بازدید 10958
۶

پشت پرده قاچاق دام از زبان نماینده مجلس

افزایش تقاضا برای گوشت دام ایرانی به دلیل مرغوبیت آن مختص کشور عراق نیست، خریداران، دام‌های ایران را از ‌خاک عراق به ‌کویت نیز قاچاق می‌کنند. آنچه کاملا مشهود است، این که ادامه این رویه در ماه‌های آینده، می‌تواند دوباره بهای گوشت را ‌افزایش دهد.
کد خبر: ۳۴۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸ 28 August 2013
زنگنه از قسم خلاف خوردن تا افتخار مدیریتی کشوردر حالی که وزارت جهاد کشاورزی، صادرات دام به خارج از کشور را از اواخر سال ۹۰ ممنوع کرد، خروج غیرقانونی دام زنده از مرزهای غربی که همزمان با تقویت ارزش دینار عراقی در مقابل ریال ایران در ماه‌های اخیر شدت گرفت، همچنان ادامه دارد و این امر ‌‌یکی از دلایل افزایش قیمت دام زنده و به دنبال آن گوشت قرمز در سطح بازار مطرح شده است.

به گزارش «تابناک»، افزایش تقاضا برای گوشت دام ایرانی به دلیل مرغوبیت آن مختص کشور عراق نیست. در این باره، گفت‌و‌گوی یکی از رسانه‌ها با برخی دامداران منطقه اورامانات که دارای یکی از سرسبز‌ترین مراتع کشور برای چرای دام است، حاکی از آن است که خریداران، این دام‌ها را از طریق خاک عراق به کشور کویت نیز قاچاق می‌کنند. آنچه کاملا مشهود است، این که ادامه این رویه در ماه‌های آینده، می‌تواند قیمت گوشت را دوباره با افزایش روبه‌رو کند.

غلامرضا نوری قزلچه در این باره ‌گفت: زمانی که در خارج از کشور فضایی برای فروش با قیمت بالا‌تر از داخل وجود دارد، دامدار تمایل پیدا می‌کنند که محصول خود را صادر کند البته این کار را واسطه‌ها انجام می‌دهند و بیشتر سود به جیب آن‌ها می‌رود. چون قیمت گوشت در کشورهای همسایه بالا‌تر است و در داخل نیز قیمت تمام شده دام زنده افزایش یافته، این مسیر هموار شده  که قاچاق دام بیشتر از گذشته شود.

وی افزود: ما با قاچاق دام مخالف هستیم و از مسئولین مربوطه می‌خواهیم که جلوی قاچاق دام را بگیرند. اگر چه با توجه به شرایط موجود، سود کمی عاید دامداران می‌شود ‌این امر قاچاق دام را توجیه نمی‌کند. دلیل اصلی این است که این واسطه‌ها هستند که این سود‌ها را می‌برند و این کار بازار داخل را با مشکل مواجه می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تولید گوشت یک فعالیت اقتصادی است. یک نهاده دارد و محصولی تولید می‌شود. محصول به فروش رفته باید جوابگوی هزینه‌ها باشد و از طرفی سود متعارفی به تولید کننده برسد. اگر این فرایند ناقص باشد و دامدار به سود خود نرسد، دامدار تا حدودی می‌تواند دوام بیاورد و از سرمایه خود هزینه کند.

عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی گفت: اگر می‌خواهیم محصول ارزان قیمتی داشته باشیم تا قشرهای کم درآمد هم بتوانند از آن استفاده کنند، یک راه این است که در قیمت نهاده‌ها به دامدار کمک کنیم و نهاده را با قیمت پایین‌تر در اختیار دامدار قرار دهیم تا قیمت تمام شده کاهش یابد. یا اینکه به محصول تولید شده سوبسید و یارانه بدهیم تا محصول با قیمت پایین‌تری در بازار عرضه شود و یا این که به مصرف کننده سوبسید بدهیم.

نماینده مردم بستان آباد تاکید کرد: از نظر اقتصادی بهترین کمک و یارانه‌ای که دولت می‌تواند داشته باشد تا تعادل بازار را نیز بر هم نزند، کمک و یارانه دادن به تولید است که در اغلب کشور‌ها نیز این روش رایج است، اما متاسفانه در کشور ما هنوز به این موضوع اهمیت داده نشده است.

این نماینده در پایان یادآور شد: برای نجات و رونق تولید و بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور باید نسبت به یارانه تولید توجه ویژه داشته باشیم که این هم به نفع تولید کننده است و هم به نفع مصرف کننده.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۶
چند روز پیش گوشت بسته بندی با نهایت زیبایی بسته بندی و ظاهر خوب گوشت خریدم اما وقتی خوردم متوجه بی مزه و پیر بودن جنس گوشت شدم و در نهایت فهمیدم گوشت وارداتی است.
واقعا متاسفم که دام های خوبمان را می دهیم خارجی ها میل کنند و خودمان گوشت بی کیفیت وارد کرده ایم !!!
خدا رحم کند به عشایر زحمتکش منبعد باید 24ساعته خود و خانواده هایشان مواظب دامهای خود باشند تا از شر دزدان یاغی در امان باشند .
یکی ازعشایر که سال گذشته نصف دامهایش به غارت رفت .ر
تابی جون فقط یک راه داره...ارزش پول ملی بالا بره...
گوشت دام گوشت دام است .به نظر من دلیل بیش از این که مرغوبیت مرتبط باشد به کاهش ارزش پول ملی در برابر دیگر ارز ها مربوط است در این صورت کالاهای تولید داخل به صرفه تر است که در خارج از کشور فروخته شود و از طرف دیگر قدرت خرید کالاهای خارجی وجود ندارد
این تحلیل شما که با اصل موضوع در تضاد است . شما ازیک طرف علت قاچاق دام به خارج از کشور را بالا بودن قیت در آن سوی مرز می دانید یعنی دامدار برای کسب در آمد بیشتر از طریق واسطه یا دلال یا همان تاجر دام خودرا با قیمت بیشتر از داخل کشور می فروشد . یعنی هزینه تولید در داخل به مراتب کمتر از خارج بوده است حال اگر شما یارانه بدهید و هزینه تولید را کم کنید دلیلی برای عدم ارسال آن به خارج نخواهد بود بلکه تشدید خواهد شد زیرا با اختصاص یارانه انتظار کاهش قیمت هم خواهد بود .باز این روند ادامه پیدا خواهد کرد
ضمن اینکه با نظر همکار دامپزشکم کاملا موافقم این نکته نیز مشخص است که بازار عرضه و تقاضا بالاخره همدیگر را می یابند در این میان اگر کانال قانونی فراهم باشد سود حاصله بدست تولیدکننده بیشتر خواهد رسید و اگر ممنوعیت باشد نه تنها تولید کننده منفعتی نخواهد داشت بلکه بسیاری مسایل جانبی هم بدنبال خواهد داشت بعنوان نمونه یکه از اصلی ترین دلایل شیوع بیماری های واگیر دامی همین رد و بدل های قاچاقی و دور از دید نظارت بهداشتی است که بهداشت کشورمان را تهدید می نماید . بنظر می رسد اکثر مشکلات ریشه در تصمیمات غیر کارشناسی و نابخردانه در سطح کلان دارد متاسفانه سازمان دامپزشکی از انجام اقدامات جدید علمی گویا واهمه دارد الان بیش از هفتاد سال است واکسنهای مختلف نظیر ابله و شاربن به دامهای مملکت تلقیح می شود و کماکان تعداد کانونهای بیماری نیز در اندازه ای غیر قابل قبول وجود دارد تا کی ما می خواهیم این واکسیناسیون های تکراری را که تقریبا در کشور های پیشرفته منسوخ شده ادامه دهیم چرا سعی نمی کنیم علمی برخورد کنیم چرا از تجارب کشورهای موفق استفاده نمی کنیم . بجرات می گویم اگر سازمان دامپزشکی تحولی در بدنه کارشناسی اش ایجاد کند و مدیری جسور و در عین حال خردمند بر صندلی ریاستش ریاستش تکیه زند
(البته با تمام احترامی که برای مدیریت فعلی قایلم) مطمین باشید بار سیستم درمانی کشور بسیار بسیار سبک تر از وضع فعلی شده و همکاران پزشک بیکار خواهند شد . مسیولین محترم تصمیم گیرندگان دولت امید و اعتدال از اهمیت سازمان دامپزشکی غافل نشوید .محلیست که سرمایه گذاری در ان بازده چندین هزار برابری خواهد داشت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر