بازدید 42695

پیام آزادی زندانیان امنیتی چیست؟

در آخرین ساعات شب گذشته، جمعی از زندانیان امنیتی آزاد شدند. این آزادی افزون بر این که مورد توجه رسانه‌های داخلی قرار گرفت و وزیدن نسیم اعتدال نامیده شد، مورد توجه گسترده رسانه‌های جهانی نیز قرار گرفت.
کد خبر: ۳۴۵۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶ 19 September 2013
پیام آزادی زندانیان امنیتی چیست؟

در آخرین ساعات شب گذشته، دست‌کم شانزده تن از زندانیان از زندان اوین و رجایی‌شهر آزاد شدند. این در حالی است که پیش از این، زمزمه‌هایی درباره تشکیل کارگروهی برای تصمیم‌گیری در خصوص زندانیان حوادث پس از انتخابات شنیده می‌شد. فیض‌الله عرب سرخی، محسن امین‌زاده، عیسی سحرخیز، میرطاهر موسوی، نسرین ستوده، مهسا امرآبادی، محبوبه کرمی، محمدعلی ولایتی، مریم جلیلی، میترا رحمتی، فرح واضحان، ژیلا مکوندی، صغری غلام‌نژاد، کفایت ملک‌محمدی، حسین زرینی و ابراهیم بابایی زیدی از آزادشدگان هستند. برخی منابع نیز از احتمال آزادی شمار دیگری از زندانیان سخن گفته‌اند.

روزنامه آرمان، نزدیک‌ترین روزنامه به هاشمی رفسنجانی، این رویداد را وزیدن نسیم اعتدال نامیده و نوشته است: «آزادی افرادی که پس از رخدادهای سال ۸۸ بازداشت شده بودند، یکی از مطالبات خانواده‌های آن‌ها از دولت تدبیر و امید بود که دولتمردان اگرچه در مصاحبه‌های خود پاسخ شفافی به این خواسته‌ها نمی‌دادند اما از لبخند‌هایشان مشخص بود که در فکر تحقق این خواسته هستند. در نشست خبری حسن روحانی وضعیت زندانیان سیاسی سؤالی بود که پرسیده شد و او اینچنین پاسخ داد: مسأله سیاسیونی که مورد اشاره قرار گرفتند و رفع مشکلات آنان نیاز به اجماع ملی و مذاکره با سه قوه است و ما هنوز دولت تشکیل نداده‌ایم اما دولت که تشکیل شد مذاکراتی با قوای دیگر خواهیم داشت و اینگونه مسائل را دنبال می‌کنیم».

از سوی دیگر، این خبر به سرعت مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفت و تحلیل‌هایی در مورد چرایی آن داده شد.

ال مانیتور در این باره نوشته است، گویا آزادی این افراد با نخستین حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد همزمان شده است. سفرهای محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران در سپتامبر هر سال نیز با خبرهای مشابهی همراه بود. پیش از او نیز، سید محمد خاتمی در سفر خود در سال ۱۹۹۸ به نیویورک اظهارات متفاوتی در مورد فتوای قتل سلمان رشدی بر زبان آورد.

هاله اسفندیاری که در سال ۲۰۰۷، به اتهام جاسوسی دستگیر شد و پس از چهار ماه در آستانه سفر احمدی‌نژاد به نیویورک آزاد شد، به ال مانیتور گفته که این خبر می‌تواند به روحانی کمک کند با پرسش‌های کمتری در این مورد روبه‌رو شود.

ال مانیتور سپس به تاریخچه این موضوع در جریان مبارزات انتخاباتی ۱۳۹۲ و دیدگاه‌های رئیس جمهور در این باره پرداخته و به نقشی که شاید علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ‌در ادامه این روند داشته باشد، اشاره کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس