بازدید 3736

شهریور امسال؛ از پرتصادف‌ترین ماه‌های کشور

کد خبر: ۳۴۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴ 15 September 2013
دلایل تصادفات اخیر و آمار بالای تصادفات اخیر شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور عبدالکریم حسین‌زاده و سردار محمدرضا مهماندار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش تسنیم، علل تصادفات اخیر و آمار بالای تصادفات آن دیشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور عبدالکریم حسین‌زاده، نایب کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راه کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه سردار مهماندار در پاسخ به نخستین سوال مجری برنامه مبنی براینکه به نظر شما علل سوانح و حوادث اخیر چیست اظهار داشت:‌ حوادث تلخ جاده‌ای در بحث تصادفات رانندگی جای تاسف زیادی دارد لذا در ابتدا باید حساسیت‌هایی میان مردم و مسئولین کشور ایجاد کرد و سپس باید به فکر چاره‌ای برای تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور باشیم.

وی با بیان اینکه حوادث رانندگی با روش‌های مختلفی قابل پیشگیری است اظهار داشت: انسان، راه و وسیله نقلیه از جمله عوامل موثر در بروز تصادفات رانندگی است لذا باید دانشت که عنصر انسان در این بین مهمترین‌ عوامل است لذا باید آموزش و فرهنگسازی در حوزه رانندگی در کشور نهادینه شود.

مهماندار با اشاره به این که نباید از بحث راه و وسیله نقلیه در حوزه رانندگی غافل بمانیم خاطرنشان کرد: هیچ وقت نمی‌توانیم خطای انسانی را به صفر برسانیم بلکه باید خطای انسانی را مورد پوشش قرار دهیم و درصدد رفع نواقص موجود در حوزه راه و وسیله نقلیه برآییم. از طرف دیگر به اعتقاد بنده باید با بهره گیری از آخرین دستاوردهای تکنولوژی، خطای انسانی را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه خودروی ایمن نقش بی بدیلی در حفظ جان سرنشینان دارد ادامه داد:‌ خودروی ناامن می‌تواند موجبات بروز حادثه‌ای غم بار و فاجعه آمیز را به همراه داشته باشد، از طرفی اگر جاده از استانداردها و شیب مناسبی برخوردار باشد در این صورت می‌توان شاهد کمترین خسارت جانی و مالی در کشور باشیم. باید در نظر داشت سه عامل راه،‌ انسان و وسیله نقلیه بر یکدیگر هم پوشانی دارند لذا باید با ارتقای سطح ایمنی راه و وسیله نقلیه خطای انسانی را کاهش داد.

*همه عوامل دخیل در حادثه اخیر نیز به دادگاه معرفی شده‌اند

سوال دوم مجری برنامه در باره تدابیر ناجا در حوزه تصادفات بود که رئیس پلیس راه کشور با اشاره به حادثه اتوبان تهران- قم اینگونه جواب داد:‌ این تصادف جزء تصادفات مهم محسوب می‌شود زیرا احساسات عمومی در آن جریحه دار شده است.باید به بررسی علل دقیق وقوع حادثه اخیر بپردازیم و با جمع آوری اطلاعات موجود به پیشگیری از حوادث جاده‌های دیگر بپردازیم.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های مختلف در حادثه اخیر اتوبان تهران قم اشاره کرد: جلسه‌ای به دستور رئیس‌جمهور در دفتر کار وزیر راه و شهرسازی و با حضور وزیر صنایع و معاونان چند وزیر دیگر تشکیل شده است. همه باید دست به دست هم دهیم تا سوانح جاده‌ای کشور را کاهش دهیم تا در آینده مانع از بروز حوادث جاده‌ای مشابه شویم.

سردار مهماندار با اشاره به حساسیت‌های به وجود آمده در میان دولت، مجلس و دستگاه‌های ذیربط خاطرنشان ساخت: هر لحظه ممکن است در آینده باز دوباره چنین حوادث ناگواری رخ دهد اما باید از الان از حادثه اخیر تجربه کسب کنیم و برنامه ریزی‌های لازم را در این خصوص انجام دهیم.

وی با بیان این که یکی از وظایف قانونی و شرعی پلیس پاسداری و حفاظت از حقوق مردم در تصادفات است ادامه داد: سه عامل راه،‌ وسیله نقلیه و انسان در حادثه اخیر لحاظ شده است. لذا علت اول وقوع حادثه اخیر اتوبان تهران- قم را وجود نقص فنی و ترکیدن لاستیک اتوبوس می‌دانیم و آتش‌سوزی بعد از برخورد دو وسیله نقلیه علت دوم حادثه بوده است.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به این که اگر این آتش سوزی ایجاد نمی‌شد تعداد تلفات بسیار کمتر از آن چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم خاطر نشان کرد: باید به شناسایی نواقصی که در حوزه راه وجود دارد بپردازیم. قانون جدید رسیدگی به تلفات در زمره قوانین مدرن کشور محسوب می‌شود که به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به کم کاری و عدم رعایت نکات ایمنی در حوزه وسیله نقلیه و راه افزود: همه عوامل دخیل در حادثه اخیر نیز به دادگاه معرفی شده‌اند و مراحل قانونی خود را طی می‌کنند. یکی از ویژگی‌های قانون جدید، کاهش تلفات در حوادث رانندگی دانست که به کمک آن توانشته‌ایم نسبت به دو سال گذشته بیش از 4 هزار نفر تلفات کمتری داشته‌ایم.

سردار مهماندار در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا مسئولیت معاینه فنی خودروهای تولیدی و وارداتی برعهده پلیس است یا خیر گفت: در کشورهای در حال توسعه به حلقه آخر تصادفات توجه می‌شود به گونه‌ای که در کشور ما هم نیز به همین شکل است اما در کشورهای توسعه‌یافته همه حلقه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این که رفتارهای پرخطر رانندگان به زمان‌های گذشته برمی‌گردد افزود: با توجه به قانون کاهش آلودگی هوا بحث معاینه فنی خودروهای به مراکز خصوصی واگذار شد به گونه‌ای که نظارت و صدور مجوز برای این مراکز در شهرها از طریق شهرداری‌ها و در برون شهرها به سازمان راهداری  و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شده است.
 
*تصویب معاینه فنی خودروها بدون توجه به نظر پلیس جای تأسف دارد

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به این که تا چند سال قبل مراکز معاینه فنی خودرو برعهده پلیس بود گفت: متاسفانه طی دو سه سال گذشته آیین نامه‌ای به تصویب رسید که در آن بدون توجه به نظر پلیس معاینه فنی خودروها صورت می‌گیرد.

سردار مهماندار نظارت‌های کنونی را رندم وار و پراکنده توصیف کرد و اظهار داشت: حضور پلیس در مراکز معاینه فنی خودرو بسیار مفید بود. همچنین باید کنترل‌های اساسی در حوزه معاینه فنی خودرو را در نظر گرفت و ایمنی وسیله نقلیه با استفاده از تجهیزات ممکن مورد سنجش قرار بگیرد.

وی با اشاره به این که باید مدیران باتجربه‌ای در سازمان راهداری وجود داشته باشد گفت: این گونه مشاغل می‌تواند نظارت مستقیم و مستمری را در ایمنی وسیله نقلیه داشته باشد. مدیران شرکت‌های مسافربری باید قبل از اینکه خودرو و اتوبوس آن‌ها بخواهد از شرکت خارج شود باید کنترل‌های اساسی را به عمل آورند، باید تمامی مواردی که در ایمن سازی اتوبوس موثر است را لحاظ کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه بسیاری از کارشناسان وجود لاستیک چینی را علت تصادفات نظر جنابعالی در این خصوص چیست گفت: با توجه به گران شدن قیمت ارز طبیعی به نظر می‌رسد که قیمت لاستیک خودرو هم به طبع آن گران شود. بخش عمده‌ای از لاستیک‌هایی که امروزه در اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می گیرند وارداتی است و افزایش قیمت لاستیک‌های خودرو باعث شده که برخی از مالکان وسایل نقلیه از لاستیک‌های غیراستاندارد استفاده کنند اما غافل از آن هستند که این لاستیک کیفیت پایینی دارد و خطرساز است.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به این که خسارتی که از بابت لاستیک‌های خودرو  به مردم وارد می شود جبران ناپذیر است گفت: لاستیک‌های با کیفیت باید برای شرکت‌های مسافربری، مالکین و رانندگان مورد توجه قرار بگیرد. آزادراه تهران- قم یکی از پرترددترین و مهمترین شاه‌راهای کشور محسوب می شود به گونه‌ای که این آزادراه از لحاظ روشنایی، مراکز و مجتمع های رفاهی نسبت به بقیه آزادراه‌های کشور از شرایط بهتری برخوردار است.

سردار مهماندار با اشاره به این که راه در آن نقطه مطلوبی باید قرار داشته باشد نیست اظهار داشت: یکی از دلایل مهم تصادفات در آزاد راه تهران قم وجود تراکم بالا و عدم رعایت فاصله طولی است بنابراین نقش عامل انسانی را نمی‌توان در بروز چنین حوادثی نادیده گرفت.

وی با اشاره به این که شهریور ماه امسال یکی از پرتصادف‌ترین و پرتلفات‌ترین ماههای سال کشور به شمار می آید ادامه داد: یکی از دلایل این امر این است که کسانی که وارد جاده‌های کشور می‌شوند از تجربه کافی برای رانندگی در جاده‌های کشور برخوردار نیستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل