بازدید 38752

سه دلیل که کنگره آمریکا حمله به سوریه را تصویب نمی‌کند

پس از چند روز تنش‌آفرینی و تهدید مداوم از سوی مقامات آمریکایی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، تنها در صورت موافقت کنگره آمریکا به سوریه حمله نظامی خواهد کرد. در این میان، نشریه «تایم» به بررسی دلایلی پرداخته که از دید این نشریه، سبب می‌شود کنگره به اقدام نظامی در سوریه رأی منفی بدهد.
کد خبر: ۳۴۲۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲ 01 September 2013
سه دلیل که کنگره آمریکا حمله به سوریه را تصویب نمی‌کندپس از چند روز تنش‌آفرینی و تهدید مداوم از سوی مقامات آمریکایی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، تنها در صورت موافقت کنگره آمریکا به سوریه حمله نظامی خواهد کرد. در این میان، نشریه «تایم» به بررسی دلایلی پرداخته که از دید این نشریه، سبب می‌شود کنگره به اقدام نظامی در سوریه رأی منفی بدهد.

به گزارش «تابناک»، سایت نشریه «تایم» به بررسی آخرین موضع باراک اوباما درباره اقدام نظامی علیه سوریه پرداخته و می‌نویسد، هرچند وی تصمیم نهایی را به کنگره سپرده، کسب رأی مثبت کنگره در این زمینه کار دشواری است که البته سه دلیل اصلی دارد:

۱ ـ ضعف مجلس نمایندگان: مجلس نمایندگان پیش از این چندین بار تلاش کرد تا جنگ لیبی را به تأیید برساند، ولی موفق نشد و سرانجام هنگامی ‌که عملیات نظامی آمریکا در این کشور به پایان رسید، این مجلس نیز به تلاش خود پایان داد. این در حالی است که عملیات علیه لیبی، حمایت سازمان ملل، ناتو و انگلیس را نیز به همراه داشت.

بنابراین، تصویب هر لایحه‌ای درباره سوریه در مجلس نمایندگان، حتی دشوار‌تر از مورد لیبی خواهد بود. به همین دلیل بود که «جان بوهنر»، رئیس مجلس نمایندگان از اوبام نخواسته بود تا لایحه عملیات علیه سوریه را به این مجلس ارائه دهد. وی چنین کاری را ‌«کابوس» برای اوباما خوانده بود.

۲ ـ انشقاق در میان هر دو حزب: در جریان انتخابات سال ۲۰۰۴، جورج بوش تأکید می‌کرد که دموکرات‌ها در زمینه امور دفاعی ضعیف هستند. اکنون آن روزهایی که عراق و افغانستان موضوعات مورد تأیید هر دو حزب بود، دیگر گذشته است. واشنگتن اکنون به سیاست خارجی بازگشته که بیشتر یادآور دوران ریاست جمهوری کلینتون است؛ یعنی زمانی که دو حزب اصلی َآمریکا درباره سیاست مداخله دچار اختلاف نظر بودند.
 
امروز‌ همچون سال‌های دهه ۱۹۹۰، دموکرات‌های صلح طلبی را می‌بینیم که خود را با «لیبرتارین»‌های انزواطلب همراه کرده‌اند. این گروه، خود را در تقابل با جمهوری خواهان جنگ‌طلب و دموکرات‌های تندرو قرار داده‌اند. این موضوع باعث دشواری کسب رأی مطلوب ‌و همچنین باعث می‌شود که سوریه از حالت یک موضوع مورد اجماع خارج شود، در حالی که برای ورود به جنگ به چنین اجماعی نیاز است.

با برگرداندن این موضوع به کنگره، اوباما اساساً افرادی را که کنار گود نشسته و از وی انتقاد می‌کنند ‌به چالش می‌کشد. این منتقدان شامل لیبرال‌هایی هستند که از شکل‌گیری یک عراق دیگر می‌ترسند و جنگ طلبانی که خواستار اقدامی شدید و پیگیری سیاست تغییر نظام در سوریه هستند.

به احتمال زیاد، این کار اوباما سبب ایجاد هرج و مرج خواهد شد. تاکنون دو تن از جمهوری‌خواهان جنگ‌طلب، یعنی جان مک کین، سناتور ایالت آریزونا و لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی اعلام کرده‌اند حاضر به دادن رأی مثبت برای حمله به سوریه نیستند، مگر این که اوباما به اجرای راهبردی متعهد شود که وضعیت میدان جنگ را تغییر داده، بشار اسد را از قدرت کنار زده و منازعه سوریه را پایان دهد». این در حالی است که کاخ سفید پیش از این اعلام کرده، هیچ راهکار قابل قبول نظامی برای سوریه وجود ندارد.

۳ ـ عدم حمایت مردمی: نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که بیشتر آمریکایی‌ها با هر گونه مداخله دولتشان در سوریه مخالفند؛ بنابراین، در صورتی که کنگره در حمایت از جنگ رأی بدهد، عملاً نمایندگان آن خود را در تقابل با خواست رأی دهندگانشان قرار داده‌اند. این امر به ویژه برای آن‌هایی که می‌خواهند دوباره وارد کنگره شوند، بسیار خطرناک است.

در صورتی که کنگره بخواهد به اقدام نظامی در سوریه رأی مثبت دهد، نمایندگان باید حامیان خود را نسبت به ضرورت چنین کاری توجیه کنند. بدین منظور، آن‌ها در بهترین حالت از یک اقدام محدود حمایت خواهند کرد، زیرا قبولاندن چنین کاری به مردم ساده‌تر خواهد بود.
به هر حال، اوباما برای تأیید تصمیم خود در کنگره کار دشواری در پیش دارد. البته در این راه، برخی گروه‌ها همچون لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) به کمک وی خواهند آمد. اوباما با وعده خارج کردن نیروهای آمریکا از خاورمیانه به ریاست جمهوری رسید، ولی اکنون وی شرایطی فراهم آورده که ریاست جمهوری خودش و نیز اعتبار کنگره، ممکن است به سبب ‌تصویب نکردن حمله به سوریه به خطر بیفتد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۴
انتشار یافته: ۴۸
امید به خدا .
امیدوارم اگه قراره حمله ای نیز صورت بگیره ، علیه سلفی های خونخوار و القاعده باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
امیدوار باش امیدواری چیزه خوبیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
معلومه که امیدواری چیز خوبیه
اين صرفا گمانه زني اي بيش نيست .
اتفاقا به نظر من سنای آمریکا طرح حمله به سوریه رو تصویب میکنه چون سنا در دست حزب مخالف اوباما یعنی جمهوری خواهانی نظیر مک کین است بسیار تندرو تر از اوباما هستن و ماه ها پیش خواهان حمله به سوریه بودن
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
کنگره قرار است که تصمیم بگیره و نه سنا. کنگره یعنی سنا+مجلس نمایندگان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
مگه اعلان جنگ به کشوری ربطی به سنا داره؟
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
مجید جان اوباما توپ رو تو زمین کنگره انداخته نه سنا
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
برعکس گفتی تو سنا دموکرات ها اکثریت هستن اما تو مجلس نمایندگان جمهوری خواهان اکثریت هستن
درهمین شرایط موجود هم اتحاد شیطانی به نفع صهیونیست ها درحال ازهم پاشیدگی است امیدواریم هرچه زودتر این خانه شیطانی متلاشی شود تا منطقه روی صلح را ببیند. انشاالله
البته به کنگره فرستاده شده نه مجلس نمایندگان و متاسفانه کنگره دست اکثریت نئو محافظه کار هست و احتمال زیاد رای مثبت به اقدام نظامی میدن!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
ای بابا...کنگره = سنا+مجلس نمایندگان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
کنگره ی آمریکا نهاد قانونگذاری این کشور و متشکل از هر دو مجلس نمایندگان و سناست و هر قانونی برای تصویب در کنگره باید مورد تایید هر دو مجلس باشه.
از شما که در امریکا زندگی میکنید بعیده ندونید کنگره، مجلس نمایندگان رو هم شامل میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
دوست عزیز کنگره همان مجلس نمایندگان است. شما کنگره را با مجلس سنا اشتباه گرفتید. جالبه که چندین نفرهم به نظر شما مثبت دادند.
اوباما از جنگ سوریه وحشت دارد به همین دلیل توپ را در زمین کنگره انداخت و اونها هم تصویب نمی کنند.
بعد هم اوباما مثل کسانی که تو دعوا ژست "ولم کنید بکشمش..." ولی در دل دعا می کنه که بگیرنش به خودش می گیره و در مقابل رسانه ها قپی می آید که آره کنگره نگذاشت کار سوریه را یکسره کنم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
کاملا همینه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
نه اتفاقا اوباما خیلی زیرکه میخاد اگه نتیجه جنگ چیزی مث عراق و افغانستان بود کسی نتونه اونو متهم کنه وگرنه جنگ حتمیه تا چند روز دیگه میبینیم
تا حالا که آمریکا برای جذب کشورهای متحد خودش برای حمله به سوریه ، بد شانسی آورده . امیدواریم مذاکرات کنگره هم روند بد شانسی ایالات متحده رو تکمیل کنه .
پاسخ ها
مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
اونایی که منفی میدن طرفدار جنگ هستند ؟
آگاه باشید. هدف کشتار مسلمانان است(بخصوص شیعیان ) .
موقعیتی خواهد بود برای ایران که سلاحهای ضد ناو دوربرد خود را آزمایش کند همانطور که در جنگ 33 روزه ناوچه اسراییلی را غرق کرد.
فقط خدا کنه هر میخواد چی میشه این اسراییل کثیف از صحنه روزگار حذف شه.
اوباما داره راه خردمندانه ای رو میره - اگه کنگره قبول کرد که میگه حمایت مردم آمریکا رو دارم و.....- اگه هم قبول نکرد باز اتفاقی بیوفته ایندفعه بدون نظر گنگره دست به اقدام نظامی میزنه -----در کل استراتژیش اینه که حمایت عمومی رو به دست بیاره و در آینده اونو مسبب جنگ ندونن----- ولی به احتمال زیاد گنگره قبول میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
خردمندی اینه که آدم با انسانها مدارا کنه و انسان محدود به محتویات کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا نیست. انسان بخشی اون موجوداتی که در سوریه دارن زندگی می کنن رو هم شامل میشه... اوباما خردمند نیست و راهش هم خردمندانه نیست، منفعت طلبانه است!
سلام به همگی
بنظرم امریکا و غرب و اسرائیل مثل ... از حمله به سوریه می ترسن. تو جنگ کافیه سوریه همه جارو ول کنه فقط اسرائیل بزنه همین کافیه تا جنگ خودبخود تموم شه، چون اسرائیل رو همشون نفوذ داره از غرب و امریکا تا اعراب.
اگه حین جنگ وقت کنه یه نیم نگاهی هم به ترکیه داشته باشه بد نیست واسه آینده سوریه خوبه.
شک نکنید اگه یه درصد احتمال پیروزی تو جنگ میدادن تا حالا حمله کرده بودن و منتظر کنگره و مجلس و اجماع جهانی و... نمیموندن.
پاسخ ها
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
کاملا موافقم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
حمله به اسراییل باعث ورودکشورهای دیگر به جنگ واجماع برحمله همه جانبه ونه محدود به سوریه میشود.اول فکرکنیدبعدنظربدهید.
گزینه اول که منطقی نیست چون اگر نمایندگان ضعف داشته باشند پس نظر اوباما تصویب میشه
دوم رو هم که اوباما خودش تاکید کرد که احزاب در این مورد خاص اختلافها را کنار بزارند
اما مورد سوم میتونه درست باشه
ربطی به اینا نداره عزیز من. دلایل ایناست:
1- سوریه اسراییل رو میزنه
2- ضررش از سودش بیشتره
3- از عراق بدتره .
بنظرم این قضیه پیچیده تر از آنی که فکرش رو میکنید !
بنظرم اگه میخواستن به سوریه حمله بکنند تا حالا این کار رو کرده بودند . سئوال اینجاست اونا چه نیتی دارند ؟! بنظر میرسه یه کاسه ای زیر نیم کاسه باشه که همه از آون غافلند .............
همیشه سنگ بزرگ نشانه نزدنه .
سوری ها باید آگاه باشند حملات شیمیایی دیگری در راه است تا بهانه غربیها برای حمله کامل شود. باید این مساله را با تمام توان رسانه ای به گوش جهانیان برسانند.
دوستان در اظهار نظرها مشاهده میشه اشتباه گرفته اند ترکیب کنگره را. بعضی فکر میکنند یک کنگره داریم یک سنا یا یک کنگره داریم یک مجلس نمایندگان.
کنگره مجلس قانونگذاری آمریکا است که شامل مجلس نمایندگان و سنا است. سنا 100 نماینده دارد که اکثریت دموکراتها هستند و مجلس نمیاندگان بیش از 400 نماینده دارد که اکثریت با جمهوری خواهان است.
امریکا به سوریه حمله میکنه همون طور که به عراق و افغاننستان حمله کرد!
باید کاری کرد که حمله صورت نگیره وگرنه بر اساس تجربه گذشته عاقبت خوبی برای سوریه ندارد
پیش بینی رأی کنگره بسیار ساده است. اگر با حمله به سوریه منافع میان مدت و بلند مدت آمریکا به دست می آید، حمله تصویب می شود
جنگ نمی شود
با بودن افرادی مثل مک کین همیشه آمریکا یک کشور متخاصم خواهد بود. این بار هم این افراد در کنگره تمام تلاششون رو برای حمله میکنن.
به نظر من تصویب نمیشه.تا همین جا هم اوباما عقب نشینی محسوسی کرده.قبل از این از حمله قطعی حرف میزد اما حالا بازی رو انداخته توی زمین کنگره که البته به دلیل خریدن زمانه و رصد کردن اوضاع.دلیل این کارش هم تنها گداشته شدن توسط ناتو و اروپا ست.طبیعیه که با توجه به موضع روسیه،ایران و حزب الله اونا از کشیده شدن جنگ به خاک اروپا بترسن.پس حالا که اروپا پاشو عقب کشیده این سوال برای آمریکا مطرح میشه که آیا به تنهایی میتونه امنیت اسراییل رو تامین کنه؟
حضور تعداد تجهيزات و نيروي تفنگدار در يك منطقه ميتواند نشانگر سه حالت نيروي رزم آمريكا باشد .
1 . حالت حضور و حفاظت و امنيت .
2 . حالت دفاعي .
3 . حالت تهاجمي .
اين تعداد موجود در اينجرليگ ، قبرس و درياي مديترانه و عدم تقويت آنها فقط حالت اول را ترسيم مينمايد
اصرلادموکراتهاجنگ طلب نیستند ولی در اثر فشارلابی های صهیو نسسی ممکن است تن به جنگ محدودی در کوتاه مدت بزنند
بقول یکی از کارشناسان سیاسی ما در دنیا بدنبال اخلاق و عدالت می گردیم . بنظر شما این اصول در اداره دنیا جایگاهی داره ؟؟؟ سیاست یک علم برای اداره امور داخل و خارج کشورهاست . اوباما نماینده اردوگاه سرمایه داری غرب است و هر کاری که حافظ منافع انها باشد انجام خواهد داد و لا غیر .
با توجه به عدم اجماع جهانی و عدم حمایت انگلیس وسر در گمی اوباما برای تصمیم گیری با این کار هم برای خود زمان خرید تا شاید اتفاقات اینده کمکی برای اجماع باشد هم توپ را در میدان کنگره انداخت
اگر امریکا دقت نکند و دوباره القاعده و سلفی ها قدرت بگیرند ، حتما" به ضرر خودش خواهد بود و بار دیگر 11 سپتامبر بوجود خواهد امد.
به نظرم هدف بوجود اوردن یک جنگ فرسایشی در منطقه بین مسلمانان است و حفظ اسرائیل و منافع خودش ... ایران باید مراقب باشد بهانه دست کسی ندهد
حمله نظامی محدود به حداکثر هفت هشت مرکز نظامی میکند که همین حالا هم سوریه آنها را تخلیه کرده . نمایندگان هم رای نخواهند داد ، اما گزارش سازمان ملل بر ضد سوریه خواهد بود . الآن نیروی دولتی سوریه در حال پیروزی بر تروریستها است ، اما با دستاویز قرار دادن گزارش سازمان ملل ، دوباره جنگ طولانی خواهد شد و هیچ طرف طی یک سال یا حتی دو سال برنده نخواهد بود .
به نظر آمريكا دچار من ترس و دودلي براي شروع جنگ شده است و مي خواهد فعلا آنرا به عقب بيندازد تا شايد فرجي شود.
هیچ عقل سالمی موافق جنگ نیست مگر برآنها تحمیل شود . مانند جنگ 8ساله خودمان که واقعا برما تحمیل شد.که بهترین وپاکترین جوانهای کشورعزیزمان راازماگرفت.
کشور های خط مقاومت نباید از جنگ بترسند زیرا این ها در جنگ پیروز هستند اگر جنگی در بگیرد اسراییل وپشتوانه تکفیری ها که عربستان وقطر ودوبی هستند بشدت ضربه می خورند وتوان مالی وحتی نظامی خود را از دست می دهند اینها به پشتوانه ثروت باد اورده خود جنگ افروزی می کنندزمان ان رسیده که انها بادست خود ریشه خود را بکنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل