بازدید 17716

در صفحه فیس بوک ظریف چه می گذرد؟

کد خبر: ۳۳۹۹۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷ 21 August 2013
روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی در مورد محمد جواد ظریف، وزیر جدید امور خارجه، صفحه فیس بوک او را مورد توجه قرار داده است. پیش از این گزارش های متعددی در مورد صفحه های فیس بوک و توییتر منصوب به روحانی منتشر شده بود و حالا فعالیت های مجازی وزیر خارجه جدید ایران مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش دیپلماسی ایرانی ، این روزنامه انگلیسی نوشت: دو هفته پس از معرفی ظریف به عنوان وزیر خارجه، این دیپلمات کارآزموده 53 ساله، طرفداران زیادی را برای صفحه فیس بوک خود جذب کرده است.ظریف که نماینده سابق ایران در سازمان ملل بوده، چهار سال پیش به فیس بوک ملحق شد و هنوز تعداد هواداران او به اندازه 80 هزار نفری که فیس بوک خاتمی را لایک کرده اند یا 300 هزار طرفدار میر حسین موسوی در فیس بوک نیست.

اکنون این سیاستمدار ایرانی که بسیاری از ایرانیان امیدوارند بتواند تحریم ها را تعدیل کند، 64 هزار طرفدار فیس بوکی دارد. او عکسی از خود را یک روز قبل از معرفی به عنوان وزیر خارجه در مجلس، روی صفحه فیس بوک گذاشت، و از آن زمان به بعد، طرفداران او به طور قابل توجهی افزایش یافتند.

هر یک از پست های جدید وزیر خارجه  - که معمولا تصاویری است که توسط او یا فرزندان اش در فیس بوک گذاشته می شود- هزاران واکنش دارد که اغلب آنها خواستار پایان دادن به تحریم ها هستند. تحلیلگران می گویند، شهرت ظریف در فیس بوک به همراه کمپین مدنی علیه تحریم ها، نشان دهنده عمق تمایل مردم به تغییر است.

یک تحلیلگر رسانه در ایران می گوید، حتی اگر ظریف نتواند در آینده کاملا بر صفحه فیس بوک اش نظارت داشته باشد، باز هم این صفحه یکی از پربازدیدترین صفحه های فیس بوک در ایران خواهد بود.

این در حالی است که فیس بوک همچنان در ایران فلیتر است و باید برای ورود به آن از وی پی ان استفاده کرد. برخی از هوادان فیس بوکی ظریف در اظهار نظر نسبت به پست های او ابراز امیدواری کرده اند که حضور ظریف در وزارت خارجه بتواند به فیلتر فیس بوک پایان دهد.

یک روز پس از دریافت رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، ظریف در فیس بوک خود نوشت که اکنون وظیفه سنگین ارتقاء موقعیت بین المللی کشور و تعدیل فشار اقتصادی بر دوش او است. در مقابل هواداران نیز به او توصیه کرده اند سیاست های رادیکالی را که توسط احمدی نژاد در دستور کار قرار داشت را دنبال نکند.

ماشاالله شمس الواعظین، روزنامه نگار، می گوید: اکنون مردم مشاهده می کنند که یکی از مهمترین چهره های سیاسی به فیس بوک ملحق شده و این بر خواسته های مردم تاثیرگذار خواهد بود.رئیس جمهور جدید ایران بهبود وضعیت اقتصادی را در اولویت دستور کار خود قرار داده است. نرح تورم 40 درصدی و نرخ بیکاری 30 دردصی و کاهش 70 درصدی ارزش ریال از جمله دلایلی است که موجب شده  اقتصاد اولویت نخست روحانی باشد.

ظریف نیز در فیس بوک خود نوشته است که تعامل با جهان می تواند به لغو تحریم ها منجر شود و دارو و غذا به ایران برسد و مردم نیز در شرایط بهتری زندگی کنند. در زیر این پست نیز هواداران ابراز امیدواری کرده اند که وزیر خارجه جدید بتواند به عملی شدن تعهدات روحانی کمک کند.

البته هنوز روشن نیست که ظریف می تواند تا چه اندازه در کار خود موفق باشد. او بر این باور است که از حمایت مقام رهبری برخوردار است. رسانه های داخلی و خارجی نیز بر این باورند که او به زودی مسئولیت پرونده هسته ای ایران را بر عهده می گیرد. در این صورت وزیر خارجه جدید ایران می تواند از توانایی هایی چون قدرت سخنوری و شناخت غرب، برای حل مساله هسته ای ایران و پایان دادن به تحریم ها استفاده کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل