بازدید 26441

«مهد کودک» گران‌تر از دوره دکترا

اولین مهد کودک ایران با نام " ایران " توسط خانم " برسابه هووسپیان " ٬ از ایرانیان ارمنی دهه 30 خورشیدی در خیابان " معتمد الدوله " با مجوز وزارت فرهنگ تاسیس شد. هووسپیان در دانشگاه ژنو سوییس درس خوانده بود . از آن تاریخ تا امروز نیاز به مهدکودک ها آنقدر توسعه یافته است که کمتر شهری در ایران وجود دارد که مهد کودک نداشته باشد.
کد خبر: ۳۴۳۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲ 05 September 2013
صدرا محقق در عصر ایران نوشت:

این هفته آخرین نرخ تعیین شده برای شهریه مهدهای کودک از سوی سازمان بهزیستی کشور تعیین و اعلام شد.  نرخ های جدید اعلام شده برای شهریه مهدهای کودک در هر ماه، در گران ترین حالت 337 هزار تومان که شامل برخی مهدها در منطقه یک تهران است می شود. در ارزان ترین حالت نیز این نرخ به 60 هزار تومان می رسد. این نرخ ها را معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور برای مهدهای کودک تمام وقت و نیمه وقت مناطق 22 گانه استان تهران و دیگر استان های کشور اعلام کرد.

با این حال این نرخ ها فقط مختص شهریه مهدکودک های دولتی است و در کنار این، مهدکودکهای خصوصی نیز هست که شهریه دریافتی آنها برای نگه داری یک ماه از کودک شما مبلغی در حدود یک میلیون و هفتصد هزار تومان دریافت می کنند. در این گزارش به همین موضوع پرداخته ایم.

اولین مهد کودک ایران با نام " ایران " توسط خانم " برسابه هووسپیان " ٬ از ایرانیان ارمنی دهه 30 خورشیدی در خیابان " معتمد الدوله " با مجوز وزارت فرهنگ تاسیس شد. هووسپیان در دانشگاه ژنو سوییس درس خوانده بود . از آن تاریخ تا امروز نیاز به مهدکودک ها آنقدر توسعه یافته است که کمتر شهری در ایران وجود دارد که مهد کودک نداشته باشد.



 بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی هم اکنون در سراسر کشور 15 هزار مهدکودک مشغول به فعالیت هستند، که بخش عمده ای از آنان نیز در روستاها هستند.

در این مدت از زمانی که برسابه هووسپیان اولین مهدکودک ایرانی را ساخت تا امروز، این کار نیز مانند بسیاری دیگر از کارها فراز و نشیب هایی زیادی را طی کرد و به صورتی جدی رونق و توسعه پیدا کرد. وظیفه اولیه مهدکودک ها در اصل نگهداری و سرگرم کردن کودکان در مدت زمانی بود که والدین آنها به کار مشغول بودند. اما حالا سالهاست وظایف این مهدها بسیار فراتر از این رفته است و آموختن انواع هنرها و دانش ها نیز به آن اضافه شده است. مهدهای کودک نیز مانند مدارس به دو بخش دولتی و غیردولتی تقسیم می شوند، دولتی ها درست شبیه مدارس دولتی با رعایت حداقل استانداردی مورد نیاز، خدمات نگهداری از کودکان را ارائه می دهد و شهریه های مشخص و تعیین شده ای دارند.

بر اساس قوانین کودکان پذیرفته شده در مهدهای کودک شامل شیرخوار، نوپا و نوباوه می‌شوند، کودکان شیرخوار صفر تا 2 سال، کودکان نوپا 2 تا چهار سال و کودکان نوباوه چهار تا شش سال هستند که والدین آن‌ها می‌توانند این کودکان را در مهدهای کودک سراسر کشور ثبت نام کنند.  مهدهای کودک نیز شامل نیمه وقت و تمام وقت می‌شوند، مهدهای نیمه وقت از صبح تا ظهر دایر هستند که به کودکان ناهار ارائه نمی‌کنند، اما مهدهای کودک تمام وقت ساعت کاری شان همانند مهدهای نیمه وقت است با این تفاوت که به کودکان ناهار ارائه می‌شود.

مهدهای غیردولتی اما  با ارائه خدماتی فراتر از حداقل ها با تکیه بر کیفیت خدمات شهریه های متفاوتی دریافت می کنند. در این میان رقابت بر سر چگونگی ارائه خدمات باکیفیت تر به کودکان به رقابتی جالب به ویژه در زمینه میزان شهریه های دریافتی در بین مهدکودک های غیردولتی بدل شده است. به گونه که هم اکنون در برخی از این مهدها در شهر تهران برای هر ماه پذیرفتن یک کودک مبلغی تا 2 میلیون تومان دریافت می کنند.

میزان خدماتی که در این مهدکودک ها ارائه می شود با شهریه دریافتی ارتباط مستقیمی دارد. آموزش زبان انگلیسی، استفاده از مدرسان تحصیل کرده، ایجاد فضاهایی شاد، کمک گرفتن از روانشناس کودک، استفاده از محصولات، اسباب بازی ها و خوراکی های با کیفیت و آشنا سازی کودکان با مفاهیم زندگی از جمله خدماتی است که متولیان این مهدهای کودک مدعی ارائه آن هستند.

در همین حال بخش زیادی از ظرفیت این مهدکودک ها هم همیشه پر است و خانواده های بسیاری برای سپردن فرزندان خود به آنها حتی با وجود شهریه های بسیار گران قیمت اقدام می کنند و از خدماتی که به فرزندانشان ارائه می شود هم راضی هستند.

به عنوان مثال بر اساس گزارشی که ایسنا منتشر کرده، در تعدادی مهدکودک در نقاط مختلف تهران به ویژه در قسمت های شمالی این شهر شهریه هایی که برای نگهداری از کودکان ارائه می شود به این شکل است: یک ونیم میلیون تومان شهریه ماهیانه یک مهد کودک "دوزبانه" در زعفرانیه تهران، یک میلیون و300 هزار تومان شهریه مهد دیگری در سعادت آباد، یک میلیون تومان شهریه یک مهدکودک دیگری لوکس در نقطه دیگر زعفرانیه و750 هزار تومان شهریه یک مهد کودک در شهرک غرب.

بر این اساس برای ثبت نام یک کودک در طول یکسال در هر کدام از این مهدکودک های ذکر شده والدین باید در ارزان ترین حالت 15 میلیون و 600 هزار و در گران ترین حال 21 میلیون تومان در هر سال بپردازند. اگر قیمت های دریافتی این مهدکودک ها را ثابت در نظر بگیریم هزینه سپردن یک کودک به هر کدام از این مهدها برای گذراندن دوره پنج ساله 1 تا 5 سالگی (قبل از پیش دبستانی) در مجموع برای والدین خود هزینه ای در حدود 78 تا 105 میلیون تومان دارد.

در واقع می توان گفت برای آنکه فردی فرزند خود را برای سپری کردن دوره نونهالی تا رسیدن به سن مدرسه به این مهدهای کودک بسپارد باید این میزان هزینه صرف کند. این میزان هزینه برای نگهداری مهدهای کودک از کودکان در حالی است که سقف شهريه دوره دكتري دانشگاه‌ها تعیین شده از سوی اداره كل دفتر گسترش وزارت علوم ، برای هر دوره در حدود 45 تا 55 میلیون تومان است. به عبارت دیگر، در ایران در گران ترین حالت هزینه گذراندن دوره نونهالی به مراتب بسیار گران تر از گذراندن دوره دکترا است.

مهدکودک را باید اولین نهاد اجتماعی آموزشی دانست که کودکان به آن قدم می گذارند. با این حال همانطور که گفته شد هر کودک برای دریافت آموزش و خدمات با کیفیت بالا نیازمند صرف هزینه ای میان 15 تا 21 میلیون تومان در سال هست. در این میان اگر آخرین نهاد آموزشی که یک فرد در جامعه از آن بهره می گیرد را تحصیل در دوره دکتر بدانیم به نظر می رسد با نرخ های امروزی هزینه انجام شده برای ورود به اولین نهاد آموزشی هزینه ای به مراتب بیشتر از هزینه لازم برای گذراندن آخرین مرحله از چرخه آموزش در ایران در گرانترین حالت خود دارد و این مقایسه ، البته ناظر به مهدهای گرانقیمت است که تعدادشان نیز کم نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۲۰
دوستان عزیز رسانه ای، آیا یک بار شده که به یک معلم باسواد مراجعه کنید و یکسویه به قاضی نروید؟
آیا شما خیال می کنید مهدها در پی پر کردن جیب خودشان هستند؟
آیا شما از آمار بودجه مهدهای کشورهای دیگر مطلع هستید؟
آیا شما می دانید هیچ کس به مهدها و مدارس کمک نمی کند؟ در حالیکه در کشورهای دیگر برعکس این است؟
مقایسه مهد با دانشگاه آزاد چه سنخیتی دارد؟
اینقدر تندرو و یکسویه نباشید، شما تمام تلاش های معلمان را برای تغییر در یک لحظه نابود می کنید و ذهنیت جامعه به آموزش را نیز منفی می کنید، این کار درست است؟
خبر ندارید یه مهد برای ثبت نام دخترم توی نیاوران رفتم که گفتن ماهی 600 هزار تومان است!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
600 تومان درست است . به ما هم اول گفتند از اول مهر ولی بعد از خرداد داریم ماهی 600 تومان می دیم برای 8 صبح تا 3 بعدازظهر.یعنی سالش می شه 7.200.000 تومان که از کل هزینه تمام دوران تحصیل خودم به عنوان کارشناس ارشد مهندسی برق هم بیشتره!
بعد جالبه با این هزینه هاو توقعات فرهنگ چند فرزندی رو میخوان ترویج کنن
پاسخ ها
محمد از بلفاست
| Ireland |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
فرهنگ چند فرزندی خوبه و مهد کودک با کیفیت هم خیلی خوبه ولی قبل از همه ی اینها باید ابتدا اقتصاد کشور درست بشه و مردم درآمد واقعی داشته باشند تا بتونند چند تا بچه ی با کیفیت تربیت کنند. ماهی یک میلیون و هفتصد هزار تومن برای مهد کودک یعنی اینکه فقط اقشاری که در ماه بالای 5 میلیون تومن درآمد دارند میتونن از این امکانات استفاده کنند در حالی که هزینه ی بهترین مهد کودک ها در غرب و لا اقل اینجایی که ما هستیم طوری هست که یه کارمند ساده هم میتونه بچه اش را در یک مهد کودک با کیفیت ثبت نام کنه. تفاوتش اینه که حقوق و درآمد متناسب با مخارج هست.
سلام
حتما والدین کودکان با رفتن به سرکار چندین برابر این مبلغ در می اورند
سازمان بهزیستی ظاهرا براساس هزینه های تهران شهریه تعیین می کنند.در شهرستانها کمترین نظارت برکیفیت مهدکودکها ندارند و این مراکز یک مرکز درآمد زائی بر افراد شده است و هر روز نیز شهریه ها افزایش پیدا می کند.
کو گوش شنوا.من یک کارمندم و تا کنون ماهانه 275تومان پرداخت میکردم.اما از اول مهرماه قرار است 380 الی 390 برای مهد هر یک از دو فرزندم پرداخت کنم که رقمی در حدود 780تومان در ماه میشود.کلی هم در طول سال هزینه های اضافه باید پرداخت کنیم.واقعا با حقوق کارمندی جور در نمیاد. تازه فرزاندان من به یک مهد کاملا معمولی میروند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
کارمند کجایی که میصرفه 780 بدی برا مهد بچه ها؟
با سلام متاسفانه هیچ نظارتی بر نرخ مهد کودک ها نیست با اینکه بر اساس اعلام بهزیستی نرخ مهد کودکهای سه ستاره (بهترین نوع) برای نگهداری تا ساعت 3 عصر 80 هزار تومان است ولی در رشت برای نگهداری کودک هر ماه 330 هزار تومان مطالبه می کنند که باید 3 ماه پاییز را پیش یعنی یک میلیون تومان پرداخت. لازم است که مسئولین بهزیستی شهر مذکور بازرسین را جهت بررسی اعزام و الزام رعایت نرخها را جدا خواستار شود.
يكي از عواملي كه باعث مي شود مردم فرزند نياورند ، همين هزينه مهد كودك ها است. من پيشنهاد مي كنم كه دولت يارانه براي مهد كودك ها در نظر بگيرد تا مردم با آرامش بيشتري بتوانند فرزندان جديد بياورند
واقعا" نرخ مهدکودک سنگینه و باید فکری به حالش بشه با توجه به اینکه مهدکودک فوق العاده مهم است
هزینه مهد که کم نخواهد شد پس بهتر است هزینه دوره دکتری را افزایش دهیم!!!!!!!!!!!!!!!!
مهد کودک و آموزش قرآن محله ما با ماهی 30000 تومان همون چیزایی رو یاد بچه ها میدن که اونا .. آموزش میدن .
تربت جام خیابان جامی
خانم بنده چند ماه پیش در یک دوره کوتاه آزمایشی در یک مهد کودک تقریباً خوب حضور داشت.
اما باطن قضیه به کلی متفاوت از ظاهر آن است از دیر دستشویی بردن یا نبردن کودک به بهانه ساعات پایانی گرفته تا عدم نظارت بر رعایت بهداشت توسط کودکان تا ...
در ضمن اکثر مربیانی که در آنجا حضور داشتند برای 20 کودک حقوق ماهانه زیر 300 هزار تومان دریافت میکردند. بله حدود یک سوم شهریه یک نفر!!!
و بسیار موارد دیگر
متاسفانه هیچ نظارتی وجود ندارد
خواهش می کنم در مورد مهد های قرآنی گزارش تهیه کنید.

این مهد ها دقیقا زیر نظر کجا اداره می شوند؟

مدیر یکی از این مهد ها وقتی سوال کردم گفت والا ما خودمان هم دقیقا نمی دانیم!!!!!!

خواهش می کنم گزارش مستندی ارائه دهید چون من فکر کنم اگر امنیت این مهد ها تضمین شده باشد برنامه های خوبی را ارائه می کنند و هزینه آن هم نسبت به دیگر مهد ها که زیر نظر بهزیستی و شهرداری هست ارزانتر است.

منتظرخواندن گزارش در تابناک هستم.
راهمایی و دبیرستان هم از دانشگاه گرانتر است
الان نفهمیدم یعنی هزینه مهدکودک ها زیاده یا هزینه دکترا رو افزایش باید بدن؟؟
والا زمان ما تو خیابون فوتبال بازی میکردیم عشق میکردیم و کلی ام خوش میگذشت
حالا اینا که با این همه پول دوران مهدکودک بچشون رو میگذرونن ببین اگه بزرگ بشه براش چه میکنن ها!!
فکرنکنم به اندازه یکی از این بچه پولدارها در دوران مهدکودک کل هزینه تحصیل ما تو خارجم بشه
مهد كودك خصوصي هستند و با هزينه ها مگه ميشه كمتر
البته مبالغ ذکر شده زیاد است برای مهد کودک ولی باید با دیگر چیزها هم مقایسه کرد ، مثلا شما برای 5 دقیقه وزیت دکتر 25000 تومان باید بدهید برای یک عمل قلب 2 ساعته دکتر بیش از 30 میلیون حق عمل میگیرد برای خرید یک مغازه 10 متری تو بازار تهران بیش از یک میلیارد یا حتی در جاهایی 2 میلیارد از شما خواسته میشود .. با این قیمتها آیا 30 میلیون هزینه سالانه برای گرونترین مهدی که پیدا کردین توجیه نداره ؟ اون 30 میلیون توجیه داره چون مشتری خودش رو هم داره .. کسانی که درامد روزانه آنها چند ده میلیون است این هزینه برایشان قابل پرداخت است مشکل آنجا است که مهدی برای قشر متوسط نیست یعنی قیمتها برایشان بالا است .. فقرا که این قلم رو اصلا نمیتونن در برنامه زندگی داشته باشند ولی قشر متوسط با درامد ماهی 1 یا 2 میلیون تومان نمیتوانند هزینه مهد ماهی 200 هزار تومان را بدهند از طرفی هم این حداقل هزینه است به ازای هر 5 بچه باید یک نفر در مهد کار کنه .. اگر مهد رو شلوغ کنیم به ازای هر 10 بچه یک نفر .. که تازه ادره اون واقعا سخت است .. هزینه اجاره محل و سایر هزینه های جاری هم هست .. منصف باشیم نمیتونیم توقع داشته باشیم مهد با درامد کمتری اداره بشه .. از طرفی هم اگر سوبسید داده شود .. گناه فقرا چیست که حتی در مهد با سوبسید هم نمیتونن بروند .
در خارج از ایران هم مهد گرون است منتها بچه ها معمولا از 5 سالگی مدرسه میروند و مدرسه مجانی است .. اگر ما میخواهیم کاری کنیم باید پیش دبستانی رو مجانی و برای همه بگذاریم که اختلاف کمتری بین بچه های مهد رفته و مهد نرفته باشه و در دوران تحصیل باعث نشه بعضی بچه ها ضربه بخورند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها