بازدید 23611

اقدام جدید غرب در راستای «تحریم علمی» ایران

از سال‌ها پیش و همزمان با آغاز روند تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران، یکی از ادعاهای کشورهای غربی این بود که این تحریم‌ها، «هوشمند» بوده و صرفاً بخش‌های نظامی و هسته‌ای را هدف قرار داده است. با این حال، هر روز که می‌گذرد، بیشتر ثابت می‌شود که هدف اصلی، جلوگیری از پیشرفت ایران در عرصه علمی و فناوری است و نه چیز دیگر.
کد خبر: ۳۳۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱ 28 July 2013
اقدام جدید غرب در راستای «تحریم علمی» ایران
از سال‌ها پیش و همزمان با آغاز روند تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران، یکی از ادعاهای کشورهای غربی این بود که این تحریم‌ها، «هوشمند» بوده و صرفاً بخش‌های نظامی و هسته‌ای را هدف قرار داده است. با این حال، هر روز که می‌گذرد، بیشتر ثابت می‌شود که هدف اصلی، جلوگیری از پیشرفت ایران در عرصه علمی و فناوری است و نه چیز دیگر.

به گزارش «تابناک»، در ادامه روند تحریم علمی ایران از سوی کشورهای غربی، گروه انتشاراتی «تیلور و فرانسیس» (Taylor & Francis) که یکی از ناشران شناخته شده و مهم مجلات و کتب علمی است، از مجلات زیرمجموعه خود خواسته ضمن رعایت مقررات تحریمی ایران که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا وضع شده، از انتشار مقالات ایرانی خودداری کنند.

شبکه خبری «بی‌بی‌سی» گزارش داده است، بنا بر سیاست‌های جدید این مجموعه انتشاراتی، مجلات زیرمجموعه آن باید خود را با سیاست وزارت خزانه‌داری آمریکا ـ که شهروندان آمریکایی را از مداخله در روند انتشار مقالات ایرانی بازمی‌دارد ـ تطبیق دهند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیشتر با صدور حکمی، مقرر کرده بود که شهروندان این کشور باید از هرگونه رابطه با نویسندگانی که ‌مستقیم یا غیرمستقیم به «بخش‌های سیاسی و نهادهای دولتی ایران و یا هر نهادی که به هر شکلی وابسته به بانک مرکزی ایران است» خودداری کنند.

پیش از این نیز انتشارات هلندی الزویر‌، ناشر شمار بسیاری ‌از مجلات علمی معتبر، سردبیران، داوران و ویراستاران آمریکایی خود را از پذیرش مقاله‌های پژوهشگران ایرانی که در سازمان‌های دولتی کار می‌کنند، منع کرده بود.

اقدام جدید غرب در راستای «تحریم علمی» ایران

جالب آنجاست که تیلور و فرانسیس گفته، این تحریم‌ها شامل همه نهادهای آموزشی و پژوهشی ایران نمی‌شوند، مگر این که این نهاد‌ها «مستقیم‌ از طرف دولت ایران تأمین مالی شوند». به این ترتیب، روشن است از آنجا که همه دانشگاه‌های معتبر ایران، دانشگاه‌های دولتی هستند، این تحریم‌ها عملاً نزدیک به همه اساتید، دانشجویان و پژوهشگران ایرانی را هدف قرار می‌دهد.

افزون بر این، «بی‌بی‌سی» اشاره می‌کند که بحث تنها بر سر منابع تأمین مالی نیست، زیرا محتوای مقالات نیز ممکن است موجب تحریم آن‌ها و عدم انتشارشان شود. مقالاتی که درباره سیاست‌گذاری علوم نظامی و علوم و فناوری هسته‌ای باشند، در صدر محتوای تحریم ‌شده قرار دارند؛ افزون بر این‌ها، مهندسی نفت و محصولات مرتبط از موضوعاتی هستند که باعث تحریم مقاله نویسندگان می‌شوند.

با این حال، شنیده‌های خبرنگار «تابناک» حاکی از آن است که این تحریم موضوعی، تنها به حوزه‌های علمی و فناوری محدود نمی‌شود، بلکه در مقالات مربوط به حوزه علوم اجتماعی و سیاسی و به ویژه روابط بین‌الملل نیز عملاً هیچ دیدگاه و رویکرد مخالفی از سوی این مجلات تحمل نمی‌شود.

یک استاد دانشگاه تهران در این زمینه با نقل تجربه شخصی خود می‌گوید: نزدیک یک سال پیش، مقاله‌ای که محور آن سازمان فلسطینی «حماس» بود‌، بدون ارائه دلیل خاصی از سوی یکی از مجلات علمی زیرمجموعه «تیلور و فرانسیس» رد شد‌. این در حالی است که مقاله پیش گفته، بدون هیچ گونه جهت‌گیری ایدئولوژیک خاصی تنها به بررسی علمی موضوع پرداخته و احتمالاً دلیل رد آن، صرفاً نگرانی مدیران نشریه مذکور از دلخوری حامیان مالی اسرائیلی‌شان بوده است.

همین استاد دانشگاه تأیید می‌کند که بخش عمده‌ای از این نشریات، از سوی نهادهای اسرائیلی و یا حامیان سیاسی و ایدئولوژیک این رژیم تأمین مالی می‌شوند و به همین سبب، طی سال‌های اخیر ملاحظات شدیدی ‌در زمینه انتشار مقالات اساتید و پژوهشگران ایرانی لحاظ می‌کنند.

به هر حال، آن گونه که مشخص است، رویارویی غرب با ایران و تلاش برای ـ به زعم خود ـ محدود و منزوی کردن ایران، از عرصه‌های ایدئولوژیک، سیاسی و اقتصادی عبور کرده و اینک به طور آشکار به عرصه علم و فناوری گسترش پیدا کرده است.

مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، به ویژه مقام معظم رهبری، پیش از این بار‌ها به صراحت اشاره کرده‌اند که هدف غرب، موضوع هسته‌ای نیست، بلکه این موضوع بهانه‌ای است تا جلوی پیشرفت علمی و فناوری ایران گرفته شود. اقدامات پیاپی غرب در عرصه علمی که تصمیم اخیر «تیلور و فرانسیس» جدید‌ترین نمونه آن است، به خوبی تأییدکننده این ماجراست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۷
انتشار یافته: ۲۹
اینها ابر های سیاهی هستند که میخواهند جلوی خورشید را بگیرند . هیهات
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
كدوم خورشيد اونوقت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما كه توليدات مقاله مون زياد هست باعث ميشه ژورنالهاي داخليمون تقويت بشه.
پاسخ ها
مهرشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
ژورنالهاي داخلي وضع اسفناكي دارند پارتي بازي غير علمي بودن لفت دادن طولاني و سالهاي سال انتظار براي چاپ كردن گوشه اي از مشكلات ژورنالهاي داخلي است كه هيچ نظارتي ندارند
سالار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
از لحاظ علمی شما نمیتونید با خودتون فوتبال بازی کنید و بگویید چقدر پیشرفت داشته اید عزیز!
دانشجو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
شما اینجوری فکر کن اکثر اساتید نمی تونن یه خط انگلیس بخونن مجبورن به مجلات داخلی بدن .برای دانشجو های بدبختم که اینقدر پارتی بازی و زمان طولانی می ذارن که طرف پشیمون می شه برای چاپ بستگی داره نام چه افرادی در مقالات هست می دونی تو ایران همه چی نسبی
تا کنون همه تلاشها برای جلوگیری از پیشرفت علم و فناوری های بومی ایران (خصوصا" انرژی صلح آمیز هسته ای) شکست خورده است، اینبار نیز استکبار شکست می خورد.
پاسخ ها
ویشاندی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
اعتماد به نفس و عزت نفس خیلی خوبه ولی نماید باعث بشه که ما نتوانیم و نخواهیم واقعیتهای موجود را ببینیم.
یاوری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
این عزیزانی که منفی دادن ایرانی هستن؟.........
تا وقتی که ما باید مقالات علمی را در مجلات خارجی و به زبان انگلیسی چاپ کنیم و امتیاز بگیریم همین میشه .
چرا نباید آموزش عالی این رویه رو تغییر بده ؟
این طوری هم مخارج سنگینی بر پژوهشگران تحمیل میشه هم .......
ما باید باور کنیم که تنها باید به مردم خود و توانایی های خود و مردم خود اعتماد داشته باشیم . تا زمانی که چشممان به دست بیگانگان است نتیجه ای حاصل نمی شود و دشمن در توطئه هایش پیروز و موفق می شود . تا زمانی که مردم ما و جوانان ما تنها راه موفقیت و سربلندی را در ارتباط با آمریکا و دوستانش و عنایت آنها میدانند و همچون آزمندان چشم به دست آنان دارند همین آسش و کاسه است . متاسفانه در بین روشنفکران و جوانان ما کسانی هستند که فکر می کنند که بدون عنایت غربیها و آمریکایی ها نمی شود زندگی کرد و نمی شود به جایی رسید و به موفقیتی دست یافت. این افکار است که کشنده است و غربیها هم دائما در صدد تشدید و تعمیم این تفکر بین ما ایرانیان هستند . احساس ناامیدی از خود . احساس شکست و ناتوانی . بزرگترین و کشنده ترین سم مهلک یک ملت است .
راستی اگر ما بدون توجه به رفتار آنها به خود سازی و پاکسازی جامعه و رفتارهای غلط خود بپردازیم و به قدرت خود وجوانانمان و دانشمندانمان ایمان داشته باشیم . و از همه مهمتر سعی در از بین بردن و ریشه کن کردن فساد داخلی داشته باشیم ، یکدیگر را دوست داشته باشیم و به ایرانی بودن خود افتخار کنیم و دست در دست هم و پشت به پشت هم باشیم و از خود خواهی و رانت خواری و دروغ و ظلم به یکدیگر دست برداریم آیا کسی در این دنیا می تواند به ما چپ نگاه کند .
آری باید محکم و تو پر باشیم آنگاه شکست ناپذیر خواهیم بود . به امید آن روز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
آخه دوست عزیز که الان داری با کامپیوترت از طریق اینترنت پیام میزاری .. میدونی همه اینا رو همونایی ساختن که میگی نباید چشممون به دستشون باشه .. شما اگه باور داری به گفته هات لطفا به جای کامنت ، نظرتو بده چاپار با اسب بیاره !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
متاسفانه واقعیت تلخه و پذیرفتنش سخت...
قابل توجه تصمیم گیران وزرات محترم علوم که تنها به کمیت مقالات ISI فکر می کنند و دادن دو مقاله ISI را برای دانشجویان دکترا جهت دفاع از رساله خود اجباری نموده اند.
حضرت محمد(ص)می فرمایند:
دانش اگر در ثریا باشد مردانی از پارس به آن دست خواهند یافت
از ابتدا هم معلوم بود آنها دنبال آپارتاید علمی هستند. اما کی گفته همه دانشگاه های دولتی بهترین هستند!؟ در حال حاضر مجموعه دانشگاه آزاد یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مقاله آی اس آی در میان دانشگاه های ایران هستند.
این انتشاراتی که اصلا انتشارات معروفی نیست. مقالات سطح بالا هم ندارد.
دوستی می گفت در کشور آلمان، بسیاری از یافته های علمی، طبق قوانین خودشان اجازه انتشار به زبانهای غیر آلمانی تا دو سال پس از تالیف را ندارند! یعنی اینکه معتقدند نباید علم خود را در تاریخ مصرف آن مفت به دیگران داد و در عوض فقط دلخوش کرد که فلان سایت مرا تایید کرد و مقاله ام را منتشر کرد!
بازنگری در معیارهای رتبه بندی علمی بسیار ضروری است.
اینکه افتخار می کنیم اسکپوس و آی اس آی تعداد زیادی از مقالات علمی ما را منتشر کرده اند و ایران به این ترتیب جایگاه نخست علمی منطقه را از آن خود کرده ، فقط یک طرف سکه است.
طرف دیگر سکه نشان می دهد ایران در سالهای اخیر دانش تولید شده توسط پژوهشگران خود را قبل از اینکه خود از آن استفاده کند ، رایگان و در ازای دریافت یک تاییدیه که ارزش آن را نمی دانم چقدر است! در اختیار آنهایی قرار داده که برای ندادن حتی یک پیچ و مهره به ما، همه کاری می کنند.
جالب است، می گویند باید پول بدهی تا ما بررسی کنیم ببینیم مقاله ات بدرد می خورد یا نه!
جاسوسی در روز روشن با درآمد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
حسن جان این همه کتب و مقالات علمی در دسترسه. مشکل ما و عقب افتادگیمون ناشی از نبود science نیست ناشی از technology هست که اگر چه بر پایه علم است منتها بر پایه تجربه سالیان بشری، لینک درست شاخه های مختلف علمی و .. است. چیزی که انتشارش تحت کنترله تکنولوژیه عزیزم.
هدفشون انرژی هسته ای نیست،
میخوان تغییرات سیاسی و حکومتی در ایران ایجاد کنند و انرژی هسته ای بهانه ای بیش نیست،

ما اینو 10 سال پیش هم میدونستیم ولی گویا شبکه های خبری و روزنامه ها تازه متوجه شدند!
آمریکا با ذات پلید و گرگ صفتی خود جنگ اقتصادی را با تمام قدرت ادامه می دهد تا تدبیر ما چه باشد.
بنده جديدا (دو ماه قبل) يك مقاله به يكي از مجلات الزوير فرستادم، ويراستار مجله بدون اينكه مقاله را به داوران ارائه دهد و بدون اين‏كه دليلي بياورد آن‏را رد كرد. اين درحالي است كه دو مقاله‏ي قبلي ارسالي من به اين مجله قبول شده بود.
بنده دانشجوي شريف و مقاله در ارتباط با صنعت برق بود.
سهم ایرانی ها در این انتشارات کمتر از 5 درصد است. پس فکر نکنید که ما خیلی تو امر پژوهش جلو هستیم. ما باید به دنیا مثل یم دهکده جهانی نگاه کنیم. باید با همه خوب باشیم
حتی در مورد مقاله های پزشکی هم همین مسئله مصداق داره...
ده روز قبل مهمان یک کنفرانس ریاضی در روسیه بودیم. یکی از دوستان روس ما که ادیتور مجله معروف جورنال آو الجبرا است به ما خبر داد که دستوری از مقامات آمریکایی دریافت کرده اند مبنی بر عدم بررسی مقالات ایرانی. برای ما تعجب آور بود ولی مناسفانه واقعیت دارد.
من از بحث تحریمها دراین حوزه خبر ندارم و این اولین گزارشی است که در این باره می بینم قصد به چالش کشیدن این بحث را هم ندارم فقط می خوام بعنوان یک عضو از جامعه ی علمی کشور بگم در سال گذشته بنده تجربه ارائه ی چند مقاله به مجلات تیلو و فرانسیس (یا راتلج) را داشتم و باید اعتراف کنم مبنای کار آنها صرفا محتوا و ارزش علمی بوده است. بنده حتی می توانم با سند و ارایه نظر داوران و سر دبیران این مجلات این را ثابت کنم. 3 مقاله ی من رد شد و 3 مقاله پذیرش گرفتند و هیچ گونه شایبه ای در ارتباط با ملیت من مطرح نشد و من حس نکردم. امیدوارم از این به بعد نیز این گونه بماند و نه ما پیش داوری کنیم و نه اسرائیل و آمریکا فضای پاک علمی این نشریات را آلوده کنند. به امید سربلندی روزافزون جامعه ی علمی کشور عزیزمان ایران
این انتشارات حداقل در زمینه ی مهندسی شیمی مقالات با کیفیتی رو چاپ نمی کند. این امر باید بیش از پیش نهادهای داخلی رو در تغییرات بنیادی در اساس نامه ی بررسی و چاپ مقالات محققان در داخل رو تشویق کند.
متاسفانه در برخی از مجلات داخلی کسانی که مقاله ی محققی رو بررسی می کنند بسیار سطح پایین تر از نویسنده مقاله هستند و در برخی موارد که برای بنده هم پیش اومده دلایل بسیار غیر منطقی و علمی جهت رد مقاله ارائه می کنند. اضافه بر این، در اکثر موارد مقاله ارسالی بعد از پذیرش ممکن است سال ها بعد به چاپ برسد که این امر یکی از دلایل اصلی خوداری محققان داخلی به ارسال مقاله به این مجلات را فراهم کرده است.
با این حال، این گونه موارد تحریمی می تواند زنگ خطری برای محققان و پژوهشگران ایرانی باشد که ما خود باید به فکر چاپ مجلاتی با کیفیت بالا و با مدیریت قوی برای اشاعه ی مطالب علمی خود یاشیم.
"پیروز باد ایران و ایرانی"
نمیشه فقط شعار داد و ایستاد و نظارگر بدتر شدن اوضاع شد. این مشکل باید حل بشه. حتی اصرار بر ماندن در اوضاع کنونی نیز اصلا به نفع ما نیست.
خیلی باید حواسمون رو جمع کنیم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر