداره. خوندنش هم نم نم 1 ماه تا 2 ماه طول می کشه.فهمیدنش مشکله و وقت گداشتن باسه مردمی که چشم و هم چشمیشون ماشین مبل و ...
عجیبه واقعا.من از کتاب واسه کسب درآمد بیشتر استفاده می کنم.هر کتابی رو نمی خونم.ولی واسه اونا که به دردم می خورن کلی جستجو میکنم
شاید ما "موراکامی" نداریم.
سوال داره که چرا برای خرید کتاب صف نمیکشند,برای اینکه منتظرن سی دیش در بیاد
آقا میشه از دولت خواست که جیره خواران و حقوق بگیرانش رو مجبور بکنه کتاب بخونن.
تابناک
از مدت خبر کمی گذشته ولی لطفا نظر من رو هم بذار...

چیزی که میگم بر اساس وضع خودمه!
اگه مسئله اینجا فقط "کتاب خواندن" باشه....

عزیزانی که میگن کتاب گرونه یا چی...
یه سوالی دارم انصافا بهش فکر کنید و راستش رو بگید
دیگه همه توی خونه هاشون چندتا کتاب رو دارن...
انصافا همون کتاب هایی که دارین رو خوندین که دنبال قیمت "کتاب های جدید" هستین؟
نه انصافا همونها که از قبل دارید رو کامل خونیدن؟؟

منم میدونم که مثلا یه کتاب 600-700 صفحه ای هست 30 هزار تومن و نمی تونم بخرم!

اما همونایی که داریم رو خوندیم؟
یا به قول بقیه دوستان کپی رایت که متاسفانه نداریم...
همین کتاب هایی که "رایگان" میشه دانلود کرد و توی تلفن همراه و رایانه خوند... همین ها رو میخونیم؟؟

حالا من به قیمت های نجومی کتاب های خارجی که توی نمایشگاه کتاب مشخص تر هست اشاره ای نمی کنم!!

تابناک یه بررسی لطفا بکن ببین چرا نمیتونیم کتاب بخونیم؟
لطفا این کارو بکن...

ممنون
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
گل گفتی

گیرم که گرون باشه یعنی در 2 ماه نمی تونیم یه کم از این تنقلات و ساندویچ و دلستر و... کم کنیم یه دونه کتاب بخریم
یک ضبرب المثالی هست که میگویند ژاپنی ها را کار آفریده نه خدا ولی مرا چه کسی آفریده؟ این را به دل نگیرد
اگه اعلام کنن قیمت کتاب شده مثل قیمت سکه همه صف میکشن!
اگه اعلام کنن فلان کتاب منتشر شده تاییدیه ارشاد نداره و قچاقی اومده همه صف میکشن!
اگه ....
چون کتاب قیمت زیادی داره.
نمیتونیم مطالعه نداشتنمون رو به درآمد ربط بدیم.... بچه از زمانی که کودک هست باید با همیشه کتاب خوندن آشناش کنیم (نه فقط کتاب درسی) تا بر همین اساس کتاب جزیی از زندگیش بشه در آینده (دوران کودکی ما که اینجور نگذشت). ولی حتی اگه از کودکی درست تربیت نشدیم در این مورد بهانه خوبی که مطالعه و آگاهیمون پایین باشه. راستی دولت و ... ما برای جا افتادن فرهنگ کتاب خوندن چیکار کرده ؟ با همه شرایط بد، گرونی و فرهنگ پایین نباید دنبال بهانه گذشت. کمی در مورد سبک زندگی بدمون تامل کنیم و کتاب رو جزیی از زندگیمون کنیم.
امیدوارم با جا افتادن این فرهنگ (مطالعه و سخت کوشی) که تک تکمون توش سهیم هستیم سطح زندگی و فرهنگ کشورمون رو بالا ببریم و روزی نرسه که سالها بعد بدبختی کشورمون رو فرا بگیره و تاریخ ننویسه این کشور زمانی فقط با نفت زنده بود!
اونایی که پول دارند کتاب نمی خونند و اونایی که پول ندارند دنبال بدبختی و فلاکت روزگارند در این سرزمین کهن.
دولت که میتونه کتابخانه درست کنه...چهارتا کتابخانه درست حسابی راه بندازه که بری توش کتاب بخونی هرچی کتابخونه داریم همش کتابهای کهنه ملته که گفتن بجای دور انداختن بدیم به کتابخونه... تا 4-5 سال پیش که کتابخونه هم به راحتی پیدا نمی کردی!! خداپدر این "سرای محله" ها رو بیمرزه که تو تهران زدن... تازه چند تا کتابخونه شبانه روزی تو همین تهران داریم!!!؟؟؟فقط اونا که کنکور دارن می تونن برن کتابخونه...بعد سرکار فقط باید بری بخوابی!!!!یا بری قهوه خونه!!!
باسلام والله امثال من که اهل مطالعه هستیم نمیتونیم کتابهایی که نیاز داریم بخونیم مثلا همین امروز رفتم کتابفروشی کتابهایی که در مورد رشته تحصیلی خودم بود کتابی دیدم که خیلی بکارم میومد ولی قیمتش بیست و هشت هزار تومان بود با توجه به اول سال تحصیلی و هزینه هاش صرف نظر کردم و به نوشتن اسمش کفایت کردم ولی این در حالی است که در انتخابات به اندازه چاپ میلیونها کتاب سودمند عکس چاپ و دور ریخته میشود اینها ظلم به فرهنگ و کتابخوانی است که متاسفانه دیده نمی شودو فقط گفته میشود فرهمگ کتابخانی نداریم چرا فرهنگش را داریم ولی پولش را نداریم من کسی هستم که واقعا از خیلی از هزینه ها حاضرم بزنم و کتابی که بدردم بخورد بخرم ولی با این قیمتها چطور میشه حداقل چهار کتاب در ماه بخوام بخرم ببینید چقدر باید هزینه کنم اگه کتابها قیمتشان مناسب باشد مردم استقبال میکنند
من مدت كوتاهي در ژاپن تحصيل كرده ام در اغلب چهاراه ها و خيابان هاي ژاپن كتاب فروشي وجود دارد و بسيار هم شلوغ مي باشد همه جور كتاب هم مي فروشند ام اغلب كتاب هاي پر مشتري داستان هاي كوتاه در قطع جيبي است كه حمل آن را راحت مي كند جنس كاغذ اين كتاب ها اغلب كاهي و چاپ سياه و سفيد مي باشند بنابر اين بسيار ارزان قيمت هستند با خط درشت و داراي تصاوير كارتوني بسيار زياد هستند و خواندن آن ها در هنگام جابجائي توسط مترو راحت مي باشد و اغلب داراي مفاهيم ساده و سرگرم كننده هستند. به نظر مي رسد اين يك سياست گذاري براي تشويق مردم به خواندن كتاب باشد تبليغات خوبي نيز براي كتاب هاي چاپ شده انجام مي شود اغلب مخاطبين نيزشامل جوانان و نوجوانان هستند.
راستی...

امیدوارم اگه صحبت از کتابخونی در ژاپن میشه این کتابخونی با خوندن "مانگا" که دوست بالایی اشاره کردن اشتباه نشه....

فکر نکنم این مورد رو بشه جزو کتابخونی به حساب آورد...


(مانگا یه سری داستان تصویری و ادامه دار هست...)
اصولاً مردم ایران تو صف بلد نیستن وایسن، فعلا باید صف وایسدنرویاد بگیرن ، اینو میشه تو رانندگی تک تکمون دید. البته ببخشین کامنتم یکم خارج از موضوعه ! ولی ما خیلی خیلی کار داره فرهنگمون یکجوری شه که وایسیم تو "صف کتاب"
چون کتابشون مطلب داره.
کتاب خوانی امری فرهنگیه و ربطی به پول و امکانات نداره.
تابناک جون هر وقت خواستی یه چیزی از ایران پیدا کنی که لبخند رو لب خودت و کاربرات بیاره برو با ایران قبل از سال 1300 مقایسش کن شاید قول نمیدما، شاید یه چیزی دستگیرت بشه و گرنه تو دنیای کنونی با هیچ کشوری مقایسش نکن که فقط غصه تو گلو خودتو کاربرات میپیچونی.
میدونم منتشر نمیکنی نظرمو ولی لااقل خودت بخونش.
همه نظرات یه جور توجیه بود! بخواین نخواین ما ایرانیها تنبل هستیم اولیشم خودم!
دراداره ما 40درصد تخفیف توسط ناشر و10درصدتخفیف توسط اداره ودریافت وجه بصورت سه قسط صورت گرفت البته تاسقف 150هزارتومان پس ازاعمال تخفیف ها ، استقبال بالایی شد.من که تعجب کردم خدایی
فرهنگ فرهنگ فرهنگ
من دانشجوی کارشناسی ارشد هستم و چون برای پایان نامه ام با کمبود وقت مواجه شدم حاضر شدم چند نفرو برای فیش برداری(تأکید میکنم فقط فیش برداری) استخدام کنم به این معنی که یه کتابو بخونه و قسمتهایی که لازم دارم برام یادداشت کنه، بعد از دو ماه هنوز کسی پیدا نشده که حتی برای گرفتن پول کتابهای مرجع رو بخونه!!!
سلام
ما ایرانی ها همیشه کارها رو برعکس انجام میدیم. باید بگن کتاب چیز بدیه تا حد اقل برای یک بار هم که شده خیلی هامون بریم بخونیم . مثل مواد مخدر !
مطمئن باشیداگرژاپنی هم مثل مااسترس داشتندبه فکرکتاب ومطالعه نمی افتادند.به فکراجاره خانه وافزایش بی رویه قیمتهاوبی ثباتی اقتصادی می افتادند.برهمه معلوم است دراین زمانه تنهاچیزی که ارزش نداردسوادومعلومات ومطالعه هست.املاک واموال حرف اول وآخررامی زند.ژاپنیهابه هر بهایی سعی دارندمغزشان راپرکنندولی ماایرانیهاجیب مان را.
واقعا در کتاب خانه ها مکان مطالعه به اندازه کافی نداریم
سلام
ما ایرانی ها همیشه کارها رو برعکس انجام میدیم. باید بگن کتاب چیز بدیه تا حد اقل برای یک بار هم که شده خیلی هامون بریم بخونیم . مثل مواد مخدر !
دغدغه نان مانع خواندن کتاب میشود من بااینکه مدرکدانشگاهی دارم و اهمیت مطالعهرا میفهمم قادر به خرید حتی یک کتاب در ماه برای خود و فرزنم نیستم چون اقساط وامهای بانکی که کلی سود اضافی از مامیگیرند مارا عاجز کرده گاهی وقتها پول خرید یک کیلو میوه را نداریم چه رسد به کتاب !!!وقت مطالعه هم نداریم چون باید دنبال پول دراوردن بدویم!!!!
در کشورهای پیشترفته اول دکترا میگیرند بعد بکاری مشغول میشود که تخصصش را دارد, ولی در ایران اول مقام میگیرند بعد به او مدرک تحصیلی دکترا میدهند یا هدیه میکنند
(سنتی)
دولت باید کتاب خانه های سیار در محلات راه بیاندازد. پشت یک وانت را کتابخانه کنند در محله های شهرها و روستاها راه بیافتند و کتاب قرض بدهند تا توده مردم عادت کنند و کتاب را لمس کنند و بخوانند.
همینمون مونده..............
یک دفعه با یکی از همسایه هامون سر جای پارک دعوام شد به من گفت تو برو درستو بخون!!
از اين جراها زياده همه هم ميكن فرهنك اما كي وكجا بايدشروع بشه فرهنك سازي خدا ميدوته عين تشخيصهاي بزشكي كه هرجي كه به هردليل فرارنيست درمان بشه ميكن از اعصابه
عوضش ما هم صف داريم واسه خريد كردن و خصوصت غذا خوردن يه نگاه به رستورانهاي معروف و صد البته گرون تو روزهاي 5شنبه جمعه بندازين صف هاي زياد جلوش تشكيل ميشه اين به اون در؟؟!!!!
برای اینکه ما ایرانی ها خودمون را اخر فرهنگ و هنر و ...همه چیز می دانیم. بعد می شینیم میگیم چرا تو جامعه ما کتاب کم خونده می شه؟؟
یکم واقع بین باشیم و ببینیم ما تو همه چیز خوب نیستیم توقعمون هم میاد پایین.
منظورتون از جمله "نگاه به نفت و سهم خواهی" چه بود؟بی حیایی تا چقدر آخه؟! به همین راحتی دارید مردم رو تطمیع می کنید که به جای گرفتن حقشون باید سختکوش سختکوش و سختکوش باشند؟
خودتون هم تا حالا سختکوشی کردید یا به نفت نگاه می کنید؟ سهم شما از نفت چقدر هست؟
بنده کارمند یکی از کتابخونه های عمومی یکی از استانهای جنوبی کشور هستم. الان که این مطلب رو می نویسم ساعت حدود 10 صبح است . تنها یک مراجعه کننده به کتابخانه داشته ام و اون هم یک دختر دانشجوی دانشگاه پیام نور که سه کتاب درسی رشته دانشگاهیش رو امانت گرفت. برای اونایی که گرانی کتاب رو بهانه قرار میدن هزینه عضویت در این کتابخانه 3500 تومان برای یک سال می باشد . تازه کتابخانه طرحی به نام " طرح کتاب من " دارد که می توانی سالی 4 عنوان کتاب را به صورت رایگان سفارش بدی
همین افرادی که از نداشتن وقت برای مطالعه حرف می زنند حاضرند روزی چند سریال مزخرف تلوزیونی و یا هفته ای چند مسابقه فوتبال 90 دقیقه ای تماشا کنند . چه طور برای تماشای اون برنامه ها برنامه ریزی و زمان دارید ولی برای مطالعه نه ؟ مشکل از تنبلی ما می باشد . نشستن پای تلوزیون و خوردن تخمه و تماشای برنامه های تلوزیونی به مدت ساعت ها
مردم ايران تو صف گوشت و مرغ و تخم مرغ و ... هستند.
به اين اوضاع كه پول نون نداريم فكر ميكني ملت ميرن تو صف كتاب.
قیمت کتاب ها خیلی گران است , آپارتمان 50 متری جایی برای نگهداری کتاب نیست ؛ اسباب کشی با کتاب خیلی مشکل است ؛ این هزینه های زندگی (نان و پنیر, اجاره خونه , قسط و ..... )دیگر جایی برای کتاب نمی زاره , تا بوق ... کارکنی تازه باید برسی به خانوادت و بعدش هم بخوابی . فکر ها خیلی درگیره ( درگیره یه لقمه نون که خربزه آبه ) , اگه عشق کتاب هم باشیم کتابخونه ای معتبر برای تامینش نیست ,با همه این اوصاف دانلود کتاب های رایگان الکترونیکی خیلی راحته ولی باز شرایط نشستن و خوندن از روی کامپیوتر نیست . بابا هزاز تا مشکل اینجا هست اینجا ژاپن نیست باباجون من .اینجا ایرانه من دیگه جوش بیارم دیگه هیچی ............. ( لازمه که بگم همین که ما ایرانی ها اینهمه کامنتی که در باره کتاب گفته شده رو خوندیم و داریم جواب می دیم باید فهمید که ایرانی ها خیلی علاقه به خواندن دارند ولی پولش رو ندارن . و چون اینجا تقریبا مجانیه همه رو تا تهش خوندن و نظر دادن )
چون خیالشان راحت است امشب که سر بر بالین میگذارند فردا صبح ارزش پولشان نصف یا یک سوم نمیشود!
چون مجبور نیستند "ماست سون" را گرانتر از "ویندوز سون" بخرند!
چون برای خرید یک آپارتمان 40 متری نیاز به 40 سال سگ دو زدن ندارند
چون میدانند اگر کسی از مسئولانشان از سرمایه مملکتشان دزدی کند مجازات اعدام در انتظارش است...
بخاطر اینکه ایرانی ها همه چیز را می دانند و بیخود وقتشان را با خواندن کتاب علی الخصوص علمی ومستند به هدر نمی دهند
فقط به فرهنگ بر می گرده واینکه ملت ایران از قدیم اهل کتاب نبوده اند وحتی مرجع تاریخ پیش از اسلام ما هم را یونانی هاورومی ها نوشته اند وانگهی ادم کتاب خوان واهل کتابی مثل من این روزها واقعا کتاب بدرد خوری نمی بینم که بخوانم واین محدودیتها در کاهش امار کتاب خوانی بی تاثیر نیست
توی ایران آدمای کتاب خوان انگشت شمارند. همه خودشون رو علامه دهر میدونند. جدیدا هم که فقط با موبایل و تبلت وقتشون رو پر میکنن. خیلی کم پیش میاد آدم متشخصی رو ببینم که جلوی همه توی جمع کتاب بخونه. یه جورایی هم بخاطر عدم تمرکز. درگیری های ذهنی، مالی ... همه عاملند. قیمت کتاب هم که ماشاء الله خیلی بالا رفته . یه کتاب ساده زیر ده هزار نیست. کتاب های جدید هم که توی کتابخونه پیدا میکنی. همه قدیمی ان. ایرانی ها فکر می کنن کتاب نون و آب نمیشه و فقط دنبال مدرکن بعضی هاشون حق دارن اما علمی که کتاب منتقل میکنه مثل یه روانشناسه. میره توی گوشت و پوست و خون آدم.
لطفا کامل بخون !.سال تحصیلی گذشته من از معلم علومم در مورد یک مشکل درسی سوال کردم و جواب او به من شاگرد اول شهر و مدر سه این بود:اگه به جای این همه کتاب غیر درسی خوندن بشینی درست رو بخونی دیگه از من این همه سوال نمی پرسی.!!!!؟؟؟؟"هدف من از این مطلب نشون دادن قطعیت ... فکری و ... معلم خودم نیست .در همه ی کتاب فروشی های شهرم من شناخته شدهام وهمه سلیقه ام را میدونند.من از سنین تک رقمی به کتاب خوندن مادرم وخواهرم گوش میدادم واین باعث کتابخوان شدن من شده است .پس من زمینه ی کتابخوانی وحتی امکانات مالی آن رو دارم امایک معلم که همه اون و شغلش را مقدس می دونن جلوی کاری راکه همه به اون نصیحتم میکنن میگیره این نشون دهنده ی نظام آموزشی ضعیف. ما ملتی با تاریخ 12000 ساله _بنابر شواهد و مدارک محکم_است از تو تابناک عزیز در خواست میکنم مطلبم را پخش کنی تا همه بدونن قبل از مشکلات مالی و... این_با عذر خواهی از استادان خوب کشور_ استادان دون پایه هستند که استعداد واشتیاق فرزندان آینده ی این ملت را کور میکنند.اما همه ی تقصیرات متوجه آنان نیست اگر خانواده ها همت گذارند وشور کتابخوانی را روشن کننn و اگه مسئولان راه کارهای درستی در راه رفاه و آموزش عموم مردم وهمچنین نخبگان را در پیش بگیرند مردم ما در آینده از کشور ژاپن هم پیشی میگیرند
چون تو ایران پول حرف اول و میزنه..........دغدغه فکری مردم پوله........نه کتاب..........
همین دو ماه پیش به خاطر اثاث کشی و آمدن به یک آپارتمان هفتاد متری در طبقه چهارم بدون آسانسور از طرف همسرم توبیخ شدم که دیگر حق خریدن کتاب ندارم و باید به فکر سقف باشم!
ژاپنی ها بلدند چطور ترقیب کنند ولی از اون مهم تر بلدند چطور یک اثر با ارزش بسازند
حتی من چند نفر رو دیدم تو همین ورا که به خاطر جذابیت کار های ژاپنی ها ترقیب به کشیدن مانگا ( نوعی سبک کتاب مصور در ژاپن ) شدند
و خودم یک ادمین سایت در مورد انیمه هستم ( انیمه از روی مانگا با چارتهای مختص خودش ساخته میشه )
ادبیاتشون و فرهنگشون زیباست و نگاهشون و پشتکار کاریشون فوق العاده
و مهم تر از همه آدمایی هستند که در عین حال سنت گرا اما تمایل به نو آوری دارند و تعاملی بین این دو ایجاد کردند
پس نتیجش می شه این که حتی یه بچه ادبیات و موسیقی و ... رو درست ارزش گزاری می کنه و حتی می تونه درست انتخاب کنه و ...
و این هم فراموش نشه که ادبیات و... در ژاپن حمایت می شه و از نظر مالی قابل توجه هست
این تجربیات من بوده
من مدیر عامل یک شرکت نرم افزاری با ۶ سال سابفه هستم. نوع کار شرکت رابطه مستقیم با دانش فنی روز و حجم مطالعه کارمندان دارد. در بحران اقتصادی اخیر آسیب شدیدی به شرکت و کارمندان و من مدیر و خانواده ام وارد شد. به راحتی می توانم شرکت را تعطیل کنم و با موقعیت های دیگری که دارم زندگی بهتری را برای خود و خانواده ام فراهم کنم. اما تنها دلیل ایستادگی علاقه ام به کشورم و آرزوی روزیست که یک اقتصاد غیر نفتی و تولید محور داشته باشیم. اگر وطنمان را دوست داشته باشیم. اینگونه نمی کنیم. بله دوستان راست می گوید در مملکتی که می توان کالای بدردنخود قلابی چینی را به قیمت گران فروخت و ۱ ساله میلیاردر شد دیگر چه می توان گفت زندگی برای ما سخت است این سختی را خودمان آفریدیم. قصد توهین ندارم اما تا زمانی که مفت خوری یک ارزش و زرنگی به حساب بیاید وضع ما همین است. زنده با د ایران. رنده باد ایرانی
برای اینکه ما همه علامه دهر هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
دقیقا ما ایرانیها درمورد همه چیز قضاوت واظهار نظر میکنیم از پزشکی و نجوم وسیاست گرفته تا دین و نانو تکنولوژی این همه علم و دانش موقعی که شبا خوابیم بمون الهام میشه
مطالعه سبب می شود که انسان با دیدگاهی بهتر زندگی کند من خودم اهل مطالعه کتاب هستم وسعی میکنم از هر نکته ای بهره ای ببرم گرچه زندگی مرفهی ندارم یادمان باشد که ایران دارای دانشمندان زیادی است که همه آنها بهترین تفریحشان مطالعه کتاب بوده است ما از لحاظ کتاب هیچ کمبودی نداریم
چون آرامش نداریم.
سیاسیت نوشته شده برای ما ایرانی ها اینه که بیسواد بمونیم! پس جوش نزن کتاب خونم بشیم کتابی دستمون میدن که بازم بیسواد باشیم! مثل دانشگاه.بدون کنکور بدون محتوا
من خودم کتاب خوندن رو دوست دارم و یه زمانی زیاد کتاب می خوندم و کتاب می خریدم اما الان هر جور برنامه ریزی می کنم که از حقوقم یه مقداری برای خرید کتاب پس انداز کنم اما باز نمیشه
هر وقت آماده چاپ هر موضوعی که قاعدتا سلیقه ای را جذب می کند بودیم
بعدا می توانیم این مقایسه را انجام دهیم
سلام علیکم
ابتدائا نسبت به تحلیل و مقایسه تامل برانگیزی که درباره سرانه مطالعه ژاپن انجام دادید بسیار ممنونم.
خیلی ساده باید بگویم:
خداشاهده مگر همه ی مردم ایران واقعا و الله وکیلی مشکلات بحرانی زندگی و اقتصادی دارند که واسه مطالعه نکردنشان باید توجیه غیرمنطقی داشته باشند؟؟؟؟؟؟
یقینا و قلبا باوردارم و اعلام میکنم که در فرهنگ کنونی ما ایرانی ها عدم گرایش به کتابخوانی شاید یکی از دلایلش مساله اقتصادی باشه ولی باید بپذیریم اگر ما همانطور که در خیلی از مسائل دیگر پشتکار و اشتها داریم و بر همیگر سبقت می گیریم اگر یاد بگیریم که در 24 ساعت زندگی شبانه روزی مان ضمن داشتن همه ی مشکلات لحظاتی مطالعه کنیم و کم کم این زمان مطالعه را افزایش دهیم برایمان ثابت خواهد شد که کتابخوانی به همین راحتی آغاز می شود و افزایش می یابد و خواهیم فهمید که توسعه ما در گرو مطالعه خواهد بود.
همه جاي دنيا براي كتابخانه ها صندلي و مبل مي گذارند تا با خيال راحت كتاب رو مطالعه كني و بدوني مبحثش جذبت مي كنه يا نه. اينجا كه حتي شهر كتاب ها هم چنين كاري يا حتي فضايي ندارند وقتي هم يه كتاب رو مي گي (شهر كتاب يوسف آباد) آقا از توي پلمپ درش بيار ببينم چيه مي گه نمي شه. پلمپ شده اس!! خب فروشنده كتاب فروشي كه شعور لازم رو نداره يا بهش اينجوري گفته اند يا هرچيز ديگه مردمي مثل من كه دنبال كتاب هستند سرد نمي شوند؟
چون می گن کوچیکا از بزرگا یاد مییرن و ما تو کودکی کسی رو ندیدم که بیاد جلو بگه این کتاب برای ....نه..چون از کودکی ندیدیم
کتابهایی که بارها ممیزی و سانسور میشوند ارزش خوندن ندارند کاغذ هذر شذه و هزینه متن کتب ما فاقد محتوای مفید است و نباید وقتمونو برای چیز بی ارزش تلف کنیم مسافرکشی کنیم بهتر است
بايد اول زنهاي خونه كتابخون بشن تا فرهنگ كتابخوني رواج پيدا كنه و الا ...
بچه ها همه ی این چیزا درست ولی به نظر خودتون ایا نباید خودمون بخواهیم تا اینگونه شویم ؟؟؟
اگه ما کتاب نمی خونیم ، واسه اینه که ما هیچجای زندگیمون واسه خودمون و دل خودمون زندگی نمی کنیم ما ملت فکرمون خیلی محدود یه زمانی همه میرن دانشگاه ما هم می ریم یه زمانی همه میرن دنبال کار ما هم میریم یه زمانی همه میرن دنبال پول ماهم می ریم ... ما کارهای دیکته شده ای رو انجام می دیم . البته کتاب و مطالعه جز نیاز های ثانویه یه انسان محسوب می شن و اکثر ما ها تو همون نیاز اولیه موندیم خواهشا یه نگاه به سرو تیپ این ژاپنی ها بکنید.
دوستان عزیز علت اینکه در کشور ما مطاله کم است از کودکی ما راباکتاب خواندان وفواید ان اشنا نمیکنند بااحترام به مدرسن محترم فقط یادت گرفتن بگن یادگرفتن دانش اموز می گه بله ایا شما مدرسن محترم ذهن دانش اموز راواقعا درگیر مطالبه کردن چون در کشور ما کاری عملی انجام نمی شود چطور یک بچه بیش دبستانی با گوشی بازی مکن از همه قسمتهای باخبر اما اگر هیمن گوشی به دانشجو فناوری بدهید ...
ژاپنیا معصوم نیستن که همه کاراشون درست باشه.کتاب خوندن هیچ فایده ای نداره,فیس بوک از همه چی بهتره
نظرات دوستان رو خوندم به نظرم همه بهونه است . تمام چیزهایی ( آرامش و ثروت و... )که گفتید اگر محیا باشه . خدا وکیلی کدوم یکی از ما حاضریم ساعت 12 شب بریم صف کتاب به ایستیم !!!!
چون در کشور ما شکم مهمتره از فکر هستش هزارم که کتاب گرون باشه مگه سالی حداق هم یه کتاب به کجا بر میخوره البته ما ایرانیها در بهونه آوردن و زیربار مسولیت نرفتن استادیم
همه چیز به فرهنگسازی از بچه گی ربط داره
اونایی که میگن کتاب خوندن با وضع معیشتی رابطه مستقیم داره یه سوال؟
خدا وکیلی اگه وضع مالی ما بهتر از اینی که هست بشه و درآمدمون دو برابر شه باز ترقیب به کتاب خوندن میشم یا منتظر میشیم یه آخر هفته بشه و چالوس و بال مرغ؟؟!!
چقدر خوبه که همه از خودمون شروع کنیم من از این به بعد سعی میکنم بیشتر کتاب بخرم بیشتر بخونم و بعد به اطرافیانم هم مطالعه رو توصیه کنم.
آقا یه سوال اینا از کجت آمار می گیرن که ایرانیا چقدر کتاب می خونن
نداشتن انگیزه ارزش قائل نشدن برای کتاب فرهنگ سازی نشدن برای خریدکتاب کتاب یک سرمایه است
چندتا ژاپنی بیارین ایران ببینیم بازم واسه کتاب میرن توی صف
با سلام
ای کاش به جای انتقاد از هم یک بار هم که شده بیایم و بگیم سهم من و جایگاه من در این موضوع چیست؟ و من چه کمکی برای بهبود موضوع می توانیم بکنم هرچند اون کار بسیار بسیار بسیار ناچیز باشد . و برای اینکه حرفی نزدم باشم تصمیم گرفتم داخل اتوبوس مترو تاکسی کتابی را مطالعه کرده و بعد از اتمام آن ، آنرا به دیگر هدیه داده شاید سهم بسیار بسیار کوچکی در ایجاد انگیزه جهت مطالعه فراهم سازم به امید آن روز
به نظر من کشور ایران زیاد حوصلیه کتاب خواندن را ندارند
ما ایرانیا یه عادت بدی که داریم اینه که بیشتر به حاشیه می پردازیم
برو عامو کتاب چیه
درك اين مسئله كه چرا مردم كتاب نمي خوانند خيلي ساده نيست و يك ريشه ي عميق اجتماعي سياسي و فرهنگي دارد و در حال حاضر هم ادامه داره ...
به فرهنگ خانواده برمیگرده
زندگی تو ژاپن سخته چون انقدر درست کارند که فرصت شغلی کمه چند وقت پیش وکلاشون اعتراض می کردند چرا ما کار نداریم
علت بی مطالعه بودن ما ایرانی ها فقط وفقط وفقط ضعف فرهنگ ماست اگه نگم بی فرهنگی در کشوری که صبح تا شب دنبال کلاه گذاشتن سر همدیگه هستند در کشوری که دانشجو های ان طبق چیزی که خودم دیدم به جای درس دنبال دوستی با جنس مخالفند ودرس وعلم رو فقط واسه مدرک واستخدامش می خوان انتظار غیر این نداشته باشین
فعلا که توی این مملکتی که مردمش درد بی دینی دارن شکم خیلی خیلی خیلی مهمتر از مطالعه است.
یه قسمتی از مشکل مطالعه نکردن ما برمیگرده به دوران مدرسه ، به جای اینکه از همون دوران درون ما برای مطالعه انگیزه ایجاد کنن، اونقدر مارو با کتاب جریمه میکنن و اونقدر با کتاب میزنن تو سرمون که وقتی فارغالتحصیل میشیم فکر می کنیم که کتاب سلاح سرده،
به این نکته هم توجه داشته باشید که روش تدریس توی کشور های پیشرفته و امکانات اونا زمین تا آسمان با ما فرق داره
کتاب نخواندن به بهانه گران بودن و دغدغه مالی داشتن چرند محض است! در فیلم چند میگیری گریه کنید جمله ی قشنگی از زبان گور کن گفت که شهرام حقیقت جو نقشش را بازی میکرد :گفت خانه باید توالتش خوب باشد اصل کار پر و خالی کردن شکم است !!! طرز فکر تمام ایرانی ها هم انقدر پست و حقیر هست.مردم ایران از پایین ترین سطح فرهنگی و علمی برخوردارند.
ماشالله نظرات از خود متن بیشتره...اینکه نظراتمون رو باهم به اشتراک بزاریم واقعا خیلی خوبه...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی