بازدید 33907

مراسم قربانی کردن نخل

آیین قربانی کردن نخل ،آیینی سنتی در شهرستان بافق یزد می باشد . در این مراسم نخلهای نابارور و به اصطلاح نر را جهت استقبال از میهمانان ویژه خود قربانی می کنند و مغز آن را که پنیر نخل می گویند به عنوان یک پذیرایی مقوی استفاده می کنند.
کد خبر: ۳۳۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳ 18 August 2013
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۱۱
اين همه زيبايي در اين درخت هست حالا نر باشه مگه چه اشكالي داره؟ما خودمون خيلي راحت داريم درختا رو از بين مي بريم كه...
زيبايي طبيعت رو بگيريم براي يه تكه پنير؟؟ خوب از سر كوچه بخرن.
قطع درختان به هیچ وجه قابل توجیه نیست
این همه آدم جمع میشن که مثله کردنه یه درخت رو جشن بگیرن؟! آیا اگر درخت هم مثل سایر موجودات زنده خون داشت این مراسم زیبا بود؟؟؟
تابناک عزیز اینمراسمی است که روغن ریخته را نذر امام زاده میکنند! آخر قربانی برای کی و به چه منظور؟! این کار که شما میگویید قربانی کردن نخل! در واقع بریدن یک اصله درخت خرمای نر است که به منظور استخراج پنیر! بله پنیر خرما صورت میگیرد . این نوع درخت در پارکها وفضای سبز مفید است اما در نخلستان به تعداد محدودی از آن نیاز است و بقیه بههمین نحوه از پای در می آیند.
چه کار ناشایستی!
چون درست است که درخت نر خودش نابارو است اما در بارور کردن نخلهای ماده تاثیر بسزایی دارد.
با این نوع قربانی کردن (سلاخی درخت !) درخت نر را کاملا از بین می برند و به طبع آن محصول آینده در ختان ماده را؟

دیدن صحنه پوست کردن درخت دلم را بدرد آورد. کاش کسی باشد این فرهنگ را اصلاح کند. درخت بیچاره هم جان دارد در بدن .
به این پنیر نخل نمیگن بهش میگن کچ نخل
این مراسم کار خوبی نیست . نخل دو پایه است یعنی برای تولید پاجوش ( بچه) باید نر و ماده وجود داشته باشد . در اهواز این رسم وجود ندارد. درخت را نباید این طور از بین برد.نخل و زیتون و انجیر و سدر(کنار) درختان مقدسی هستند که در قران از آنان یاد شده است .
چه مراسم زشت و بدور از فرهنگي . تنها براي خوردن مغزي كه وسط ساقه درخت نخل قرار دارد و به گفتي برخي مقوي است!!! از بين بردن و قطع يك درخت براي خوردن مغز ساقه آن بسيار شرم آور است.
براي روشن شدن اذهان خوانندگان گرامي كه در نيمه شمالي كشور زندگي ميكنند عرض ميكنم كه درخت خرما داراي دو جنس نر و ماده ميباشد كه براي بارور شدن درخت ماده و توليد خرماي مرغوب ميبايست گرده (اسپرم) نر بوسيله دست انسان به درخت ماده رسيده و بنوعي لقاح مصنوعي انجام ميشود. بنابراين درخت خرماي نابارور را درخت نر نميگويند و علت كيفيت پايين برخي خرماها هم انجام لقاح توسط افراد بي تجربه و بصورت ناقص است و اين عمل قطع درخت براي مغز پنيري وسط آن توسط افراد سودجو و بي توجه به اهميت وجود درختان صورت پذيرفته و نخل جديدي نيز جايگزين درخت قطع شده نميگردد.
دهنم آب افتاد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان