بازدید 107527
«پنجمعه» با «تابناک»؛

فیلم: چهچهه همایون شجریان در کردستان را تماشا کنید

پیش از همه، اما استقبال شدید از کنسرت همایون شجریان را باید مورد توجه قرار داد؛ رویدادی که برای چندمین بار تمدید شد و تا ۲۹ شهریور ماه، شاهد افزایش روزهای کنسرت هستیم. به همین بهانه، یکی از قطعات زیبای شجریانِ کوچک را که در کردستان عراق اجرا کرده بود، ‌می‌بینید.
کد خبر: ۳۴۱۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۲ 11 September 2013
در واپسین روزهای داغ تابستان ۱۳۹۲، اتفاقات فرهنگی مهمی در حال وقوع است‌ که مهم‌ترین‌ آن‌ها، بازگشایی خانه‌سینماست که فردا ۲۱ شهریور ماه، مصادف با روز ملی سینما ‌انجام خواهد شد و بار دیگر درهای ساختمان خانه سینماگران کشورمان‌ روی عموم مردم گشوده خواهد شد. با این حال به جز این رویداد مهم که اهالی سینما چشم‌انتظارش بودند و در روز ایده‌آلی در حال وقوع است، این آخر هفته، وقایع فرهنگی متعددی را می‌توان پیشنهاد کرد تا از ساعات کم استفاده‌تان در این ایام، بهره بهتری ببرید.

به گزارش «تابناک»، گستره فرهنگ در این هفته‌ها، دورنمای امیدبخشی را نمایان ساخته است؛ از به میان آمدن نام اشخاصی برای تصدی مسئولیت‌های ادارات کل و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد که دارای تخصص فرهنگی جدی و واجد دلمشغولی در این حوزه هستند تا آرامش نسبی که بر حوزه تئا‌تر و سینما سایه می‌افکند. بسیاری از چهره‌های فرهنگی که در چند سال اخیر، گوشه‌نشینی اختیار کرده بودند، پا به میدان گذاشتند و یا در این راه پیش می‌روند و این اتفاق خوبی است که باید توسعه یابد؛ از محمد رحمانیان تا بهمن فرمان آرا. در همین راستا نیز فردا مصادف با روز ملی سینما، خانه سینما بازگشایی خواهد شد.

از اتفاقات جالب در همین راستا، تقدیم اجرای "بوی قهوه و بلال و کباب" در آستانه ٢١ شهریور، روز ملی سینما به قفل در خانه سینما بود با این امید که این خانه بزودی و بر اساس برنامه‌های اعلام شده از سوی رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با کلید دولت تدبیر گشوده شود و چند روز بعد نیز این اتفاق تحقق یافت.

در همین حوزه "پرویز" دومین فیلم سینمایی مجید برزگر است که پیش از این در جشنواره های مختلفی از جمله سن سباستین، روتردام، تسالونیکی، سائوپائولو، ایروان و... حضور داشته و جوایزی نیز دریافت کرده، این بار به جشنواره غیررقابتی "فوکوئوکا"ی کشور ژاپن دعوت شد تا شایدبا این سلسله اتفاقات، این فیلم که از زیر تیغ ممیزی شمقدری و زیرمجموعه اش جان سالم به در نبرده بود، در دوره جدید فرصت نمایش یابد. مجید برزگر (کارگردان) لِوون هفتوان (بازیگر) و لیلا نقدی‌پری (طراح صحنه و لباس) امسال مهمانان این جشنواره که 13 تا 23 سپتامبر2013 (22 شهریور تا اول مهر) برگزار می‌شود خواهند بود.

باز هم در همین حوزه در اتفاقی منحصر به فرد، به دستور دکتر «حجت الله ایوبی»، مجموعه‌های مرتبط و تابعه سازمان سینمایی، از ایجاد هر گونه تعهد و ‌قرار‌داد تولید آثار سینمایی منع شدند. در متن ابلاغ یاد شده آمده است: «به دستور معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی، از ایجاد هر گونه تعهد و عقد قرارداد در زمینه تولید آثار سینمایی و امور مرتبط فوق الاشاره با آن مؤسسه / بنیاد / انجمن، تا اطلاع ثانوی خودداری فرمایید. همچنین انجام قراردادهای منعقده اخیر نیز پس از بازنگری مجدد در سازمان، قابل پیگیری خواهد بود‌». این اتفاق طبیعتاً باعث خواهد شد، مدیران دولت پیشین که هنوز جابجا نشده‌اند، در این واپسین روزهای مدیریتشان تصمیماتی نگیرند که هزینه‌هایش را ایوبی و مدیران تازه پرداخت کنند.

فیلم: چهچهه همایون شجریان در کردستان را تماشا کنید

اما از رویدادهای بهت‌آور هفته، حذف نام استاد کیوان ساکت، نوازنده شاخص تار از بنرهای کنسرت ‌چهاردهم و پانزدهم‌ شهریورماه سالار عقیلی در استان سمنان توسط مسئولان استانی بود که به جای ‌نام این استاد، سه نقطه گذاشته شد! ظاهراً پس از حذف ساز از پوستر‌ها، عوامل نوازنده‌شان نیز قرار است حذف شوند! پس از این اتفاق، کیوان ساکت نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برخورد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در حذف نام خود از بیلبوردهای تبلیغاتی کنسرت خود در این شهرستان به شدت انتقاد کرد.

روزی برای عشق فیلم‌ها

«هیچ کجا، هیچ کس»، «گذشته»، «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»، «پل چوبی» و «دهلیز» پنج فیلمی هستند که علاوه بر آنکه در ظرف نقد می‌گنجند، امکان مناسبی را در این آخر هفته برایتان فراهم می‌سازند. بنابراین اگر در روز سینما قصد دیدن فیلمی را دارید، توصیه می‌کنیم این فرصت را از دست ندهید که بلیت سینما نیز در این روز نیم‌بهاست و بنابراین بهترین فرصت برای بهره از این ظرفیت است.

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» البته پیشنهاد نخست ماست، ولی در کنار این فیلم، دیدن نسخه دوبله شده «گذشته» نیز بیش از سایر آثار توصیه می‌شود و البته دیگر فیلم‌های در حال اکران نیز اساساً توصیه نمی‌شود، چون دوست نداریم تا روز سینمای سال 93، سری به سالن‌های سینما نزنید!

سیل مخاطبان شجریانِ کوچک و تمدید پشت تمدید

کنسرت همایون شجریان با اجرای آلبوم «نسیم وصل» و آلبوم «با ستاره‌ها» که از ۲۱ تا ۲۳ شهریور ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد، پس از تمدید در ۲۸ شهریور برای شب ۲۹ شهریور نیز تمدید شد. در این اجرا ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس همراه شجریان خواهند بود، قطعاتی از آلبوم «نسیم وصل» و «با ستاره‌ها» برای مخاطبان نواخته و خوانده می‌شود.

فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان

دومین برنامه از سلسله برنامه‌های کافه موسیقی با حضور اهالی موسیقی و بزرگان این عرصه در محل باغ موزه هنر ایرانیان برگزار می‌شود. در کافه موسیقی اهالی موسیقی گرد هم می‌آیند و علاوه بر اجرای قطعات موسیقی، این قطعات توسط آن‌ها به نقد کشیده می‌شود. برنامه‌های کافه موسیقی در چهار بخش پانزده دقیقه‌ای اجرا می‌شود و در صورت نیاز می‌توان در بخش‌های گوناگون تغییر زمان ایجاد کرد.

بخش نخست به ایده‌ها اختصاص دارد که شامل آهنگسازی و اجرای ایده‌های تازه توسط اهالی کافه است.
بخش دوم شامل قطعات مشخص و از پیش تعیین شده است که در دو بخش تنظیم قطعات و اجرای دوباره قطعات در سبک‌های مختلف موسیقی صورت می‌گیرد.

بخش سوم نیز بداهه است. در این بخش شکل‌گیری ایده‌های بداهه و همچنین گروه‌های تازه امکان پذیر خواهد بود و در هر جلسه بدون هماهنگی قبلی، اهالی کافه می‌توانند با هم اجرا کنند و ایده‌های خود را ‌‌بداهه با هم تقسیم کنند.

بخش چهارم مربوط به نقد است که شامل آثار منتشره در بازار موسیقی است. آثار منتشر شده در بازار به رأی اهالی کافه در هر جلسه به نقد و بررسی گذاشته خواهد شد. دومین جلسه از سلسله جلسات «کافه موسیقی» ساعت ۱۹ روز ۲۲ شهریور ماه در محل باغ موزه هنر ایرانیان واقع در خیابان فرشته (بوسنی هرزگوین) برگزار می‌شود.

آلبوم موسیقایی «دینگومارو» به آهنگسازی و خوانندگی محسن شریفیان در ژانر موسیقی فیوژن توسط شرکت «ترانه شرقی» وارد بازار موسیقی شد. این نخستین آلبوم مستقل شریفیان در ژانر موسیقی فیوژن است که با همکاری محسن شریفیان و بهنام شهرکی از گروه «لیان» بوشهر و نوازندگان برجسته حوزه موسیقی با هدف پیوند میان موسیقی ایرانی و موسیقی بین‌المللی تهیه و تولید شده است.

‌«لیانا»، «سیراف» و «پارو پیرار» از جمله آثار قبلی این خواننده موسیقی مقامی است که تاکنون در بازار موسیقی منتشر شده است. وی در آلبوم «دینگومارو» تلاش کرده با تلفیق موسیقی جنوب ایران و موسیقی نقاط ‌دنیا از جمله اسپانیایی، هندی، آفریقایی، استرالیایی، جاماییکایی و موسیقی‌های الکترونیک اثر متفاوت‌تری ‌به جامعه موسیقی معرفی کند.
فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان

در این آلبوم موسیقی شادی آورجنوب، موسیقی دریانوردان خلیج فارس، موسیقی بکر و شنیدنی عشایر بوشهر، خیام خوانی ویژه بوشهر، موسیقی زار بوشهر و موسیقی غمگین همراه با نی انبان با تلفیق با موسیقی های نقاط مختلف دنیا به مخاطب ارائه شده است. نام آلبوم از نخستین قطعه آن یعنی "دینگومارو" گرفته شده است. دینگومارو یک نوع بیماری روانی زار است که دریانوردان جنوب را مبتلا می‌کند و راه درمان آن مجلس قربانی و ساز و آواز و اوراد خوانی است که هیچ معنا و مفهوم خاصی ندارند و تحت تاثیر فرهنگ آفریقایی شکل گرفته‌اند.

صف طولانی برای تئاتر بی نقص محمد رحمانیان

مهم‌ترین اتفاق این روزهای تئا‌تر، بازگشت محمد رحمانیان به عرصه تئا‌تر کشور و نمایشی است که روی صحنه برده و با استقبال وسیعی مواجه شده است. حالا اجرای نمایش «ترانه‌های قدیمی» نوشته و کار محمد رحمانیان به مدت یک هفته تمدید شد تا سیل جمعیتی که برای دیدن این نمایش به سالن می‌آیند، فرصت بیشتری داشته باشند.

این نمایش که در یک هفته تمدید شده، هر روز رأس ساعت ۲۰ و تنها یک اجرا خواهد داشت. در نمایش «ترانه‌های قدیمی» از هشت اپیزود‌ تشکیل شده که هر کدام با توجه به ترانه‌های قدیمی ساخته شده‌اند؛ مهتاب نصیرپور، علی عمرانی، افشین هاشمی، حبیب رضایی، علی سرابی، اشکان خطیبی، سحر دولت‌شاهی، بهاره مشیری و معصومه رحمانی ‌نقش‌آفرینی می‌کنند.

فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان

فردین خلعتبری مشاور کارگردان این اثر نمایشی است. این نمایش شامل چند قطعه کوتاه نمایشی است که همراه با اجرای هر قطعه یک ترانه قدیمی و خاطره‌انگیز اجرا می‌شود. بر همین اساس سامان احتشامی ‌زنده پیانو می‌نوازد و علی زندوکیل نیز این قطعات را بازخوانی می‌کند. «تابناک» در خصوص بازگشت محمد رحمانیان و این نمایش، گفت و گوی تصویری با این پیشکسوت برجسته تئاتر ایران انجام داده که در هفته پیش رو ‌خواهید دید.

همچنین نمایش «ناتمام» از سه‌شنبه پنجم شهریور ماه، در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفته است؛ نمایشی که در سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر با نام «مرد مقابل» اجرا و برنده تندیس بهترین کارگردانی و تقدیر از بازیگر نقش اول مرد شد. این نمایش داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که با ورود یک‌ مهمان، ارتباطات و زندگی آن‌ها دستخوش تغییراتی می‌شود و نکته جالب آن که نمایشنامه‌ در نشر قطره منتشر شده بود، به چاپ دوم رسیده است.

در این نمایش که بر اساس متنی از هاله مشتاقی‌نیا و به کارگردانی سیما تیرانداز اجرا شده، امیر کاوه آهنین جان، محمودرضا رحیمی، رویا جاوید نیا، شایسته ایرانی، عرفان ابراهیمی و پردیس احمدیه در این اثر ایفای نقش می‌کنند. شایسته ایرانی در این نمایش جایگزین مریم شیرازی شده است؛ این نمایش تا جمعه ۲۲ شهریور روی صحنه خواهد بود.

فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان

در اتفاقی دیگر، هجده شخصیت در نمایش «سنگ‌ها در جیب‌هایش» که از امشب به کارگردانی پارسا پیروزفر در ایرانشهر روی صحنه می‌رود، بازی می‌کنند اما شما می‌توانید همه این هجده تن را در دو بازیگر، پارسا پیروزفر و رضا بهبودی ببینید. داستان «سنگ‌ها در جیب‌هایش» قصه دو هنروری است که با بازی در نقش‌های متفاوتی از یک فیلم هالیوودی (در مقام کارگردان، سیاهی لشگر، دستیار کارگردان و...) تضاد آشکار میان زندگی واقعی با فضاسازی فیلم را نشان می‌دهند. این نمایشنامه توسط مری جونز نوشته شده و حالا چند ماهی است که پارسا پیروزفر در مقام کارگردان این نمایشنامه را با بازی خودش و رضا بهبودی در ایرانشهر تمرین می‌کند.

بهبودی که پیش از این در «گلن‌گری گلن راس» و «خدای کشتار» با پیروزفر همکاری داشته است، درباره کارگردانی وی می‌گوید: پیروزفر بیشتر به واقعیت‌هایی که در رفتار و عواطف آدم‌ها وجود دارد، توجه می‌کند بنابراین برایش ‌مهم‌تر است که این لحظه‌ها و رفتارهای حقیقی افراد را به تماشا بگذارد. او اصراری ندارد که متن را به سمت و سویی ببرد که خارج از واقعیت و به هر شکلی تماشاگر را به خنده وادار کند. در واقع به متن وفادار است. در این نمایشنامه هم در متن تغییرات چندانی صورت نگرفت.

فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان

این نمایشنامه اثری غنی به لحاط بیان کمیک تراژدی‌های جامعه است. مری جونز نمایشنامه‌نویس ایرلندی متولد سال ۱۹۵۱ است که به عنوان بازیگر هم فعالیت کرده است. نمایشنامه «سنگ‌ها در جیب‌هایش» پیش از این در بسیاری از شهرهای اروپا و آمریکای شمالی به صحنه رفته ‌و تا به حال جوایز متعددی از جمله جایزه «الیویه» برای بهترین کمدی در سال ۲۰۰۱ و جایزه «ایوینیگ استاندارد» را به دست آورده است.

نمایش «ننه دلاور، بیرون پشت در» به کارگردانی سجاد افشاریان و با بازی صابر ابر و هوتن شکیبا، شامگاه چهاردهم شهریور ماه در میان استقبال تماشاگران، روی صحنه تالار حافظ رفت. در اولین شب اجرای خود، میزبان بیش از دویست تماشاگر بود که در کنار هنرمندانی همچون شیرین یزدانبخش، امین می‌ری، ایلیا تهمتنی و... به تماشای اثر جدید سجاد افشاریان نوشتند که اقتباسی از دو نمایشنامه مشهور آلمانی، یعنی «ننه دلاور و فرزندانش» و «بیرون پشت در» است. بلیت‌های سه روز نخست این نمایش به پایان رسیده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید بلیت روزهای آینده، به وب‌سایت تیوال مراجعه کنند. روزانه، تعداد محدودی بلیت، در گیشه تالار حافظ، برای این نمایش فروخته خواهد شد. گروه موسیقی بمرانی، هر شب ساعت ۲۰:‌۳۰ به همراه گروه نمایشی، روی صحنه به اجرای زنده موسیقی می‌پردازند. 

فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان

اجرای پرفورمنس «مالیخولیای محبوب من» از چهارشنبه سیزدهم شهریور ماه با نقش‌آفرینی بهاره رهنما در کارگاه نمایش باران آغاز شده است. این اثر سه اپیزود داستانی دارد که در نمایشگاهی روخوانی می‌شوند. در واقع این کار تلفیقی از ماسک و روخوانی قصه است. دو اپیزود این نمایش برگرفته از داستان‌های یکی از کتاب‌های بهاره رهنما با نام «مالیخولیای محبوب من» هستند. البته این کتاب قبلا با نام «این تابستان فراموش کردم» برای چاپ ارائه شده بود که با انتشارش موافقت نشد اما قرار است این مجموعه داستان را نشر نگاه به زودی روانه بازار کتاب کند.

پرفورمنس «فضای خالی»، از روز جمعه پانزدهم شهریور ماه، در گالری والی آغاز به کار کرده است. درباره این اینستالیشن ویدئوآرت پرفورمنس نوشته شده است: کلام‌زاده سکوت است و حرکت‌زاده سکون. در این پروژه که مانا صالحی، هادی کمالی مقدم، مینا بزرگمهر و آزاده محمدی نقش‌آفرین هستند، مانا صالحی ویدئویی با موضوع خالی شدن دریاچه ارومیه کار کرده‌اند که این ویدئو در چند موزه معتبر خارجی نیز قرار دارد عنصر اصلی آن ویدئو است.

فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان

چندی پیش، محمود مکتبی که حضور فعالی در زمینه هنرمحیطی و پرفورمنس دارد، برای اجرای دو پرفورمنس به کویر رفت. این آثار با نام‌های «منِ سیاسیِ من» و «هزار بار بنویس ایران» در ادامه فیلمبرداری مستند هنر محیطی به کارگردانی مجید موثقی در کویر شهداد کرمان انجام شده‌اند. نخستین اجرای این اثر در کویر شهداد با موضوع شعرهای شاعر بزرگ ایران نظامی گنجوی بوده و تمامی شعرهای نوشته شده در این اثر از کتاب مخزن‌الاسرار برگزیده شده است.

فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان


از این گالری به آن گالری!


در روزهای گرامی‌داشت دهه کرامت و همزمان با پنجم ذیقعده، روز بزرگداشت حضرت صالح‌بن‌موسی‌الکاظم (ع) (امامزاده صالح) و روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه، عصر امروز بیستم شهریور ماه، نمایشگاه عکس «صالح (ع)» در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران حوزه هنری تهران افتتاح شد. در این نمایشگاه ۶۵ قطعه عکس ۵۰×۷۰ و ۱۰۰×۷۰ شامل چکیده‌ای از فعالیت مستمر مجید نقدی در بیش از هشت سال حضور در محل نورانی امامزاده به نمایش گذاشته شده است و مراسم‌های گوناگون، حضور زوار و خانواده‌ها و استفاده آنان از مراسم، جلسات، کلاس‌های آموزشی و... به تصویر کشیده شده است. این نمایشگاه طی هفته آینده از ساعت ۹ تا ۱۹ در حوزه هنری واقع در خیابان حافط، خیابان سمیه آماده بازدید است.

نمایشگاه نقاشی‌های سیدعلی صالحی با نام «از سر اتفاق»‌ ‌در خانهٔ هنرمندان ایران تا بیستم شهریور ماه برپاست. سیدعلی صالحی در گفت‌وگویی راجع به ‌آثارش در این نمایشگاه اظهار کرد: اشعار من عقبه‌ نقاشی‌های من است. هیچ تکنیک خاصی برای کشیدن نقاشی‌های خود ندارم. نقاشی‌های من فقط خواب‌های خصوصی من هستند که روی بوم و کاغذ خط خطی شده‌اند. در این نمایشگاه از مجموع دویست اثر نقاشی وی، ۴۲ اثر با تکنیک روان‌نویسی با عنوان‌های زاد و ولد، نطفه نه‌گانه، در پرتو مرد و شمع، چند پرنده و پایین کوه و ... به نمایش گذاشته شد. آثار سیدعلی صالحی با قیمت‌های متفاوت به فروش گذاشته شده‌اند.

فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان

نمایشگاهی از عکس‌های مهدی منعم، با عنوان قربانیان جنگ سفیران صلح، در گالری محتشم ارومیه از تاریخ چهاردهم تا بیستم شهریور ماه برپاست. آثار این نمایشگاه در قالب بیست قطعه عکس در اندازه ۱۰۰*۷۰ تلاش دارد تأثیرات مخرب جنگ را در معصومیت چهره انسان‌های بی‌گناه جستجو کرده و پیامدهای ناشی از آن را هشدار دهد. این نمایشگاه با حمایت سازمان صلیب سرخ جهانی قبلا در گالری راه ابریشم به نمایش در‌آمده بود.

در بخشی از یادداشت عکاس آمده است: سال‌ها پیش، هنگامی که جنگ عراق علیه ایران ادامه داشت، شهر دزفول هدف موشک‌های عراقی قرار گرفت. من برای تهیه عکس به آن شهر رفتم. پیر‌زنی از حمله موشکی جان سالم به در برد و با وسایل زندگانی‌اش که در بقچه‌ای پیچیده بود در ویرانه‌ای که ساعاتی پیش محل زندگی‌اش بود، نشسته و با نگاه خشم آلود به آینده می‌اندیشید. من هرگز خشم نگاه آن پیر‌زن را از یاد نبرده‌ام.

فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان

‌هنوز هم ضجه‌های اهالی کوی نصر تهران را که پس از بمباران، چشم از آوارهای فرو ریخته بر ساکنان یک خانه برنمی‌داشتند ‌به یاد دارم. شاید نگاه آن پیرزن نجات یافته دزفولی و چشمان به آوار دوخته ساکنان کوی نصر تهران، انگیزه‌ای شد تا از درد و رنج قربانیان غیر نظامی جنگ عکاسی کنم؛ این یعنی معجزه تأثیر‌گذاری عکس، که به آن ایمان دارم.

نمایشگاه نقاشی خط حمیدرضا محققی با نام «پرسه» سیزدهم شهریور ماه در کاخ گلستان تهران افتتاح شد. این نمایشگاه شامل پانزده اثر از کارهای نقاشی خط من با ابعاد ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر است که پس از نمایش در شهر چالوس و استقبال مخاطبان تصمیم گرفتم آن را در تهران نیز برپا کنم. نمایشگاه «پرسه» تا بیستم شهریور در کاخ گلستان تهران، واقع در خیابان ۱۵ خرداد، از ساعت ۱۰ تا ۱۷ میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی خط است.

فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان
نمایشگاه «مضارع تصویری، صد و چهار پنجره» ۲۲ شهریور ماه ۹۲ در خانه‌ هنرمندان برگزار خواهد شد. در بروشور این نمایشگاه آمده ‌که «پنجره حرمت چشم است. در سرزمین‌ ما، سلسله لمس نور و روشنایی، شکل دیگر دیدن، عبور جهان در نبض پلک‌هایمان. پنجره‌ها، روزنه‌هایی هستند برای عبور هوا، برای دمیدن روحی تازه از دیوارهای سخت و محکم دیوارهای عادت.» در این نمایشگاه ۵۲ هنرمند تصویرگر ایرانی و خارجی بر اساس اشعار ۵۲ شاعر معاصر ایرانی و جهان آثار خود را به نمایش خواهند گذاشت.

این نمایشگاه برای نخستین بار است که در ایران با محوریت شعر معاصر، تصویرسازی رده سنی بزرگسال را در چنین گستره‌ای به شکل متمرکز به نمایش می‌گذارد. همچنین این آثار در معرض خریداران آثار هنری قرار خواهد گرفت. در این نمایشگاه، اشعار تعدادی از شاعران معاصر به تصویر کشیده شده است. این نمایشگاه توسط دفتر طراحی گرافیک ویرا (مهران سیدی، عاطفه شفیعی‌راد، سمیه طوسی) و استودیو تصویرسازی دانه آب (نرگس محمدی) و با حمایت شرکت رنگ سحر در تاریخ ۲۲ شهریور ماه ۱۳۹۲ از ساعت ۱۷ تا ۲۱ برگزار خواهد شد. این نمایشگاه تا دوم مهر ماه ادامه خواهد داشت.
فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان

نخستین نمایشگاه انفرادی مجتبی سرانجام‌پور با نام «مولوی پلاک ۸۳۱» روز جمعه ۲۲ شهریورماه ۹۲ در گالری آتبین برپا می‌شود. عکس‌های این نمایشگاه درباره تلفیق زندگی مردم ترکیه و سماع مولوی شاعر بلند آوازه ایرانی است که در ‌دو سال در شهرهای قونیه، آنکارا و استانبول به تصویر کشیده شده ‌است.

شانزده عکس در نمایشگاه «مولوی پلاک ۸۳۱» به نمایش گذاشته می‌شود. مجتبی سرانجام‌پور متولد سال ۱۳۶۰ و عکاس مطبوعات است که تاکنون جوایز متعددی را در جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب کرده و سابقه همکاری با نشریاتی هم‌چون هم‌میهن، کارگزاران، همشهری و دنیای اقتصاد را دارد. نمایشگاه «مولوی پلاک ۸۳۱» تا دوم مهر ‌ادامه دارد. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۱۹ به گالری آتبین مراجعه کنند. گالری آتبین در خیابان ولیعصر، ضلع جنوبی چهاراه پارک وی، کوچه خاکزاد واقع شده است.

فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان

گالری زمستان خانه هنرمندان ایران روز جمعه ۲۲ شهریورماه در اختیار عکس‌هایی از بابک برزویه عکاس سینمایی قرار خواهد گرفت. بابک برزویه در این نمایشگاه با اجرایی متفاوت سعی در بیان مفهومی نقش در زندگی انسان امروزی دارد. در این نمایشگاه از موسیقی و گفتار متن نیز استفاده شده است که گفتار متن این نمایشگاه را مرتضی هاشمخانلو بر عهده دارد و مشاوره در اجرا با حیدر رضایی بوده است.

ناظر چاپ پیام برازجانی است و در بخش اجرا نیز حمیدرضا درویش، بهزاد استادیان، پریدخت اصباح، صبا اسدی، پریسا طاولی حضور دارند. بابک برزویه فارغ التحصیل عکاسی است و در شاخه‌های عکاسی مستند اجتماعی، خبری، صنعتی تبلیغاتی و سینمایی فعالیت دارد. این نمایشگاه روز جمعه ۲۲ شهریورماه ساعت ۱۷ گشایش خواهد یافت و تا ۳۱ شهریورماه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان
گالری شیرین میزبان نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های ساغر مسعودی با عنوان «ایست» تا روز ۲۶ شهریورماه است. در این نمایشگاه که با شعار «ما وارثان زمین از پدرانمان نیستیم، ما نگه‌دارنده زمین برای فرزندانمان هستیم.» برپا است، ۴۸ اثر با سبک تصویرسازی و تکنیک میکس مدیا ارائه داده‌ایم که در ابعاد مختلف در معرض دید عمومی قرار گرفته است. در متنی برای نمایشگاه «ایست» آمده است: این زمین را برای زندگی خودم انتخاب کردم. وقتی بروم، ‌دلم برای همه چیز تنگ می‌شود. حتی آن‌هایی که ندیدم و حتی آن‌هایی که نمی‌شناسم.

نمایشگاه «ایست» در گالری شیرین، چهارمین نمایشگاه انفرادی ساغر مسعودی است. وی تا به حال ۳ نمایشگاه گروهی با همکاری موسسه مهرآفرین برپا کرده است. گالری شیرین واقع در ولنجک، خیابان هجدهم، پلاک ۹ تا روز ۲۶ شهریورماه همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 «پیو‌تر کونتسه» رئیس هیأت داوران مهم‌ترین دوسالانه پوستر جهان قرار است با حضور در ایران روز ۲۲ شهریورماه پوستر‌هایش را در موزه امام علی (ع) ‌ به نمایش بگذارد. موزه امام علی (ع) با نمایش آثار این طراح شناخته شده لهستانی، ‌ سعی در آشنایی بیشتر طراحان ایرانی با یکی از سرامدان پوس‌تر جهان و همچنین مروری بر پوسترهای فرهنگی و اجتماعی این هنرمند جهانی دارد. قرار است در کنار نمایش آثار این هنرمند‌ نشستی پژوهشی و ورک شاپی با حضور پیو‌تر کونتسه نیز در این موزه برگزار شود. این نمایشگاه ۷۰ اثر از دوره‌های مختلف کاری این هنرمند به نمایش درخواهد آمد که رویکرد این پوستر‌ها بیشتر فرهنگی و اجتماعی است.
 
فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان
نمایشگاه پوسترهای «پیو‌تر کونتسه» با همکاری موزه امام علی (ع) ‌و بخش فرهنگی سفارت لهستان در تهران برگزار می‌شود. قرار است در کنار نمایش آثار این هنرمند‌ نشستی پژوهشی و ورک شاپی با حضور پیو‌تر کونتسه نیز در این موزه برگزار شود. این نمایشگاه ۷۰ اثر از دوره‌های مختلف کاری این هنرمند به نمایش درخواهد آمد که رویکرد این پوستر‌ها بیشتر فرهنگی و اجتماعی است. نمایشگاه پوسترهای «پیو‌تر کونتسه» با همکاری موزه امام علی (ع) ‌و بخش فرهنگی سفارت لهستان در تهران برگزار می‌شود.

همچنین نمایشگاه عکس «سرزمین مقدس» با موضوع معماری بیت‌المقدس در موزه هنرهای معاصر فلسطین برپاست. این نمایشگاه با همکاری دبیرخانه کنفرانس حمایت از انتفاضه وابسته به مجلس شورای اسلامی، مرکز مطالعات فلسطین نهاد ریاست جمهوری و موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شده است و شامل ۴۰ عکس از معماری بیت‌المقدس به همراه فیلمی است که در سال ۲۰۱۰ از این شهر گرفته شده است. در این نمایشگاه، از تصاویر سیاه - سفید که متعلق به دهه ۸۰ سال ۱۸۰۰ میلادی است تا عکس‌های رنگی که در سال‌های اخیر گرفته شده به چشم می‌خورد و می‌توان تغییراتی که در معماری و فضای شهری مسجدالاقصی و این شهر مقدس رخ داده، مورد بررسی قرار داد.

فیلمی که در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آید، متعلق به سال ۲۰۱۰ است که حضور سیاحان و زندگی شهری در پشت دیوار حائل و در بخش صهیونیست نشین را روایت می‌کند. دیوار حائل نیز در تصاویر بیانگر تفاوت بارز زندگی شهروندی میان دو قشر مسلمانان و یهودیان است. نمایشگاه عکس «سرزمین مقدس» تا ۱۱ مهر ادامه دارد. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌‌توانند به نشانی میدان فلسطین، خیابان شهید برادران مظفر، تقاطع خیابان بزرگمهر، شماره ۷۴ مراجعه کنند. ساعات بازدید از این نمایشگاه به غیر روزهای تعطیل «شنبه تا چهارشنبه» ساعت ۱۰ تا ۱۷ و روزهای پنجشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۵ است
.

فیلم:چهچهه همایون شجریان در کردستان

گالری گلستان نیز این روز‌ها میزبان بیست و یکمین دوره نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» است. این نمایشگاه در پنج روز نخست برپایی بیست و یکمین دوره‌اش موفق به فروش ۵۷۰ میلیون تومان شده است. در این رویداد که از ۱۵ شهریورماه آغاز شده است، دو اثر انتزاعی سهراب سپهری به ترتیب به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان و ۱۶۰ میلیون تومان به فروش رفتند علاوه بر این آثار هنرمندانی نظیر سید محمد احصایی، فریده لاشایی، جعفر روح بخش، ایرج زند، مش اسماعیل، نصرت الله مسلمیان... نیز در روز افتتاحیه در مجموع به مبلغ ۵۲۰ میلیون تومان خریداری شدند. گالری گلستان در خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ واقع است.

نمایشگاه نقاشی «میترا توکلی» با عنوان «فانوس نگاه» جمعه ۲۲ شهریور در سرای هنر فرهنگسرای نیاوران گشایش می‌یابد. توکلی در این نمایشگاه ۲۰ اثر از نقاشی‌های رئال خود رادر سایز‌های متفاوت از ۳۰ در ۴۰ تا ۱۲۰ در ۱۰۰ به نمایش می‌گذارد. میترا توکلی این روز‌ها به نقاشی از زندگی پر رمز و راز و مملو از رنگ عشایر روی آورده و زن‌های عشایر را سوژه خود قرارداده است. وی فرش بافی، نخ ریسی و اسب سواری زنان عشیره را به تصویر در آورده است.

این هنرمند آثارش را از روی عکس کار می‌کند و سال هاست به خلق آثار رئال در این زمینه مشغول است. میترا توکلی در این نمایشگاه دو اثر را به نمایش می‌گذارد که با تکنیک میکس مدیا خلق کرده تا برجستگی و قابل لمس بودن بعضی زوایای اثر به درک مخاطب از موضوع کمک کند. نمایشگاه نقاشی «فانوس نگاه» تا ۷ مهرماه در سرای هنر فرهنگسرای نیاوران برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۲ از این آثار دیدن کنند.
پیش از همه اینها اما دعوتتان می‌کنیم یکی از قطعات زیبای شجریانِ کوچک را که در کردستان عراق اجرا کرده بود، تماشا کنید.

دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۰
انتشار یافته: ۵۵
درود بر استاد و فرزند بی نظیرش
پاسخ ها
سپاس دار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
آری خدا حفظشان کند. البته اشتباهی کوچک در شعری که از سعدی با این مضمون"فراق یار که پیش تو کاه برگی نیست
بیا و بر دل من بین که کوه الوند است"
خوانده شده است وجود دارد. در مصرع اول کلمه "بین"، "ببین" خوانده شده است که کمی وزن و آهنگ را دچار لرزش نموده است.
خوشا به حال ملتی که 2 شجریان دارد.
پاسخ ها
آرمان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
خيلي زيبا گفتي
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
یعنی اگر کسی فقط صدای خوش داشت کافی است؟
ناز نفست
Like
عالی بود مرسی.
دست مریزاد
به نظرم همایون خسته است اگرچه این قطعه زیباست اما انتظار از این استاد بچه بیش از این است
زنده باد شجریان کوچک که شروعی دوباره برای صدای شجریان بزرگ است . افتخار فرهنگ ایرانی هستید
همه چیز برای تهرانی هاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
کردستانه عراقه عزیزم تهران نیست
مرسی تابناک
مرسی روحم اول صبح تازه شد از شنیدن صدای فرزند خسرو آواز ایران
رودبرهمایون فرزندخلف شجریان
خدا رو شکر که همایون نازنین ادامه شجریان بزرگ خواهد بود
واقعا خوشا به حال ملتي كه دو تا شجريان دارند و بدا به حال ملتي كه اين دو را قدر نشناسند ان شاالله پدر و پسر زنده و سلامت باشند
پاسخ ها
مهدی رخ
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
از کامنت شما خوشحال شدم . آقا علی ! همایون بیاد آورنده خسرو آواز ایران است و ایشان را جاودانه می کند ، چون شمایل ، نوع صدا گیری، و میزان باز کردن دهان هنگام تحریر ، من را به یاد استاد می اندازد.
واقعا زیبا بود.خدا هر دو شجریان رو حفظ کنه که واقعا هنرمندن.
مطربی را خوب رواج میدهید.قرائت قرآن هم زیباست.بجای این بچه مطرب!
پاسخ ها
رسول
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
واقعا آواز و موسیقی سنتی از این موسیقی های پاپ که الآن همه جا رو پر کرده بهتر نیست؟؟؟موسیقی سنتی به آدم آرامش میده.فکر نکنم شنیدن این موسیقی حرام باشه.بهتره از افکار افراطی یکم پرهیز کنیم.
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
برادرعزیزمقایسه بسیاربی ربط است قران جایگاه خاص خودرادارد موسیقی اصیل نمادایرانی بودن ما میباشدخواهشمندبعنوان یک مسلمان ازقران خوب دفاع فرماییدبقول مرحوم شریعتی اگر خواستی یک چیزخوب رابی ارزش کنید ازان بددفاع کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
تو خوبی بابا.فقط تو قرآن می خونی و میدونی چیه
دوست
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
آیا ربنای این استاد بزرگ هم مطرب است؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
وقتي فرق مطربي با هنر رو نميدوني بطورحتم نميدوني كه استاد شجريان يكي ازاساتيد صوت وتجويد قران هم هستند . هرچيزي بجاي خود نيكوست .
کامران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
کسی که شما رو مجبور نکرد ببینی و گوش بدی.متحجر عزیز
زاهدظاهرپرست
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
تو خوبببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببب و بهشتی بقیه مطرب جهنمی....قران کلام خداست و جای خودشو داره اگر امثال شماها بگذارید
علی
| United States |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
فرق مطرب و خواننده و هنرمند اول بفهم بعد مطلب به نویس معلوم که قرائت قرآن هم زیباست خواندن اشعار شاعران هم زیباست شما مجبور نیستی گوش کنی ولی لازم هم نیست توهین کنی بالاخره چند نفر مثل تو هم باید باشه تا ارزش بقیه مشخص شه
جعفری
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
تاریکی راترویج نکنید
متشکر ممنون مرسی دستت دردنکنه عالی بازهم از این کارها بکن
اين كجاش چهچه يا همون تحرير داشت،شما بريد كاراي ديگه ايشون رو ببينيد خيلي از اين كارش بالاتره،ضمنا به دليل اجراهاي پي در پي خستگي هم تو صداشون كاملا مشهوده
حيف كه از تلويزيون اين برنامه ها پخش نميشود كه مردم را با نشاط و غم و غصه را بيرون كند
یک حالی کردیم
من در کشوری زندگی می کنم که هنر مندانی توانا چون شجریان دارد .اینها افتخار ایران وایرانی اند
الان بلیط کنسرتشو خریدم مرسی تابناک
مقایسه شود با چه چه و تحریر استاد مسلم موسیقی شرق آقای ودود مؤذن اردبیلی تا حقیقت موسیقی را درک کنید و لحن داوودی را استماع
در نظرات دفت کردید چقدر از کلمه مرسی استفاده شده بگذریم از متشکرم و ممنون که هر چند عربی هستند باز قرابت بیشتری با زبان خودمون دارند چرا سپاسگزارم را نگوییم
اغلب کسانی که از شجریان ها تعریف فراوان می کنند، هیچ از موسیقی نمی دانند، اوقات خود را با موسیقی سنتی پر نمی کنند و تنها به دلایل سیاسی و ... از ایشان حمایت می کنند.

این به معنی سوءاستفاده از هنر است و متاسفانه خود آقای شجریان مثل خیلی دیگر از هنرمندان در این وسط بازی می خورند.
درود بر شما احسنت به همایون شجریان
اصغری جون تو اول برو تحقیق کن تا بدونی که در کجا زندگی می کنی و فرهنگ و هنر در همه اقوام انسانها چه جایگاهی دارد بعدً بیا در مورد هنر و موسیقی اظهار نظر کن.باشه پسر خوب؟؟؟
باید حواسمون باشه چون ممکنه همین روزها بکی از کشورهای همسایه شجریان را به نام خودش ثبت جهانی کنه . . .
تردیدی در زحمات ایشان و پدرش در زنده کردن موسیقی ایرانی نیست.
اما ایشان نمی باید در مقابل ایرانی که با دنیا در جنگ است جبهه بگیرد
خیلی هم زیبا نبود
زیبا بود از این قطعات زیاد لطف کنید .ممنون
خوشا بحال کسانی که لذت میبرند و نظرشان را می گذارند و تابناک نظرشان را می گذارد و وای بر من که نمی دانمچرا تابناک از یکصد نظر من یک نظر نیمه و ناقصم را نمی گذارد شایذد دلیلی منطقی وجود داشته باشد و من ندانم . باز هم خدا را شکر .
درود بر ملت کرد که همیشه خود را ایرانی اصیل می دانند هر کجا که باشند
تابی جون ناپرهیزی کردی!!!
خیلی جالب بود .دست شما هم درد نکنه خسته نباشید .معلومه برای شما تابناکیها هنر معنی دارد ودوستدار ان هستید . تشکر میکنم
دست مریزاد
سلام و درود بر هنرمند جوان محجوب و بی ادعای ایران زمین که اول هنرش نجابت و خاکی بودنش است.در نایاب هنر آواز ایران.پاینده باشی.
احسنت.پسر کو ندارد نشان از پدر .تو بیگانه خوانش مخوانش پسر.
عالي بود ناز نفست فرزند خلف استاد بي همتا
ایران را با تمام زیباییها و هنر مندانش دوست دارم.افتخار می کنم که یک ایرانی هستم.
رحمت به مادرش که همایون رو پرورش داده ودرود بر پدرش که او رو به این حد آموزش داده
فقط از همایون عزیز جوان انتظار داریم بیشتر دقت کنند تا شعر شاعر آنطور که هست خوانده شود
...."بیاوبر دل من بین که کوه الوندست "
صحیح است نه"ببین" که خواندند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر