بازدید 31098

مقاله روحانی در «واشنگتن پست»: زمان تعامل سازنده فرا رسیده است

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست با عنوان «چرا ایران به دنبال تعامل سازنده است» از از «تعامل سازنده» با جهان، رابطه ایران و آمریکا، برنامه اتمی و حل بحران سوریه نوشته و از «همتایان» خود خواسته‌ است فرصت را مغتنم بدانند.
کد خبر: ۳۴۶۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۹ 20 September 2013
مقاله روحانی در «واشنگتن پست»: زمان تعامل سازنده فرا رسیده است
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست با عنوان «چرا ایران به دنبال تعامل سازنده است» از  از «تعامل سازنده» با جهان، رابطه ایران و آمریکا، برنامه اتمی و حل بحران سوریه نوشته و از «همتایان» خود خواسته‌ است فرصت را مغتنم بدانند.

به گزارش «تابناک»، در این مقاله که امروز منتشر شده، رئیس‌جمهوری ایران به طور خاص به موضوع برنامه اتمی ایران، رابطه ایران و آمریکا و بحران سوریه اشاره کرده و از لزوم «همکاری» بین‌المللی برای پایان دادن به «رقابت‌های ناسالم» و «دخالت‌هایی که بر خشونت افزوده و ما را از هم جدا می‌کند» سخن گفته است.

روحانی درآغاز مقاله خود به شعارها و کارزار انتخاباتیش - تدبیر و امید -  که با اقبال شهروندان ایرانی روبه‌رو شد اشاره کرده و می‌گوید وظیفه دارد به وعده‌های خود از جمله در مورد «تعامل سازنده با جهان» عمل کند. او بار دیگر از سیاستی «برد - برد» که پیشتر نیز از آن گفته بود و نیز در نظر گرفتن منافع هر طرف با توجه به منافع همه دفاع می‌کند.

حسن روحانی از افراطی‌گری به عنوان مشکلی برای «همه» نام می‌برد که حتی اگر هزاران مایل دورتر از کشوری رخ دهند، باز هم کسی در برابر آن ایمن نیست. رئیس‌جمهوری ایران در مورد برنامه اتمی نیز می‌گوید به جای تمرکز بر «بدتر نشدن»، «ما باید فکر کنیم تا چطور وضعیت را بهتر کنیم».

او در توضیح این موضوع به بحران سوریه، برنامه اتمی ایران و رابطه این کشور با آمریکا اشاره کرده است؛ «ما باید هدفی عالی‌تر را جست‌وجو کنیم».

روحانی نوشته است در این موارد باید به طور مشخص و واضح بدانیم چه می‌خواهیم و آن را با اراده سیاسی پشتیبانی کنیم تا کنش لازم را انجام دهیم. او می‌گوید پس از ده سال جلو و عقب رفتن، آنچه هیچ‌کس در مورد پرونده اتمی نمی‌خواهد روشن است. او بار دیگر بر صلح‌آمیز بودن برنام اتمی ایران تاکید کرده است.

حسن روحانی در نوشته خود به خشونت‌ها در کشورهای سوریه، عراق و افغانستان اشاره کرده «حملات شیمیایی در سوریه» را «شدیداً محکوم کرده» و در بخشی دیگر می‌گوید این خشونت‌ها از هویت واقعی این کشورها به دور است. او می‌نویسد برای پایان داد به این خشونت‌ها و افراطی‌گری نیز باید همکاری متقابل کرد.

رئیس‌جمهوری ایران در مقاله خود به موضوع «هویت» به عنوان «کلید» بحران اشاره می‌کند.

در مورد این «هویت» موضوع برنامه اتمی ایران را به میان می‌کشد: «برای ما رسیدن به دانش چرخه سوخت هسته‌ای و تولید انرژی هسته‌ای همانقدر برای تنوع بخشیدن به منابع انرژیمان است، که در عین حال معرف ایرانیان به عنوان یک ملت است، خواست ما برای شأن و احترام و جایگاهی که در جهان داریم. بدون در نظر گرفتن موضوع هویت بسیاری از مشکلات حل نشده باقی می‌مانند».

حسن روحانی می‌گوید از دو نگاه به چالش‌های همگانی موجود می‌نگرد: «نخست باید با همکاری بنیادین به دنبال برپا کردن یک گفت‌وگوی ملی بود». در این مورد رئیس‌جمهوری ایران به خواست خود از دولتش برای کمک به گفت‌وگو میان دولت سوریه و مخالفان اشاره می‌کند.

او سپس می‌نویسد «دوم معطوف به موضوعی گسترده‌تر است؛ حل بی‌عدالتی فراگیری که آتش بحران و تنش‌ها را سوخت می‌شود».

در پایان مقاله خود، حسن روحانی می‌نویسد «در حالی‌که به نیویورک می‌آیم تا در نشست عمومی ملل متحد شرکت کنم، از همتایانم می‌خواهم تا فرصتی که انتخابات اخیر در ایران فراهم آورده است را مغتنم بدانند. از آنها می‌خواهم از بیشترین اختیارات خود برای تعاملی با احتیاط که مردمم به من داده‌اند، استفاده کرده و پاسخی درخور به تلاش‌های دولتم برای وارد شدن به گفت‌وگویی سازنده بدهند. بیش از همه، از آنها می‌خواهم نگاهی فراتر داشته باشند و شجاعانه به من بگویند چه می‌بینند - اگر نه برای منافع ملی خود، برای مشروعیت خود، و برای کودکانمان و نسل‌های آینده».

این مقاله و سخن گفتن از «فرصت» برای «گفت‌وگو» و «تعامل سازنده» تازه‌ترین مورد از اشاره‌های دیپلماتیک روزهای اخیر به شمار می‌رود که بحث‌هایی مانند «حل و فصل برنامه اتمی ایران»، «گفت‌وگو با آمریکا» یا حتی «یافتن راه‌حلی سیاسی در مورد بحران سوریه» را هدف گرفته‌اند.

سخنگوی کاخ سفید آمریکا، ۲۸ شهریور ماه، از احتمال دیدار باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و حسن روحانی، در نشست پیش‌روی سازمان ملل گفته بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۲
انتشار یافته: ۴۱
خيلي ممنون از فرمايشات مدبرانه رياست محترم جمهوري جناب اقاي دكتر روحاني انشاالله موفق باشيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
به امید موفقیت های روزافزون.درود
درود بر روحانی
پیش بسوی آینده ای بهتر و عزت بین المللی
جناب روحاني ادامه بده مردم با شما هستند
آدم به داشتن چنین رئیس جمهور با شخصیتی افتخار می کنه. ایشان فرزند ایران هستند.
عالی بود
بدیهی استکه ما به هیچ زبانی نمی توانیم گرگ را میش کنیم
هورااااااا!!! زندگی داره شیرین میشه اگه خدا بخواهد! امیدوارم غربی ها هم به این رویکرد مثبت پاسخ واقعی بدهند و این مشکلات چندین ساله ایران و غرب حل بشه و ایرانیان روی خوش زندگی را ببینند :)
اقاى روحانى و وزارت خارجه دارند كاملا حرفه اى عمل مى كنند. نوشتن اينكونه مقالات در رسانه هاى مهمى مثل واشنكتن بست و استفاده از سايروسايل ارتباط جمعى جهانى افكارعمومى جهان را براى تبيين سياست جديد ايران اماده مى كند.
با ارزوى موفقيت و سربلندى ايران و حفظ منافع ملى.
عالی بود
امیدواریم باتدبیرایشان موضوع هسته ای به جای برسه وتحریم ها که کمر مردم را خم کرده برداشته بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
عزيزم وقتشه كه ما هم بيش از اينها و فراتر از اينها بخواهيم...تقابل ما و آمريكا و اروپا بايد براي هميشه تمام شه و روابط خوبي با حفظ شان و استقلال كشورمان برقرار شه....ما فقط رفع تحريم ها را نمي خواهيم..ما مي خواهيم جياگاهي را كه لايق مردم و كشور باستاني مان هست را در دنيا بازيابيم...وقتشه كه همه دنيا بفهمند بايد به مردم ايران حرمت بگذارند
خدا کنه ما از افراط و سردگمی در بیاییم و زندگیمان را بر اساس تعامل با جهان پیش ببریم نه با جنگ و دعوا
این رویکرد صحیح است و خیلی قبل از این باید اتخاذ می شد ، رویکردی که در برگیرنده منافع ملی و فراجناحی باشد
واقعا" همینه باید قبل از این اتفاق می افتاد چون خیلی عقب افتادیم.
زنده باد ایران
البته تعامل با دنیا چیز بسیار خوب و باعث گشایش است. اما امیدوارم تعامل فقط با خارج نباشد بلکه با ملت هم باشد یعنی اینطور نباشد که درها بسمت خارجیها گشوده و آنها از مواهب ما استفاده کنندوآنوقت ملت خودمان بی بهره باشند.
یعنی ما طالب نه افراط و نه تفریط هستیم و عدالت که موازنه ای بین نیروهای داخل و خارج جهت سازندگی کشور بدون شعار و فقط با عمل و صداقت در گفتار و رفتار.
با آرزوي موفقيت وسر بلندي ايران اسلامي
آفرین! به موقع و عالی بود
باقهر کردن مسائل حل نمیشود
بهترین راه همین تعامل است
بیسیارعالی بود دکترروحانی عزیز
دنیابایدبااسلام ناب محمدی ایران
که طالب صلح ودوستی است
بیشتر وبهتراشناشود همانطور که
بیشرفت علمی جوانان این مرزوبوم
شهره جهانی پیداکرده وسیاستمتدان
ماهم نشان دهندکه دنبال چالش باجهان
نیستیم ودست دوستی مابسوی انهاست....
این نوع نگرش برای کشور و آینده آن بسیار مفید است . باید همینگونه به جلو حرکت کرد.
دیپلماسی مدبرانه آقای روحانی دو وظیفه بر عهده دارد یکی پاک کردن تندروی های غیر عاقلانه 8 سال گذشته و دوم به پیش بردن تصمیمات مدبرانه برای حل مشکلات موجود برای ایران در سطح بین المللی. یقیناً حایگاه تمدن و فرهنگ ملت ایران آسیب زیادی دیده است که اینشاالله ریاست حمهور محبوب ملت ایران بتواند آنرا به محل اصلی خود باز گردانده و ارتقاء دهد. اینشاالله
امیدمان هر روز به تدبیر دولت جدید بیشتر می شود
بله نمی توانیم گرگ را میش کنیم ولی دلیلی ندارد که گرگ را ترغیب به حمله به میش کنیم و زنجیرش را باز کنیم و بهانه بدستش بدهیم .از این ستون به ستون دیگر باید برویم تا فرجی شود نه اینکه خود کشی کنیم یادمان باشد حفظ نظام از همه چیز واجب تر است.ما حالا حالا ها کارهایی داریم باید خودمان را قوی تر کنیم تا به حساب بیاییم.هم از نظر اقتصاد تکنولوژی و چیزهای دیگر.
سپاس از این تدبیر عاقلانه
بنده نسبت به مذاکره با آمریکا بسیار بدبین هستم.تجربه نشان داده است ایالات متحده فاقد صداقت حتی در برابر متحدین خود است .ولی روش دکتر روحانی بسیار حرفه ای و منطقی است امیدوارم نتیجه بدهد.
امیدوارم با درایت دولت جدید تحریم ها برداشته شده و اینده ای روشن در انتظار ملت ایران باشه
زنده باد ایران و ایرانی
افرین به این رویکرد خردمندانه
ما باقاطعییت به جناب دکتر روحانی رای دادیم و تا آخر پشتیبان سیاست های مدبرانه ایشان که بی شک آینده ای روشن و سعادتمند را برای کشور عزیزمان ایران را رقم خواهد زد خواهیم بود .
وای خدایا یعنی اینا که منفی میدن کیا هستن؟
این خودش یه جور تدبیره...
وای که چه قدر غرور آفرین است که رببس جمهوری داریم که با ادبیات و زبان بین الملل آشنایی دارد و آگاهانه و مثل یک فرد متمدن از رسانه های استفاده می کند.
این است مسیر درست تدبیر و ایجاد امید برای اینده .مردان دولت مرد خداوند پشت و پناهتان باشد.
ان شالله که در حاشیه نشست، زمینه اصلی تفاهم و اقدامات بعدی فراهم گردد.
تغیر سیاست روز کشورهای دنیا در ادوار مختلف اجتناب ناپذیر است و امروزه ارتباط با کشورهای دنیا برای بقا و صد البته رشد وپیشرفت هر کشوری ضروری است
عالي بود
بسیار عالی بود مردم با رای به رئیس جمهور روحانی یک پیام به دنیا و مسئولین دادند که بیشتر از تنش ، به تعامل با جهان احتیاج دارند که امید واریم محقق بشود.
درود بر رئیس جمهور با تدبیر و امید ایران
پاینده باشید
يعني ميشه سرنوشت را از سر نوشت ؟؟؟ روحاني متشكريم
خداوند ياور مخلصان است و آنها را به اهدافشان مي رسند .
درود بر دکتر روحانی و همه آنهایی که بجای منافع حزبی و گروهی به ایران سرفراز می اندیشند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان