بازدید 34893
اقدام ارزشمند حمید فرخ‌نژاد در روزهای سکوت مسئولان

یادمان کوهنورد به یاد سه کوهنورد ایرانی گلباران شد

سوای این که این کار ارزشمند تا چه میزان وسعت یافت، اقدام حمید فرخ‌نژاد و دیگر چهره‌های فرهنگی که در این مسیر با او همراه شده بودند، جای تحسین دارد و یک واکنش فرهنگی ـ اجتماعی تحسین برانگیز است که مرزهای اثرگذاری هنرمندان ایرانی را به بیرون از سالن‌های سینما و ساحت‌های عمومی پیوند می‌زند و از این حیث به واسطه نیت چنین حرکتی در روزهای سکوت مسئولان قدردانش بود.
کد خبر: ۳۳۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۸ 29 July 2013
پس از درگذشت سه کوهنورد ایرانی در راه بازگشت از قله «برودپیک‌» در سلسله جبال هیمالیا و در شرایطی که تنها معدودی از مسئولان رده میانی در قبال چنین اتفاقی واکنش نشان دادند، جمعی از بازیگران با ابتکارعمل و پیشتازی حمید فرخ‌نژاد نسبت به برگزاری مراسمی برای بزرگداشت این قهرمانان اقدام کردند که هرچند ‌کامل برگزار نشد اما جای تقدیر دارد.

به گزارش «تابناک»، آیدین بزرگی، پویا کیوان و مجتبی جراحی از تیم پنج نفره گروه کوهنوردی آرش در آخرین صعودشان توانستند پرچم ایران را بر بلندی قله ۸۰۴۷ متری «برودپیک‌» به اهتزاز درآورند و مسیری تازه به نام ایران در دل هیمالیا گشوده و ثبت کنند. شیرینی این افتخارآفرینی اما هیچ‌ گاه بر کام ایرانیان ننشست و این قهرمانان در ‌بازگشت از قله، گم شدند و با گذشت چند از روز از ناپدید شدنشان، امید‌ها برای یافتنشان رو به ناامیدی گرایید و سرانجام خانواده این عزیزان به پایان جست‌و‌جو رضایت دادند.

یادمان کوهنوردان به یاد سه کوهنورد ایرانی گلباران شد
بدین ترتیب، جایگاه ابدی کالبد خاکی این سه قهرمان ایرانی،‌‌ همان نقطه‌ای شد که به فتحش عشق می‌ورزیدند و کوه آن‌ها را در دل خود نگه داشت تا همواره نشانه‌هایی از دلاوری و پایمردی ایران را در فتح قلل افتخار بر سینه داشته باشد؛ قهرمانانی که به رغم موانع پیش رویشان و سنگ‌اندازی‌ها، راهی که به آن اعتقاد داشتند در پیش گرفتند و هیچ کس نتوانست جلوی عزم ما بایستد؛ عزم جوانی، عزم پرواز، عزم عاشقی که شکست را نمی‌شناسد، کارشکنی را نمی‌فهمد، استهزا را عار نمی‌داند، طعنه را ننگ نمی‌شمارد. عزمی که تنها آنجا را می‌بیند، رأس آن ستیغ بلند را.

مسئولان اما در پی جان باختن این قهرمانان، بسیار اندک قلم بر دوات فرو بردند و تسلیتی هرچند کوچک نیز برای خانواده این قهرمانان از سوی بسیاری از مسئولان دریغ شد تا غربت این عزیزان بیش از پیش مردمانی را متأثر سازد که قدردان شجاعت آن‌ها برای کسب افتخاری به نام ایران بودند و در چنین شرایطی یک مرد درصدد برآمد تا در روزهایی که داغ این سه تن برای خانواده‌شان تازه است و حتی تنی نیست که بر آن سوگوار باشند و امیدشان به آینده‌ای نامشخص است که شاید تن جوانشان توسط کوهنوردان دیگری کشف شود، یادشان گرامی داشته ‌‌شود.

یادمان کوهنوردان به یاد سه کوهنورد ایرانی گلباران شد

حمید فرخ‌نژاد بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما و تلویزیون بااخلاق ایرانی،‌‌ همان مردی بود که به عنوان چهره‌ای فرهنگی، گام نخست در این زمینه ‌برداشت و از عموم مردم به ویژه نخبگان خواست ‌تا با برپایی مراسمی برای بزرگداشت‌ این کوهنوردان، گامی برداشته شود و دستاورد و افتخار ماندگارشان که بهایش سرخی خونشان بود، بیش از پیش ارج نهاده شود و این پیشنهاد به سرعت با همراهی دیگر سینماگران همراه شد تا پیش بینی مراسم به یادماندنی در بزرگداشت این عزیزان صورت پذیرد.

در یادداشتی که این بازیگر سینما در روزهای پیشین در راستای همین فراخوان منتشر کرد، آمده بود: «عازم یک سفرم‌، سفری دور به جایی نزدیک، به یاد عزیزانمان آیدین بزرگی‌، مجتبی جراحی‌ و پویا کیوان و سایر عزیزان کوهنورد که برای سربلندی نام ایران جاودانه شدند.‌ در این شب‌های عزیز دل‌نوشته‌ها،‌‌ یادگاری‌ها‌ و دسته‌گل‌هایمان را تقدیمشان می‌کنیم. قرار ما میدان دربند، مجسمهٔ یادمان کوهنورد، دوشنبه هفتم مرداد ماه ساعت ۷ بعدازظهر».

یادمان کوهنوردان به یاد سه کوهنورد ایرانی گلباران شد

این مراسم البته امروز ‌ناقص برگزار شد و با ‌صادر نشدن مجوز برای برگزاری مراسم بزرگداشت که به دلایلي از جمله اقدام دیرهنگام برای گرفتن مجوز می‌تواند بوده باشد، تجمع و مراسم بزرگداشت شکل سمبلیک به خود گرفت و با گلریزان در پای مجسمه یادمان کوهنورد در دربند، فرخ‌نژاد و معدود اشخاص حاضر به این مراسم پایان دادند و در همین میان، این بازیگر در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از منتفی شدن اصل مراسم خبر داد.

وی در گفت‌و‌گویی که ساعاتی پیش انجام داد، گفت: «متأسفانه تلاش‌های من برای گرفتن مجوز مراسم یادبود کوهنوردان ناپدید شده که قرار بود ساعت ۱۹ امروز (دوشنبه، هفتم مرداد ماه) در کنار مجسمهٔ یادمان کوهنورد در میدان دربند برگزار شود،‌‌ نتیجه نداد و بدین وسیله اعلام می‌کنم این مراسم برگزار نخواهد شد. از همه عزیزانی که برای شرکت در این مراسم اعلام آمادگی کرده بودند، تشکر و قدردانی می‌کنم».

یادمان کوهنوردان به یاد سه کوهنورد ایرانی گلباران شد

سوای این که این کار ارزشمند تا چه میزان وسعت یافت، اقدام حمید فرخ‌نژاد و دیگر چهره‌های فرهنگی که در این مسیر با او همراه شده بودند، جای تحسین دارد و یک واکنش فرهنگی ـ اجتماعی تحسین برانگیز است که مرزهای اثرگذاری هنرمندان ایرانی را به بیرون از سالن‌های سینما و ساحت‌های عمومی پیوند می‌زند و از این حیث به واسطه نیت چنین حرکتی در روزهای سکوت مسئولان قدردانش هستیم.

فرخ‌نژاد باعث شد تا ‌بار دیگر خاطر رفتنشان و نامه پردرد آیدین بزرگی را با هم مرور کنیم، نامه‌ای که در آخرین بندش آمده بود: «... نه این ما نیستیم. تنها هم نیستیم. این شمایید. شما که این راه را ادامه خواهید داد، شما که این تفکر را زنده نگه خواهید داشت، شما که فریب تکرار را نخواهید خورد، در باتلاق عاشقان میز و صندلی فرو نخواهید رفت. این شمایید که غرور مایید، که پیشران مایید، که انگیزهٔ مایید. این دستان شماست که دعا‌گوی ماست، که خیرخواه ماست. این شمایید که همیشه زنده خواهید ماند، که آینده متعلق به شماست، که آینده متکی به شماست. آری این شمایید، فقط کافی است بخواهید، بهترین‌ها را، رشدکردن‌ها را، بالا‌ترین‌ها را، اولین‌ها را‌».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۴
انتشار یافته: ۴۸
مگر چنین مراسمی نیاز به مجوز دارد!؟ مگر این بندگان خدا چکار میخواستند انجام دهند! به غیر از یادبودی و همدردی با خانواده محترم و در فراق عزیزانشان!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
چنین مراسمی؟ خودت داری اسم مراسم روش میزاری بعد میگی مگه مجوز میخواد. بالاخره هر چیزی هماهنگی لازم داره . هر کی واس خودش بدون هماهنگی بیاد حرکت بزنه که کشور می پاچه. ما ایرانی ها هم که فقط یاد گرفتیم درباره همه چی نظر بدیم بدون اینکه اطلاعی داشته باشیم... امیدوارم این اخلاق ما اصلاح بشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
این رو در جواب دوست ناشناسمون مینوسیم که پاسخ دادند .

اصل27 قانون اساسی

براساس اصل بیست و هفت قانون اساسی"تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح,به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد ازاد است"
* (و پلیس تنها وظیفه محافظت از افراد رو به عهده داره) .
ناشناس
| United States |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
یکی به این ناشناس بگه مگر تا حالا برای مراسم عزاداری عزیزانت مجوز گرفتی که اینها هم بگیرند.
وحيد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
آقاي ناشناس ميخواي از الان اقدام كنيم براي سال ديگه همين موقع مجوز بگيريم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
ناشناس گرامی این حرکت خودجوش احساسیه.نه سیاسی
ايران در تمام تاريخ خودش قهرمانان بسيار داشته و دارد ،،هر ايراني كه در هر زمان براي ايران افتخار آفريني نمايد قهرمان است در زمان جنگ جوانان رشيد ايران با جان فشاني هاي بسيار خود باعث افتخار بيشتر ايران شدند، ولي تاريخ و زمان حركت خود را ادامه داد و باز هم ايرانيان سر بلند براي ايران و سر بلندي تمام ايرانيان افتخار آفريني كردند و اين حركت ادامه دارد ،، به نظر من هر ايراني كه براي به اهتزاز در آوردن پرچم زيباي ايران از جان خود بگذرد ،، قهرمان است چه در جبهه جنگ و چه در كسب افتخارات ورزشي و چه در كسب مدالهاي رنگي در دانشگاه ها ،، و غيره و غيره ،، براي افتخار آفريني راههاي بسياري است ، كه خوشبختانه جوانان اين مرز و بوم خيلي خوب ياد گرفتن كه ايران و ايراني هميشه در بلند داي قله انسانيت است ،، هزاران سال است كه دنيا مديون فطرت پاك ايراني است،، ،، راستي بايد عرض كنم سايت تابناك واقعاً حرفه اي عمل مي كند و به راحتي درد دل مردم را باز گو ميكند،، افتخاري ديگر
این عزیزان برای عکس العمل مسئولان نرفتند .بلکه خود کوهی از عشق به خواستن بودند .مهم این است که این عزیزان نه تنها بر قله مغرور و سر به فلک کشیده اورست صعود کردند ، بلکه روح بلند و جاویدان آنها ذهن جهانیان به خصوص مردم اصیل ایران را فتح کرد ... که اگر برای هدفتان ارزش قائلید باید با عملتان تلاش کنید و بدانید که بسیاری از پیروزیهای بزرگ و بیاد ماندنی در چنین صعود های بی برگشت ارزش والا وجاویدانی خواهد داشت . چه بسا اگر برگشتی بود ، نقطه پایان همان شروع اول بود . پس خوشا به حالشان که در نقطه پایانشان شروعی بر غرورتر و با عظمت تر نصیبشان گردید ... روحشان شاد و یادشان جاوید.
درد عمیقی از صعود همیشگی این کوهنوردان دلم رو به درد آورده. روحشون شاد
دورود بر شرفش.
از اوراز تا بزرگی، شاید فقط یک حرف "تا" باشد اما داستانیست نه به بلندای اورست بلکه بالاتر. به بلندای عزت، همت، غیرت و البته کلمه گم شده ای بنام "عشق". مرغ سعادت بر شانه شما تکیه زد، بر همت شما آفرین گفت و بر عشق شما درود فرستاد.
به شما حسودیم میشود. گفتید میرویم و رفتید. گفتید میشود و کردید. دلمان برایتان تنگ میشود. دماوند هم همین طور. راستی سبلان هم درود فرستاد. زردکوه و دنا گریستند. ما هم گریستیم.
مجوز براي چي؟ مگر قرار بوده راهپيمايي كنند و شعار بدهند؟واقعا كه!!!!!!!!!!!!!!
آقاي فرخ نزاد زنده باشي
اشک من رو در آوردند این سه ابر مرد تاریخ ایران. در این شب عزیز هر سه را دعا می کنم. این سه شهید راه اراده و ایستادگی. بوسه بر خاک پایتان می نهم. تا ابد نامتان پر آوازه باد.
خدارحمتشون کنه وبه خونوادشون صبر بده
وباید از مسئولین بیشترین گلایه رو داشت که حتی یه نامه تسلیت خشک و خالی رو هم ندادن
و از از آقای فرخ نژاد کمال تشکر و قدردانی رو دارم خدا طول عمرت بده دمت گرم
خدایا! در این شب قدر عزیز یکی از حاجات ما که بازگشت این عزیزان است برآورده بفرما که تو قادر متعالی.
درود بر شرف فرخ نژاد و تمامی ایران دوستان میهنم ایران
اشکم درومد.
با سپاس از جناب آقای فرخ نژاد هنرمند گرامی و مردمی کشور عزیزمان همچنین سپاس از همه آنهایی که قصد شرکت در این مراسم را داشتند. یاد و خاطره این سه عزیز از دست رفته در یاد و خاطره ی همه ایرانیان با عزت جاودانه خواهد ماند.
یادشان گرامی
شهيدان، تمام عزيزان و بزرگاني هستند كه براي اعتلاي نام ميهن خويش تلاش مي كنند و كالبدشان را در كارزاري جا ميگذارند، خوزستان، كردستان، ايلام يا هيماليا. زنده باد حميد فرخ نژاد، زنده باد ياد و خاطره اين سه تن.
درود بر روانشان.
چون یک عامل مرگ انان تحریم ها بوده پیشنهاد می نمایم انان شهید محسوب گردنند
چرا نباید مجوز صادر کنند ولو دیر هنگام..... حداقل اندکی همراهی برای حرکتی بجا و فراموش شده لازم بود.
سلام
یاد و خاطره سایر کوهنوردان به ویژه دوست ما مرحوم دکتر بهارلو هم گرامی باد.
روحشون شاد
روحشان شاد، يادشان گرامي
احسنت.
از آقای فرخ نژاد که یک هنرمند به معنای واقعی هستن بابت این کار خیرخواهایشون ممنونم
خداوند این سه عزیز را مشمول رحمت خودش قرار دهد و برای عزیزانش طلب صبر و شکیبایی دارم ، روحتان شاد
خيلي ممنون از اين همدلي وهمدردي مردم عزيز و تشكر ويژه از آقاي حميد فرخ نژاد هنرمند گرامي
عالي بود.
امیدوارم خداوند به خانوادهای این سه قهرمان ملی صبر تحمل این واقعه را بدهد
روحشان شاد و تشکر از حمید فرخ نژاد
به لیست موارد ممنوعه اضافه شود:
برگزاری مراسم یادبود برای کوهنوردان مفقد شده ممنوعههههههههه.
یادوخاطره سه کوهنورد عزیزگرامی باد.درودبه آقای فرخ نزاد.
چون کوه استوار بودند و به کوه پیوستند .
روحشان شاد و یادشان گرامی باد .
اشکم دم مشکم است ولی ترجیح میدهم بغضم را فرو ببرم تا قهرمانان قصه بی کسی ما رخسار شادمان ما را به یاد داشته باشند تا چشمان خیس ما را. مردم عزیز! فکر می کنید که قهرمان و اسطوره را در کارخانه ها می سازند؟ فکر و اراده انسان است که او را تبدیل به بزرگمرد می کند و یادمانش را جاویدان.... یادشان جاوید.
یاد این کوهنوردان و یاد مهدی عمیدی که در کوه های مون بلان فرانسه جاودانه شد گرامی باد
حمید فرخ نژاد = طلای بی همتای سینمای ایران
چقدر بزرگه این مرد ...
از آقای فرخ نژاد کمتر از این انتظار نمیرفت ایشان اسوه مردانگی و انسانیت و هنرمندی میباشد یاد این سه کوهنورد عزیز گرامی باد.
بچه ها جاتون همیشه تو گروه آرش بابل خالی هست.همیشه....
خدا بیامرزه :(((
جاشون همیشه تو دلهاست یادشون گرامی
براى مادران داغدارشان طلب صبر ميكنم واز اقاى فرخ نژاد بخاطر رفتار انسان دوستانه متشكرم خدا به خانوا ده انها نيز صبر دهد
امیدوارم خداوند این کوهنوردان را مورد رحمت خود قرار دهد.
با اینکه در زمینه های مختلفی، انتقاد های شدیدی به مسئولان وارد است اما حقا و حقیقتا تا آنجا که بنده با ورزش کوهنوردی آشنایی دارم هیچ کوهنورد منصفی انتقادی را در این زمینه به مسئولان وارد نمیداند. این یک فرهنگ پذیرفته شده بین کوهنوردان است که تمام مسئولیت صعود به عهده خود کوهنورد است و در صورتی که دچار سانحه شد یا جان خود را از دست داد به هیچ کس دیگری جز خود او انتقادی وارد نیست.
اقاي به اصطلاح با اخلاق کاربر ناشناس نفر دوم اول برو ادبيات فارسي رو ياد بگير "مي پاچه" نه عزيزم "مي پاشه"
من رفته بودم ! اجازه برگزاری ندادند !!
روحشان شاد ، یادشان گرامی
به عنوان یه کوهنورد آماتور میدونم این سه قهرمان به آرزوشون رسیدن و چه خوب که در راه هدف ارزشمندشون به ابدیت پیوستند هر چند من هنوز امیدوارم و هنوز هر روز برای سلامتی شون دعا می کنم اما واقعاً برای مادران این عزیزان آرزوی صبر می کنم من خودم یه مادرم میدونم چه دردی تحمل می کنن اما فقط دلم می خواد بهشون بگم عزیزان ما به یکی از بزرگترین آرزوهاشون رسیدن و جاوید شدند .
اگر چه هنوز امید دارم بباشند زنده !! اما اگر نبودن خدایشان قرین آمرزش و رحمت واسعه خویش قرار دهد . امین . اما چرا مسئولین پیامی نفرستادن . جای تامل می باشد ... خداکند کمی به خود بیایند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر