بازدید 44870

وقتی به‌جای ۶۰۰ میلیارد، ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد پرداخت می‌شود!

موردی که امروز وزیر نیرو به افشاگری آن پرداخته است، صرف‌نظر از درستی ادعاهای وی، موضعی است که متأسفانه حاشیه‌های آن از اصلش بیشتر نیازمند توجه و بررسی است. در حالی که در جنجال و هیاهویی که در این میان بر پا می‌شود، کسی به این حاشیه کمترین توجهی نمی‌کند!
کد خبر: ۳۴۳۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴ 09 September 2013
برای 600 میلیارد تومان میتوان 12 هزار میلیارد اضافه گرفت!

موردی که امروز وزیر نیرو به افشاگری آن پرداخته است، صرف‌نظر از درستی ادعاهای وی، موضعی است که متأسفانه حاشیه‌های آن از اصلش بیشتر نیازمند توجه و بررسی است. در حالی که در جنجال و هیاهویی که در این میان بر پا می‌شود، کسی به این حاشیه کمترین توجهی نمی‌کند!

به گزارش «تابناک»، امروز حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در ‌گفت‌وگوی تلویزیونی، مسائلی را پیرامون یک پروژه ریلی که سنگ بنای آن در دولت پیش گذاشته بود، بیان کرد که بلافاصله توجه بسیاری از افکار عمومی را در چند ساعت گذشته به خود جلب نموده و همچنین واکنش‌هایی را نیز در پی داشته است.

وی در بخشی از این گفت‌وگو‌ در توضیح چرایی توقف ساخت یک پروژه ریلی و عدم همکاری وزارت نیرو در ساخت آن گفت:

‌«وزارت راه در برنامه داشت تا خط راه آهن گرگان بجنورد ـ مشهد را با ۴ هزار میلیارد تومان هزینه توسط کنسرسیومی چینی ـ ایرانی اجرایی کند، به گونه‌ای که ۸۵ درصد منابع مالی پروژه از سوی چینی‌ها ‌‌فاینانس پرداخت ‌و برای ۱۵ درصد تأمین مالی بخش ایرانی، بخشی از نیروگاه‌ها و اموال بیت‌المال در وزارت نیرو به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان به پیمانکار واگذار شود؛ اما در حقیقت بخشی از بیت‌المال به ارزش ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای واگذاری به پیمانکار این پروژه تخصیص پیدا کرده بود که ما در هیأت دولت، موضوع این تضییع بیت‌المال را مطرح کردیم و جلوی مصوبه دولت گذشته گرفته شد. می‌خواستند به جای ۱۵ درصد پروژه بیش از ۲۱ برابر پیش پرداخت و بیش از سه برابر ارزش کلی پروژه را از بیت‌المال پرداخت کنند، مشخص است وقتی جلوی این تضییع بیت‌المال گرفته شده، اعتراض آن‌ها را به دنبال دارد‌».

این مسأله‌ای که امروز چیت چیان از آن پرده برداشته، ‌موضوعی است که از مدتی پیش ‌جسته و گریخته در سطح رسانه‌های نیز مطرح شده ‌و عدم همکاری وزارت نیرو با وزارت راه برای پایان این پروژه تا حدودی مطرح بود.

اما امروز چیت چیان با افشای این قضیه مشخص کرده است که دلیل ‌همکاری نکردن وزارت نیرو برای تکمیل این پروژه چه بوده است. گویا قرار بر آن بوده ‌که به گفته چیت چیان، سه برابر ارزش پروژه از بیت المال پرداخت شود.

این در حالی است که مدیر عامل سابق راه آهن کشور در خصوص این سخنان چیت چیان و اتهام فساد به دولت قبلی گفته است: در جریان این موضوع نیستم. این پروژه جزو پروژه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل ونقل کشور است و اطلاعاتی در این باره ندارم.

اما واکنش مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و معاون وزیر راه و شهر سازی ـ که البته از مدیران دوره نیکزاد است ـ در برابر اظهارات چیت چیان کاملا جالب توجه است.

صادقی عنوان کرده است: ‌قرار بود پروژه راه آهن گرگان ـ بجنورد از سوی آستان قدس رضوی و به صورت فایناس با یک شرکت چینی به اجرا برسد که ‌‌معمولا در پروژه‌های فایناس ۸۵ درصد از سوی فاینانسور و ۱۵ درصد از سوی دولت پرداخت می‌شود.

وی گفته: دولت برای اجرای پروژه‌های ریلی و زیربنایی در بیشتر مواقع از فاینانس استفاده می‌کند و هجده مورد فاینانس در این وزارتخانه در حال اجراست؛ بنابراین، اگر اینطور باشد، همه پروژه‌ها فساد دارد. وقتی برای انجام ندادن یک پروژه، مصوبه‌ای را لغو می‌کنند تا در برابر مردم پاسخگو نباشند، نباید دولت قبل را متهم به فساد کنند.

این در حالی است که اظهارات چیت چیان نیز نکته‌ای بیرون از بحث‌های مطرح ‌از سوی صادقی ندارد و تنها نکته‌ای که چیت چیان در این زمینه به آن اشاره کرده، ‌این است ‌که برای این پروژه به جای ۶۰۰ میلیارد تومان، ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده بود!

چیت چیان نیز اشاره کرده ‌که پروژه به شکل فاینانس بوده، ولی به جای ۱۵ درصد این گونه برنامه‌ریزی شده بوده ‌که بیش از ۲۰ درصد در طرح پیش پرداخت شود. در نتیجه اظهارات صادقی را نمی‌توان پاسخی متقن و کامل به ادعاهای چیت چیان دانست.

نکته دیگر و مهم‌تر در این میان، آن است که به راستی چه کسی باید به ‌این موضوعات راه یافته و ‌ریشه‌یابی کند؟ آیا صرف لغو یک مصوبه از سوی دولت قبل ـ به فرض درستی ادعای چیت چیان ـ منجر به ختم مسأله است، یا اگر تخلفی در این میان شده ـ که البته نام آن را باید نوعی از فساد اقتصادی گذاشت ـ نیازمند بررسی و رسیدگی نهادهای مربوطه است؟

آیا صرف این که جلوی یک تخلف با لغو یک مصوبه گرفته شده است، به مثابه تبرئه افرادی است که قصد اقدام به یک تخلف را داشته‌اند؟

این‌ها همه موضوعاتی است که از کنار مواردی اینچنینی سر بر می‌آورد و معمولا متأسفانه این حاشیه‌ها ـ که بیشتر از خود موضوع هم مهم‌تر هستند ـ در درون موضوع و جنجال‌های پیرامون آن گم شده و مورد غفلت واقع می‌شود. حال باید پرسید ‌چند نمونه از این گونه تخلفات در فعالیت‌های روزمره نهاد‌ها و شرکت‌ها ـ اعم از دولتی و خصوصی ـ واقع می‌شود که تنها بخشی از آن با ارقام بالا به افشاگری می‌رسند؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۰۹
انتشار یافته: ۲۶
اگه ٤ نفر از اين مسئولان به دادگاه اخضار شوند وپاسخگوي كارهاشون در ملاء عام باشن اينطوري نمي شد كه هر كاري در دوره رياست شون انجام بشه وبعدش بره دنيال كارش .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
موندم چرا اونایی که همینجوری اهل منفی زدن هستن چرا 7 8 10 تایی منفی ندادن؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
دستگاه قضا کجاست؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
کاملا موافقم. هر روز دارن یه فساد مالی جدید و خرابکاری و بی مسو.لیتی از دوره قبل رو افشا می کنند ، این به اصطلاح مدیران باید پاسخگو باشند در قبال کارهاشون و اینکه کشور رو به اینجا کشوندن .
...هاله نورو وعدالت
پدیده هزاره سوم و...چه شد؟؟؟؟؟؟خداوند راشاکرم که دروغگویان وحامیانشان را چه زود رسوا میکند......
تا چند ده سال اینده کارهای خلاف دولت دهم به نوبت مشخص خواهد شد. منتظر بدتر از این ها هم باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
پاک ترین دولت !!!!
آگر قوه قضائیه و نظام مصمم به حل دائمی این نوع کارها باشند باید هر مسئولی را که در این امور دست داشته بدون تعارف و اغماض به شدت مجازات کنند. ضمن اینکه عواقب این تخلفات باید برای مسئولین رده بالاتر بسیار بیشتر باشد.
توصیه ما به دولتی ها....در مورد پروزه های دیگر هم تحقیق کنید..شاید کم نیست از این گونه موارد... مردم چه گناهی کردن .مالیات میدن برای ابادانی کشور .اونوقت پولشون به چه طریق خرج میشه.....
این ادعا کذب است چطور این حجم از اموال به این ارزش یکجا جمع شده وبه پیمانکار داده شده؟اصلا وزارت نیرو این حجم اموال بلا استفاده دارد یا اصلا این حجم اموال برای واگذاری دارد که یکجا به پیمانکار داده شود وآب از آب تکان نخورد بعد وزیر نیروی جدید فورا کشف کند
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
خبر ندارید! بله. (سهام دولتی شرکت مهاب قدس)
این به قول خودشان پاک ترین ( پاک ساز ترین ) دولت تاریخ کشور در امور مالی، چه ها که نکرده، اختلاس های انجام شده موجب رویش شاخ روی هر سری می شود.
دولت پاك دست وپاك ترين دولت از اول بشريت!!!!!! اصول گرايان بايد سرشان را پايين بيندازند با اين دسته گل هايي كه يكي يكي رو مي شود.
تابناک جون وقتی احمدی نژاد و اطرافیانش حرف اینجور مسائل رو درباره دیگران میزدند صداهای بلندی شنیده میشد که او اخلاق را رعایت نمیکند او دروغگوست او...
حالا چی شده که آقایان راه به راه خودشون از این حرفها میزنن
خب به قول خودشون دولت راستگویان تشکیل دادن همونطوری که احمدی نژاد پاک ترین دولت تاریخ ایران رو تشکیل داده بود.
.
به پشتوانه مردم با فساد مبارزه کنید
این غده چرکین فساد سر باز کرده واین بدبختی وگرانی که با عث تورم رو به رشد 56% در حال حاضر نمود پیدا کرده وزجر و بدبختی ان برای مردم می باشد : امیدواریم قوه قضایه با عزم راسخ وارد عمل شود و پرونده های اینچنینی را به قضات پاک دامن واگذار وریشهای فساد دولتی با راهکارهای پیشگیرانه برای همیشه خشکانده شود
لطفا مورد 15 میلیارد دلاری پروژه از حرح تا حرم نیز مطرح گردد این هم از شاهکارهای اقای احمدی نژاد در دوره بهبهانی است
"بیش از ۲۰ درصد در طرح پیش پرداخت"؛ نه، صحیح این است که بنویسید: "بیش از 20 برابر ارزش کل پروژه". و این نشان دهنده یک فاجعه ی عظیم است
گویا قرار بوده این راه آهن از وسط دیوار تاریخی ساسانی (دومین دیوار بلند تاریخی جهان پس از دیوار چین) در استان گلستان عبور کند که لازم است سازمان محترم میراث فرهنگی نیز در صورتی که این خبر صحت دارد وارد عمل شده و جلوی این پروژه را بگیرد.
پاک ترین دولت تاریخ ایران !!!!!! این جفنگیات خیلی زود رنگ باختند .
كاشكي يك نفر دلش بسوزه و اين موضوع رو دنبال كنه
بنام خدا
بنده خودم از کارمندان شرکت مهاب قدس هستم که قرار بود 49 درصد سهم دولتی آن (بخشی از بیت المال) بابت 15 در صد پیش پرداخت پروژه به شرکت عمران رضوی واگذار شود. هنوز هم در حیرتم که چه خبره؟!!!!!!!!!!!
والا من و همكارام كه چندين ساله تو شركت مهاب قدس كار ميكنيم خبر نداشتيم وضع شركت اينقدر خوبه و كلي سهام داره ، فقط هميشه خدا آه و ناله مديران بلند بود كه پول نداريم وضع شركت بحرانيه ، فقط از سفرهاي مكرر خارجي و بريز و بپاشهاي مديران زحمت كش خبر داشتيم بعلاوه ساختمونها و چند تا شركت كه تو سريلانكا و تاجيكستان دارن ، از ديروز كه خبر رو شنيديم تو سايت بورس و .... پيگير شديم تازه متوجه شديم چه خبره ، هميشه از اين تاسف ميخورديم كه عمرمون رو تو طرحهاي دور افتاده و محروم به معناي واقعي با حقوقي اندازه يه منشي دفتر مركزي تلف كرديم و پاداش و كارانه رو يك بيستم تا يك پنجاهم مديران بيشمار شركت گرفتيم ، ... حق سه هزار نفر پرسنل و بيت المال رو داشتن به پشيزي ميفروختن ، جالبه كه بگم اين شركت بزرگترين شركت مهندسي مشاور تو كارهاي سد و نيروگاه كشوره و تو دنيا هم مطرحه ، البته اين فقط بخاطر دانش و پرسنل خبرشه ، شركت مهندسي مشاور جز پرسنل و ساختمون و ابزار مورد نيازش هيچ چيزي نداره ، حالا ببينيد اين شركت كه در سال 1363 با سرمايه 1000 تومان شروع بكار كرد چقدر سوددهي داشته و چقدر از حق پرسنل ضايع كرده كه الان 49 درصد سهامش بيش از دوازده هزار ميليارد تومن ميارزه ، خدا رو شكر كه سالم زندگي كرديم و مديون كسي نشديم
رايحه خوش خدمت...
برای هپلی کردن 800 میلیارد دلار درامد نفتی کشور یکی از راه ها تعریف پروژه های گل و گشاد و بزرگ هست که بتوان شتر را با بار مفقود الاثر اعلام کرد صندوق خالی این نه پاک دستی که تردستی و شارلاتانیسم است
خیلی ممنون تابناک جون، واقعا درآمدت حلاله. ایشالا همیشته این خبرهای واقعی ادامه پیدا کنه، خدا هم کمک می کنه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر