بازدید 32527

طرح «ایرانی ـ روسی» تسلیحات شیمیایی سوریه شکل گرفت

آنچه در این میان باید ‌گفت، الزام رسانه‌های غربی برای نیاوردن نام ایران پای این طرح است، چرا که آمریکا و متحدان عرب، ترک و اروپایی‌اش که همه بازندگان بزرگ سوریه هستند، دوست ندارند نامی از ایران بشوند، زیرا تهران باید تا آخر این طرح اعلام شده ‌باشد، وگرنه دمشق بدون تهران حتی یک گام هم بر‌نخواهد داشت.
کد خبر: ۳۴۴۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷ 11 September 2013
طرح «ایرانی ـ روسی» تسلیحات شیمیایی سوریه شکل گرفتبازی تسلیحات شیمیایی سوریه وارد مرحله تازه‌ای شده است؛ مرحله‌ای که در آن به نظر می‌رسد شرایط بیش از آن که به نفع آمریکا پیش برود، به نفع دمشق و متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور است.

به گزارش «تابناک»، آنچه به عنوان طرح روسیه و حل و فصل تسلیحات شیمیایی سوریه خوانده ‌و ابتکار سران کرملین نامیده می‌شود، در حقیقت ابعاد‌ دیگری دارد، این در حالی است که عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از موضوع حمله به سوریه عوامل متعددی را در خود جای داده ‌که در این گزارش کوتاه به آن اشاره می‌شود.

در ‌دو هفته گذشته و پس از فرافکنی رسانه‌ای در مورد استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی ـ که مدعیان این مسأله تاکنون حتی یک تصویر و سند هم از این مدعای خود ارائه نداده‌اند ـ تلاش‌های بسیاری از طرف دوستان سوریه صورت گرفت تا از جنگی جدید جلوگیری شود، این کشور‌ها به دو موضوع در این رابطه ایمان کامل داشتند:

۱ ـ آمریکا نمی‌تواند به سوریه حمله نظامی کند، زیرا به خوبی از پیامدهای خطرناک آن آگاه است؛ اما از آمریکا بعید نبود، چرا که اوباما آبروی خود را به میان گذاشته بود، بنابراین نباید دشمن را دست‌کم گرفت؛

۲ ـ در صورت حمله آمریکا، ارتش سوریه با جدیت به آن پاسخ می‌داد و این پاسخ که تنها ابعاد اندکی از آن به گوش آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها رسید، در صورت وقوع، نه جنگی منطقه‌ای که جنگی جهانی را به ارمغان می‌آورد.

با این دو برداشت از شرایط بود که تهران ـ مسکو ـ دمشق ـ ضاحیه بیروت در ارتباطی دیپلماتیک و تنگاتنگ که از طریق کانال‌های ویژه امور را پیگیری‌ می‌کردند، به بررسی ایده‌های گوناگون پرداختند، ایران به ‌رغم برخی تصریحات که گفته می‌شود، حاضر است برای مردم سوریه تنها «آرد» بفرستد، آماده بود تا در صورت بروز هر حمله‌ای به سوریه تمام قد در کنار این کشور بایستد و این مسأله به خوبی از هشدارهای مقامات نظامی تأثیرگذار ایرانی که آمریکا تجربه برخورد با آن‌ها در عراق را داشت، مشخص بود.

از سوی دیگر در لبنان، مقاومت اسلامی همه امکانات خود را آماده کرده بود تا وارد مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی شده و چند شهرک صهیونیست‌نشین را به اشغال خود درآورد، ارتش سوریه نیز به ‌رغم حضور تروریست‌های وابسته به اخوان المسلمین ـ تیپ توحید جنوب ـ در مرزهای منطقه اشغالی جولان و همکاری اطلاعاتی نزدیک آن‌ها با ارتش رژیم صهیونیستی، آماده بود تا به جولان حمله کرده و این جبهه را برای یک جنگ فرسایشی بلندمدت باز کند.

آمادگی جبهه مقاومت برای پاسخ‌گویی به هر گونه حمله احتمالی به سوریه، با تجهیز موشک‌های نقطه‌زن ارتش این کشور برای هدف قرار دادن سیستم‌های ضدموشک پاترویوت و سپر موشکی آمریکا، منهدم کردن نیروگاه‌های برق، سدهای کبان، کاراکای، آتاتورک و پالایشگاه‌های ترکیه، هدف قرار دادن نیروگاه برق و سیستم آب‌رسانی اردن، شلیک موشک به سمت مراکز نفتی مهم عربستان مانند بندر «ینبع» در حاشیه دریای سرخ، نابود کردن پایگاه دریایی انگلیس در قبرس و در پایان موشک‌باران همه تأسیسات زیربنایی رژیم صهیونیستی توسط مقاومت اسلامی لبنان و همچنین گروه‌های مقاومت همراه در باریکه غزه، باعث شد تا رئیس یکی از سازمان‌های اطلاعاتی اروپایی که کشورش مخالف حمله به سوریه است، راهی دمشق شود و اعلام کند که اسرائیل پذیرفته‌ در هر جنگی با این ابعاد، بازنده است.

پس از این طرح‌ بود که نتانیاهو به این مهم رسید که بلوف‌های او و سیستم‌های فشل ضدموشکی مانند «آرو»، «گنبد آهنین» و حتی پاتریوت‌ها در برابر ۱۵۰هزار موشک شلیک شده، هیچ شانسی نخواهد داشت و از آنجایی که تأمین امنیت رژیم صهیونیستی مهم‌ترین استراتژی آمریکایی‌‌ها در منطقه به شمار می‌رود، رایزنی با آمریکایی‌ها برای تغییر استراتژی آغاز شد.

باراک اوباما که نخست شاهد اصرارهای بی‌وقفه سران تل‌آویو و گردانندگان آیپک برای حمله به سوریه بود، اکنون شاهد عجز و لابه آن‌ها برای تغییر رویکرد نظامی و وارد شدن به مرحله سیاسی و غیر نظامی بود، هم از این مسأله خوشحال شد و هم در وضعیت بغرنج بی‌آبرویی بین‌المللی قرار گرفت؛ بنابراین، اوباما برای تهیه فرصت تنفس، مسأله را به کنگره ارجاع داد تا خیال خودش را راحت کند.

تهدیدات مستقیم محور مقاومت که خارج از «کمک‌های غذایی و دارویی» اعلام شده بود، تاثیر خود را به سرعت گذاشت، کما اینکه آمریکایی‌ها در ارزیابی خود به این فراست رسیدند که در برابر موشک‌های ضد کشتی سوری که می‌‌تواند کشتی‌رانی آن‌ها در دریای مدیترانه را مختل کند، هیچ دفاعی ندارند و در صورت طولانی شدن جنگ، آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد خواهد شد و عملاً شکست دیگری می‌خورند، در یک عقب‌نشینی آشکار، حاضر شدند وارد فاز سیاسی و مذاکره شوند.

ترس از موشک‌های ضد کشتی یاخونت، نور، کوثر، قادر و شاید هم خلیج‌فارس در یک سوی ماجراست و در سمت دیگر انتشار خبر رسیدن محموله اس۳۰۰ به سوریه از طریق دریا، به واشنگتن یادآوری کرد که ارتش سوریه پس از دو سال جنگ با تروریست‌های اجاره‌ای، از خاکستر برخاسته است و شکست ‌آن ممکن نیست.

اما آنچه از این راهکار کمتر گفته شده و متأسفانه همه ابتکار آن را به روسیه نسبت داده‌اند، نقش ایران در راضی کردن سوریه برای ورود به این مرحله بود. سران دمشق در ‌دو سال و نیم گذشته هر چند مشورت‌های خوبی ‌از مسکو دریافت کردند، ‌چشم امید آن‌ها به تهران بود و به هیچ درخواستی بدون مشورت و نظر موافق تهران پاسخ نمی‌گفتند؛ بنابراین، پس از رایزنی‌های صورت گرفته، سوریه موافقت کرد که تسلیحات شیمیایی‌اش مورد نظارت بین‌المللی قرار بگیرد.

آنچه در این میان ‌باید گفت، الزام رسانه‌های غربی برای نیاوردن نام ایران، پای این طرح است، چرا که آمریکا و متحدان عرب، ترک و اروپایی‌اش که همه بازندگان بزرگ سوریه هستند، دوست ندارند نامی از ایران بشوند، چرا که تهران باید تا آخر این طرح اعلام شده ‌ باشد، وگرنه دمشق بدون تهران حتی یک گام هم بر‌نخواهد داشت.

بنابراین بر رسانه‌های داخلی است که با دقت بیشتری به این موضوع نگاه کرده و در ذکر خبرهای خود حتماً از نام «ابتکار ایرانی ـ روسی» برای حل مسأله سوریه بهره گیرند. بی گمان‌ آنچه در روزهای آینده، ‌خواهیم دید، در صورت دقت نظر در طراحی دیپلماتیک و شنیدن سخنان سنجیده از طرف دستگاه دیپلماتیک ما، می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای داشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۲۲
انتشار یافته: ۳۷
طرح روسيه طرحي هوشمندانه است كه بنظرم ميتونن امريكاروفريب بدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
دوست عزیز امریکاییها شگردشان است اول با تهدید خلع سلاح میکنند بعد بیدردسر و کم تلفات حمله ونابود میکنند
ویشاندی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
مجید جان طرح ایران-روسیه!
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
ناشناس عزيزبه اين راحتي هم نيست قراراين كاردرشوراي امنيت انجام بشه ودست امريكاروتوحمله دوباره ببنده درضمن كدوم خلع سلاح. سلاحي كه نميشه ازاون استفاده كرد به چه دردي ميخوره به نظرمن امريكابازنده اين بازي بود..
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
امريكابه وضوح عقب نشيني كردومشخصه كه بازنده است وميشه به راحتي فريبش دادچون تعدادومكان هاوانبارهاي سلاح شيميايي سوريه مشخص نيست كه چه تعداده وكجاست به نظرم اوباماخراب كرد.
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
بله طرح ايران وروسيه
واقعا به ایرانی واسلامی بودن باید افتخار کرد.درود بر رزمندگان اسلام.
پاسخ ها
علی از تهرن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
افتخار کن
البته اين طرح بدين دليل از سوي مسكو اعلام شد كه ديديند ممكنه با طرح از طرف ايران با اقبال مواجه نشه و سياست ديپلماتيك و سنجيده كشورمون بود
حالا از اين به بعد موضوع قابل طرح و تبليغ خواهد بود البته در سطح كلان كشورها ازجمله آمريكا و .... اين موضوع مشخصه
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
منطقیه
کاملا" حق با شما است بردن نام ایران با عث خواهد شد در تمام مذاکرات نماینده ایران حضور داشته باشد
آفرین
عجب سناريوي فيلمي نوشته ايد..سوريه همه اين مناطق رو بزنه و بگيره و ....خيلي تخيلي به نظر ميرسه
در تاریخ هرگاه ابرقدرتی عقب کشیده در بلند مدت شرایط را به گونه ای به نفع خود تغییر داده که دیگر در آن شرایط ضعف قرار نگیرد.در صورت پیروزی این طرح ایران و مقاومت بایستی حرکات آمریکا و اسراییل را بیشتر تحت نظر بگیرند
اگر غرب خیال خود را از بابت سلاح بازدارنده ی شیمیایی سوریه راحت ببیند جنگ نمیکند یا از ترس این سلاحها نمیجنگد
آمریکا و متحدانش هیچ شانسی در اینده ندارندو ان شا الله ایران به یک ابر قدرت تبدیل میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
عزیز دل برادر الان ایران یک ابرقدرت است حتی روسیه هم در خیلی از معادلات منطقه ای و جهانی خود ایران را دخیل میداند مستقیم و یا غیر مستقیم
از اینکه دمشق رابطه تنگاتنگی با ایران دارد هیچ جای شکی نیست و به همن دلیلی که گفتید که نامی از ایران نمی خواهند برده شود اگه این طرح را ایران مطرح می کرد مطمئن باشید که امریکا به خاطر حفظ آبروی خود با این طرح مخالفت می کرد و به نظر من این سیاست کشورهای حامی سوریه بود تا روسها این طرح را مطرح و پیش ببرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
اسماعيل جان مي شه چند تا از اين كشورهاي حامي سوريه رو غير از ايران و روسيه، نام ببري!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
در پاسخ ناشناس
چین، عراق، لبنان در راس شون خیلی از کشور ها هم حمایت مستقیم نمی کنن.
اردلان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
حزب الله-چین-ایران-روسیه و...
چون این طرح توسط روسها به طرفهای غربی داده شده وروسیه باید تاکید می کرد که این ابتکار از سوی ایران بوده تا نامی هم از ایران برده بشه.به قول شما تابناک اگه امریکا از پیامدهای حمله احتمالی به سوریه می ترسدپس چرا اینهمه تلاش می کند که کنگره به طرح حمله به سوریه رای بدن وموافقت بشه. واینهمه تلاش می کنه که افکار عمومی جهان ومردم خودشو به سمتی ببره که حمله به سوریه امری ضروری و بازدارنده است.
پاسخ ها
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
دوست عزیز جنگ به اجماع نیاز داره شوخی که نیست ولی اینم بدون که جنگ با سوریه برای همه گرون تموم میشه همه یعنی همه
عجب چیزهایی!! به حق چیزهای نشنیده!
زنده با ایران
زنده باد محور مقاومت
اقای اسکندر دوست عزیز ، تمام صحبت های آمریکا و پیگیری هایش برای حفظ آبرو بوده چون که حرفی زده بود و توی حرف خودش مانده بود
من متوجه طرح نمی شوم وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد یکی ازراههایی که می تواند ازحمله جلوگیری شود تحویل سلاحهای شیمیائی سوریه به جامعه جهانی است مسکو استقبال وسوریه هم قبول کرد یعنی طرح ازآمریکا بود
اگر واقعا ایران در ارائه طرح مشارکت داشته می بایست دیپلوماتهای ایرانی از پشت تریبونهای رسمی اعلام کنند که تا حالا چنین ادعایی از آنها نشنیده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
مهم اینه که بحران حمله به سوریه و کشتار مردم بیگناه دفع شه حالا به نام هر کشوری که شد مهم نیست.
عجله نکنید هنوز زود است قضاوت کنید. سایه جنگ همچنان پابرجاست.
سیاست یعنی موقعیت شناسی دقیق و بهترین کنش برای بهترین نتیجه. بهترین نتیجه لزوما سود صد در صد نیست .بهترین نتیجه شامل طیف وسیعی از کمترین ضرر تا بیشترین سوده. حال اگر در دنیای سیاست این نتیجه برای کشوری حاصل بشه هم سود کرده هم عزتش حفظ شده و هم حق مسلمش را احراز کرده.
خوش خیالها....
قابل توجه کسانی که این روزا سنگ آمریکا و غرب رو به سینه می زدند دیدید که آمریکا مال این حرفا نبود آمریکا میدونست که سلاح شیمیایی نمیتونه کاربرد داشته باشه حالا بعد از این هر سلاحی شیمیایی که استفاده بشه هدیه خودشان در دست توروریستها است
جنگ نشه . سوریه امن بشه .
حالا مهم نیست کی طرح داده
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به همه دوستان، چه این طرح ایرانی باشه و چه امریکایی هر دو حکایت از ضعف و زبونی امریکا در عملی کردن تهدیداتش داره که از حرف خودش کوتاه اومده و طرح نظارت بر سلاح های شیمیایی رو داده که به خاطر عدم امکان استفاده از اونها یک طرح کاملا بی منفعت و صرفا برای حفظ پرستیژ ابرقدرتی امریکاست.
لطفا به جای توهین به همدیگر کمی فکر کنیم تا یک کمی این انسجام داخلی بیشتر بشه.
ایران مهمترین کشور هوشمند منطقه است
ايران ابر قدرت منطقه است نه به جهت سلاح بلكه بخاطر داشتن مرداني شجاع . كه در هيچ جاي كره خاكي وجود ندارد. نامت بلند اي ايران و جانم فدايت نامت
حالا بهتر است فکری هم به حال تورم داخلی بکنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی