بازدید 15455
۱
"برمودای همدان"

نیم قرن در انتظار آبادی

کد خبر: ۳۴۲۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱ 31 August 2013
طی شش سال اخیر مباحث مکرری در زمینه وضعیت یکی از نقاط آلوده شهر همدان در رسانه های محلی و رسانه های سراسری انعکاس داده شد.

این منطقه همدان که در حال حاضر به عنوان "برمودا" در این شهر شهرت یافته متعلق به شهروندانی است که در منطقه ای که متعلق به ترمینال مینی بوس ها از جهتی و محل دفن فاضلاب شهری همدان از جهت دیگر است و در ۲۰ متری مفتح واقع در بلوار بديع‌الزمان (پشت ترمينال ميني‌بوس) همدان زندگی می کنند که به دلیل شرایط بسیار نامتبوع و نامناسب از نظر آلودگی های شهری و زیست محیطی در این زمینه حدود 50 سال است که مورد بحث از سوی اهالی و مورد بی توجهی در وضعیت شهری است.

در این زمینه مردم این منطقه که در منازلی بسیار ساده و یک شکل زندگی می کنند به عنوان «فراموش‌شدگان مثلث برمودا» نیز تعبیر شده اند چرا که برخی کارشناسان معتقد هستند که محرومیت این منطقه با وجود محرز بودن آن هنوز هم به گوش مسئولان نرسیده است.

 بضاعت کم مردم این منطقه اجازه خروج آنها از برمودای همدان را نمی دهد چرا که اغلب به مشاغل کارگری و پیش پا افتاده مشغول هستند.

مردم این منطقه بارها مشکلات عدیده خود را از زبان رسانه های این شهر اطلاع رسانی کرده اند اما گوش شنوا و گام منسجمی در راستای رفع معضلاتشان نیافته اند.

ساکنین این منطقه بارها اعتراض خود را از سیمای ناخواشایند برمودای محل زندگیشان عنوان کرده اند به گونه ای که در زمانی دست به دامان نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان شدند تا وی به حل مشکلات آنها مسئولان را متذکر شود.

در همین زمینه نامه های متعددی از وضعیت این منطقه از اداره كل حفاظت محيط زيست استان، شركت آب و فاضلاب استان، سازمان اتوبوسراني همدان، شهرداري همدان و فرمانداري همدان در دست است که بر مبنای آنها امر رسیدگی به مشکلات این منطقه بین ادارات پاس کاری شده است.

وجود سه ترمينال اصلي شهر در اطراف محل زندگی این مردم، وجود پاركينگ و تعميرگاه اتوبوس‌هاي شركت واحد و خفقان ناشي از دود آن‌ها، احداث محل دپوي زباله و سكوي تخليه زباله متعفن شهر در كنار آن، عبور رودخانه بزرگ و بدون پوشش همراه با فاضلاب شهر، آسفالت فرسوده و ... را مي‌توان از جمله مشكلات اين منطقه برشمرد.

در همین راستا با یکی از اهالی این منطقه به گفتگو نشستیم.

رضا مهتریان همدانی به مهر گفت: حدود 40 سال است که در این منطقه ساکن هستم و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنیم.

وی با بیان اینکه این منطقه حدود 50 سال قدمت دارد گفت: قبل از انقلاب اسلامی حدود 200 خانوار در این منطقه زندگی می کنند و در آنجا دباغ خانه بود که ما آن منطقه را با اهالی محل تخریب کردیم و جایگزین این کارگاه ترمینال روستایی احداث شد که دارای آلودگی خاص خودش را دارد.

این شهروند همدانی بیان داشت: پس از ایجاد ترمینال روستایی در این منطقه اتوبوسرانی شرکت واحد را نیز تشکیل دادند و حدود 16 سال است که اتوبوسرانی نیز در محل ما مستقر است.

سکوی آشغال شهر همدان نیز در این منطقه مستقر است

مهتریان همدانی همچنین افزود: علاوه بر این موارد مشکل ساز، سکوی آشغال شهر همدان نیز در این منطقه مستقر کرده اند که وقتی این زباله ها در ماشین دیگر تخلیه می شود بوی نامتبوع و متعفن آن تا پنج کیلومتر اطراف را پر می کند.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه اتوبوس های اهواز، آبادان و تهران نیز در این محل مستقر است و گردشگران این شهرها نیز از این مکان وارد می شوند ورودی شهر همدان نیز محسوب می شود که جلوه بسیار نامناسبی دارد.

شهروند برمودا نشین همدان عنوان کرد: در حال حاضر نیز آپارتمان سازی در این منطقه انجام می شود و سالن ورزشی شش هزار نفری در معیت این منطقه وجود دارد اما شاهدیم رودخانه فاضلاب در کنار خانه های ساکنین این منطقه وضعیت نامناسبی ایجاد کرده است.

نماینده اهالی این منطقه با حضور در خبرگزاری مهر گفت: رودخانه فاضلاب شهر نیز از این منطقه می گذرد و تمام ضایعات شهر در این رودخانه متعفن جریان دارد.

منطقه ما به یک زباله دانی متعفن تبدیل شده است

مهتریان همدانی ابراز داشت: منطقه ما به یک زباله دانی متعفن تبدیل شده چرا که زباله های همدان در این منطقه است در حالی که باید بیرون از شهر باشد و اتوبوسرانی و مینی بوسرانی نیز که باید از شهر فاصله داشته باشد در دل این منطقه است.

نماینده مردم این منطقه با اشاره به نامه هایی که از ادارات مختلف به محیط زیست داده شده گفت: محیط زیست همدان هیچگونه اقدامی در راستای پاکسازی این محل انجام نداده است.

وی گفت: در این محل حتی نمی توان یک نفس عمیق یا نیمه عمیق کشید!

این شهروند همدانی ادامه داد: منطقه زندگی ما حتی از منطقه فضای سبز نیز خارج شده است.

وی تاکید کرد: شهری که به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین شناخته می شود ورودی اش باید اینگونه باشد؟ و آیا ما جدای از این شهر هستیم که مسئولان جواب ما را نمی دهند؟

منطقه مسكوني که در دل شهر واقع شده اما خارج از طرح تلقي شد

در این زمینه نماینده اهالی منطقه با بيان اينكه اين محل پيش از انقلاب شكل گرفته است، بیان داشت: در ابتداي دهه ۶۰، اين منطقه مثلثي شكل به عنوان فضاي سبز مورد توجه مسئولان قرار گرفت و بر اين اساس اين منطقه مسكوني كه در دل شهر واقع شده است، خارج از طرح تلقي شده و از آن زمان ارائه خدمات شهري به آن ممنوع شد.

در حال حاضر اين منطقه موقعيتي ارزشمند پيدا كرده و كاربري آن از فضاي سبز به تجاري تغيير يافته، زمين‌هاي اطراف آن را به بهاي نازلي خريده و به فروشگاه‌ها و نمايشگاه‌هاي گران‌قيمت تبديل كرده و مي‌فروشند كه اين حقيقت تلخي است كه براي كامروايي عده‌اي ثروتمند، مردمي مستضعف در فشار و سختي زندگي تأسف‌باري را مي‌گذرانند.

سؤال مود توجه اين است كه به موجب كدام قانون اين مردم را با بيش از 45 سال سكونت در منطقه‌اي، لايق برخورداري از امكانات اوليه زندگي نمي‌دانند؟

بد نیست در اینجا گریزی به سابقه دیدار مسئولان همدانی از این منطقه نیز در سال های گذشته زده شود.

سال گذشته امام جمعه همدان در این بازدید بر تخلیه نکردن زباله در اطراف این محل و دیوارکشی رودخانه تأکید کرد و گفت: از آنجا که ادارات حل مشکل این منطقه را به گردن هم می‌اندازند در حال حاضر تغییر مکان تخلیه فاضلاب باید در اولویت کار شورای شهر باشد.

آیت‌الله محمدی در این دیدار گفته بود که آقایان می‌خواهند خانه‌ها را خراب کنند و این مکان را به محل زباله تبدیل کنند؛ در حالی که می‌توان از بیابان به عنوان محل تخلیه زباله استفاده کرد. علاوه بر این، اگر اینجا ۱۰ متر زمین بفروشند آنجا یک متر زمین به مردم تعلق نمی‌گیرد.

خجسته، عضو شورای شهر همدان هم با بیان اینکه به مردم این منطقه نسبت به سایر مناطق حاشیه شهر دو ظلم بزرگ شد، گفته بود: دود ناشی از وجود پارکینگ اتوبوس‌های شرکت واحد و وجود سایت زباله در نزدیکی منازل مردم را به شدت آزار می‌دهد.

وی اظهار امیدواری کرده بود که با همکاری و مساعدت مدیریت استان و مجموعه شهرداری مشکل رودخانه و انتقال پارکینگ اتوبوس و سایت زباله حل شود.

خجسته ادامه داد: در وروی این محل 4 هزار متر زمین وقفی وجود دارد که اگر توسط هیئت امنا قسمتی از زمین را در اختیار ما قرار دهند با کمک اعضای کمیسیون شورای شهر و مجموعه شهرداری و فرمانده سپاه ناحیه همدان در این مکان فرهنگسرای چند منظوره در 5/3 طبقه با امکاناتی چون سالن ورزشی و پایگاه بسیج  ساخته خواهد شد.

البته وی به وجود 100 هکتار زمین در حومه شمالی و خارج از شهر که متعلق به شهرداری است، اشاره کرد و عنوان داشته بود که می‌توان پارکینگ و سایت زباله را به آنجا منتقل کرد.

اگر چه این دیدار ها و اعتراض ها سال های سال است که در همدان عنوان می شود اما تا کنون هیچگونه اقدامی در راستای توجه به این منطقه صورت نگرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مسئولان
فقط فکر....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها