بازدید 28945
«پنجمعه» با «تابناک»؛

فیلم: اجرای آستوریاس را با ساز سنتی تماشا کنید!

قطعه مشهور «آستوریاس» ساخته ایزاک آلبنیز، یکی از دشوار‌ترین و البته زیبا‌ترین قطعاتی است که با گیتار و بعضاً ‌گیتار نواخته می‌شود و نامش از یکی از هفده بخش خودمختار اسپانیا وام گرفته شده و به لحاظ شنیداری، احتمالاً برایتان آشناست، ولی بعید است تاکنون این نوا را با ساز «باغلاما» شنیده باشید، زیرا این امر بسیار بعید تصور می‌شود.
کد خبر: ۳۳۸۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۶ 15 August 2013
در میانه‌های تابستان ۱۳۹۲، حجم برنامه‌های فرهنگی که برای برگزیدن و قرار دادن در برنامه آخر هفته‌تان برقرار است، بسیار قابل توجه بوده و گزینه‌های فراوانی پیش رویتان است تا این آخر هفته را به دور از دلمشغولی‌های همیشگی و با اندکی آرامش بگذرانید و خود را برای یک هفته فعالیت مداوم دیگر آماده سازید و از این حیث پیشنهاد می‌کنیم این آخر هفته را ضمن استراحت‌ به فعالیت‌های فرهنگی بپردازید.

به گزارش «تابناک»، با عبور از تعطیلات عید سعید فطر و بازگشایی بسیاری از مرکز فرهنگی و تفریحی که به واسطه گرمای شدید و ماه رمضان فعالیت‌هایشان محدود‌تر یا حتی متوقف شده بود، شاهد افزایش برنامه‌های فرهنگی هستیم که با اقبال عمومی نیز همراه شده است.

در این میان، علاوه بر فیلم‌های اکران شده که شروع نسبتاً خوبی ‌داشته‌اند، در دیگر حوزه‌ها نیز شاهد برگزاری برنامه‌های متعددی هستیم؛ برنامه‌هایی که برخی از آن‌ها در همین پایان هفته نیز قابل دسترسی است و برخی دیگر همچون کنسرت‌های موسیقی در هفته‌های پیش رو به وقوع می‌پیوندد؛ اما بنا به رویه معمول این بخش، این برنامه‌ها زود‌تر اعلام می‌شود تا امکان برنامه‌ریزی برای شرکت در آن‌ها ‌باشد.


از رخدادهای مهم این هفته، بازگشت محمدرحمانیان به ایران و آغاز تمرین برای اجرای نمایشی تازه در ایران است؛ مردی که در چند سال اخیر همچون بسیاری از چهره‌های فرهنگی مورد حملات شدیدی و غیرمنصفانه‌ای واقع شده بود و اجرای برخی نمایش‌ها را نیز در دیگر کشور‌ها پی می‌گرفت؛ اما ظاهراً تغییر فضای فرهنگی، او را ترغیب به بازگشت به کشور و ادامه فعالیت‌هایش در کشور نموده است.

سرانجام پس از مدتی انتظار، ساخت و ساز موزه عزت‌الله انتظامی آغاز شده ‌و این روز‌ها تابلوی معروف «تکیه دولت» اثر کمال‌الملک بر روی یکی از دیوارهای این خانه در حال نقاشی شدن است. هم‌اکنون تعدادی هنرمند نقاش، مشغول کشیدن نقاشی دیوار این خانه هستند و تابلوی معروف «تکیه دولت» را در اندازه‌های ۱۰×۱۵ متر نقاشی می‌کنند.
همچنین به تازگی شماری از تابلو پوسترهای مجموعهٔ «تئا‌تر شهر» به موزه عزت‌الله انتظامی اهدا شده است. برخی از این تابلو‌ها به نام «تئاترشهر» به این موزه اهدا می‌شود اما تعداد دیگری از این تابلو‌ها ‌‌امانی سپرده شده‌اند تا از روی آنها اسکن ‌و بعد دوباره به تئاترشهر برگردانده شوند.

از هیچ کجا، هیچ کس تا هیس!

در حوزه سینما، هفته فیلم مسعود کیمیایی با نام «پنج دهه با مسعود کیمیایی» به مدت یک هفته از روز ۲۶ تا ۳۱ مرداد ماه در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار خواهد شد. این برنامه به نمایش فیلم‌هایی از این کارگردان بزرگ سینما به همراه جلسه نقد و بررسی اختصاص دارد که با همکاری مؤسسه فیلم سازی موج نوپگاه در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

فیلم‌های قیصر (۱۳۴۸)، گوزن‌ها (۱۳۵۳)، سرب (۱۳۶۷)، اعتراض (۱۳۷۸) و جرم (۱۳۸۹) پنج فیلم این کارگردان سینمای ایران است که در ‌یک هفته در سالن سینماتک موزه به نمایش درخواهد آمد. همچنین در روز پایانی هفته فیلم، مراسم بزرگداشت مسعود کیمیایی با نام «شبی با استاد» بعد از نمایش فیلم جرم با حضور استادان، هنرمندان و منتقدان سینمایی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم به خیابان کارگر شمالی جنب پارک لاله سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.

همچنان توصیه می‌کنیم به دیدن «هیس! دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» اثر تحسین برانگیز پوران درخشنده بنشینید؛ فیلمی که به مضمون تکان دهنده تعرض به کودکان و سکوت خانواده و آثاری که در عمر ایشان بر جا می‌ماند، می‌پردازد و گیشه موفقی پیش روی دارد.

شهاب حسینی، مریلا زارعی، جمشید هاشم‌پور، طناز طباطبایی، فرهاد آییش، مائده طهماسبی، شیرین بینا، بابک حمیدیان، مجید مشیری، اسماعیل سلطانیان، هادی مرزبان و مهدی ماهانی با حضور امیر آقایی، حضور افتخاری ستاره اسکندری و نیما صفایی ‌در این اثر صد دقیقه‌ای مقابل دوربین درخشنده رفته‌اند و بیشتر بازی‌های متفاوتی ارائه کرده‌اند که البته در میان آن‌ها، حمیدیان متفاوت ظاهر شده است. از این منظر توصیه می‌کنیم، دیدن این اثر ارزشمند را از دست ندهید.

فیلم: اجرای آستوریاس را با ساز سنتی!

اما در کنار این فیلم، دهلیز ساخته بهروز شعیبی با بازی متفاوت رضا عطاران و هانیه توسلی نیز محل تامل است و تماشایش را در فصلی که سینما حال خوبی ندارد و سینماگران به آینده امید دارند، توصیه می‌شود اما اگر حوصله تراژدی یا ملودرام را ندارید، «هیچ کجا هیچ کس» ساخته ابراهیم شیبانی را توصیه می‌کنیم که یک تریلر ایرانی است و از چیدمان متفاوتی نیز برخوردار است.

رضا کیانیان، محمدرضا فروتن، مهناز افشار، صابر ابر، بهاره کیان افشار و بابک کریمی روایتگر داستان انسان هايی هستند كه در توهم يك رستگاري خودساخته، تصميم به سرک كشيدن به پشت ديوار تباهي مي‌گيرند. يلدا، داود، مهران، مرجان و ... شايد هر روز در سكوت از كنار هم مي‌گذريم. در ناكجا آبادي به وسعت هيچ كجا، هيچ كس. فیلم ماجرای یک گروگان گیری به قصد سرقت از یک طلافروشی است اما همه چیز به همین سادگی‌ها نیست.

پوستر فیلم «هیچ کجا هیچ کس» ساخته ابراهیم شیبانی که اکران خود را از عید فطر آغاز کرده ، توسط رضا کیانیان طراحی شده است.  رضا کیانیان همچنین یادداشتی درباره فیلم «هیچ کجا هیچ کس» در بروشور اطلاع‌رسانی فیلم این منتشرکرده و در یادداشت خود آورده است:«هیچ کس چیزی به آدمی نمی‌دهد مگر خود او هیچ کس چیزی از آدمی دریغ نمی‌کند، مگر خود او. بازی زندگی یک بازی انفرادی است، اگر خودتان عوض شوید همه اوضاع و شرایط عوض می‌شود.»


بازگشت پورناظری به صحنه و روزهای شلوغ وحید تاج

دومین جشنواره منطقه‌ای عاشیقلار  در روزهای 27 تا 29 مردادماه در محل تالار فرهنگساری الغدیر به اجرا در خواهد آمد. علاقه‌مندان برای آگاهی از برنامه و اطلاع از نحوه شرکت در جشنواره جدول برنامه در سایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز به آدرس www.honar.tabriz.ir مراجعه کنند.

فیلم: اجرای آستوریاس را با ساز سنتی!

گروه «شمس» در آخرین روزهای تابستان به روی صحنه خواهند رفت. قرار است این کنسرت شهریور ماه در کاخ نیاوران برگزار شود.  کیخسرو، تهمورس و سهراب پورناظری در این اجرا هنرنمایی می‌کنند و سماع‌گران قونیه اعضای گروه «شمس» را همراهی می‌کنند.  کیخسرو پورناظری در سال 59 گروه تنبور شمس را بنیان گذاشت. شناخت پورناظری از از ساز تنبور و آشنایی عمیق‌اش با موسیقی نواحی منطقه کرمانشاه و علاوه بر آن استفاده ظریف و متناسب از ساز دف در ساختار گروه فضایی را فراهم آورد تا نگاه به گروه نوازی تنبور صورت و صبغه‌ای متفاوت پیدا کندو بعدها گروه‌های دیگری هم به تاثیر از کار وی در این زمینه شکل بگیرد.

همچنین گروه «سپید و سیاه» با خوانندگی وحید تاج، از 30 مرداد تا 1 شهریور در اردبیل به روی صحنه می‌رود. در این کنسرت علاوه بر وحید تاج، سورنا صفاتی(سنتور)، مریم رضایی نژادیان(تار)، کورش دانایی (تنبک)، مریم خدابخش(عود)، فرشاد صارمی(کمانچه)، مهشید خیرالدین(سازهای ضربی) و خود من به عنوان نوازنده قیچک آلتو اعضای گروه را تشکیل می‌دهند. آلبوم «از روزگار رنگ آمیز» آخرین کار ضبط شده گروه سپید و سیاه با صدای وحید تاج است که هم زمان با کنسرت این گروه در تاریخ 22 شهریور 1392 در تالار وحدت رونمایی خواهد شد.

فیلم: اجرای آستوریاس را با ساز سنتی!

تاج اما در روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم شهریورماه به همراه گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمران‌لو در تالار وحدت نیز به روی صحنه خواهد رفت.  قطعه «خاک مهر آئین» بر اساس سروده‌ای از  «اسماعیل فرزانه » و ﺁﻫﻨﮕﺴــﺎﺯی «ﻋﻠی ﺍکبرﻗﺮﺑﺎﻧی»، قطعه «خوشه‌چین»  که آهنگسازی آن، اثر استاد روح الله خالقی و بر شعری از اکبر محسنی است، نیز در این اجرا خوانده خواهد شد، همچنین سومین قطعه‌ای که در این شب اجرا خواهد شد؛ قطعه دختر کولی است که تمامی این قطعات در مایه بیات اصفهان اجرا خواهد شد.

گروه آوازی تهران به سبک اَکاپلا (A cappella) آثار ذکر شده را اجرا خواهند کرد. اَکاپلا نوعی موسیقی آوازی بدون همراهی ساز است که نواها در آن تنها با صدای خروجی از حنجره انسان و دهان اجرا می‌شود. «گروه آوازی تهران» نخستین گروه در ایران است که به سبک آکاپلا به اجرای قطعات موسیقایی پرداخته است.

اپرای کمدی «جان اسکیکی» اثر جاکومو پوچینی توسط آنسامبل اپرای تهران به سرپرستی هادی قضات در تالار وحدت ویژه هنرمندان و خبرنگاران اجرا می شود.  این اپرا یک بار در اسفند سال 91 اجرا شده است به شکلی است که خواننده ها با دو پیانو همراهی می‌شوند ولی برخی از خواننده ها نسبت به اجرای قبلی تغییر کرده اند و علاوه بر آن تغییراتی در دکور داده شده است.  اپرای کمدی "جان اسکیکی" به زبان اصلی ( ایتالیایی) اجرا می شود و دارای زیرنویس است. اپرای کمدی "جان اسکیکی" به زبان اصلی ( ایتالیایی) اجرا می شود و دارای زیرنویس است. 

ستاره شفیعی و نگین بغدادی پیانیست های اپرا هستند و اجرا به صورت آنسامبل است که تمام خوانندگان سولیست هستند.  در خلاصه داستان اپرای "جان اسکیکی" آمده است: "داستان پیرمردی به نام بوزو دوناتی از یک خانواده اشرافی است که می میرد. میراث خوارها در دل از این مرگ شادمانند، اما در شهرهای اطراف شایع شده که دوناتی پیش از مرگ همه اموال خود را به خیریه بخشیده است. جستجو برای یافتن وصیت نامه توسط اقوام آغاز می شود..."  شایان ذکر است اجرای ویژه این اپرا 27 مردادماه ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می شود.

فیلم: اجرای آستوریاس را با ساز سنتی!

همچنین آلبوم موسیقی «یک خیابان سهم یک افسانه نیست» در مراسمی که 23 مردادماه در گالری برج میلاد برگزار شد، از نتیجه‌ی همکاری مشترک کارن همایون‌فر و اندیشه فولادوند رونمایی شد.  این دو هنرمند ترجیح دادند که خودشان در این مراسم درباره‌ی اثر صحبت نکنند و این وظیفه از طرف همایون‌فر به امیر پوریا (منتقد سینما) محول شد. او نیز در سخنان کوتاهی گفت: انتشار چنین اثری برای من با ارزش است، چون در ستایش دلاوری‌ها است.  «یک خیابان سهم یک افسانه نیست» آلبومی با اشعار و دکلمه‌ی اندیشه فولادوند است که کارن همایون‌فر برای آن آهنگ‌سازی کرده است.

«باغلاما» یکی از سازهای زهی است که با مضراب پلاستیکی یا سرانگشتان دست (شلپه–شرپه) نواخته می‌شود. باغلاما در آناتولی، شمال عراق و آذربایجان رایج است. این ساز هفت سیم دارد که به سه گروه سه‌سیم، دوسیم و دوسیم تقسیم می‌شود و نوع دیگر این ساز با دسته بلندتر در ایران با نام دیوان شناخته می‌شود اما حتی ساز دیوان نیز کمتر در اجراهای گروهی مورد توجه قرار می‌گیرد.

قطعه مشهور «آستوریاس» ساخته ایزاک آلبنیز یکی از دشوارترین و البته زیباترین قطعاتی است که با گیتار و برخی اوقات با پیانو نواخته می‌شود و نامش از یکی از 17 بخش خودمختار اسپانیا وام گرفته شده و به لحاظ شنیداری، احتمالاً برایتان آشنا است اما بعید است تاکنون این نوا را با ساز «باغلاما» شنیده باشید، چرا که این امر بسیار دور از تصور و دشوار تلقی می‌شود که یک نوازنده گمنام موفق به اجرایش به ظریف ترین شکل ممکن شده است.

«اینجا تهران نیست» رحمانیان روی صحنه می‌رود

هیئت انتخاب نمایشنامه‌های بخش «نسل نو» سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر متشکل از عطاء ا... کوپال، سعید اسدی و افشین خورشید باختری تعداد 34  متن از میان 205 متن متقاضی را برگزید. آثار انتخاب شده در بخش نسل نو به شرح زیر است:

1. «استخوان لای زخم‌های زمین» نویسنده : وحید کیارسی، کارگردان: علی ثقفی
2. «آوای هزار زخم» نویسنده و کارگردان: میلاد حسینی
3. «او شمال من،جنوب من،شرق و غرب من بود» نویسنده: سجاد افشاریان، کارگردان: ارشاد رازانی
4. «ایلونکا» نویسنده : مصطفی کوشکی، کارگردان: ناز آفرین کاظمی
5. «اینجا آخر دنیا نیست؟» نویسنده و کارگردان: مهسا یاوریان
6. «بحث داغ فرهنگی» نویسنده و کارگردان: امیر لشکری
7. «بدون مرتضی ،نویسنده و کارگردان: ابوالفضل کاهانی
8. «به مناسبت ورود اشکان» نویسنده و کارگردان: پوریا کاکاوند
9. «بی‌جرم‌ها» نویسنده و کارگردان: علی یزدان دوست
10. «پایان سفر» نویسنده : افسانه منادی، کارگردان: نوژان مقدس
11. «پیش از خاطره» نویسنده : اصغر گروسی، کارگردان: غزل اسکندرنژاد
12. «تب تند ط !» نویسنده : محمود احدی‌نیا، کارگردان: رضا رشادت
13. «تبر» نویسنده : آرمان وارطانیان (مترجم:آندرانیک خچومیان)، کارگردان: حسام قاسمی
14. «جنایت‌های دل» نویسنده : بث هنلی(مترجم:غلامرضا صراف)، کارگردان: زهرا بارچیان
15. «چای تلخ» نویسنده : علیرضا کلاهچیان، کارگردان: رضا بیات
16. «خانه آقای کرمی» نویسنده و کارگردان: امیر اخوین
17. «خانه پاکیزه» نویسنده : سارا رول(مترجم:مازیار معاونی)، کارگردان: مانلی حسین‌پور
18. «در» نویسنده : رویا افشار، کارگردان: رسول مکوندی
19. «در باب تفریحات سالم و غیرسالم» نویسنده: سید احسان عرفانی، کارگردان: فریبرز کریمی-سید احسان عرفانی
20. «دموکراسی با طعم همبرگر» نویسنده و کارگردان: حامد شفیع‌خوا
21. «سلاخ کلمات» نویسنده : سعید محسنی، کارگردان: معین‌الدین عشاقی
22. «شایعات» نویسنده : نیل سایمون ( مترجم: بهروز محمودی بختیاری)، کارگردان: مرتضی انصاری فر 
23. «طالع نحس طلا» نویسنده و کارگردان: مسعود هاشمی نژاد
24. «فهرست» نویسنده: تادئوش روژه ویچ (مترجم: محمدرضا خاکی)، کارگردان: کاملیا غزل
25. «کلکسیون» نویسنده و کارگردان: مسعود میرزایی
26. «کله پوک ها» نویسنده : نیل سایمون (مترجم: شهرام زرگر)، کارگردان: متین غضنفری
27. «کله پوک ها» نویسنده : نیل سایمون (مترجم: شهرام زرگر)، کارگردان: فاطمه امینی
28. «کمی سیب ، کمی فرشته...» نویسنده : فرهاد پاک سرشت، کارگردان: محمد جواد طورانی
29. «کوپن» نویسنده : سپیده خمسه نژاد، کارگردان: آیلین کیخائی
30. «گم شده در یانکرز» نویسنده : نیل سایمون(بهروز محمودی بختیاری)، کارگردان: مرتضی برزگر زادگان
31. «مجردها» نویسنده : دیوید فوئنکیو (ساناز فلاح فرد)، کارگردان: پوران مرادی
32. «مومیایی ننه» نویسنده : طاهره ولی پور، کارگردان: سید علیرضا وهابی
33. «ناصر سعید تهرانی» نویسنده : محمود احدی نیا ، کارگردان: مهدی باران طلب
34. «یوبیتسومه» نویسنده و کارگردان: نیما نادری

سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 24 دی تا 12 بهمن ماه به دبیری اسماعیل عالی‌زاد برگزار خواهد شد.

همچنین محمد رحمانیان قصد دارد شهریور ماه نمایشی را با نام "اینجا تهران است" که نوشته خود نیز هست، در تالار شمس موسسه بین المللی فارسی‌زبانان اکو روی صحنه ببرد و به همین منظور این روزها با عوامل کارش در حال تمرین این اثر نمایشی است.  علی عمرانی، حبیب رضایی، مهتاب نصیرپور، بهناز جعفری، شقایق فراهانی، اشکان خطیبی بازیگران اثر جدید رحمانیان هستند که با این کارگردان و نویسنده پیشکسوت و مطرح تئاتر ایران در "اینجا تهران است" همکاری می‌کنند. 

از جمله آثار رحمانیان می‌توان به نمایش‌های مصاحبه، پل، فنز و مانیفست چو اشاره کرد. رحمانیان از جمله نویسندگان و کارگردان تئاتری است که مدیوم تلویزیون را با تئاتر آشتی داد.  وی این اواخر نمایش "آرش ساد" که به گفته خودش تلفيقي از برخواني "آرش" بهرام بيضايي و "ماراساد" پتر وايس است، در کانادا روی صحنه برد که با استقبال هم رو به رو شد. 

محمد رحمانیان نمایشنامه نویس، کارگردان و مدرس تاثرگذار تئاتر است که نمایش‌هایی همچون مصاحبه، خروس، شهادت‌خوانی قدمشاد مطرب در طهران، پل، اسبها، سال ۵۹ هجری، آواز قو، مرغ دریایی یا چخوف‌ساد، مانیفست چو، فنز، عشقه، پروانه‌ها و … را نوشته و کارگردانی کرده است. او مدتی است همراه با همسرش مهتاب نصیرپور در کانادا زندگی می‌کند ولی این روزها به ایران برگشته تا نمایشی جدید را روی صحنه ببرد.

فیلم: اجرای آستوریاس را با ساز سنتی!

این آخر هفته اما می‌توانید به تماشای نمایش"مثل آب برای شکلات" به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی بنشینند که تلفیقی از آداب و رسوم جنوب ایران و آمریکای لاتین است و سنتهای دست و پاگیر قومی را در فضای رئالیسم جادیی روایت می کند.  نمایش"مثل آب برای شکلات" داستان زندگی دختری به‌نام تیتا را روایت می‌کند که به‌خاطر کوچک‌ترین عضو خانواده بودنش باید تا آخر عمر از مادرش ماما النا با بازی رویا نونهالی نگهداری کند و به این دلیل مجبور است از مردی که عاشقش است چشم‌پوشی کند. درگیری و کشمکش زنان این خانواده مخصوصا تینا با مامان النا خط اصلی داستان نمایش را شکل می دهد. زنانی که در انتظاری طولانی برای دست یابی به امید به سر می برند و قادر نیستند سرنوشت محتومشان را به راحتی تغییر دهند.

پشت کوهی در این نمایش با بکارگیری حس چشایی تماشاگران که در ابتدای ورودشان به سالن با تعارف غذایی بومی که متعلق به استان هرمزگان است تحریک می شود تلاش کرده علاوه بر حس بینایی و شنوایی حس چشایی مخاطبانش را هم درگیر اجرای نمایشی کند که در فضای یک آشپزخانه روایت می شود. این امر باعث مشارکت مخاطب و بیرون آمدن از انفعال وی در هنگام تماشا اثر می شود.

علاوه بر رویا نونهالی که به عنوان مهمان، بازیگر این نمایش شده محمدسایبانی، مریم نحوی، الهام اسکندری، ماندانا لیاقت، فاطمه جعفری، یاشار محسنی، امیرعلی سی‌سی‌پور، معصومه بیگی، علیرضا سرحدی دیگر بازیگران"آب مثل شکلات" هستند. بهرنگ عباس پور آهنگساز این نمایش است و حسین اصیلی، محمد حسین داستان و ایمان رضایی به عنوان گروه خواننده و نوازنده در اجرای زنده با او همکاری می‌کنند. همچنین پیمان بخشی طراح نور این اجرا است. این اثر نمایشی تا پایان مرداد ماه هر شب ساعت 21 در سالن چهارسو میزبان علاقمندان است.

نمایش «سرناد» به کارگردانی پریا علی‌محمدی از امروز ۲۰ مردادماه در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران به روی صحنه رفت.  این نمایش که برنده جایزه ویژه هیئت داوران در دومین جشنواره یونیمای روسیه و تقدیر شده برای طراحی لباس در یازدهمین جشنواره ی تئاتر عروسکی دانشجویان است، براساس متنی از «اسلاومیر مروژک» نمایشنامه نویس و نویسنده لهستانی و با ترجمه رویا پارکی به اجرا در می‌آید. 

پریا علی‌محمدی کارگردان نمایش «سرناد»، کارشناس نمایش عروسکی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران و برنده جایزه اول عروسک‌گردانی از یازدهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان و برنده جایزه دوم ساخت عروسک از همان جشنواره است. نمایشنامه «سرناد» جزء نمایشنامه‌های کوتاه مروژک است که با زبانی ساده و نمادین و طنزی سیاه و گزنده که خاص وی است، به نقد جامعه امروز ما می‌پردازد. کلمه سرناد به معنای آواز شبانه عشاق است.

فیلم: اجرای آستوریاس را با ساز سنتی!

نمایش "بانوی دریایی" نوشته سوزان سانتاگ به کارگردانی اشکان جنابی از 20 مرداد ماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه رفت. "بانوی دریایی" نوشته سوزان سانتاگ که برگرفته از نمایشنامه‌ای به همین نام نوشته هنریک ایبسن است را حمید احیا به فارسی برگردانده است. سوزان سانتاگ "بانوی دريايی" را در سال 1997 برای رابرت ويلسون كارگردان معروف امريكايی بازنويسی كرد. اين نمايش نخستين‌بار در سال 1998 در ايتاليا روی صحنه رفت و بعد از آن در جشنواره‌های تئاتری در كشورهايی چون تركيه، فرانسه و كره جنوبی اجرا شد. ويلسون اين نمايش را در سال 2006 با بازيگران لهستانی در لهستان به صحنه برد.  "بانوی دریایی" داستان پزشکی است زن‌مرده که با زنی از محیطی دیگر ازدواج کرده است. با یک "بانوی دریایی" که طبیعتش با محیطی که به آن آورده شده سازگار نیست....

نوستالژی بازی با ناصر تقوایی

هفتمین جلسه از سلسله گفتگوهای تهران با عنوان «تهران- نشانه‌های عاطفی و خاطرات جمعی» 27 مرداد ماه برگزار می‌شود. این نشست با حضور گلی امامی (نویسنده و مترجم)، عقیل بهرا (معمار به نمایندگی از دفتر شاخه تجربی معماری کلانشهر)، ناصر تقوایی (نویسنده، کارگردان و عکاس)، مرتضی دره‌باغی (نقاش)، محمد سالاری (جامعه شناس و اقتصاد دان)، اسکندر مختاری (معمار و پژوهشگر مطالعات تهران) 27 مرداد ماه ساعت 16 تا 19 در موزه قصر واقع در خیابان شریعتی، خیابان پلیس برپا خواهد شد.

«گالری فردوس» موزه سینمایی ایران با مأموریت کشف و معرفی استعدادهای جوان هنری آغاز به کار کرد. موزه سینمای ایران به منظور بهره‌گیری شایسته از فضاهای نمایشگاهی عمارت باغ فردوس با هدف معرفی استعدادهای تازه در عرصه هنرهای تجسمی بخشی از تالار مقرنس عمارت را به نمایشگاه آثار هنرمندان جوان اختصاص داد.

فیلم: اجرای آستوریاس را با ساز سنتی!

مجموعه "بخت" به نمایش‌گردانی سعید انصافی از ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ در کافه گالری خورشید لواسان به نمایش در می‌آید.  به گزارش بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انصافی در مقدمه این کلکسیون می‌نویسد: هنرمندان جوان این نمایشگاه، همگی دختران متعلق به نسلی هستند که هم مفهوم گذشته بخت را دیده‌اند و هم با ساختارشکنی‌های حال حاضر (در جامعه در حال گذار) مواجه‌اند.  آن‌ها مفهوم بخت را در این نمایشگاه با رویکردی‌شناختی و از شناخت مردم و فرهنگ ایرانی مورد بازآفرینی قرار داده و با دیدگاه خود واژه بخت را به چالش کشیده‌اند.  بنابراین گزارش قطعاتی از پری افشار، فرانک ایرانی، سارا شمسی، مریم علیقلی‌پور و گلناز محمدی در بخت گردآوری شده است.

«هی لو» به عنوان هفتمین نمایشگاه انفرادی کاریکاتور مسعود ماهینی در خانه کاریکاتور ایران تا 31 مرداد ماه ادامه دارد. «هی لو» به گویش بوشهری به معنای تاب سواری است که یکی از آثارم بر می‌گردد به این نام گذاری، محور این نمایشگاه موضوعات اجتماعی است، مدیریت‌های غلط و غیر اصولی است. در نمایشگاه «هی لو» 31 کاریکاتور در ابعاد 50 در 50 ارائه شده است که 20 مرداد ماه افتتاح شده است و تا 31 مرداد ماه در خانه کاریکاتور به نشانی خیابان شریعتی‌، تقاطع همت،‌ خیابان گلی نبی غربی بعد از میدان کتابی شماره 44 دایر است.

فیلم: اجرای آستوریاس را با ساز سنتی!

یکصد و ‌هشتاد و هشتمین نمایشگاه موزه‌ عکسخانه‌شهر با عنوان «محمدحسن میرزا: آخرین ولیعهد قاجار» گشایش یافت.  در این نمایشگاه تعداد 36 عکس پرتره تاریخی از محمدحسن میرزا در اندازه‌ 30×20 سانتیمتر به نمایش درآمده است که عکاس این مجموعه احتمالا یوسف‌خان یا هوسپ‌خان هوسپیناس عکاس‌باشی از عکاسان معروف ارمنی در اواخر دوره قاجار در تبریز بوده است.  تعدادی از این عکس‌ها در قالب کتابی هم به چاپ رسیده است که در محل نمایشگاه ارائه می‌شود. 

محمدحسن میرزای قاجار در هفتم شوال 1316 ه. ق متولد و در سال 1362 ه. ق وفات یافت. وی فرزند محمدعلی‌ شاه قاجار (ششمین پادشاه سلسله‌ی قاجاریه) و ولیعهد برادر بزرگ خود احمدشاه قاجار بود. به دلیل اینکه احمدشاه فرزند نداشت محمدحسن میرزا در ماه شعبان 1327 ه. ق به ولایتعهدی برادرش احمدشاه برگزیده شد.  نمایشگاه تا 23 شهریور 92 شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 تا 17 و پنج‌شنبه‌ها 9 تا 13 دایر است.  روزهای جمعه‌ و سایر ایام تعطیل نمایشگاه دایر نیست. اینک دعوت‌تان می‌کنیم در «پنجمعه» این هفته، در عوض شنیدن قطعات بزرگان موسیق، این هفته به طور استثناء و به واسطه اهمیت این تلفیق فوق العاده موسیقیایی، به تماشای این قطعه بنشنید.

فیلم: اجرای آستوریاس را با ساز سنتی!

نمایشگاه عکس «نیمه ظرف» مصطفی خمسه در سرای هنر، فرهنگسرای نیاوران عصر روز چهارشنبه 23 مرداد ماه(امروز)، از ساعت 17 تا 20 نمایشگاه ‌»نیمه ظرف» خمسه افتتاح می‌شود. نیمه پر نگاه به سنجاقک‌هایی رنگی با 7 نوع رنگ طبیعی در فضای عکاسی شده دارد و نیمه خالی ظرف، اشاره به زباله‌هایی دارد که مردم در طبیعت جا می‌گذارند که عکس‌های سنجاقک‌ها به صورت رنگی‌، و عکس‌های زباله‌ها به صورت سیاه و سفید و در ابعاد مختلف در این نمایشگاه به نمایش در می‌آید. 

وی با بیان اینکه که این عکس‌ها در حوالی شهر تهران و از لواسان تا جاجرود گرفته شده است،‌ گفت: من بخشی از زندگی خود را برای گردشگری در نقاط مختلف گذاشتم و جاهایی که می‌دیدم به عنوان یک ایرانی‌، متعلق به خود می‌دانستم و دوست داشتم همیشه این محیط‌ها را سالم و پاک ببینم.  این فیلمساز ادامه داد: در این حین با رفتگران طبیعت آشنا شدم کسانی که هر از گاهی جمع می‌شوند و به جمع آوری زباله‌ها در طبیعت مشغول می‌شوند، خواستم مستندی از این افراد بسازم ولی به دلیل مشکلات زیاد نتوانستم این پروژه را عملی کنیم و به این فکر افتادم که نمایشگاه عکسی با این مضمون برپا کنم. 

مصطفی خمسه از سال 81 به صورت غیر رسمی به فیلمسازی و برنامه‌سازی پرداخته و از سال 85 به صورت رسمی این کار را ادامه داده و برای صدا و سیما، برنامه‌های معارفی و اجتماعی زیادی ساخته است.  وی در چند نمایشگاه گروهی عکس نیز شرکت داشته که نمایشگاه نیمه ظرف با 35 عکس، تازه‌ترین کار اوست. این نمایشگاه تا روز 9 شهریور ماه، همه روزه از ساعت 15 تا 22 درسرای هنر فرهنگسرای نیاوران ادامه دارد.

نمایشگاه عکس – تئاتر با عنوان «لحد» از 18 مردادماه در گالری ایده برپا شده است. در این نمایشگاه مفهومی موضوع مرگ و نگاه‌های گوناگون به این پدیده از زاویا مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. نسترن بهبودی با مجموعه‌ عکس‌های خود از قبرستان، نگاه فرمال خود از مرگ را در قاب تصویر ارائه داده است. در کنار این نمایشگاه عکس، نیما شعبان نژاد نیز با کارگردانی نمایشی با عنوان «لحد»، در پس ارائه دیدگاه‌های مختلف به موضوع جهان پس از مرگ پرداخته است. در این نمایش که به صورت مونولوگ ارائه می‌شود، هر یک از بازیگران متون خود نوشته‌شان با موضوع مرگ را ارائه می دهند.

سپهر فرحت، ناهید بحرعمانی، سانیا سالاری، سعید سالمی و محسن کیانی بازیگران نمایش «لحد» هستند، این نمایش که با آهنگ‌سازی و نوازندگی نیما شعبان نژاد همراه است با طراحی مینیمالیستی در پی تکمیل  مفهومی عکس‌های این نمایشگاه است.  بهار رادمند دستیار کارگردان، حافظ اسمی‌خانی طراح پوستر، نسیم موسوی گریم و ماسک، مونا بهرام‌وند منشی صحنه و محمود صادقی اجرای دکور از دیگر عوامل این نمایش هستند. علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه عکس – تئاتر «لحد» می توانند به گالری ایده واقع در کریم‌خان، خرمند شمالی، خیابان هجدهم، شماره 26 مراجعه کنند.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۹
انتشار یافته: ۱۳
با این ساز چقدر ضایع می شه !!
عالي بود
نوازنده اش کیه؟
معرکه بود.
eywalla
afarin
ميرسونه كه اين ساز ايراني چقدر كامله ضمن سپاس از نوازنده چيره دست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
جناب کریم آقا این ساز ایرانی نیست!!! حداقل به اسمش دقت کن!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
گفته در آناتولی، شمال عراق و آذربایجان! اینقد از خودمتشکری که متنو نمیخونی فوراً نظر دادنت میگیره!
واقعا عالی، بد نبود نوازنده اش هم معرفی می شد تا از گمنامی در بیاد
20
خیلی خوب بود : )
به این میگن ساز زدن. ترکونده. صدای این ساز هم به طنین گیتار شبیه است و خوب در آمده. بگویید این نوازنده باذوق و البته چیره دست کیست. دست مریزاد به نوازنده و البت تابناک عزیز.
عالی بود. اینها هنرمندان گمنامی هستند که ایکاش کشف شده و به دنیای هنر معرفی بشوند. با دیدن این هنرمندان بی ادعا یک عده هنرمندنمای مغرور و متکبر باید خجالت بکشند!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی