بازدید 6808

بیانیه فدراسیون کوهنوردی در پی حادثه "برودپیک"

کد خبر: ۳۳۳۶۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۳ 22 July 2013
فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با صدور بیانیه‌ای درباره اقدامات این فدراسیون درباره حادثه «برودپیک» توضیحاتی داد. 

به گزارش ایسنا،‌ در متن بیانیه فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی درباره حادثه «برودپیک» آمده است: 

«نظر به حادثه‌ تلخ پیش آمده برای تیم باشگاه آرش در «برودپیک» که قلب همه‌ ایرانیان را به درد آورد و با توجه به تماس‌ها و پیگیری‌های مکرر خبرنگاران محترم رسانه‌های گروهی و همچنین تعدادی از هموطنان عزیز طی چند روز گذشته از فدراسیون و همچنین اخبار ضدونقیض و کذب درباره رویکرد فدراسیون و انفعال درباره عملیات جستجوی کوهنوردان مفقود شده، بدین وسیله مواردی در راستای تنویر افکار عمومی به این شرح اعلام می‌شود: 

۱- با عنایت به موج فراگیر هیمالیانوردی در کشور، فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی به متقاضیان و درخواست‌های مربوط به صعودهای برون مرزی بر اساس آئین‌نامه‌های موجود، مستندات لازم و بررسی فاکتورهای مختلفی چون مهارت‌های فنی، سوابق تجربی، تواناهایی نفرات و ... اقدام به صدور مجوز شورای برون مرزی وزارت ورزش می‌کند. بر اساس آمار موجود صعودها و اعزام‌های صورت گرفته که از کانال فدراسیون و با مجوز شورای برون مرزی صورت می‌گیرد در شرایط ایمن‌تر صورت گرفته و پشتیبانی کامل‌تری را نیز به همراه داشته است. 

۲- تیم کوهنوردی باشگاه «آرش» به دلیل عدم انجام کامل امور و سلسله مراتب لازم از منظر این فدراسیون حائز شرایط لازم جهت بررسی و اخذ مجوز شورای برون مرزی نشد. با این حال و بنا بر تصمیمات متولیان آن باشگاه، تیمی ۵ نفره در برنامه‌ای شخصی و مستقل عازم این صعود گردید. 

۳- شایان ذکر است، پس از حمله‌ی تروریستی اخیر به کوهنوردان خارجی در پاکستان، فدراسیون ایران با محکوم کردن این حادثه با توجه به حضور کوهنوردان ایرانی (تیم باشگاه آرش) قویاً از نهادها و فدراسیون پاکستان خواستار حفاظت و تأمین امنیت کوهنوردان ایران شد که این تضمین از طریق مقامات پاکستانی به فدراسیون اعلام شد. 

۴- پس از تلاش قابل توجه اعضای این تیم در مرحله‌ صعود به محض اطلاع از حادثه پیش آمده در مرحله‌ فرود، فدراسیون‌ کوهنوردی و صعودهای ورزشی به رغم اینکه نقشی در سازماندهی و اعزام این تیم نداشته است، با عنایت به جایگاه خود و مقتضیات اخلاقی و انسانی و نیاز کوهنوردان به پشتیبانی، با تمام توان، ظرفیت‌ها و ارتباطات خود در راستای پیشبرد امور مربوط به جست‌وجو، امداد و نجات اعضای این تیم اقدام کرده که مشروح آن در پایگاه خبری فدراسیون در روزهای گذشته منعکس شده است. 

از جمله: 
- تماس‌های مستمر و مکاتبه با شرکت پاکستانی طرف قرارداد تیم باشگاه «آرش» و درخواست به منظور امداد و تسریع در انتقال توسط بالگرد و یا امداد زمینی با آمادگی فدراسیون جهت پشتیبانی های لازم. ( متن تمامی مکاتبات موجود است) 

- تداوم تلاش برای برقراری تماس با سایر کوهنوردان خارجی مستقر در منطقه جهت مساعدت در عملیات جست‌وجو و امداد، از جمله فدراسیون و تیم مغولستان و «مایک هورن» سرپرست تیم سوئیس. 

- تماس‌های مستمر با «منظور حسین»، رئیس فدراسیون پاکستان و درخواست مکرر نسبت به اقدام عاجل در زمینه‌ امدادرسانی. 

لازم به ذکر است این پیگیری‌ها کماکان ادامه دارد و فدراسیون از هیچ مساعدتی فروگذار نخواهد کرد. 

۵- ضمن ابراز تأسف از حادثه‌ پیش‌آمده و ابراز همدردی با خانواده‌های کوهنوردان حادثه دیده و همچنین جامعه‌ کوهنوردی و صعودهای ورزشی بر خود لازم می‌دانیم بار دیگر بر این نکته‌ مهم تصریح و تأکید کرده و کوهنوردان گرامی و حتی خانواده‌های آنان را مطلع کنیم که تشکل‌ها و افراد در خصوص صعودهای برون مرزی خود ترجیحاً با مشاوره، راهنمایی و هماهنگی فدراسیون و یا اخذ مجوز شورای برون مرزی اقدام به اجرای برنامه‌های خود کنند تا ایمن‌تر و با پشتیبانی کامل‌تر، حتی‌المقدور کمتر شاهد حوادث تلخ در این رشته‌ ورزشی باشیم. 

- اساساً واکاوی، ریشه‌یابی و بررسی این حادثه از زوایای مختلف (به خصوص از مسئولین باشگاه و سرپرست تیم مذکور نسبت به جوانب امر و امکان سنجی‌های لازم که به عنوان یک باشگاه ورزشی باید در این رابطه به دستگاه ورزش کشور پاسخگو باشند)، امری ضروری‌ است که در زمان مقتضی می‌تواند جنبه‌های تجربی و آموزشی را برای جامعه‌ کوهنوردی نیز به همراه داشته باشد.» 

هفته قبل سه کوهنورد باشگاه آرش تهران به نام‌های آیدین بزرگی، پویا کیوان و مجتبی جراحی هنگام بازگشت از قله برودپیک واقع در رشته‌کوه‌های هیمالیای پاکستان دچار سانحه شدند و جستجوها برای یافتن آنها ادامه داشت که سرانجام یکشنبه تیم امدادی که در محل مشغول جستجو بود، اعلام کرد، جستجوها تمام شده و امدادگران به بیس کمپ برگشته‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار