بازدید 9135
۳

باتلاق نمک بختگان 400 فلامینگو را بلعید!

کد خبر: ۳۳۴۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵ 28 July 2013
خبرجنوب نوشت:

خشکسالی اخیر و کوتاهی مسئولان در تامین حقابه تالاب های استان مسیر مهاجرت برخی گونه های جانوری را تغییر داده است و تازگی شماری از پلیکان های مهاجر در نزدیکی سد درود زن دیده شده اند.
 
تغییر مسیر مهاجرت پرندگان به سدها امکان حفاظت از آن ها را مشکل می کند در نتیجه این پرندگان در خطر شکار غیر مجاز قرار می گیرند.

تغییر مسیر پلیکان ها بعد از آن رخ داد که دریاچه بختگان به کلی خشکید و از آن جا که در بالادست این دریاچه سد ساخته شده و آب منطقه ای فارس هم از تامین حقابه مورد نیاز خودداری می کند شرایط زیست پرندگان در بختگان دیگر ممکن نیست و دو روز پیش، بیش از 400 فلامینگو در بستر دریاچه فرو رفتند.

محسن جعفری نژاد معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست فارس در این باره به خبرنگار ما گفت: بختگان یکی از زیستگاه های اصلی پرندگان و محل زادآوری آن ها بوده است و خشک شدن بستر دریاچه باعث به دام افتادن شماری از پرنده های ارزشمند این دریاچه شد.

در عملیات نجات فلامینگوها که 3 شبانه روز به درازا کشید بیشتر فلامینگوها نجات پیدا کرده ولی شماری از جوجه ها تلف شدند و از قرار معلوم پرنده های نجات یافته به دریاچه مهارلو منتقل شده اند. اکنون این نگرانی وجود دارد که در صورت خشکیدن مهارلو، فلامینگوها هم به نزدیکی سدها مهاجرت کنند.

جعفری نژاد با ابراز نگرانی از تغییر احتمالی مسیر مهاجرت این پرندگان افزود: مسیر مهاجرت پرندگان نهادینه است و طی سالیان از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. اگر آن ها پس از چند بار مهاجرت نتوانند در محل پیشین زندگی کنند مسیر مهاجرت خود را تغییر خواهند داد، از این رو ممکن است حفاظت از آن ها در محل جدید به سادگی امکان پذیر نباشد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست فارس تنها راه جلوگیری از ادامه این روند را تامین حقابه بختگان دانست.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی ادامه داد: به خاطر تامین نشدن حقابه بختگان شاهد آسیب جدی به این زیست بوم هستیم، بنابراین همه دستگاه ها و به ویژه امور آب استان باید تکلیف قانونی خود در این باره را انجام دهند تا بیش از این تماشاگر از میان رفتن این زیستگاه و تهدیدات جدی ناشی از خشک شدن آن نباشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳
دریاچه درودزن در پربارشترین منطقه استان فارس است و بارش در ارتفاعات رنج و برم فیروز سپیدان که در نزدیکی سد است بیش از 1000 میلی متر(چند متر برف) درسال است. این سد نیاز به لایروبی و افزایش ظرفیت دارد. یا حداقل با ساخت صدها مخزن فلزی بزرگ بین این سد و شیراز حجم ذخیره آب شرب را افزایش دهند. برخی مزارع پایین دست هم هنوز آبیاری سنتی دارند و اتلاف آب.... خشکسالی است قبول اما میتوانیم بهینه تر مدیریت کرد. کارخانه های آب معدنی هم که مثل قارچ جلوی همه چشمه ها سبز شده اند و ازآن بدتر صادرات آب به خارج از ایران است.
اول که تیتر خبر رو دیدم از ناراحتی حتی نمی خواستم خبر رو باز کنم. خیلی خیلی ناراحت شدم. اما خدا رو شکر به نظر می رسه که بیشتر پرنده ها نجات پیدا کردن. خدا به نجات دهندگان این موجودات بی پناه عمر دهد.
مرگ فلامینگو های فقط یکی از پیامد های خشک شدن این باتلاق است ، بزرگترین انجیرستان ارگانیک جهان به واسطه حذف رطوبت این باتلاق از منطقه نیز تحت تاثیر قرار گرفته است ، کم بارش شدن منطقه ، تحدید کشاورزی منطقه به دلیل طوفانهای نمک، مهاجرت روستاهای منطقه ، و تغییر اکوسیستم منطقه نیز از پیامد های دیگر خشک شدن این باتلاق است .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار