بازدید 38210
«پنجمعه» با «تابناک»؛

فیلم: دونوازی حسین علیزاده و ارشد طهماسبی را تماشا کنید

هم‌اکنون شما را به دیدن ‌بخشی از ‫کنسرت شورانگیز ـ که سال ۱۳۶۷ برگزار شد‌ ـ دعوت می‌کنیم.‌ در این اجرا، استاد حسین علیزاده و ارشد طهماسبی با هم دوئت یا‌‌ همان دونوازی را انجام می‌دهند.
کد خبر: ۳۴۰۱۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۳ 22 August 2013
آخرین آخر هفته مرداد ماه فرا رسید و با کاهش تدریجی دمای هوا، فعالیت‌های فرهنگی و هنری در حال شدت گرفتن است. در همین ارتباط، همچون هر پنجشنبه، پیش رویتان حاضر شده‌ایم تا ضمن تقدیم یک قطعه موسیقی از مفاخر موسیقی سنتی ایران زمین، مروری داشته باشیم بر آنچه در این پایان هفته و هفته پیش رو تا پیش از پنجشنبه آتی، فرصت دیدن و تجربه‌اش را خواهید داشت.

به گزارش «تابناک»، این هفته نیز حوزه فرهنگ آکنده از رویداد‌های ‌مهم‌ بود که زیرمیز زدن گروه موسوم به خانه سینمای ۲ ـ که احتمالاً فعالیتشان آنچنان استمرار نخواهد داشت و دست‌کم در صورت استمرار، نمی‌توانند از نام «خانه سینما» که ‌در مؤسسه ثبت شرکت‌ها ثبت شده، بهره ببرند ـ همراه شد. این گروه که دریافته‌اند شعار دولت یازدهم مبنی بر بازگشایی خانه سینمای اصلی پی گرفته می‌شود و در این راستا نیز دیداری با هیأت رئیسه خانه سینما داشته‌اند، فریاد برآوردند و اطلاعیه صادر کردند و البته وزیر فرهنگ و ارشاد به آن‌ها نیز وقت داد تا سخنشان را بشنود و سپس جمع‌بندی و تصمیم‌گیری کند.

در حوزه هنرهای تجسمی نیز یک اتفاق جالب رخ داد و فرهاد بابایی، عکاس مستند ایرانی با مجموعه‌ای به نام «حوزه علمیه» موفق به گرفتن یکی از جوایز برگزیدگان مسابقه‌ بین‌المللی عکس PROFIFOTO در سال ۲۰۱۳ شد.

در این دوره از مسابقه، ۱۵۳ عکاس با میانگین سنی ۲۵ سال از کشورهای ‌جهان‌ رقابت کردند و سرانجام پنج عکاس از جمله فرهاد بابایی از ایران، موفق به کسب عناوین بر‌تر شدند. مجموعه عکس فرهاد بابایی با موضوع زندگی روزانه در حوزه‌ علمیه بابل و در گرایش مستند اجتماعی تهیه شده است.

این مسابقه با حمایت شرکت کانن در آلمان و ویژه‌ مجموعه عکس‌هایی برگزار می‌شود که هنوز ناتمام هستند و برای همین، عکاسان برنده، متعهد می‌شوند مجموعه‌هایشان را حداکثر تا شش ماه آینده به پایان برسانند تا در صفحه‌ ویژه‌ای روی وب‌سایت مسابقه و همچنین در مجله‌ای ویژه منتشر شوند. همچنین به پنج عکاس برگزیده‌ امسال در مجموع ده هزار یورو ‌‌کمک هزینه‌ خرید تجهیزات عکاسی کانن اهدا خواهد شد.

اما لغو جنجالی کنسرت گروه «شمس» نیز از رویدادهای منحصر به فرد هفته بود و در پی برخی ناهماهنگی‌های صورت گرفته از سوی سازمان میراث فرهنگی در ‌اجرای کنسرت گروه ‌شمس‌ به سرپرستی کیخسرو پورناظری در کاخ نیاوران در تاریخ‌های ششم تا نهم شهریور این گروه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مکان و تاریخ این کنسرت تغییر کرده است.

در بیانیه این گروه آمده بود: «چنانچه گفته شد قرار بود کنسرت گروه شمس در کاخ نیاوران برگزار شود و بنا بر توافق تهیه‌کننده برنامه با مدیریت کاخ مقرر شد، پانزده میلیون تومان برای اجاره هر شب کاخ نیاوران پرداخت شود که نسبت به پنج سال گذشته نزدیک به سیصد درصد افزایش قیمت داشته‌ است».

فیلم: دونوازی حسین علیزاده و ارشد طهماسبی را تماشا کنید

با توجه به این که این تنها هزینه اجاره زمینی متروکه در کاخ نیاوران بوده و از سوی دیگر با توجه به هزینه اداره اماکن، نور، صدا، تهیه سن، دکور و موارد دیگر هر شب مجموعا نزدیک به هشتاد میلیون تومان هزینه بر‌آورده شد، برگزاری کنسرت گروه شمس برای هر صندلی مبلغی بیش از 27 هزار تومان بدون دستمزد گروه و تهیه کننده می‌شده است که این مبلغ با استاندارد جهانی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

با ‌وجود این، پس از پرداخت بیعانه به کاخ و طی روند گرفتن مجوزهای لازم از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که شبیه گذر از هفت خوان رستم در‌ یک ماه بوده، مجموعه نیاوران در زمان مدیریت سابق این سازمان در اقدامی غیراخلاقی، بیش از ۲۲ میلیون تومان را برای بستن قرارداد اعلام کرد که رقمی بیش از توافق اولیه بود؛ ضمنا‌ تأکید بر این که گروه شمس در عمر ۳۲ ساله خود با وجود مشکلات و کارشکنی‌هایی که نه ‌تنها بر این گروه بلکه بر اهالی هنر و موسیقی رفته، هرگز دنبال جنجال و حاشیه سازی نبوده و با توجه به تغییر مدیریت این نهاد فرهنگی‌ ـ ملی، امید است‌ این قبیل برآوردهای صرفا مالی و عاری از نگاه فرهنگی که مایه دلسردی اهالی هنر است، هرگز پیش نیاید و سازمان میراث فرهنگی براستی پاسدار میراث فرهنگی سرزمینمان باشد. زمان و مکان برگزاری کنسرت گروه شمس به زودی اعلام خواهد شد.»


سری به دهلیز بزنید

علاو بر «هیس! دختر‌ها فریاد نمی‌زنند»، اثر ارزشمند پوران درخشنده که در روزهای آتی، «تابناک» ‌در گفت‌و‌گو با کارگردان این اثر، به بررسی ابعادش خواهد پرداخت، فیلم‌های مهم دیگری نیز روی پرده سینماهای تهران و شهرستان است؛ «دهلیز» فیلم دیگری است که این روز‌ها مورد توجه منتقدان قرار گرفته و با بازی متفاوت رضا عطاران و هانیه توسلی، مخاطبان خاص را پیش کشیده است؛ افزون بر این، شاهرخ فروتنیان، سعید چنگیزیان، مسعود میر طاهری، نگار عابدی، افسانه چهره آزاد و محمدرضا شیرخانلو نیز در این اثر نقش آفرین هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: شیوا، زنی سرپرست خانواده است که با ‌کوشش خود، تلاش‌ کرده زندگی خوب و آبرومندی برای خود و تنها پسرش فراهم کند، ولی با رسیدن نامه‌ای زندگی آن‌ها دچار تحول می‌شود و در راه جدیدی قرار می‌گیرد و …. رضا عطاران در این فیلم زیر تیغ است و در این مسیر، ملودرام پرکششی شکل می‌گیرد.

فیلم: دونوازی حسین علیزاده و ارشد طهماسبی را تماشا کنید

بهروز شعیبی در مقام کارگردان، نشان داد بر این حوزه مسلط است و احتمالاً آثار جدی‌تر از او را در سال‌های پیش روی ‌خواهیم دید، ولی در این اوضاع سینما، این فیلم نیز یکی از آثاری است که نباید دیدنش را از دست داد.

‌«هیچ کجا هیچ کس» نیز سومین و آخرین فیلم از مجموع فیلم‌‌های روی پرده است که توصیه می‌کنیم که آن را ببینید. آخرین فیلم ابراهیم شیبانی، داستان انسان‌هایی است که در توهم یک رستگاری خودساخته، تصمیم به سرک کشیدن به پشت دیوار تباهی می‌گیرند. یلدا، داود، مهران، مرجان و... شاید هر روز در سکوت از کنار هم می‌گذریم. در ناکجا آبادی به وسعت هیچ کجا، هیچ کس.

بازگشت شهرام ناظری به موطن و شمارش معکوس اجرای سهیل نفیسی

شهرام ناظری، از اساتید بر‌تر آواز ایران سوم و چهارم شهریور‌ در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران به روی صحنه خواهد رفت؛ اما اگر به توصیه ما عمل نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم به این سالن نروید و صدای محشر استاد را به بدترین شکل ممکن با هزینه گزاف نشنوید.

اما اتفاق مهم‌تر این که شوالیه آواز ایران، چهاردهم و پانزدهم شهریور در شهر کرمانشاه کنسرت برگزار خواهد کرد. این کنسرت در محل ورزشگاه امام (ره) کرمانشاه برگزار و احتمالاً با انفجار جمعیت همراه خواهد شد و از این حیث به برگزارکنندگان پیشنهاد می‌شود ضمن در نظر گرفتن امکانات مناسب برای حفظ کرامت خریداران بلیت این کنسرت، این اجرا را در چند روز برگزار کنند تا این اجرای استاد با هجوم جمعیت و فضای نامناسب که مطابق با سوابق برای برگزاری برخی کنسرت‌های خوانندگان در موطنشان رخ داده، همراه نشود و مشتاقان فرصت بهره برداری از این اتفاق را داشته باشند.

کنسرت استاد حسین علیزاده که اول شهریور ماه نیز 62 ساله می‌شود و به همین واسطه، این هفته صدای سازش روحمان را تازه می‌کند، نیز در روزهای پنجشنبه، یازدهم و جمعه دوازدهم مهر ماه با گروه هم‌آوایان در برج میلاد تهران به روی صحنه خواهد رفت. این کنسرت در دو سانس 18.30 و 21.30 در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران اجرا خواهد شد که پیش تر عوارض اعلام شد و همان توصیه‌هایی که درباره کنسرت شهرام ناظری و تمامی برنامه های موسیقیایی زنده با میزبانی برج میلاد و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی شد، برای این برنامه نیز تاکید می‌شود.

فیلم: دونوازی حسین علیزاده و ارشد تهماسبی را تماشا کنید
آنسامبل اپرای تهران به سرپرستی و کارگردانی هادی قضات و مدیریت تولید سید علی میرمحمدی ۳۰ و ۳۱ مرداد، یکم، پنجم، ششم و هفتم شهریور ساعت ۲۱:‌۳۰ در تالار وحدت به صحنه می‌رود. این اثر که در واقع تمدید اپرای کمدی جیانی اسکیچی (Gianni Schicchi) اثر جیاکومو پوچینی (Giacomo Puccini) بود، با اعمال برخی ‌تغییرات و امکانات اجرایی در تالار وحدت، میزبان علاقه‌مندان اپرا خواهد بود. این اپرا در اجراهای چند روز پیش با استقبال وسیعی همراه شد که گروه چشمگیری از هنرمندان سینما و تئا‌تر نیز در میان استقبال کنندگان بودند.

علیرضا قربانی، خواننده موسیقی ایرانی اول و دوم شهریور ماه و پس از اجرای ۳۱ مرداد خود در برج میلاد تهران‌ در شهر اصفهان میزبان علاقه‌مندان موسیقی خواهد بود. در این کنسرت که با رهبری مرتضی شفیعی و نوازندگی ارکستر ملی اصفهان برگزار می‌شود، قطعات ماندگاری از موسیقی ایرانی از جمله «رفتم»، «گر نمی‌دانی»، «تذرو»، «حق نا‌شناس»، «ای کبوتر»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «پرتو شمع»، «راز دل»، «الله مزار» و «سنگ خارا» با آثار هنرمندانی چون علی تجویدی، همایون خرم، میلاد عمرانلو، فردین خلعتبری و محمد حق‌گو برای مخاطبان موسیقی ایرانی اجرا می‌شود.

این خواننده همچنین با ارکستر مجلسی «آهنگ اشتیاق» روزهای هشتم و نهم شهریور نیز در شیراز برنامه‌ای‌ اجرا می‌کند. قربانی در این کنسرت دو روزه که توسط مؤسسه‌های نوای سارنگ و شهر آفتاب در تالار حافظ شیراز برگزار می‌شود، قطعات ماندگار و پرطرفدار این خواننده از جمله «مدار صفر درجه»، «شب دهم»، «توای پری کجایی»، «رسوای زمانه»، «سنگ خارا» و قطعات دیگر را به مخاطبان ارائه می‌‌کند.
فیلم: دونوازی حسین علیزاده و ارشد طهماسبی را تماشا کنید
سامان صمیمی ویلن و ارکستر مایستر، محسن عبادی ویلن، دانیال جورابچی ویلن، نیلوفر محبی ویلن، حسام حسینی ویولا، ستاره نصری ویولا، بصیر خاموشی ویلنسل، حامد قدسی کنترباس، بهنام ابوالقاسم پیانو، حسام ناصری فلوت، حسام صدفی‌نژاد ابوا، ترگل خلیقی تار و زکریا یوسفی سازهای کوبه‌ای به عنوان نوازنده در این کنسرت حضور دارند.

سهیل نفیسی ‌چهاردهم و پانزدهم شهریور ماه برای مخاطبانش «خنیاگری» می‌کند. این هنرمند که سبک خوانندگی و گیتارنوازی‌اش را می‌توان نوعی نقالی موسیقایی به شمار آورد، پس از سال‌ها در تالار اندیشه به روی صحنه می‌رود.

سهیل نفیسی در این کنسرت علاوه بر اجرای قطعات برگزیده از آلبوم‌های «ری را»، «چنگ و سرود» و «ترانه‌های جنوب»، به اجرای آثار جدید خود که ‌روی اشعار حافظ است و سال آینده منتشر خواهد شد، نیز می‌پردازد. سهیل نفیسی به سال ۱۳۴۶ در تهران متولد شد. او که خود به یادگیری موسیقی پرداخته است، بیش از بیست سال در هرمزگان (بندرعباس) زندگی کرده و موسیقی‌اش تا حد زیادی تحت تأثیر این منطقه است. علاقه فراوان او به شعر معاصر ایران، او را به سوی ترانه‌سازی بر پایه برخی اشعار به یاد ماندنی ایران معاصر سوق داد.

سروش قهرمانلو به همراه گروه «نیوش» دوازدهم اکتبر برابر با بیستم مهر ماه همزمان با روز بزرگداشت «حافظ» در آلمان به صحنه می‌رود. قهرمانلو با اعلام این خبر گفت: گروه «نیوش» به دعوت آکادمی هنرهای جهان و فیلارمونی کلن دوازدهم اکتبر همزمان با روز بزرگداشت حافظ در آلمان به اجرای برنامه می‌پردازد. این برنامه با هدف آشنایی آلمانی‌ها با فرهنگ ایرانی و فرهنگ روز ایران برگزار می‌شود. نام این کنسرت «آواهای جدید ایران» است که قصد داریم در این کنسرت قطعاتی از ساخته‌های گروه «نیوش» و چند قطعه جدید را اجرا کنیم.

این نوازنده درباره اعضا و نوازندگان گروه‌ گفت: در این کنسرت، آرش قهرمانلو (سرپرست گروه)، کیکاووس مختاری (تنظیم کننده/پیانو)، آرش آردفروش (گیتار دوازده سیم)، سهراب فتحعلی‌زاده (سازهای کوبه‌ای) از اعضا و نوازندگان گروه «نیوش» هستند، همچنین من به عنوان خواننده، نوازنده سه‌تار، دوتار خراسان و آهنگساز با این گروه همکاری می‌کنم.

فیلم: دونوازی حسین علیزاده و ارشد طهماسبی را تماشا کنید

کنسرت گروه آوازی تهران در روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم شهریور ماه در تالار وحدت اجرا خواهد شد. این کنسرت در دو بخش جدا اجرا خواهد شد که نخستین بخش از آن، بخشی کوتاه متشکل از اجرای چند قطعه از آلبوم دوکاپلاست. در بخش دوم که طولانی‌تر از بخش نخست است، متشکل از رونمایی آلبوم، و صحبت کوتاهی از این آلبوم است، علاوه بر این، در این شب فیلم کوتاهی نیز پخش می‌شود. در این اجرا وحید تاج به عنوان خواننده میهمان حضور خواهد داشت.

آلبوم «یارمست» به خوانندگی سالار عقیلی اشاره کرد که با آهنگ‌سازی مجید مولانیا تهیه و تولید شده و از هفته آینده در دسترس علاقه‌مندان موسیقی ایرانی است. مسئولان پخش این آلبوم درباره محتوای این آلبوم سخن نگفته‌ و این موضوع را موکول به زمان رونمایی از آلبوم کرده‌اند؛ اما بعید به نظر می‌رسد این آلبوم ‌کیفیت پایینی داشته باشد و احتمالاً سالار عقیلی نغمه‌های تازه‌ای برای مردم سرزمینش دارد.

همچنین آلبوم موسیقی «سایه کمر» کاری از گروه کر فیلارمونیک ایران به بازار موسیقی رسید. در این آلبوم، رهبری گروه کر را علیرضا شفقی‌نژاد بر عهده داشته ‌و آلوین آوانسیان به عنوان پیانیست و کنسرت مایستر در این اثر هنرنمایی کرده است. این آلبوم شامل قطعاتی فولکلور است که «لیلامه»،‌ «سرکتل»، «هی یار»، «لاچین»، «پاچه لیلی»، «دختر بویراحمدی»، «کراس چرمی»، «صبا به یارم»، «رشیدخان» و... از جمله قطعات این آلبوم است. این اثر توسط انتشارات «آوا خورشید» به بازار عرضه شده است.

گروه کر فیلارمونیک ایران فعالیت خود را از سال ۷۸ با گردهمایی تعدادی از همکاران علیرضا شفقی‌نژاد آغاز کرد و سپس از سال ۸۰ تعدادی از شاگردان مشترک شفقی‌نژاد و شادروان محمد نوری به این گروه پیوستند. حاصل فعالیت‌های این گروه از آغاز تأسیس تا کنون اجرای بیش از شصت کنسرت از قطعات کرال است که بیشتر آن‌ها برای اولین‌بار در ایران به اجرا درآمده است
.


از پیوستن کزازی به تئاتری‌ها تا اجرای تازه رحمانی

در حوزه تئا‌تر خبر نخست این که اجرای نمایش «مثل آب برای شکلات» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی که قرار بود فردا سه‌شنبه ۲۹ مرداد ماه در تالار چهارسو به پایان برسد، به دلیل استقبال بینندگان تا شنبه دوم شهریور تمدید شده؛ هرچند بعید است از بلیت این تئا‌تر چیزی ‌مانده باشد! این اثر بر پایه رمان لورا اسکوئیل (نویسنده آمریکای جنوبی) است که توسط ابراهیم پشت کوهی برای اجرا در صحنه بازنویسی شده ‌و هر شب ساعت ۲۱ در تالار چهارسو به صحنه می‌رود. علاوه بر رویا نونهالی که ‌مهمان است، بازیگر گروه تئا‌تر «تی توک» بندرعباس شده، محمد سایبانی، مریم نحوی، الهام اسکندری، ماندانا لیاقت و.... در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.
 
شاخصه رمان پست مدرن «مثل آب برای شکلات،» آغاز هر فصل آن با ارائه یک دستور آشپزی یا داروسازی است که به موضوع آن فصل مرتبط است. در اجرا نیز کارگردان سعی کرده طراحی صحنه، لباس و فضاسازی فرهنگ تغذیه، آشپزی عامه مردم جنوب ایران را با فرهنگ عامه تلفیق کند. صحنه اصلی نمایش یک آشپزخانه است و این فضا به گونه‌ای طراحی شده که تمام حس‌های تماشاگر همچون حس بویایی و چشایی همراه با حس شنوایی و دیداری مخاطب به کار گرفته ‌شود.

فیلم: دونوازی حسین علیزاده و ارشد طهماسبی را تماشا کنید
همچنین پس از تعویق برگزاری جشن کانون ملی منتقدان تئا‌تر ایران در اردیبهشت و مرداد ماه امسال، روز شنبه دوم شهریور ماه به عنوان زمان قطعی برگزاری سیزدهمین جشن کانون ملی منتقدان تئا‌تر ایران تعیین و مراسم مذکور از ساعت ۱۹ روز یاد شده در تالار قشقایی مجموعه تئا‌تر شهر تهران برگزار می‌شود. برگزیدگان تئاترهای اجرا شده در سال ۹۱ در بخش‌های مختلف در این مراسم معرفی می‌شوند. حضور در مراسم یاد شده برای همه علاقه‌مندان آزاد است. هیأت مدیره کانون ملی منتقدان تئا‌تر ایران در جلسه اخیر خود، عضویت میرجلال الدین کزاری و فرزان سجودی را در حکم اعضای افتخاری کانون ملی منتقدان تئا‌تر ایران تصویب کرد.

نمایش «پسران آفتاب» به نویسندگی نیل سایمون، ترجمه آهو خردمند و کارگردانی سیامک صفری از سه‌شنبه، ۲۹ مرداد ساعت ۲۱ در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت و هر روز به جز شنبه‌ها یک اجرا تا تاریخ ۲۲ شهریور ماه خواهد داشت.

نمایش «پسران آفتاب» داستان دو بازیگر بازنشسته کمدی را به نام‌های ال‌لوئیس و ویلی کلارک روایت می‌کند که پس از نزدیک به چهل سال همکاری، با یکدیگر قطع رابطه کرده‌اند، این قطع رابطه همچنان ادامه می‌یابد تا هنگامی که با یک پیشنهاد سودآور از طرف یک کارگردان تلویزیونی برای اجرای دوباره یکی از نمایش‌هایی که در گذشته روی صحنه داشته‌اند، مواجه می‌شوند... در این نمایش سیامک صفری، فرزین صابونی، جواد عزتی، جواد پولادی، محمد رضا جدیدی و مهشاد مخبری نقش آفرینی می‌کنند و منوچهر شجاع طراح صحنه، آتوسا قلمفرسایی طراح لباس و نورالدین حیدری ماهر دستیار کارگردان این نمایش را بر عهده دارند.

محمد رحمانیان، نویسنده و کارگردان شناخته شده تئا‌تر ایران که به تازگی پس از دو سال اقامت در کانادا به ایران بازگشته است، در اجرایی خیریه ساعت ۲۰ روز شنبه دوم شهریور ماه نمایشنامه «شب سال نو» را با همراهی گروهی از بازیگران تئا‌تر در فرهنگسرای اندیشه نمایش‌امه‌خوانی می‌کند. طرح اولیه این نمایش‌نامه را حمید امجد نوشته و نگارش نمایش‌نامه را خود رحمانیان بر عهده داشته است.

فیلم: دونوازی حسین علیزاده و ارشد طهماسبی را تماشا کنید

علی عمرانی، مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، افشین هاشمی، اشکان خطیبی، علی سرابی، بهاره مشیری، رویا بختیاری، آزاده صمدی، کامبیز بنان، معصومه رحمانی، مریم یوسف، ماهان خورشیدی، سوده شرحی، بیتا الهیان، پریا طاهری، روجا جعفری، نیوشا مهدوی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

این برنامه نمایشنامه‌خوانی که در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود، به همت بنیاد خیریه یاران برکت مهر در حمایت از کودکان نقص ایمنی برپا می‌شود. محمد رحمانیان می‌خواهد‌ شهریور ماه نمایشی را با نام «اینجا تهران است» که نوشته خودش است در تالار شمس موسسه بین المللی فارسی‌زبانان اکو روی صحنه ببرد و به همین منظور این روز‌ها با عوامل کارش در حال تمرین این اثر نمایشی است.

چهارمین دوره‌ فستیوال مونولوگ با نام «مونولیو» از روز شنبه دوم شهریور ماه کار خود را در تماشاخانه «آو» آغاز خواهد کرد. این دوره از فستیوال» مونولیو «با همکاری گروه تئا‌تر آو به سرپرستی بابک مُهری برگزار خواهد شد. از آن‌ جا که فستیوال» مونولیو «نخستین فستیوال بخش خصوصی مونولوگ‌ در ایران است، محمدحسن معجونی سرپرست گروه تئا‌تر لیو تصمیم گرفته ‌امسال این فستیوال را در تماشاخانه‌  آو ‌که تماشاخانه‌ای مستقل و متعلق به بخش خصوصی است، برگزار کند.

فیلم: دونوازی حسین علیزاده و ارشد طهماسبی را تماشا کنید
در این دوره از فستیوال، هر هفته یک مونولوگ روی صحنه خواهد رفت. نمایشی که در نخستین روز فستیوال «مونولیو» روی صحنه خواهد‌ رفت، کاری از گروه تئا‌تر «لیو-سایه» است. این مونولوگ‌ با نام «بیوتی» نوشته و کار مهدی چاکری است. بازیگران این نمایش مازیار سیدی، آزاده مؤیدی‌فر و حسام محمودی‌فرید هستند. علاقه‌مندان به دیدن نمایش‌های فستیوال «مونولیو» می‌توانند برای خرید اینترنتی بلیت این مونولوگ‌ها به آدرس www. vinaticket. ir مراجعه کنند.

نمایش «در انتظار گونی» به کارگردانی کاوه مهدوی از چهارشنبه سی‌ام مرداد ماه‌ در خانه نمایش اداره تئا‌تر آغاز شد. این نمایش نگاهی متفاوت و ایرانیزه به نمایش «در انتظار گودو» نوشته ساموئل بکت را دارد. نمایش در انتظار گونی هر شب ساعت ۱۸:‌۳۰ به جز روزهای شنبه در خانه نمایش داره تئا‌تر واقع در میدان فردوسی خیابان شهید موسوی کوچه شهید محمدآقا اداره برنامه‌های تئا‌تر به روی صحنه می‌رود.

عوامل این نمایش عبارتند از نویسنده و کارگردان: کاوه مهدوی، بازیگران: فرامرز قلیچ خانی، سعید رحیمی، جعفر کرمانی، عرفان‌پور مهدی و علیرضا مهران، طراح صحنه: علیرضا مهران و کاوه مهدوی، طراح لباس: پریناز احمدیان‌پور، آهنگساز: فرنام فرهنگ و دستیار کارگردان: بابک پسیان‌پور و هدی آهنگر.

فصل داغ گالری ها

پیش از هر اتفاق، باید این خبر را یادآوری کرد که جشنواره‌ای برای عرضه هنرهای تجسمی جوانان ایرانی در تهران با نام «جشنواره هنرگشت تهران» با تصدی و همکاری دو انجمن دوستی ایران و هلند و ایران و فرانسه برگزار خواهد شد. هنرگشت تهران (Tehran Artwalk) یک حرکت نوین در دنیای هنر ایران است که دو هدف کلی را دنبال می‌کند؛ نخست معرفی هنرمندان جوان و با استعداد هنرهای تجسمی با کمک معتبر‌ترین آموزشگاه‌های هنری ایران و دوم، ایجاد فضای هنری ایده‌آل برای رشد و ترویج هنر و هنرمندان جوان با جامعه. این حرکت در قالب یک رویداد سه روزه در محوطه باز کاخ سعدآباد انجام می‌گیرد.

در نخستین هنرگشت تهران بیش از ۱۱۱ اثر در سه رشته نقاشی، مجسمه‌سازی و عکاسی نمایش داده می‌شوند. در کنار این نمایشگاه گروهی، فعالیت‌های هنری دیگری شامل موسیقی زنده، تئا‌تر شهری و کارگاه‌های مختلف نیز برای هر چه تکمیل شدن فضای هنری برپا خواهد شد. برگزارکنندگان این رویداد هنری، دو انجمن دوستی ایران – فرانسه و ایران – هلند هستند که در راستای اشاعه و ترویج هنر ایرانی قصد در برگزاری سالانه این رویداد و ایجاد فرصتی مناسب برای رشد و شکوفایی هنرمندان جوان و برجسته ایرانی را دارند.

نمایشگاه «مروری بر جنبش سقاخانه در هنر معاصر ایران» سه‌شنبه ۲۹ مرداد در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد. از زمان نخستین نمایشگاه سقاخانه در تهران ۳۰ سال گذشته و همیشه جسته و گریخته یکی دو کار از این مکتب در نمایشگاه‌های مختلف گنجانده شده بود ولی اینکه همه کارهای این مکتب هشت گالری در کنار هم در یک نمایشگاه باشند برای اولین بار اتفاق افتاده است. در این نمایشگاه بیش از ۹۵ آثر از هنرمندان مکتب سقاخانه از جمله منصور قندریز، ‌حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام، مسعود عربشاهی، پرویز تناولی، ناصر اویسی، ژازه طباطبایی و صادق تبریزی روی دیوار رفته است. نمایشگاه مروری بر آثار جنبش سقاخانه در موزه هنرهای معاصر تهران تا روز ۲۱ آبان‌ ماه ادامه خواهد داشت.

فیلم: دونوازی حسین علیزاده و ارشد طهماسبی را تماشا کنید

نمایشگاه عکس‌های کوچک با فروش تأثیرگذار ۷۸ اثر از ۷۵ عکاس تجربه جدیدی در نمایش و فروش آثار هنری در ابعاد کوچک را به نمایش گذاشته که آخرین روزهای برگزاری‌اش را ‌می‌گذراند و تا دوم شهریو ماه فرصت بهره‌برداری از آن را دارید. این نمایشگاه که هدف از برپایی‌اش نشان دادن ارزش هنری عکس‌هایی که با ابعاد کوچک چاپ شده‌اند، بوده، هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در گالری آریا در خیابان ولیعصر، بالا‌تر از سه‌راه شهید بهشتی، کوی زرین، پلاک ۱۰ میزبان علاقه‌مندان است.

گالری نقش جهان از روز جمعه ـ یکم شهریور ـ میزبان نمایشگاه نقاشی‌های مهسا شمس‌فرد است. این نمایشگاه تا روز چهارشنبه ششم شهریور از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در نیاوران‌، خیابان مژده‌، خیابان محمود احمد زمانی خیابان آیت‌الله محمودی ۲ پلاک ۹ ادامه دارد.

گالری هما از اولین روز شهریور ماه دوازده ‌‌روز میزبان نمایشگاه «سری شاد» از آثار پورنگ پیرعطایی است. در این نمایشگاه صد اثر با استفاده از پاستل روغنی ارائه می‌شود. پیرعطایی در این نمایشگاه با برداشتی از طبیعت و فرم‌های انسانی و حیوانی شخصیت‌های کمیک را طراحی کرده که نام نمایشگاه خود را نیز بر همین اساس انتخاب کرده است. گالری هما واقع در خیابان ولیعصر (عج) ‌ بین ظفر و نیایش، کوچه بابک بهرامی پلاک ۵۸ واحد یک میزبان هنردوستان است.

در نخستین نمایشگاه پوستر گروه «چهارگوشه» که از امروز برپا شد، سی پوستر در ابعاد ۵۰ × ۷۰ که در آن با موضوعات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، فیلم و تئا‌تر با تمرکز بر ایده‌های نو در طراحی به نمایش گذاشته شد. مونا صامتی، فاطمه مسعودی، مینا ژاله چین و عالیه رزمگیر هنرمندان گروه «چهارگوشه» هستند و دو سال است که توسط فارغ‌التحصیلان رشته ارتباط تصویری دانشگاه تربیت دبیر رجایی تشکیل شده و حاصل فعالیت دو ساله خود را به نمایش می‌گذارد، این در حالی است که این نخستین نمایشگاه حرفه‌ای این گروه به شمار می‌آید. این نمایشگاه تا هشتم شهریور در نگارخانه بوستان برج آزادی برپا خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۶ از آن بازدید کنند.

فیلم: دونوازی حسین علیزاده و ارشد تهماسبی را تماشا کنید

آثار او در این نمایشگاه شامل دو دسته حروف پیچ خورده و اشعار حافظ است که‌ روی بوم‌های دست‌ساز سه بعدی نقش بسته‌اند. در واقع شعفی در این آثار نوآوری انجام داده، او آثارش را‌ روی بوم‌هایی بعد‌دار به شکل اشکال هندسی ارائه داده، زیرا معتقد است سالیان زیادی است که هنرمندان‌ روی بوم‌های ساده و تخت کار می‌کنند و این باعث نوعی خستگی در مخاطبان شده. به همین دلیل به دنبال ایجاد نوعی تنوع در شکل بوم‌ها بوده و آن‌ها را ‌سه بعدی و اشکال هندسی تو در تو درآورده است.

گالری مژده عصر جمعه یکم شهریور ماه میزبان نقاشی خط‌های سه بعدی پیمان شعفی است. نام نمایشگاه پیمان شعفی «twisted characters» به معنای «حروف پیچ خورده» است. او در این نمایشگاه ده تابلو نقاشی خط به همراه یک ایستالیشن ارائه داده است. شعفی از تکنیک‌هایی ‌چون رنگ روغن، رنگ صنعتی، ترکیب مواد و اکرلیک در خلق آثارش بهره گرفته است.

پیمان شعفی کار خود را با خطاطی سنتی آغاز کرده است. مهارت وی در خطاطی نستعلیق و بکارگیری آن‌ها در نقاشی‌های آبستره است. او در سال ۱۳۵۳ متولد شده ‌و تاکنون نمایشگاه‌های مختلفی در ایران و دبی و آمریکا داشته است. این نمایشگاه، ‌ده روز در گالری مژده واقع در سعادت آباد، علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک ۲۷ واحد یک برپا خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۴ تا ۸ بعد ازظهر از آن دیدن کنند.

«و جهان آرام بود» نام نمایشگاه عکس «حیدری خیاط» است که امروز جمعه ـ 25 مرداد ماه ـ در گالری نقش جهان افتتاح کرده است. موضوع عکاسی این نمایشگاه یک قایق بود که در ده فریم با حالات مختلف تکرار می‌شود و هر چه جلوتر می‌رود و به آخر فریم‌ها نزدیک می‌شود، نظم آن جهانی که قایق در آن است به هم می‌خورد.  هومن حیدری خیاط از سال 1388 ‌رسمی و حرفه‌ای کار عکاسی را شروع کرد و تا کنون شش نمایشگاه عکس گروهی برگزار کرده ‌و عکس‌های وی در نمایشگاه‌های جهانی صربستان و «زمان» فرانسه پذیرفته‌ شده و به نمایش درآمده است.

فیلم: دونوازی حسین علیزاده و ارشد طهماسبی را تماشا کنید

موزه هنرهای معاصر فلسطین نیز نمایشگاهی از عکس‌های سلیمان غندوز عکاس ترک تصویر جدیدی از قدس، قبله اول مسلمانان جهان را برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشت. در این نمایشگاه (مسجد الاقصی) قبله اول مسلمین و معراجگاه پیامبر اعظم با نگاهی زیبایی‌شناسانه از دریچه دوربین این هنرمند شناخته‌شده ترک به تصویر کشیده شده است. مدت برگزاری نمایشگاه «قبله اول» که از روز چهارشنبه سی‌ام مرداد ماه در سالن سران کنفراس اسلامی آغاز شده، اعلام نشده اما ظاهراً در هفته جهانی مساجد که تا چهارشنبه هفته آتی ادامه دارد، برپا خواهد بود.

مجموعه عکس‌های رضا کرد با نام «عشق به یک مخلوق معمولی» از تاریخ ۲۸ مرداد ماه به مدت یک هفته در تماشاخانه ملل به نمایش در‌خواهد آمد. در این نمایشگاه دوازده اثر در اندازه ۱۰۰ در ۷۰ که با محوریت کلاغ در فضاهای عمومی شهر تهران گرفته شده است، به نمایش گذاشته خواهد شد. در این دوره از مسابقه ۱۵۳ عکاس با میانگین سنی ۲۵ سال از کشورهای ‌جهان به رقابت پرداختند که در ‌‌نهایت، پنج عکاس از جمله فرهاد بابایی از ایران موفق به کسب عناوین بر‌تر شدند.

‌«عشق به یک مخلوق معمولی» نخستین نمایشگاه عکس انفرادی کرد است و این هنرمند تا پیش از این علاوه بر عکاسی به تدریس سینما، حجم‌سازی و شرکت در نمایشگاه‌های گروهی پرداخته است. بر‌ترین عکس خبری سال ۱۳۸۹ و جایزه بهترین عکاسی خبری دوربین دات نت از عناوینی است که این هنرمند تا کنون موفق به کسب آن شده است. «عشق به یک مخلوق معمولی» از تاریخ دوشنبه ۲۸ مرداد تا چهارم شهریور، ساعت ۱۷ در نگارخانه فرهنگسرای ملل واقع در پارک قیطریه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

نمایشگاهی با نام «محمدحسن میرزا: آخرین ولیعهد قاجار» در موزهٔ عکسخانهٔ شهر گشایش یافته است. این نمایشگاه شامل ۳۶ پرتره از محمدحسن میرزا، فرزند محمدعلی شاه قاجار است. عکاس این مجموعه، شخصی به نام یوسف خان یا هوسپ خان هوسپیناس، از عکاسان معروف ارمنی در اواخر دورهٔ قاجار در تبریز بوده است. محمدحسن میرزای قاجار در هفتم شوال ۱۳۱۶ هجری قمری متولد شد. او فرزند محمدعلی‌ شاه قاجار (ششمین پادشاه سلسلهٔ قاجاریه) و ولیعهد برادر بزرگ خود احمدشاه قاجار بود. به دلیل اینکه احمدشاه فرزند نداشت، محمدحسن میرزا در ماه شعبان ۱۳۲۷ به ولایتعهدی برادرش احمدشاه برگزیده شد. او در سال ۱۳۶۲ قمری در لندن درگذشت. او شانزده سال ولیعهد ایران بوده است. عکس‌های این مجموعه که علاوه بر نمایش در نمایشگاه در قالب کتاب هم به چاپ رسیده، در نمایشگاه عرضه خواهد شد. این نمایشگاه تا ۲۳ شهریور از ساعت ۹ تا ۱۷ برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند به موزهٔ عکسخانهٔ شهر به آدرس میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز مراجعه کنند.

فیلم: دونوازی حسین علیزاده و ارشد طهماسبی را تماشا کنید

نمایشگاهی از آثار دیوارنگاری «هشوار!» با نام «هشیاری» از روز جمعه یکم شهریور ماه در گالری «آن» برپا می‌شود. این نمایشگاه تا روز سیزدهم شهریور از یک‌شنبه تا جمعه و از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در گالری «آن» واقع در ونک، خیابان سئول، پلاک ۴۰ ادامه دارد.

نمایشگاه عکس و ویدیو آرت فرزانه محمدیان با نام «موازی» روز جمعه - یکم شهریور ماه - در گالری ایده برپا می‌شود. محمدیان در نخستین نمایشگاه انفرادی خود پانزده عکس و یک ویدیو آرت را در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد داد. محمدیان در این مجموعه آثار نگاهی ساختارشکنانه به جهان فرمال عکاسی داشته و از دریچه دوربین خود به موضوع «کارواش» نگاه کرده است. خشونت، زیبایی، دنیای پرکنش و لحظه‌های خلق شده در این رویداد روزمره در قاب تصویر محمدیان روایتی نقاشانه و انتزاعی به خود گرفته است.

نمایشگاه عکس و ویدیوآرت «موازی» از ساعت ۱۶ یکم شهریور ماه در گالری ایده افتتاح می‌شود و تا چهاردهم شهریور ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان همه روزه می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۱۷ با مراجعه به گالری ایده واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان خردمند شمالی، خیابان هجدهم، شماره ۳۶، از این نمایشگاه دیدن کنند.

 «شکارچی می‌‎گریزد» نام نمایشگاهی است شامل آثار زرتشت رحیمی که روز جمعه، یکم شهریور ماه در گالری طراحان آزاد روی دیوار می‌رود. در این نمایشگاه نزدیک ده اثر با فضایی گرافیکی و با استفاده از حروف و برخی نشانه‌ها به نمایش درخواهد آمد. زرتشت رحیمی تا کنون نمایشگاه‎های گروهی بسیاری برگزار کرده ‌و همچنین منتخب نمایشگاه «نسل جهانی» در شهر فرایبورگ آلمان در سال ۱۳۸۸ و برگزیده منتخب نسل نو دورهٔ چهارم نیز بوده است. علاقه‌مندان برای بازدید از آثار این نمایشگاه می‌‎توانند از یکم تا ششم شهریور به گالری طراحان آزاد واقع در میدان گل‌ها، میدان سلماس، پلاک ۵ مراجعه کنند.

فیلم: دونوازی حسین علیزاده و ارشد طهماسبی را تماشا کنید

در سالگرد شصتمین سال کودتای ۲۸ مرداد،‌‌ نمایشگاه «به نام گل سرخ» در گالری آران افتتاح شد. در این نمایشگاه که روز جمعه گذشته افتتاح شد‌، آثاری از زنده‌یاد بهمن جلالی‌، احمدعالی‌، رعنا جوادی‌، محمد مهدی طباطبایی‌، فرساد لباف، بهرنگ صمدزادگان‌، باربد گلشیری و محمد اسکندری به همراه نمایش فیلم مستند «یادی از یک رهبر ملی» اثر حسین ترابی در معرض دید عموم قرار گرفته است. گالری آران واقع در خیابان کریم‌خان‌زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه‌ دی، پلاک ۱۲ همه ‌روزه به جز جمعه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ تا ششم شهریور میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر است.

نمایشگاه نقاشی «پیام همزیستی با طبیعت»، مجموعه آثار سیف‌الله درخشان روز جمعه ـ ۲۵ مرداد ماه ‌ـ در موزه هنرهای زیبا مجموعه سعدآباد افتتاح ‌شد. نمایشگاه «پیام همزیستی با طبیعت» به مدت ده روز همه ‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر در موزه هنرهای زیبا مجموعه سعدآباد ادامه دارد.

اینک اما دعوتتان می‌کنیم به بخشی از ‫کنسرت شورانگیز که سال ۱۳۶۷ برگزار شد، بنشینید. در این اجرا استاد حسین علیزاده و استاد ارشد طهماسبی با هم دوئت یا‌‌ همان دونوازی را انجام می‌دهند؛ ابتکاری که برای نخستین بار توسط این دو چهره موسیقی سنتی رخ داد و مورد توجه اساتید موسیقی قرار گرفت. طهماسبی با علیزاده در آلبوم‌های شورانگیز، راز و نیاز، صبحگاهی، دلشدگان و همنوایی همکاری کرده‌اند که حاصلش آثار ارزشمندی بوده است.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵۱
انتشار یافته: ۱۹
مرسی خیلی خوب بود
شکمتون سیره به خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
آره به خدا، از شکم سیری داریم میترکیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
این تفکرات باعث عقبگرد شدید ما شد.
اثار اقای علیزاده بهترین های موسیقی ایرانی است واین اثر یکی از بهترین کارهای ایشان است . بی نظیر و خاطره انگیز مثل بسیاری دیگر از اثارشان : نی نوا -سواران دشت امید -جصار - نوروز - اوای مهر - صبحگاهی -رازونیاز و....
یه وقت خدای نکرده سازشون رو نشون ندیدا گناه کبیره داره
ممنون از تابناک. آنقدر زیبا بود که قابل وصف نیست.
واقعامعنوی بودایکاش هراز چند گاهی ازین کارهاانجام گیرد جوانان ونوجوانان مابادیدن این هنرمندی هابه فرهنگ غنی وموسیقیایی خودمان پی ببند ومقهوربرنامه های بی محتوای اجنبیان نگردندوبانشان دادن سازهای ملی که تاریخی بلندبالابامردم داردشاهدگرایش نسل جوان به سوی فرهنگ وهنرکشورمان باشیم.
تابناک واقعا ممنون. بسیار زیبا بود قطعاتی در مایه بیات کرد و دشتی و.... در کل حال و هوای دستگاه شور که به نوعی دستگاه مادر تلقی می شود.
لذت بخش بود
عــــــ‌ـ‌ـ‌ـ‌ ـــــ ــــــالي بود
چهل سال است که شنیدن این نوع موسیقی‌ یاد ایران را در من زنده نگهداشته. اگر در حیاتند عمرشان طولانی اگر به سفر ادامه داده اند سفرشان عرفانی. زندگی‌ هیچ نیست مگر راهی‌ پر پیچ و خم تا انسان خود را شناسد و به این دنیای واهی دلً نبندد.
ساز رو نباید نشون داد . گفتن هر جا دیدینش باید بشکونین ! خودم دیدم به خدا
"استاد" ارشد تهماسبی
فیلم برداری خیلی بد وکارگردانی بدتر نوازندگی عالی بود تصاویر فقط ریش وسبیل بود
اين كه فقط حركت گردن بود !
چرا سازها رو نشون نمیدن ؟؟؟؟؟؟؟
باسلام خدمت همه عزيزان هنرمندوهنردوست
درابتداپاسخ به نظران دوستاني كه كمي كم لطف هستندرادرموردكليپ هاي ارائه شده درتابناك عرض مي كنم .
عزيزان تابناك فقط ارائه كننده است ونقشي درنحوه صدابرداري ،چيدمان وفيلم برداري ندارد ،اين رابه حساب كم لطفي وتعصب گونه مديران فرهنگي وهنري و...........بگداريد براي اين مبحت
لازم است يك مثال بزنم
ازابتداي انقلاب تاكنون فيلم وسريال هاي متعددي راجع به موادمخدروسرقت
وقتل ساخته شده است كه بازخوردهاي
آن رادرسطح جامعه ،نشريات و....مي بينيم .اگربخواهيم آسيب شناسي بكنيم
براي هيچ كدام ازاين فيلم وسريال ها+18ويا+10 اعلام شده چرا،چون آماربيننده مهم است ،حالااثري كه برگروههاي سني يادشده مي گذارد رادرآمارهاي واقعي بزهكاري وجرم وجنايت مي توان ديد.
حالااگرفيلم ،سريال ،واجراي كنسرت پخش شود چه صدمه به بدنه اجتماعي
واردمي شود.دربدترين حالت شماشخصي رادرخيابان ،مترو،اتوبوس و...ميبينيدكه درحال نواختن آكاردئون .ويلن و....مي باشدكه باعث تفرح روح وروان مخاطبين مي شود حالا خودتان قضاوت كنيد آموزش .نشان دادن
مراحل اعتيادولوازم آن ،روشهاي سرقت
وكلاهبرداري و....زيان آوراست ،يانشان
دادن هنرمندوساززدن واحساسات آنان
انشاأ... اميداست باروي گارآمدن دولت
جديدشاهد شكوفائي هنروموسيقي ورويش هنرمندان
بزرگ ودر شان موسيقي باشيم .
با سلام و تشکر این فیلم قدیمیه مال هفته های اول افتتاح شبکه 4 سیماست کاشکی صدا وسیما دوبار از این کارا انجام بده
ممنون واقعا لذت بردم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار