بازدید 6388

تحلیل علم‌الهدی از بلوک‌بندی سیاسی در کشور

کد خبر: ۳۴۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴ 31 August 2013
عضو مجلس خبرگان رهبری با تحلیلی بر وضعیت بلوک‌بندی‌های سیاسی در کشور گفت: امروز بلوک‌های سیاسی ولائی یا غیر ولائی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی دقایقی پیش در همایش هم اندیشی مدرسان بصیرتی کشور که به میزبانی سازمان بسیج مستضعفین در محل هتل نخل برگزار شد، اظهار کرد: امروز نسبت به نسلی که پیش رو داریم در تولید بصیرت سیاسی با مشکل رو برو هستیم.

وی افزود: جامعه ما و دنیایی که زندگی می‌کنیم مجموعه تحولات و فراز و نشیب‌های سیاسی بسیاری بوده که چه در عرصه بین‌ المللی و چه عرصه داخلی نیازمند افزایش بصیرت سیاسی هستیم.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه آمریکا هم در آینده نزدیک به فروپاشی شوروی دچار می‌شود تصریح کرد: بروز و ظهور  انقلاب اسلامی سبب شد معادلات جهانی و بویژه دو بلوک غرب و شرق به هم بریزد و وضعیت امروز آمریکا نشان می‌دهد که این کشور نیز در آینده‌‌ای نزدیک به سرنوشت شوروی دچار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد آن هستیم که تصمیم‌گیری سران ایالات متحده آمریکا با مردم این کشور منافات داشته و از سوی معادلات سیاسی آمریکا در عرصه بین‌المللی در هم شکسته و مجموعه این حوادث سبب می‌شود تا در آینده‌ای نزدیک شاهد فروپاشی این کشور نظیر فروپاشی شوروی که ابرقدرت شرق بود، باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تحلیل اینکه چرا بلوک‌بندی‌های سیاسی در کشور پایدار نبوده و در مقام بصیرت سیاسی توفیقی پیدا نمی‌کنیم گفت: باید برای تحلیل سیاسی اصول ثابت داشته باشیم که همراه با بصیرت قوی و نیرومند باشد، باید موانع اندیشه سیاسی را به دیگران تعلیم دهیم و بویژه مدنظر ما نسل جدید کشور است.

از نیمه دهه 70 بلوک‌بندی چپ و راست با عنوان اصولگرا و اصلاح‌طلب خود را نشان داد

علم‌الهدی گفت: در ابتدا بلوک‌بندی‌ها به سه قسمت الحاد، التقاط و دینمدار تقسیم می‌شد که بلوک الحاد در همان ابتدا شکست خورد و بلوک التقاط با سقوط منافقان در هم شکست اما بدنه آن بعدها در قالب جریان چپ بروز و ظهور یافت، در این میان بلوک دینمداری نیز در قالب جریان راست معرفی شد.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: از نیمه دهه 70 بلوک‌بندی چپ و راست با عنوان اصولگرا و اصلاح‌طلب خود را نشان داد و مسئله مهم این است که در فتنه 88 شاهد موضع‌گیری‌های خاصی بودیم که کاملا این بلوک‌بندی سیاسی را به هم زد.

وی تصریح کرد: آنهایی که در سال 76 با عنوان اصلاح‌طلب در یک سمت میز و عده‌ای به عنوان اصولگرا در سمت دیگر میز مستقر بودند در سال 88 میز را از میان برداشته و اختلاطی حاصل شد که شاهد به هم خوردن این بلوک‌بندی بودیم.

امروز بلوک‌بندی در کشور متشکل از بلوک ولایی و غیر ولایی است

علم‌الهدی تصریح کرد:‌امروز بلوک‌بندی در کشور متشکل از بلوک ولایی و غیر ولایی است و آنچه مسلم است بررسی وضعیت بصیرت سیاسی در کشور به شمار می‌رود، باید آسیب شناسی کنیم که چرا در بصیرت سیاسی اصول ثابتی نداریم که با تغییرات این بلوک‌ها از هم نپاشد و به طور ثابت باقی بماند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: باید آسیب‌شناسی به گونه‌ای باشد که در مواجهه با بحران‌ها و دیگر مسائل پیش آمده بلوک‌بندی به هم نخورد بلکه نسل بعد با همان معیارهای ثابت بصیرت سیاسی را داشته و به همین منوال بلوک‌های سیاسی پابرجا بماند.

وی بینش سیاسی را بینشی دینی توصیف کرد و اظهار کرد:‌ مبانی بصیرت و بینش سیاسی مستند به آیات قرآن و روایات شود، امروز بینش سیاسی همان بینش دینی بوده و نظریه فردی مورد قبول نیست. چرا که در بینش سیاسی قرائت فردی مستند محسوب نمی‌شود.

به گفته امام جمعه مشهد مقدس اگر بینش و بصیرت سیاسی مستند به آیات قرآن باشد می‌شود نسل خود را در برابر جریان‌هایی که بلوک‌بندی‌های سیاسی را به هم می‌ریزند واکسینه کرد.

علم‌الهدی تاکید کرد: در فتنه 88 شاهد آن بودیم که کسانی که در انقلاب مدعی و موجه بودند بعضا در فتنه سکوت کردند و یا در مقابل ولایت ایستادند و به اینگونه از پشت میز خود به بلوک مقابل پیوستند واین ریشه در ضعف بصیرتی آنها به استناد از قرآن دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر  اینکه در مسائل سیاسی از همه جا قوی‌تر میدان خیالات و توهمات است گفت: اساتیدی که به دنبال تعلیم بصیرت سیاسی هستند بدانند باید در این مسیر سطح مطالعات خود را که مستند به قرآن و روایات باشد بالا برده نه اینکه براساس خیالات، توهمات و برداشت‌های ذهنی و فردی خود بصیرت سیاسی را به دیگران القاء‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل