بازدید 19437
یک علامت شاید خطرناک!

آیا نفت پس از پنجاه سال بی‌اهمیت شده است؟

برای نخستین بار در پنجاه سال اخیر، ایالات متحده مشغول بررسی حمله به یکی از کشورهای خاورمیانه و این بار سوریه است؛ بدون این که از افزایش شدید بهای نفت و قطع جریان صادرات آن، نگرانی چندانی داشته باشد. آیا این روند همچنان ادامه خواهد یافت و دست قدرت‌های غربی برای مداخله در منطقه بدون ترس از نتایج اقتصادی آن در حال باز شدن است؟
کد خبر: ۳۴۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۷ 03 September 2013
آیا نفت بعد از پنجاه سال بی‌اهمیت شده است؟

برای نخستین بار در پنجاه سال اخیر، ایالات متحده مشغول بررسی حمله به یکی از کشورهای خاورمیانه و این بار سوریه است؛ بدون این که از افزایش شدید بهای نفت و قطع جریان صادرات آن، نگرانی چندانی داشته باشد. آیا این روند همچنان ادامه خواهد یافت و دست قدرت‌های غربی برای مداخله در منطقه بدون ترس از نتایج اقتصادی آن در حال باز شدن است؟

به گزارش «تابناک»، محسن رنانی، دانشیار اقتصاد دانشگاه اصفهان و نویسنده کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران» به تازگی هشدار داده ‌که دولت روحانی به طور خاص و همه کشور به طور عام، تنها چهار سال برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور و از بین بردن اتکای بودجه به نفت فرصت دارند.

وی ‌در گفت‌وگویی اظهار داشته است: «حتی اگر بتوانیم مشکلات مالی و کسری بودجه کنونی را هم رفع کنیم، نزدیک چهار سال فرصت داریم که گریبان اقتصادمان را از اعتیاد به نفت آزاد کنیم؛ ولی از بعد دیگری به موضوع نگاه می‌کنیم؛ اگر دولت جدید در جریان مذاکرات هسته‌ای به موفقیت‌هایی دست یابد، حدود دو سال طول می‌کشد تا به مرور تحریم‌ها برداشته شود و پس از آن نیز مدتی طول می‌کشد تا بتوانیم بازارهای نفتی از دست رفته در خلال تحریم را دوباره به دست بیاوریم؛ بنابراین، به دست آوردن دوباره بازار فروش نفت، چیزی حدود دو تا چهار سال طول خواهد کشید، حال آن که از آن زمان به بعد قیمت نفت رو به کاهش خواهد گذاشت. پس ما عملا درآمد نفتی را از هم اکنون از دست داده‌ایم؛ بنابراین، دولت دیگر نباید روی ارز نفتی حسابی باز بکند، چرا که در سال‌های آینده دیگر نفت نمی‌تواند مثل گذشته بیش از ۷۰ درصد بودجه ایران را تأمین کند. می‌توان پیش‌بینی کرد که پس از چند سال صادرات نفت آنقدر کاهش یابد که درآمد آن را تنها بتوان صرف سرمایه‌گذاری در‌‌ همان حوزه نفت کرد. اقتصاد و نظام سیاسی ایران حدود چهار سال برای بازیابی خود فرصت دارد».

مبنای سخنان استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، نظریه‌ای است که وی در یکی از کتاب‌های خود به آن پرداخته است. وی در این باره می‌گوید: «تئوری این کتاب بر مبنای آن شکل گرفت که غرب از طریق بی‌ثبات کردن منطقه خلیج فارس، به دنبال مدیریت بازارهای نفت در جهت افزایش قیمت آن است. به دنبال آن، شروع به چک کردن روزانه و هفتگی قیمت نفت و تحولات خلیج فارس کردم تا متوجه شدم ‌میان این دو گزینه رابطه مستقیمی برقرار است. نهایتا ایده‌ای با این محور شکل گرفت که غرب تنش در خلیج فارس را برای مدیریت بازارهای نفتی شکل داده؛ نخست در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کرده و شوکی به قیمت نفت وارد می‌سازد که قیمت آن از ۲۰ و چند دلار به ۳۰ و چند دلار افزایش می‌یابد. بعد از آن در سال ۲۰۰۵ مناقشه اتمی با ایران کلید خورد و در خلال این مدت غربی‌ها دایم با ابزارهای مختلف قیمت نفت را افزایش و کاهش دادند. بر این اساس غربی‌ها از سال ۲۰۰۵ تا حدود ۲۰۱۰ قیمت نفت را از حدود ۴۰ دلار به نزدیک ۱۰۰ دلار رساندند تا بتوانند الگوی انرژی را به سمت انرژی‌های نو سوق داده تا با این جایگزینی بتوانند به وابستگی‌شان به نفت پایان بخشند. بر این اساس دیگر اسیر خلیج فارس نخواهند بود. پس از موضوع مسأله اتمی ایران، شاهد آن بودیم که قیمت نفت در منطقه مدام بالا و پایین رفت و توسط غربی‌ها مدیریت شد. آن زمان در کتاب مذکور مطرح کردم که مناقشه اتمی باید بین ۵ تا ۱۰ سال طول بکشد تا اهداف غرب تأمین شود که تاکنون بیش از پنج سال آن سپری شده و بیش از ۵۰ درصد اهداف آن‌ها محقق شده است. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ با تحقق بخش عمده اهداف مورد نظر غربی‌ها در منطقه، بخش عمده نیازشان به نفت از بین برود. هر چقدر اهمیت نفت در نظام انرژی جهانی کاهش یابد، وابستگی غرب به نفت خلیج فارس نیز کاهش می‌یابد‌».

آنچه ‌این سخنان رنانی را قابل توجه می‌سازد، رخدادی بی‌سابقه در تاریخ پنجاه ساله اخیر جنگ‌ها در خاورمیانه است. بنا به نوشته کریستین ساینس مونیتور، به تازگی و در پناه نگرانی‌ها از حمله ایالات متحده و متحدان آن به سوریه، بهای نفت در بازارهای جهانی قدری افزایش یافته است، ولی نکته مهم این ‌که آمریکا برای نخستین بار در پنجاه سال اخیر از قطع موقت جریان نفت و افزایش شدید قیمت آن در نتیجه جنگ در خاورمیانه نگران نیست. این اتفاق ناشی از افزایش شدید در میزان برداشت از منابع انرژی موجود در لایه‌های رسی (گاز شیل Shale gas) در آمریکای شمالی است.

این مسأله بدان معناست که ایالات متحده به میزان بسیار کمتری به واردات نفت وابسته است و در حالی که میزان نفت ذخیره آمریکا در پنج سال پیش، تنها برای استفاده این کشور در پنج ماه کافی بوده، ‌اکنون آمریکا می‌تواند بدون نیاز به واردات، تا ۲۶۹ روز نفت کافی داشته باشد و با در نظر گرفتن واردات نفت از کانادا، این زمان می‌تواند تا بیش از یک سال نیز افزایش یابد. واردات نفت آمریکا از کانادا نیز تحت تأثیر تحولات خاورمیانه نیست.

هر چند به هر حال کشور‌ها تحت تأثیر افزایش قیمت انرژی ناشی از مناقشات سیاسی قرار می‌گیرند، ‌این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که با توجه به تحولی که در بالا به آن اشاره شد، دست ایالات متحده برای دخالت در خاورمیانه بدون نگرانی از قطع جریان صادرات انرژی منطقه بسیار باز‌تر می‌شود.

آنچه ‌در کنار این تحلیل نشریه آمریکایی قابل توجه است، برنامه‌های اعلامی دولت آمریکا است که مدعی است با اجرای آن، ایالات متحده تا سال ۲۰۲۰ و با استفاده از منابع انرژی ـ که اکنون بهره‌برداری از آن‌ها اقتصادی شده است ـ دیگر نیازی به واردات نفت نخواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۸
انتشار یافته: ۶۳
من کارشناس ارشد حفاری نفت میخونم
اطلاع دقبق دارم که آمریکا تا اواسط 2014 می تواند از نفت های شیلی خود که خیلی بیشتر از نفت خاورمیانه است به لطف تکنولوژی هیدروجکینگ استفاده کند و دیگر نیازی به نفت ما و اعراب ندارد و تبدیل به بزرگترین صادر کننده نفت خام می شود پس به نفعشونه که قیمت نفت بره بالا تا نفتشونو به اروپایی های بدبخت بفروشن و ما واقعا بدون خریدار میمونیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
اونقدر کفر نعمت کردند، اونقدر گفتند طلای سیا یا بالای سیا، اونقدر گفتند نفت نکبت است، تا خدا گفت،لیاقتش را نداشتید.. بلد نبودند مدیریت کنند نفت را دلیلش میدانستند در حالیکه نروژ و انگلیس نه تنها تمام نفتشان را تولید کردند بلکه آن را تبدیل به پول کردند و در صندوق پس انداز ملی‌ ذخیره کردند... حالا نفت بشه بی‌ ارزش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
مشگل نقتشون حل بشه
امنیت سگ هار چطوری میخواهد حل بشه ؟
در ثانی آمریکا مشگل نفتش رو حل کنه اروپا چین و ژاپن میخواهند چی کار کنن نفت گران بخرن و جیک هم نزنن ؟!
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
من نظر علی آقا رو تایید می کنم آمریکا هر وقت کم اورده از اروپا مایه گذاشته اروپای بدبخت هم مجبوره همکاری کنه چون همه جوره به آمریکا وابسته هست
دیدید که چطور بحران اقتصادیشو به اروپا منتقل کرده (اگه بخواهید بیشتر توضیح میدم)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
تا اونجایی که من فهمیدم این فناوری باعث آلودگی آب و خاک می شود و منابع طبیعی زیادی را خراب می کند .برای همین هست که اروپا بعد از مدتی که به دنبال این فناوری رفت آن را کنار گذاشت.
کاظم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
خوب دوست عزیز درست ولی نقش روسیه اینجا چیه اون بدون اینکه وارد جنگ بشه و هزینه کنه سود خیلی خوبی میبره. یعنی در وهله اول بیشتر ایران و کشورهای عربی بیشترین ضرر رو میکنن البته ایران خیلی بیشتر چون اگه احیانا قیمت نفت بالا بره ایران میزان فروشش خیلی کم هست و در وهله دوم کشورهای اروپایی؟ چه تحلیلی میشه اینجا داشت؟
ایرانی
| Netherlands |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
ناشناس جان اروپا در الجزایر در حال سرمایه گذاری در نفت شل است.
این تحلیل ناقص است پس نقش اروپا این وسط چیست اینجوری باشد اروپا که نباید زیر بار برود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
دوست عزیز، تحلیل شخصی من اینه که آمریکا چندان هم بدش نمیاد پول واحد اروپاییرو به مرور زمان به نقطه شکست قطعی نزدیک کنه. از دید دیگه می شه گفت آمریکا وابستیگیشو به نفت خاورمیانه کم کرده اما اروپا وابستگی شدیدی به نفت خاورمیانه داره و این معنیش اینه که به ضعف اقتصادی در مقابل آمریکا داره نزدیک می شه و این همون چیزیه که به تصور من آمریکا در بلند مدت دنبالشه.
ناشناس
| United States |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
ضعف اقتصادی اروپا در بلند مدت به سود اقتصاد آمریکا و جهان نیست. اروپا یک بازار بسیار بزرگ و یک شریک بسیار مطمئن همیشگی برای آمریکا بوده و هست چرا آمریکا باید بخواد تا این متحد سنتی رو تضعیف کنه.
سابقه ایالات متحده هم نشون میده که بر خلاف شوروی به تقویت کشورهای هم پیمان خودش بیشتر علاقه منده و برای دفاع از منافع اونها جنگ هم راه انداخته
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
سلام دوست ناشناس
اروپا متحد شد و واحد پولشان را نیز مشترک کردند تا بتوانند در مقابل دلار صف آرایی کنند و موفق نشدند ، حالا آمریکا در آخرین حرکات بازی میخواهد یورو را کیش مات کند و ورشکست نماید تا مجددا یکه تاز میدان باشد
این چه تحلیلی است؟؟ غرب بیاید جنگ کند تا نفت 100 دلار بشود بعد راههای جایگزینی نفت رو پیدا کند؟؟؟؟؟ مگر نمیشد به محققان گفت بشینید روشهای جایگزینی پیدا کرد؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
روشهای جایگزین ان زمان غیر اقتصادی بودند. با افزایش قیمت نفت، سرمایه گذاری در انرژی های نو اقتصادی شد. به طوری که الان آلمان نصف برق مورد نیازش رو از انرژی خورشیدی تامین می کند. همینطور ایتالیا، آمریکا وژاپن تولید برق خورشیدی رو به چندین گیگاوات رسوندن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
در اقتصاد سرمایه داری همه کارها توسط بخش خصوصی انجام میشه.بخش خصوصی هم تا انگیزه اقتصادی نداشته باشه وارد نمیشه.با این کار انگیزه اقتصادی ایجاد می کنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
قیمت میره بالا ! استخراج از منابع خودشون به صرفه میشه دلبندم ... بعد هم خودشون تولید کننده هستند و با قیمت بالا می فروشن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
در نظام اقتصادی غرب ، این طور نیست که رئیس بگوید فلان کار انجام شود بلکه باید بر اساس منطق و بازدهی اقتصادی باشد . با گران شدن نفت خاور میانه ، نفت شیل به صرفه تر است .
دقیقا دیگه تا 2020 خاورمیانه کم اهمیت میشه واسشون در عوض اسیا پراهمیت میشه. خودشونم گفتن
واقعیت اینه که ما داریم خودمون رو با مخفی کردن پشت مسائلی چون نانو، ارسال میمون به فضا، انرژی هسته ای و سایر چیزهای دهان پر کن گول می زنیم ولی کشورهای پیشرفته که خود مبدع این علوم هستند در پی کشفیات جدید هستند که استخراج نفت به روش جدید جزء این کشفیات است ولی هیچ وقت تبلیغات عوام فریبانه نمی کنند!!
حمله به سوریه قطعیه و علت این تاخیر هم اینه که آمریکا میخواد از طریق گرفتن مجوز از سنا و احتمالا سازمان ملل حمله خود رو موجه و مشروع نشون بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
نه عزیزم !
مگر در حمله به عراق مجوز گرفتن ؟
در مورد افغانستان چطور ؟
هرگز وجوزی در کار نبود ولی حمله کردند .
اگر این بار دست به عصا راه میروند علتش این است که نه میتوانند حمله کنند چون جان اسرائیل را به خطر میاندازند و نه میتوانند موضوع را رها کنند چون اعتبار سیاسی آنها در دنیا خدشه دار خواهد شد .
علی الخصوص که این بار ایران در جمع مخالفان است .
آمریکا الان به دنیال آن است که با روسیه ، ایران و خود سوریه به توافقی دست پیدا کند که در قبال برخی امتیازات ، بتواند حمله محدودی به سوریه داشته باشد و ایران و سوریه هم اسرائیل را شخم نزنند .
مثلا تحریم های ایران را کمی شل کند ، دست از حمایت تروریست ها در سوریه بردارد و دست سوریه را در قلع و قمع آنها باز بگذارد ، و در موضوع چچن با روسیه همکاری کند یا سپر دفاع موشکی را از مرز های غربی روسیه دور کند .
با دادن این امتیازات ، بتواند قول مساعد طرف مقابل را بگیرد که یک حمله موشکی محدود به سوریه انجام دهد و مطمئن باشد که اسرائیل همجنان زنده خواهد ماند .
به امید روزی که این کالا به کل از خاورمیانه حذف شود

کالایی که جز تنبلی و مفت خوری چیز دیگه ای برای خاورمیانه نداشته...!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
البته ایران یه کمی با کل خاورمیانه فرق داره. ما تو این سالهای اخیر بیدار شدیم و داریم به خود متکی میشیم.
دانشجوی ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
با سلام؛ اینکه بگیم نفت چیز بدیه و تنبلی میاره و اینها حرف درستی نیست
بنظر بنده باید بریم به سمت تحقیقات و تولید علم در زمینه استفاده از انرژیهای نو و پاک و تجدیدپذیر و تلاش کنیم که خام فروشی رو برای همیشه بذاریم کنار
اگر دقت بفرمائید متوجه میشوید که از نظر داشتن انرژیهای فسیلی و همچنین معادن و دارا بودن ظرفیت کافی برای تولید انرژیهای تجدیدپذبر (آب جاری، باد، انرژی خورشیدی و...) واقعا جزء معدود کشورهای دارای مزیت هستیم
اگر مجموع اینها را بنگرید به جرئت میتوان گفت که براحتی میتوانیم ثروتمندترین کشور دنیا باشیم
پس بیایم قدر این همه نعمتهای خداوند را با تلاش و کوشش زیاد در هر زمینه و جایگاهی که هستیم بدانیم و حدیث پیامبر در مورد ایرانیان که پشت اسکناس 5000 تومانی نوشته رو همیشه در نظر داشته باشیم
نمیدونم چاپ میکنید یا نه! اما بعد از 30 سال تهدید آمریکا به بستن تنگه هرمز اگر فکری در این مورد نمیکرد باید به ابر قدرت بودنش شک میکردیم!! یه ابر قدرت باید جلوتر از بقیه فکر کنه قابل توجه ما که میخواهیم قدرت منطقه ای باشیم ضمنا به موارد بالا خط لوله نفت امارات را هم موازی با خلیج فارس لحاظ فرمایید
عربستان خائن پس چيكارس ؟ نياز شونو براي جنگ تامين ميكنه تازه مجاني ام بهشون نفت ميده كه با سوريه بجنگن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
عربستان طی یک برنامه در دست اجرا در چند سال آینده بزرگترین تولید کننده و صادر کننده برق خورشیدی خواهد بود.
تازه تا سال ۲۰۲۰ آمریکا قانونی‌ از تصویب رسانده که شرکتهای خودرو سازی باید به یک گالن(۳.۷ لیتر) بنزین در ۱۰۰ کیلومتر برسند که آنهم نیاز به نفت بالای ۱۰۰ دلار دارد
خیال همه راحت...نفتی‌ که آمریکا از شیل‌های نفتی‌ استخراج میکنه نه تنها نیاز آمریکا را تامین میکنه بلکه نیاز اروپا و دنیا را میتونه تامین کنه... اما هزینه تولید این نفت بشکیی ۶۵ تا ۷۰ دلار است پس نیاز بود که نفت برای چن سال به بالای ۱۰۰ دلار برسه تا بتوان این روشهای جدید را گسترش و اقتصادی کرد...حالا انهایی که همش از نیاز غرب و آمریکا به نفت ایران می‌گفتند، تحویل بگیرند
بنده این کتاب آقای رنانی رو خوندم. به نظرم نظریه ایشون کاملن قابل توجه هست. و نشانه هایی هم در حال پدیدار شدن هست. البته بدون هیچ شکی اقتصاد نفتی طی سالیان آینده برای ما سودمند نخواهد بود و چنانچه به همین منوال پیش بره (که گویی چنین است!) با مشکلات قابل توجهی روبرو خواهیم شد و این که افزایش درآمد طی سالیان گذشته به جای اینکه خیری برای ما باشه جز شر مطلق نبوده شاهد دیگریست. نکته کلیدی اینه که ما چاره ای جز پیوستن به دنیای تولید و خدمات جهانی نداریم و اتفاقن فرصت پیش رو برای ارائه محصولات و خدمات به کشورهای دور و بر و استفاده از برتریها و ظرفیتهای انسانی و علمی و طبیعی مون راه ناگزیر ماست. امیدوارم راهبران این سرزمین به وضعیت پیش آمده تسلط و آگاهی داشته باشن و دلشون برای فردای این سرزمین و مردمان و فرزندان خودشون بسوزه
آقای دکتر رنانی از حیث اقتصادی تفسیر کردند. از تابناک خواهش می کنم از حیث سیاسی (آنچه در گذشته منجر به این وضعیت شد و نیز آنچه در آینده در اثر این وضعیت ممکن است بوقوع بپیوندد)، این وضیت را بررسی کند.
خدا را شکر. یک نفس میکشیم و بعد از صد سال باز هم به صنعت و کار خودمان متکی میشویم. این عربها هستند که باید از ترس ارزان شدن نفت قالب تهی کنند، چون همیشه مصرف کننده بوده و چیزی برای عرضه ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
همین عربها تا چند سال دیگه صنایع غذایی خاور میانه رو با تاسیس کارخانه جات تولید فرآورده های غذایی در کل منطقه بدست خواهند گرفت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
نمی دانم اطلاعاتتون در مورد " این عربها" را از کجا آوردید ولی این کشور ها در این سالها هم سرمایه گذاری خوبی در بخش صنعت کردن و هم در صنایع مهم کشورهای اروپایی و آسیای شرقی سرمایه گذاری کردن و هم به لطف ارتباط با دنیا و مرکزیت جهان اسلام از درآمد توریسم درآمد قابل توجهی برخوردارند. جمعیتشان هم به مراتب کمتر از کشوری مثل ایران است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
قابل توجه اون دوستمون که میگه در اروپا سرمایه گذاری کردند-یادتون باشه که وقتی آمریکا به اونها نیازی نداشته باشه مثل آب خوردن سرمایه هاشون را بلوکه می کنه-مثل کاری که تاحالا با ایران کرده
کشف مخازن عظیم نفتی در ایالات مرکزی آمریکا..در چند سال گذشته...باعث راحت شدن خیال آنها از خاور میانه شده...بهمین علت هم پشت مبارک رو به نوعی خالی کردند و دیکتاتور تونس و....
چه تحلیل ضعیفی!
بزرگترین و عظیم تریم منابع انژری در حال حاضر هیدارت ها هس که در کف اقیانوس هاست
و یکه تاز تحقیق درباره ی روش بهره برداری از اونم امریکاس
مسِئله پیچیده تر از این حرفاس که این دانشمند ایرانی نتیجه گرفتن!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
اتفاقا یکی از بزرگترین ذخایر هیدراتهای دنیا متعلق به ایران است که در دریای عمان و دریای خزر قرار گرفته ولی هنوز استخراج هیدرات ها یا همان گاز جامد از کف دریاها از نظر فنی ممکن نیست
"شروع به چک کردن روزانه و هفتگی قیمت نفت و تحولات خلیج فارس کردم تا متوجه شدم که میان این دو گزینه رابطه مستقیمی برقرار است" اگه همه تحلیلهای این آقای کارشناس همین جوریه باید فاتحه این آقا رو خوند!!!
آفرین. مدتی بود جای این تحلیل خالی بنظر می رسید. ما باید خیلی حواسمون باشه.
به نظرم این تحلیل نیاز به بررسی تخصصی بیشتری داره من کتاب دکتر رنانی را مطالعه کردم به نظرم یک سری از اطلاعات و مبانی نظری ایشون در خصوص تلاش غرب برای کاهش وابستگی به انرژی خاورمیانه و روسیه درسته و حتی تلاششون برای بهره گیری از انرژی های جایگزین که با توجه به رشد تکنولوژی امکان ان دور از انتظار نیست.. اما اینکه غرب عامدانه بخواهد قیمت نفت را بالا ببرد با توجه به سابقه که بالا رفتن قیمت نفت در ایجاد شوک های اقتصادی برای مصرف کنندگان ان داشته است قدری پذیرش ان سخت است. نکته بعدی در مورد منابع گاز شیل به نظر میرسد که بهره گیری از این منابع به خاطر مخاطرات زیست محیطی فراوان مخالفان بسیاری دارد. ضمنا بررسی ها بنده نشان میدهد که اداره انرژی آمریکا و موسسات بین المللی هنوز جایگاه ویژه ای برای نفت در سبد مصرفی خود قائل هستند و روند روبه رشد مصرف تا سال 2050 حداقل ادامه دارد. ضمنا شاید یکی از دلایل فشار امریکا بر سوریه منابع عظیم انرژی تازه کشف شده سواحل شرقی مدیترانه باشد و تلاش مشترک اروپا و امریکا برای چنگ اندازی به این منابع و کاهش وابستگی به انرژی روسیه.... در پایان از تابناک عزیز میخواهم که با حضور کارشناسان حوزه انرژی و اقتصاد سیاسی و روابط بین الملل این موضوع جالب و علمی رو پیگیری کند
تحلیل ناقصه مگه استفاده نفت فقط برا انرژیه که راه جایگزین پیدا کنند!!نفت در پتروشیمی ،داروسازی ، یلاستیک وهزاران چیز دیگه کاربرد داره
پاسخ ها
پویا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
کاربرد اصلی و مصرف عمدش توی بحث انرژیه و برای مصارف دیگه درصد زیادی نیست
با سلام
نظر اقای رنانی کاملا درست است از سال اینده برای اولین بار ایالات متحده با دستیابی به فناوری حفاری افقی قابلیت دسترسی به منابع عظیم نفتی را به دست اورده است امکان صادر کردن یک میلیون بشکه نفت را برای شروع دارد بنابراین نفت دیگر اهمیت استراتژیک ندارد و تئوری نگهداشن نفت برای ایندگان که یکی از اهداف ما بوده است کاملا اشتباه بوده بلکه میبایست با صادر نمودن نفت با حجم بالا و فروش ان نسبت به سرمایه گذاری در ایجاد فناوریهای نو و جهت گیری به سمت انها اقدام نمود البته اقدامی که تا حالا نسبت به ان بی توجه بوده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
دوست عزیز چندین سال هست که چاه های افقی داره حفاری می شه ! چیز جدیدی نیست.
کشف گس شیل یا گاز-نفت موجود در لایه های ماسه ای در امریکا برای 100 سال ذخایر انرژی این کشور را بیمه کرد حتی علاوه بر افزایش کوتاه مدت احتمال اینکه با بی مشتری ماندن نفت خاورمیانه ، در طولانی مدت قیمت ها کاش یابد وجود دارد مثلا عده ای صحبت از نفت 20 دلاری برای بعد از 2015 می کنند که این یعنی شکستن کمر کشورهای نفتی
دوستان حتمن کتاب دکتر رنانی را که به رایگان در نت هست مطالعه فرمایید . دیدتون باز خواهد شد
ممکنه آمریکا اطلاعات نادرست را به خورد دنیا بده تا کشور های اروپایی و... راحت تر شروع هر جنگی را در خاورمیانه را قبول کنند و بی خیال آن باشند.
اگر آمریکا موفق شد که منابع نفتی خاورمیانه را با عوامل دست نشانده در کنترل می گیرد .اما اگر موفق نشد با کمبود انرژی مردم اروپا خواهند فهمید که چه گولی خوردند.
اگر این تحلیل درست باشه آمریکا ریسک بزرگی را برای حفظ ابرقدرتیش شروع کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
درسته-منم یک تحقیقی درباره شیل گس کردم متوجه شدم تولید به اون روش به دلیل آلودگی مخالفت های زیادی داره و حتی اروپا هم از اون دست کشید
باسلام
ریز سنجی آقای رنانی قابل تحسینه ولی این در حده یه نظریه اقتصادیه. ایشون وجوه سیاسی تصمیمات ایالات متحده رو زیاد در نظر نگرفتند. باید اضافه کنم که درسته اقتصاد غرب سرمایه داریه ولی سرمایه داران اون خودشون هسته اصلی حکومت رو شکل میدن پس اینقدر بدون اطلاع نیستن که از حکومت بازی بخورن.همچنین مورد سوریه کاملا برای بقای اسراییل و کنترل غرب در منطقه حیاتیه به همون نشون که روسیه نتونست ساکت بشینه لذا سرنوشت منطقه رو رقم میزنه پس آمریکا حق داره بی سابقه به آب و آتش بزنه. حال من علت اصلی تصمیم ایالات متحده رو جهت ایجاد افزاش قیمت نفت چند دلیل ترکیبی میدونم:

1- میدونید که قدرت چین از حد کنترل داره خارج میشه پس تحت فشار گذاردن چین و اروپا (یه نوع موازنه قدرت اقتصادی).
2- وابتسه کردن بیشتر اقتصاد کشورهایی مثل ایران به فروش نفت و در آخر تحریم ها پر اثر تر میشن ( یه جور ایجاد آرامش قبل طوفان).
3- واکسینه کردن اقتصاد داخلی آمریکا نسبت به نفت وارداتی ( همون نکته ای که آقای رنانی اشاره کردن ).
4- و البته مواردی که شاید از نظر همه دور بمونه ( شطرنجه دیگه ).
قیمت ها رو می شکنیم کاری نداره قیمت تمام شده نفت شیل که به صورت جامد هست بشکه ای 50 دلار از نفتی که ما استخراج می کنیم بیشتر هست به نظرتون ما نفتو 90 بدیم اونا 100 کدومشو می خرن پس زیاد به این حرف ها نمی شه اطمینان کرد در ضمن آمریکا فقط می تونه نفت مورد نیاز خودشو تامین کنه نه که صادر کننده نفت در جهان بشه اونم در سطح خاورمیانه تا 100سال دیگه هم نمی رسن به نظر من قدرت های اقتصادی دیگه در حال تضعیف کردن دلار در جهان هست همون جنگ ارزی فشار تورمی که دلار امریکا به جهان تزریق می کنه دهها برابر فشار تورمی دیگر اقتصاد هاست باعث فقیر شدن کشورهای دیگه می شه با پایین بردن ارزش پول ملی به نحوی نوعی حکمرانی مدرن در جهان هست
تنها راه مقابله با کاهش ارزش پول ملی کاهش واردات و بالا بردن سطح تولید هست ایران باید به صورت مستمر کالا هایی رو که از خارج وارد می کنه با راه اندازی خط تولید وارداتشو به صفر برسونه یه برنامه 5تا 10 ساله فکر کنم کافی هست
از سرمایه خصوصی هم باید استفاده بشه نه دولت
در حالی که تمامی کشورهای منطقه مطیع آمریکا هستند و در افزایش تولید و فروش نفت با هم رقابت دارند دیگر ترس از قیمت نفت بچه گانه است.
آمریکا با کنترل تولید نفت عربستان و بقیه کشورهای عضو اوپک قیمت نفت را کنترل می کند. همین طور که خلاء تولید نفت ایران را در بازار جهانی بی اهمیت کرد.
اروپایی ها برنامه های بسیاری برای حذف نفت و یا کاهش وابستگی به نفت دارند.
من کتاب دکتر رنانی را خوانده ام و به نظرم موضوع بسیار جالب و عمیقی در آن مطرح شده است که در صورت پرداخته شدن به آن توسط رسانه ها حتی به فرض آنکه این نظریه دارای اشتباهاتی هم باشد اما تحلیل آن مطمئنا برای ما ایرانی ها تبعات مفیدی خواهد داشت و البته باید به طور مستمر در مورد آن صحبت شود...
نفت جایگاهش را در تامین انرژی از دست میده و انرژی پاک شیمیایی و خورشیدی جایش را خواهد گرفت . باید تا دیر نشده پا به پای کشورهای دیگه در حوزه انرژیهای نو تحقیقات کنیم .
به جایی خواهیم رسید که نفت حتی ارزش استخراج را هم نداشته باشه و یا استخراجش ممنوع بشه.
آيا تنها تحريم ها يعني فروش نفت؟ پس تعامل ايران با ديگر كشورهاي مطرح دنيا چه ميشود؟ عملا ايران با اين تحريم ها كاملا منزوي در محافل بين المللي شده و اين عامل اصلي است نه تنها فروش نفت يا عدم خريد نفت ايران
هرچه نفت بی ارزشتر شود به نفع امنیت ماست چونکه کشورهای عربی منطقه درآمد سرشار خود را از دست خواهند داد و اهرم های فشار بر ایران را نیز دیگر نخواهند داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
کشورهای منطقه الان دیگه نیازی به نفت ندارن به عربستان امارات قطر کویت نگاه کنید اقتصاد اونا از نفت بی نیاز است
فارغ از همه تحلیل ها امیدوارم، نفت بی ارزشترین چیز تو دنیا بشه.
تا دست از سر این خاورمیانه بر دارند. شاید 50-60 سال سختی بکشیم ولی راحت میشیم.
در بیشتر مناطق آمریکا بجز میدانهای مشترک در آلاسکا و خلیج مکزیک برای هیچ شرکتی مجوز اکتشاف نفت صادر نمیشود درصورتیکه با توجه به وسعت آمریکا ممکن است یکی از بزرگترین ذخایر نفت جهان را داشته باشد. استدلال آنها هم اینست که هروقت نفت در جهان تمام شد میتوانیم برویم دنبال نفت خودمان. نفت و سایر منابع خاورمیانه هم مثل قرون وسطی تحت سلطه ماشین جنگ آمریکا و انگلیس قرار گرفته است.
قيمت ها حالا بالاست و استخراج نفت آمريكا توجيه دارد اگر آمريكا خريد خود را كه بخش بزرگي از مصرف دنياست از داخل تامين كند بازار با حجم اضافي توليد روبرو ميشود و قيمت پايين مي ايد مثل زمان جنگ و افزايش توليد عربستان و كويت كه به زير 7 دلار رسيد
آلمان 50 درصد از برق خودش را توسط انرژی خورشیدی تهیه میکنه و برنامه داره تا سال 2020 همگی راکتورهای اتمی خودش رو غیر فعال کنه و همچنین وابستگیش به نفت رو کاهش بده اونوقت ما چسبیدیم به نفت و گاز
هدف آمریکا از گران شدن نفت به زانو در آوردن اروپا و چین است و تا حدود زیادی هم موفق بوده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل