بازدید 26977
ناهماهنگی بانک مرکزی و وزارت صنعت بر سر چیست؟

تعطیلی سه هفته‌ای تجارت و احتمال افزایش شدید قیمت کالاها

در حالی واردات کشور به دلیل ‌تخصیص نیافتن ارز، نزدیک بیست روز به تعطیلی رفته است که پیش از این نیز خبر توقف و کندی ثبت سفارش‌ها از سوی برخوردار منتشر شده بود. هرچند فعالان اقتصادی از ناهماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت صنعت در این مورد خبر می‌دهند، دلیل این ناهماهنگی به هیچ وجه مشخص نیست.
کد خبر: ۳۳۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴ 28 July 2013
تعطیلی سه هفته ای تجارت و احتمال افزایش شدید کالاهای اساسیدر حالی واردات کشور به دلیل ‌تخصیص نیافتن ارز، نزدیک بیست روز به تعطیلی رفته است که پیش از این نیز خبر توقف و کندی ثبت سفارش‌ها از سوی برخوردار منتشر شده بود. هرچند فعالان اقتصادی از ناهماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت صنعت در این مورد خبر می‌دهند، دلیل این ناهماهنگی به هیچ وجه مشخص نیست.

به گزارش «تابناک»، در حالی که چندی پیش، خبر کندی یا در برخی موارد توقف ثبت سفارش‌ها برای واردات از سوی محمد حسین برخوردار، رئیس مجمع عالی واردات منتشر شد، اکنون رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران، از تعطیلی سه هفته‌ای تجارت کشور خبر می‌دهد.

مجیدرضا حریری امروز گفته است که روند واردات در سه هفته اخیر، متوقف شده‌ و بانک مرکزی از نزدیک بیست روز پیش، به هیچ وارد‌کننده‌ بخش خصوصی و بخش دولتی با هیچ نرخی ارز نداده است.

وی اشاره کرد‌: این موضوع نه تنها شامل کالاهای اساسی‌ بلکه شامل دیگر کالا‌ها هم می‌شود. بواقع در این مدت، نه ارز مرجع به کالا‌ها اختصاص یافته و نه ارز مبادله‌ای.

به گفته وی، همین موضوع باعث شده که کشور در حوزه‌های دارو و خوراک دام و طیور رسما دچار مشکلات اساسی شود.

حریری درباره علت این امر خاطرنشان نمود: یک نوع بلاتکلیفی در موضوع واردات پدید آمده که‌ ناشی از اختلافات میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی است.

این در حالی است که پیش از این نیز محمد حسین برخوردار، رئیس مجمع عالی واردات به موضوع توقف ثبت سفارش‌ها از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت پرداخته بود. وی یک هفته پیش گفته بود: حدوداً از بیست روز پیش عملیات ثبت سفارش برای واردات به شکل محسوسی کند و در برخی مواقع متوقف شده است.

برخوردار این امر را دلیل اصلی کاهش نرخ ارز در بازار آزاد دانسته و عنوان کرده بود که‌ این کندی یا توقف باعث شده، تقاضا برای ارز کاهش پیدا کند که طبیعتاً آثار خود را در پایین آمدن قیمت در بازار نشان داده است.

وی نیز درباره علت این توقف در ثبت سفارش‌ها اشاره به درگیری بانک مرکزی با وزارت صنعت و معدن و تجارت کرده و گفته بود: تا جایی که من می‌دانم، وزارت صنعت کار خود را مانند گذشته انجام می‌دهد، ولی در بخشی که بانک مرکزی باید منابع لازم را برای اختصاص به سفارش‌های ثبت شده، تعریف و تعیین کند، کار با مشکل روبه‌رو شده است.

این در حالی است که به گفته حریری، موضوع واردات و خلأیی که در این مدت در روند آن ایجاد شد، باعث می‌شود تأثیرات نامطلوبی ‌در آینده به ویژه در حوزه‌های دارو، کالاهای اساسی و خوراک دام و طیور ببینیم.

حریری در گفت‌وگو‌ با تابناک، اشاره کرد که علت دقیق این ناهماهنگی در میان وزارت صنعت و معدن و تجارت و بانک مرکزی روشن نیست و دقیقا معلوم نیست که مشکل ‌کجاست.

وی افزود: این یک پدیده شگفت انگیز است و در‌ بحث واگذاری نمایشگاه نیز دیدیم که یک چنین ناهماهنگی بین ارکان گوناگون دولت وجود دارد و من بنا بر رصد وقایع این امر را اعلام می‌کنم.

حریری ادامه داد: هم‌اکنون کشتی کالاهای اساسی در بنادر معطل تخلیه هستند و ‌تخلیه نکردن آن‌ها به دلیل مشکل عدم تخصیص ارز منجر به آن می‌شود که با خالی شدن انبارهای کالاهای اساسی و دارو در دو تا سه ماه آینده بهای کالا‌ها‌ اساسی افزایش پیدا کند. دلیل آن که اعلام شده بهای مرغ به ۱۰ هزار تومان می‌رسد نیز می‌تواند همین ‌باشد.

وی افزود: پیش از این دیدیم که وجود جناح‌های گوناگون با انگیزه‌های متفاوت منجر به بروز چنین مشکلاتی در اقتصاد کشور می‌شد، اما اکنون که دولت از یک رویکرد یکدست برخوردار است، دلیل این ‌ناهماهنگی‌ها اصلا مشخص نیست.

بر پایه این گزارش، هنوز دلیل نا‌هماهنگی بین وزارت صنعت و معدن و تجارت و بانک مرکزی در این باره نا‌مشخص است و دقیقا معلوم نیست ‌چرا بانک مرکزی از تخصیص ارز به واردات طفره می‌رود. این در حالی است که با ادامه این روند و توقف واردات کالاهای اساسی، دولت آینده عملا با انبارهای خالی روبه‌رو خواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷۹
انتشار یافته: ۳۷
یا خدا خودت دیگه رحم کن .از این دولت که آبی برای این مردم گرم نشد.به جز بیکاری و تورم و فقر و بدبختی .
خداوندا به کجا داریم پیش میریم؟
بگذارید کشور روال عادی را طی کند. اگر هم خبر درست است شما نگوئید. چون در مردم ایجاد اضطراب و در زالو صفتان و دلالان ایجاد خوشحالی می کند. برای کشور گفتن این خبر چه سود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
روال عادی؟! این عادیه؟! :|
معلومه هدف گرانی و آشفتگی اوضاع تو روزای شروع بکار دولت روحانیه
متاسفیم
دلیلش روشن است بانک مرکزی منابع ارزی ندارد چرا اینقدر حاشیه میروید؟
کدوم ناهماهنگی از دو ماه قبل گفته می شد روحانی دولت را با انبار خالی می گیردو از هماهنگ تر هم مگه می شه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
میشه بگید یعنی چی؟؟؟؟؟!!!!!
خوبه آقای روحانی این وضعیت رو به مردم گزازش بدن و حتی در مراسم تنفیذ و تحلیف، به استحضار رهبری و مجلس برسونن، تا ناهماهنگی های این روزها، که احتمال عمدی بودنش هم هست، به پای دولت جدید نوشته نشه.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
همه از مشکلات به وجود آمده خبر دارند. باید مسئولین کاری کنند که کسی جرات نکنه این مشکلات را به وجود بیاره و منافع مردم و کشور را به باد فنا بده
آی هوار یکی به داد برسه ......بچاره مردم و روحانی.
زمين سوخته يعني همين
آخ جون ! بازم گرونی داریم؟؟!!
وای آدم خیلی ذوق میکنه بخدا !!
.
تابناک جان هرجور مایلی! دوس داشتی منتشر کن . چون دیگه واقعا زده به سرمون
تابناک گرانی کالاها از یکطرف گرانی هزینه های درمان از طرف دیگر تابناک در مورد هزینه های دندانپزشکی هم گزارش تهیه کن سر سام اوره که تامین اجتماعی هم وظیفه درمان اینهارو به خودش نمیده بنده بیمه تکمیلی سازمان تامین اجتماعی رو دارم همه درمانها در محدوده دندانپزشکی ازاد حساب میشه به جز پر کردن هزینه عصب کشی دندان بنده 500000 تومن میشه بصورت ازاد که سازمان تامین اجتماعی زیر بار ان نمیره و بنده برای اینکه هزینه درمان ان را ندارم باید درد بکشم.
پاسخ ها
هموطن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
قبلا بیمه 80% مخارج را پرداخت می کرد ولی الان بیش از 80%مخارج را بیمه شده می دهد!!!!
خنده دار نیست !هم بیمه باشی و هم 80% مخارج را خودت بدی!
در اصل گریه داره و جالبه هیچکس هم فریاد رس نیست
مگه دیگه کاری هم هست که انجام نشده باشه؟
دستتون درد نکنه!
_پس تکلیف مردم چی میشه؟
_مردم؟! برو بابا مردم کیلو چنده! اصلا مردم یعنی چی؟!متوجه منظورتون نمیشم!
پیدا کنید پرتقال فروش را...
شما فکر میکنید مسئولین فعلی با خیال راحت و بدون هیچ بازخواستی میتوانند بروند و بار مشکلات بوجود آورده را روی دوش دیگری بگذارند
بودنش یه جوره و نبودنش یه جور دیگه ، کاش 8 سال پیش اشتباه نمی کردیم. کاش سکان مملکت رو به دست کسانی که مردم و معیشتشون در درجه آخر تفکراتشون هست رو انتخاب نمی کردیم
این فقط وفقط فشار بر روی مردومه
ولاغیر
خدایا به دادمان برس
چرا می گوئید دلیل این تحرکات مشخص تیست ؟ کاملا مشخص است که دولت می خواهد به این وسیله قیمت ارز را موقتا کاهش دهد و به محض تحویل دولت با شروع ثبت سفارش قیمت ارز حداقل بیست درصد افزایش یابد و خود را خوشنام کند.
از طرف دیگر اتفاقی که در سال 76 با شروع به کار دولت خاتمی در حوزه دارو افتاد و به خاطر وارد نکردن دارو توسط وزیر بهداشت دولت ششم به خیال خود دولت جدید را با مشکل مواجه نمودند ... حالا به سایر کالاهای اساسی مردم نیز سرایت نموده .. ایا این است مفهوم ادعای دولت خدمتگذار ؟ تنبیه مردم ؟
در گرانی واتش زدن به حریم خانواده چیزی حز تشکر نمی توان گفت
پولی نداره که بده .
هردم از این باغ بری می رسد
تازه تر از تازه تری می رسد
من ترخیص کار گمرک هستم . سایت ثبت سفارش بسته شده و کسی اجازه ثبت سفارش نداره در صورتی که تقاضا واسه ثبت سفارش بدون نیاز به ارز بانکی زیاده
ما که دیگه آب از سرمون گذشته . اینم روش
درشهرماهرروزشاهد آدمهاي هستم كه جهت هزينه هاي داروخود ياخانواده شان دست جلوي ديگران دراز مي كنند
تابناک عزیز چشم بسته غیب گفتی .گرانی که نیاز به پیش بینی نداره
من نمیدونم واقعا چطور میگن دلیل این ناهماهنگی مشخص نیست و دلیل این مشکل هنوز مشخص نشده ؟ چگونه است که در مورد کوچکترین مسئله سیاسی همه نظر می دن وراهکار مشخص می کنن ولی وقتی از معیشت مردم گفته می شه هیچ کس جوابی نمی ده
باید برای مدیریت جهان برنامه ریزی کرد
از ماست که بر ماست.
قحطی نشه خوبه
دلیلش تحریمه فقط همین
نظر ايشان خيلي مهم بود كه نزديك باشه بقه مهم نيستن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان