بازدید 16179
سخنرانی دکتر حسن روحانی در صحن علنی مجلس؛

مجلس آگاه، سلامت قوه مجریه را تضمین می‌کند

سوگندی که در این‌ خانه ملت یاد کردم، در همین چهارچوب تأکیدی است. بدیهی است رأی به رئیس‌جمهور، رأی به یک شخص نبوده و انتظار آن است که فرد برگزیده از طریق تشکیل دولت، مراحل نهادینه را انجام دهد تا خواسته‌های عمومی را محقق سازد.
کد خبر: ۳۳۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۹ 12 August 2013
نمایندگان و گزینه پیشنهادی وزارت دفاعنشست رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی از ساعت ۸ صبح امروز‌‌ (دوشنبه) در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. در ‌این نشست، ضرغام صادقی عضو هیأت‌رئیسه مجلس‌ در سخنانی با بیان این که جلسه رأی اعتماد به کلیات کابینه به لطف خداوند آغاز شده، گفت: برای کلیات رأی اعتماد به وزرا، پنج تن ‌موافق و پنج تن‌ مخالف سخنرانی می‌کنند؛ این افراد پس از سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیدگاه‌های خود را ‌بیان خواهند کرد.

به گزارش «تابناک»، عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: بنا به قرعه‌کشی انجام شده ـ که با حضور محمدرضا تابش، حمید رسایی، احمد توکلی، احمدرضا دستغیب و آقای محمدی برگزار شد ـ از میان هجده‌ مخالف کلیات کابینه که نام‌‌نویسی کرده‌ بودند،‌ نام‌های آقایان محمد دهقان، نماینده طرقبه و چناران، عطا‌الله حکیمی، علی‌محمد بزرگواری، حمید رسایی و جواد کریمی‌قدوسی به چشم می‌خورد که به مخالفت پرداخته‌اند.

صادقی همچنین گفت: از میان ۱۴۸ نفر از نمایندگان که برای موافقت با کلیات لایحه ‌نام‌نویسی کرده بودند، احمد شوهانی، جعفری‌‌خلخال، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، حمیدرضا پولادگر و عباسعلی منصوری آرانی به عنوان سخنرانان موافق با کلیات لایحه برگزیده شدند.

پس از اعلام نام‌ موافقان و مخالفان کلیات کابینه، حمیدرضا پولادگر گفت که وقت خود را برای موافقت با کلیات کابینه به احمد توکلی خواهد داد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور ساعت ۸:‌۲۰ با حضور در نشست علنی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، طی سخنانی به دفاع از هجده وزیر معرفی شده به مجلس پرداخت.

وی با تشکر از ریاست مجلس، اعضای هیأت رئیسه و نمایندگان مردم‌ گفت: سلام و درود من را در آغاز سخن بپذیرید. از خداوند بزرگ خواستارم که عبادات همه ما را در این ماه صیام و قیام مورد قبول درگاه خود قرار دهد و انشاءالله پر از برکت برای همه ما مقرر شود.

سخنرانی رئیس‌جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی در صحن‌ علنی آغاز شد‌

وی افزود: پیش از هر چیز بابت یک هفته تلاش بی‌وقفه نمایندگان محترم برای بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی و ویژگی‌های آن‌ها از شما کمال تشکر را دارم. همچنین امیدوارم در ساعات امروز و فردا و شاید پس فردا که پیش روی داریم تا سرنوشت کابینه دولت یازدهم مشخص شود، با عنایت خداوند متعال از پشتوانه اخلاص، تقوا، تفکر دقیق و دلسوزی برای منافع و تعهد به مطالبات مردم و همچنین پاسخگویی وزرای پیشنهادی به پرسش‌ها و دغدغه‌های نمایندگان بهره خواهیم برد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در همه مراحلی که در دو، سه‌ روز پیش رو داریم، مطمئنا اخلاق دینی و انصاف باید سرلوحه همه گفتار‌ها و کردار‌ها خواهد بود، خاطر‌نشان کرد: بار‌ها این بنده که نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بودم، شاهد تقاضاهای رؤسای جمهور گذشته در مورد کسب اعتماد برای وزرای پیشنهادی بوده‌ام و اکنون مفتخرم که خود در پیشگاه نمایندگان ملت ایران ایستاده‌ام تا چهره‌های آشنا، کارآزموده و دوراندیش را در معرض قضاوت شما قرار دهم.

روحانی به حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: این حضور نشان داد گفت‌وگو، همدلی و تفاهم میان وزرای پیشنهادی و نمایندگان مجلس را به دنبال دارد و بسیاری از سؤالات با صراحت پرسیده ‌و اطلاعات بسیاری مبادله ‌و بسیاری از سوء تفاهم‌ها برطرف شد.

وی در ادامه سخنان خود، تعامل دولت و مجلس را بسیار مهم ارزیابی کرد و با بیان اینکه تعامل دولت و مجلس بسیار کارگشاست، اظهار داشت: مجلس آگاه، پویا و پیگیر می‌تواند سلامت و موفقیت قوه مجریه را تضمین کند و وزرای پیشنهادی در گزارش خود بار‌ها تعامل با مجلس را یاد کردند و از سر خیرخواهی صلاحیت، توانایی و برنامه خود را (وزرای پیشنهادی) مورد کنکاش قرار دادند و به سهم خود این دقت نظر‌ها را ارج می‌نهم و امیدوارم پس از دولت نیز همین ‌گونه تعامل‌ها پابرجا بماند.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه اینجانب با شناخت وضعیت خطیر کشور و پس از انجام مشورت‌ها تصمیم به ورود در عرصه رقابت‌های انتخاباتی گرفتم، یادآور شد: از‌‌ همان آغاز تلاش کردم تحلیل خود را از شرایط خطیر با رویکردی برای بهبود در نظر داشته باشم و آن را درست و شفاف با مردم در میان بگذارم و مردم نیز با رأی خود، نشان دادند با این تحلیل موافقند و بنده هم از‌‌ همان لحظه اعلام نتایج انتخابات همواره برخورد فرض می‌دانستم به عنوان الزام قطعی رأی مردم را ‌‌میثاق تلقی کنم و لوازم اجرایی آن را فراهم آورم.

روحانی با اشاره به سوگندی که در مجلس شورای اسلامی یاد کرده است، تصریح کرد: سوگندی که در همین ‌جا خانه ملت یاد کردم در همین چهارچوب تأکیدی است. بدیهی است رأی به رئیس‌جمهور رأی به یک شخص نبوده و انتظار آن است فرد منتخب از طریق تشکیل دولت مراحل نهادینه را انجام دهد تا خواسته‌های عمومی را محقق سازد.

وی افزود: پس از مراحل قانونی استقرار در موضع یازدهمین رئیس‌جمهور در یکی از جلسات، وزرای پیشنهادی را جهت رأی به نمایندگان معرفی کردیم. شما که منتخب مردم هستید و خواسته‌های آنان را نمایندگی می‌کنید، انتظار آن است که این فرآیند با همدلی و تفاهم به صورت موفقیت‌آمیزی پیموده شود. رأی به وزرای پیشنهادی، رأی به یک فرد نیست، به مجموعه دولت و برنامه‌های آن است؛ افزون بر آن که آیین‌نامه داخلی مجلس نیز زمانی را برای برنامه‌های دولت و بحث در مورد آن پیش بینی کرده است. تلاش خواهم کرد تا به‌ اختصار تحلیل خود و برنامه‌های دولت را برای بهبود اوضاع تشریح نمایم.

رئیس جمهور تأکید کرد: همه می‌دانیم کشور در شرایط دشوار اقتصادی است و فشارهای بین‌المللی بر مشکلات افزوده ‌و این فشار‌ها تمرکز خود را بر اقتصاد قرار داده است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس، با بیان اینکه صحبت بر سر این نیست که تحریم‌های بین‌المللی تأثیرگذار بوده است یا خیر، اظهار داشت: سخن بر سر آن است که آیا شیوه برگزیده از سوی کشورهای غربی، درست و یا مناسب برای حل یک مشکل جهانی است؟! آیا به گروگان گرفتن نیازهای اولیه یک جامعه برای حل مسأله‌ای که بی‌تردید می‌تواند راهکار‌هایی بسیار کم هزینه‌تری داشته باشد، شیوه‌ای منطقی، عقلانی و ‌مورد پذیرش بشریت در دوره‌ کنونی و آینده خواهد بود؟

وی با اشاره مشکلات موجود در بعد اقتصاد داخلی تصریح کرد: در اقتصاد داخلی برخورداری از درآمدهای نفتی فراوان در سالهای گذشته می‌توانست فرصتی استثنایی برای ظرفیت‌های جدید فراهم آورد تا از طریق ایجاد اشتغال درآمدزا، کشور را در مهم‌ترین گردنه هرم سنی جمعیت بگذراند. در سال‌های گفته شده، بودجه دولت با هدف تأمین نیازهای اجتماعی رشدی جهشی پیدا کرد و از این طریق تعهدات دولت‌ افزایش جدید یافت.

روحانی تأکید کرد که هیچ گروهی به وی برای انتخاب وزرا فشار نیاورده و به هیچ حزب و جناحی سهم داده نشده است. وی همچنین تأکید کرد که دانش تخصص تجربه و تخصص، مهم‌ترین شاخص برای انتخاب اعضای کابینه است.

روحانی گفت: با وزرای پیشنهادی شرط شده در انتخاب همکارانشان معیار حزبی و جناحی را در نظر نگیرند و اصل را بر شایسته سالاری و اعتدال و فراجناحی بودن افراد قرار دهند.
 
روحانی افزود: همه وزرای پیشنهادی از دلسوزان نظام و پیروان رهبری و افرادی هستند که آماده فداکاری برای کشور هستند. من از تک تک آن‌ها برای همکاری ‌دعوت کردم و آن‌ها برای خدمت به کشور این وظیفه را بر دوش گرفتند و پذیرفتند. البته مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم بنا بر قانون اساسی دستشان برای هر گونه بحث و بررسی و رأی باز است و همه ما هم به رأی مجلس احترام خواهیم گذاشت.

برای انتخاب وزرای پیشنهادی ۲۸ معیار مدنظر بود‌

روحانی گفت: مدعی نیستم که آنچه انجام شده، کامل و بدون نقص بوده و باور ندارم که در تصمیم‌گیری‌ها کاملا درست و بدون هیچ خطایی بوده‌ام، ولی همه تلاش خود را کرده‌ام که انتخاب‌هایی شایسته داشته باشم. به شایستگی آن‌ها که برگزیده‌ام ایمان دارم و بر این باورم که هم‌نوا با اهداف و سیاست‌های کلی دولت در آینده خواهند بود. همکارانی که در روز تحلیف به مجلس معرفی کردم، از آن جهت برگزیدم که در پی تحقق اهدافی که در برنامه‌های مدون دولت است، بوده‌اند و کسانی را برگزیده‌ام که به خوبی از پس تحقق اهداف و برنامه برآیند.

رئیس جمهور افزود: دولت تدبیر و امید یک مجموعه واحد است. من در ارائه فهرست، مشکلات واقعی کشور و توانمندی‌های بالفعل افراد را مدنظر قرار دادم. تلاش کردم وزیرانی گرد آورم که توان کار جمعی و هماهنگ در مسیر اهداف دولت را داشته باشند. شرایط کشور را پیچیده‌تر از آن دیدم که به خود اجازه آزمون و خطا بدهم؛ اما با تمام وزیران شرط کرده‌ام که مدیریت استعدادهای جوان و پرورش نیروهای نخبه را در اولویت کاری خود قرار دهم. با این که آگاهی‌ام به مشکلات پیش رو بسیار عمیق است، ‌هنوز هم بسیار خوش‌بین هستم. من به اراده خداوند ایمان دارم که فرمود: الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا. من ایمان دارم که او گفت ولینصرن‌الله من ینصره‌. ان الله لقوی‌ عزیز. من به ارشادهای مقام معظم رهبری امید دارم که همواره همراه و یار دیرینه خود را مورد تفقد قرار داده‌اند. من به حمایت همکاران عزیز مجلس امید دارم که فرزند مجلس را تنها نخواهند گذاشت. من به این ملت بزرگ و بزرگوار امید دارم که منتخب خود را با صبر و ثبات یاری خواهند کرد.

حسن روحانی ادامه داد: آخوندی از بیت علماست و دارای دکترای اقتصاد سیاسی از دانشگاه لندن است. شما ایشان را می‌شناسید. وی از افرادی بود که در تشکیلات جهاد سازندگی فعال بوده و در دولتهای ‌گوناگون کار کرده است. او پیشتر وزیر مسکن و شهرسازی بوده و‌طرح آمایش سرزمین را در دوران مسئولیت خود تهیه کرده و الان هم عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ‌و عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان است. در مجموع با شناخت خودم از ایشان و مشورت‌هایی که با انجمن‌های حرفه‌ای انجام شد وی را ‌‌بهترین فرد برای تصدی این مسئولیت یافتم.

رئیس جمهور گفت: آقای حسین دهقان، سردار سرتیپ پاسدار‌ را بیشتر نمایندگان محترم می‌شناسند. ایشان از فعالان دفاع مقدس در سپاه تهران و یگان‌های رزمی این استان بوده و مدتی فرماندهی نیروی هوایی سپاه را داشته و پس از جنگ مسئولیت‌های متعددی داشته و جانشین وزیر دفاع در دولت هفتم و هشتم بوده است. در بسیاری از زمینه‌های حساس تولید اقلام دفاعی نقش بسیار کارآمدی داشته و چند سال در بنیاد شهید و امور ایثارگران خدمتگزار بوده و امروز هم در مقام استادی دانشگاه تهران است.

روحانی افزود: میلی منفرد از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی کشور ‌و از افراد ممتاز علمی است. وی استاد تمام مهندسی برق در دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. تجربیات فراوانی در زمینه مدیریت و اجرایی در وزارت علوم و بخش‌های دانشگاهی داشته و از افرادی بوده که جزو تلاشگران برای ساخت پارک‌های علم و فناوری بوده و در دفاع مقدس، معاون دفاعی وزارت علوم در جنگ بوده است. در مجموع بررسی‌ها به نتیجه رسیدیم که وی شخصیت مستقل دارد و با همه جناح‌ها در دانشگاه ارتباط دارد. قول صریح ایشان به جمع ما و شخص من این بوده که مشی ایشان صددرصد، مشی اعتدالی در دانشگاه خواهد بود و برنامه‌هایی که دولت مدنظر دارد را اجرا خواهد کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مهندس حجتی برای جهاد کشاورزی برگزیده شد. وی ابتدا خودداری می‌کرد و خود وی یکی از افراد مفید و ارزشمند این بخش را معرفی کرد و گفت این بهتر است و من کمکش می‌کنم. بعد از مشورت‌های زیاد، در مجموع همه نظرشان این بود که خود آقای حجتی مسئولیت را بپذیرند و‌‌ همان فردی که معرفی کرد، به عنوان معاونین در کنار ایشان فعالیت کنند. ما هم به این نظر رسیدیم و ایشان که اولش تردید داشت، بعد از اینکه شرایط را دید این مسئولیت را پذیرفت. وی دارای تجربه بسیار موفقی است و واردات امسال خود من را نگران کرده است. وقتی دیدم باید هفت و نیم میلیون تن گندم وارد کنیم، احساس کردم که ما به یک تحول جدی در بخش کشاورزی نیاز داریم. امیدواریم ‌با کمک همه عزیزان در وزارت جهاد کشاورزی و کمک نمایندگان و همه کشاورزان عزیز در سراسر کشور و البته با سیاست‌های دولت در زمینه محصولات کشاورزی و واردات و با یاری خداوند، سال آتی ‌شاهد شرایط بسیار مطلوب تری نسبت به امسال باشیم.

روحانی ادامه داد: برای وزارت ارتباطات، دکتر واعظی انتخاب شدند. وی با اینکه در سالهای اخیر چهره‌شان بیشتر سیاست خارجی است، تحصیلاتشان در همین رشته است و بنده اولین آشنایی‌ام پس از انقلاب با ایشان این بود که وی در زمان شهید قندی مسئول مخابرات بود. ‌علاوه بر تخصص در زمینه مسائل الکترونیک و مخابرات و به ویژه آی تی و آی‌سی‌تی، نیاز به یک ارتباطات فعال خارجی هم داریم. برای اینکه شرکت‌های ‌و بنگاه‌های مختلف را به بخش‌های بیرونی وصل کنیم. هم برای دریافت تکنولوژی و هم برای فعال شدن در بخش‌های مختلف که می‌تواند برای ما بسیار کارآفرین باشد. آقای واعظی از مدیران بسیار ارزشمند و فعال کشور است و هر جا بوده به خوبی مدیریت ایشان را شاهد بودیم.

رئیس جمهور گفت: مهندس چیت چیان معرف حضور است. اولین آشنایی من با ایشان در همین مجلس شورای اسلامی بود. از خانواده روحانی و خانواده شهید است و تحصیلاتش در همین زمینه هست. رتبه‌های دانشگاهی وی ممتاز بوده ودارای سوابق مفید اجرایی و قانونگذاری است. ایشان در اوایل انقلاب مدت‌ها در سپاه بوده و البته همه کسانی که در سال‌های اول انقلاب، دفاع مقدس، برای دفاع از کشور در نهاد مقدسی مانند سپاه بودند، برای ما کاملا افتخار است. اینکه برخی می‌گویند، کابینه فلانی امنیتی است، اگر این به معنای فهم امنیت و امنیت ملی است، من کاملا از این دفاع می‌کنم. البته آن‌ها اهداف دیگری‌ در نظر دارند. چیت چیان خدوم، مؤمن، فعال و ارزشمند و صاحب نظر و متخصص در این زمینه است.

روحانی ادامه داد: آقای علی جنتی که برای وزارت ارشاد برگزیده شده از چهره‌های علمی و انقلابی است. ایشان در دوران انقلاب، قبل از پیروزی انقلاب هم بسیار فعال بود و از فضلای بنام بودند در حوزه علمیه. کاملاً با فقه اسلامی، اقتصاد اسلامی، فلسفه اسلامی آشنا هستند. بنده البته از‌‌ همان سال‌های اولیه که ایشان در قم طلبه شده بود با وی دوست و رفیق بودم. در دوران انقلاب و نهضت اسلامی هم اینچنین بود. بعد از انقلاب هم در صداوسیما ایشان عضو شورای سرپرستی و فعال بودند. مدتی معاونت امور بین‌الملل وزارت فرهنگ را به عهده داشت و مدتی قائم مقامی سازمان فرهنگ و ارتباطات بود. در سیاست خارجی هم عنصر فعالی بود. همواره ایشان دارای تفکر اعتدالی و میانه روی بوده است

‌روحانی افزود: آقای مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان از چهره‌های خدوم و فعال است که نمایندگان از سوابق ایشان مطلع هستند. در شش استان با مسئولیت‌های مختلف فعالیت داشته و ۲ سال هم تجربه مدیریتی در سمت قائم مقامی سازمان تربیت بدنی داشته است. در زمینه مدیریت امور جوانان بسیار فعال بوده و مسئولیت شورای جوانان استان‌ها را در استانهای مختلف به عهده داشته است. بینش وی بینش توسعه‌ای هست. با بحث‌هایی که با وی داشتم، دیدم در زمینه ورزش و جوانان صاحب برنامه و فکر است و علاقه‌مند. تاریخچه خوبی هم در ذهن از کل ورزش و ورزشکاران و قهرمانان دارد که من خودم هم متعجب شدم. یک رایانه متحرکی در ذهنش دارد. کسی که می‌خواهد این مسئولیت را بپذیرد باید هم اطلاعات گسترده اینچنینی داشته باشد. وی به ظرفیت‌های ورزش کشور اشراف دارد. کارنامه وی در هرجا چه استانداری و چه ورزش، کاملا موفق بوده است.

رئیس جمهور گفت: رحمانی فضلی ‌زیاد به معرفی نیاز ندارد. آخرین مسئولیتش هم با خود شما در دیوان محاسبات بوده. آشنایی من با وی و رفاقتم با ایشان از دوره چهارم مجلس شورای اسلامی است که همواره نماینده‌ای معقول و صاحب نظر و با شخصیت بوده است. همین بس که ایشان جزو جلسه عقلا بودند‌‌. در آن زمان هر کس عضو جلسه عقلا بوده دلیلی بر میانه روی و اهل مشورت بودن و... است. ایشان در صداوسیما و شورای عالی امنیت ملی تجربه ارزشمند‌ و در وزارت کشور هم تجربیات فراوانی دارد. تحصیلات وی دکترای تخصصی جغرافیا با گرایش برنامه ریزی است. فردی صاحب نظر و برنامه ریز است. علت دعوتم از وی، این بود که خواستم استان‌های ما بیشتر از لحاظ توسعه‌ای و اقتصادی شاهد یک تحرک جدی باشند. البته در وزارت کشور مسئولیت‌های دیگر هم وجود دارد و جای تردید نیست. مسئولیت‌های سیاسی و امنیتی هست. اما آمدن دکتر رحمانی فضلی در این سمت به نظر من ‌آرامشی ‌به کشور می‌دهد و اعلام می‌کند که فضایی می‌خواهیم در کشور حاکم کنیم که این فضا عمدتا فضای اقتصادی و فرهنگی خواهد بود. البته در کنارش فضای سیاسی و امنیتی هم جایی که لازم باشد خواهد بود.

روحانی افزود: زنگنه برای نفت انتخاب شدند. من برای این وزارت خانه با خیلی‌ها صحبت ‌و مشورت کردم. من از صاحبان صنعت نفت با واسطه پرسیدم که نخست ایشان را دعوت کردم، گفتم کی وزیر نفت؟ ‌فردی را معرفی کرد و گفت من خودم لازم باشد کمک می‌کنم. بار دیگر هم فرد دیگری معرفی کرد. ولی هر دو نفری که معرفی شده بود با ایشان مشورت کردم گفتند بهترین وزیر نفت خود آقای زنگنه است. من تجربه زیادی از ایشان دارم در دوران شورای عالی امنیت ملی. در برخی رسانه‌ها و مطبوعات مطالبی راجع به ایشان مطرح کردند که اگر هم بحثی باشد من خودم مولف آن بودم و اگر لازم باشد خواهم گفت که آن موضوع ارتباطی به صلاحیت ایشان ندارد. در اوضاع کنونی، وزارت نفت ‌اهمیت ویژه‌ای دارد. نباید به آن تنها ‌منبع درآمدی که آن هم با معضلاتی مواجه است، نگاه نکنیم. نیاز به تلاش گسترده‌ای در این زمینه هست و بی‌تردید زنگنه ‌به اعتقاد بسیاری، بهترین است در این زمینه. ایشان از چهره‌های نبرد است که سال‌ها در جهاد سازندگی در جبهه فعال بوده ‌و در وزارتخانه‌های مختلف از جمله نیرو و نفت فعال بوده است.

روحانی تأکید کرد: نعمت‌زاده، نیاز به معرفی ندارد. تا اسم صنعت را ببرید به طور طبیعی نام نعمت‌زاده در کنار صنعت حضور پیدا می‌کند. ایشان از دولت رجایی وزیر بوده است. اگر به ایشان پدر صنعت و یا پتروشیمی می‌گویند به درستی می‌گویند. در همه بخش‌های پتروشیمی آثار فعالیت ایشان را می‌بینید. تجارب ایشان بسیار گسترده است. همه دوستانی که غیر ایشان خواستیم دعوت کنیم، همه‌شان پیشنهاد دادند آقای نعمت‌زاده بیاید و ما نیز به عنوان معاون کمک می‌کنیم‌. یکی می‌گفت سن نعمت‌زاده بالاست و دیگری گفت قلبش جوان است. واقعا هم همینطور است. دو سه مشکل هفته‌های اخیرمان را با شجاعت و فعال بودن خود رفت و حل و فصل کرد. همه صاحب‌نظران صنعت کشور ایشان را‌ پدر صنعت می‌شناسند‌.‌ قطعا وی می‌تواند این بخش را به خوبی اداره کند و در کنار تجارت، صنعت و معدن را از سایه درآورد. در کوتاه مدت نیاز به تجارت و در بلند مدت نیاز به معدن و صنعت.

روحانی افزود: شناختم از ‌آقای ظریف که برای وزارت خارجه پیشنهاد شده،‌‌ به سال‌های بسیار طولانی و دوران دفاع مقدس برمیگردد. وی در سازمان ملل و سیاست خارجی و قطعنامه ۵۹۸ و... حضور داشت. مسئولیت‌های مختلفی را در وزارت خارجه به عنوان معاون وزیر و سفیرمان در سازمان ملل برعهده داشته است. ظریف از چهره‌های ممتاز در فهم سیاست خارجی، دانش و تخصص مورد نیاز و همچنین از افراد شایسته به خاطر تجربیات فراوانش است. حتماً ایشان یکی از چهره‌های بنام در مذاکرات سیاست خارجی است. ایشان یکی از افراد صاحب‌نظر و دانشمند در فهم و درک مسائل سیاست خارجی است و من فکر می‌کنم جزو بهترین‌ها و دقیق‌تر بخواهم بگویم، بهترین گزینه برای این سمت است آن هم در شرایط امروز که نیاز به وزیر خارجه کاملاً آگاه و هوشمند و کارآمد برای رفع معضلات داریم.

وزیر کار و رفاه اجتماعی، آقای دکتر علی ربیعی، بیش از بیست سال کار کرده‌ام با وی. ۲۷-۸ سال است که با وی رفیقیم. از وقتی که معاون پارلمانی بود در مجلس. در دبیرخانه شورای امنیت ملی شانزده سال خدمتش بودیم. فردی صاحب نظر است. اگر بگوییم فکر استراتژیک دارد سخن ناروایی نگفته‌ام. الان ایشان به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر فعالیت می‌کند. در بحث وزارت کار و رفاه اجتماعی، ما غیر از بعد اقتصادی، بعد اجتماعی و کارگری بسیار مهم است که ایشان در این زمینه صاحب‌نظر است. درست است که ایشان تحصیل کرده و صاحب نظر است، ولی در جمع صنوف کارگری بوده و کارگر است و همه کارگران کشور ایشان را از خودشان می‌دانند و آشنا به امورشان.

رئیس جمهور با اشاره به معرفی طیب‌نیا برای وزارت اقتصاد گفت: وی فرد صاحب نظر و متخصص و از اساتید بنام دانشگاه در حوزه مسائل اقتصادی است. به عنوان یکی از صاحب نظرانی است که دارای تجربه عملی زیادی هم هست. در کمیسیون‌های مختلف دولت، در نهاد ریاست جمهوری و شورای پول و اعتبار و ستاد تنظیم بازار و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و امور اقتصادی و... فعال بوده است. چهره‌ای است که به دلیل دانش و تجربه‌اش مورد پذیرش صاحب‌نظران است. با بسیاری اساتید و صاحب نظران و گروه اقتصادی مشورت کردیم، آقای طیب نیا جزو بهترین‌ها معرفی شدند. در مذاکرات با ایشان هم همین را به دست آوردیم. انشاءالله ‌خواهد توانست این وزارتخانه را در این شرایطی که در معضل اقتصادی هستیم، متحول کند.

روحانی گفت: فکر می‌کنم پورمحمدی نیاز به معرفی نداشته باشد. سال‌ها وزیر کشور بوده و مسئولیت‌های مختلف داشته و سالهای اخیر رئیس سازمان بازرسی بوده. ایشان از فضلای حوزه علمیه قم و دارای تحصیلات در سطح اجتهاد است. هرکجا ایشان بوده چهره موفقی بوده است. هم بخش اجرا را تجربه کرده و هم بخش قضا را. همه جا ‌چهره موفقی بوده و الان هم به عنوان استاد حوزه و دانشگاه مشغول فعالیت تدریسی هم هست. وی تنها وزیر دادگستری و رابط قوه قضائیه نخواهد بود. به خاطر تجربیات فراوانش، از این تجربیات در دولت استفاده خواهیم کرد.

روحانی گفت: آقای علوی به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات، از چهره‌های شناخته شده و معتدل است. من با وی از مجلس شورای اسلامی اول آشنا شدم. در‌‌ همان مجلسی که قانون وزارت اطلاعات را می‌نوشتیم ایشان هم در کمیسیون خاص این قانون بود. در تدوین قانون نقش داشت. مدت‌ها در مجلس رئیس کمیسیون امنیت داخلی و شورا‌ها بود. کاملا به قوانین و مقررات داخلی کشور آشناست. همواره فردی معتدل بوده و از سوابقش این است که جزو جلسه عقلا بوده و همیشه به میانه روی و دقت نظر شهرت داشته است. سال‌هاست با وی در مجلس خبرگان رهبری هم همکاریم در دوره‌های سوم و چهارم. در کمیسیون خبرگان هم با وی همکاریم. وی کاملا به مسائل امنیتی و حساسیت‌های این بخش اشراف دارد.

روحانی گفت: سیدحسن هاشمی که برای وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی معرفی شده‌اند، عنصری جهادی است. از اول هم آشنایی ما با ایشان به عنوان یک چهره جهادی در میدان رزم و جنگ بود. ایشان سابقه ۳۳ ماه در جبهه‌های جنگ دارد و دو ماه مجروح شده‌اند. استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است و از افتخارات علمی کشور. وی جزو افراد نمونه در کشور است. جایگاه ایشان هم جایگاه جهانی است. در بسیاری از سمینارهای بین‌ا‌لمللی و مراکز بین‌ا‌لمللی ایشان دعوت می‌شوند. الان دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران است. فرد خدومی هم به مردم هستند. نه اینکه در تهران اگر افرادی نیازمند هستند ایشان خدمت می‌کند، بلکه طرحی که آن‌ها به عنوان خیرآوران سلامت تاسیس کردند تیم‌های جراحی و دندانپزشکی را به صورت متحرک درآوردند و در استانهای محروم تاکنون پنجاه هزار تن از افراد محروم کشور را ‌رایگان جراحی و معالجه کرده‌اند. این کار یک کار ارزشمندی است. ما باید این گونه پزشکی را در کشور درست کنیم. اینکه مغازه‌ای بگیریم و بگوییم دولت به ما پول و امکانات بدهد، البته باید دولت پول و امکانات بدهد، اما ما باید بخش‌های مردمی را فعال کنیم.

روحانی در معرفی محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وی از چهره‌های علمی بنام هست. از دانشجویان بااستعداد رشته ریاضی در دانشگاه MIT بوده و در ایران هم چه در وزارت علوم و هم در دولت‌ و هم مدتی که وزیر آموزش و پرورش بوده، انصافاً وزیر مورد احترام و محبوب همه بود. آنوقت در مجلس بودیم و واکنش نمایندگان را می‌دیدیم‌. وی فردی صاحب نظر و باتجربه است و برنامه‌های خوبی برای بخش آموزش و پرورش دارد و سابقه طولانی در این وزارت داشته است. امیدوارم همه وزرایی که معرفی شدند، بتوانند از اعتماد نمایندگان عزیز برخوردار باشند و دولت یازدهم بتواند هرچه زودتر کار خود را آغاز کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۱۳
ان شالله خیر باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
اميدوارم نمايندگان با انصاف راي بدن!
ان شاء الله همه رای بیارن
خوب است انشا الله به نفع کشور باشد
همشون عالی هستن
مانفیمیدیم آشنای با فقه اسلامی، اقتصاد اسلامی، فلسفه اسلامی چه ارتباط مستقیمی با مقوله فرهنگ(مشتمل بر آداب ورسوم، هنجارهای اجتماعی،سینما،نشر،تئاتر،مجامع فرهنگی،موسیقی،هنر و....)دارد.
واساساً در کدام رشته دانشگاهی تحصیل نموده اند؟!
مجلس باید به همه وزرا با این کارنامه قوی رای اعتماد بدهد تا دولت جدید هرچه سریعتر شکل گرفته و مشکلات را به تدریج حل نماید
درود بر تدبیر روحانی
به نظر میرسه با سابقه و تجربه ای که وزرا دارند ، کابینه جدید با استفاده از تجربه ( و نه سعی و خطا ) کار های مملکتی را پیش ببرند.
تمام افراد معرفی شده از دلسوزان نظام و دارای تجارب ارزشمندی هستند امیدوارم نمایندگان محترم فارغ از مسائل جناحی جهت رفع مشکلات امروز جامعه بارای قاطع دل مردم ایران راشاد نمایند.
نمایندگان باید منصف باشند...
من با این وزیران پیشنهادی کاملا موافق هستم.چون خود آقای روحانی را خیلی قبول دارم.مطئنم که ایشان خیلی دقیق و سنجیده عمل کرده اند.
انصافا آقای روحانی تیم خوبی را با زحمت فراهم نموده اند امید وارم مجلس همراهی کند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی