بازدید 36363
مقصر واقعی کیست؟

رفتار غیرانسانی دولت استرالیا با پناه‌جویان ایرانی

در هفته‌های اخیر، اخبار متعددی درباره وضعیت بد پناه‌جویان خارجی و به ویژه شهروندان ایرانی مهاجر به این کشور منتشر شده است؛ اما در روزهای گذشته، شدت رفتار غیرانسانی دولت استرالیا با این افراد به اندازه‌ای رسیده که صدای مطبوعات و رسانه‌های جهانی را نیز درآورده است. روزنامه انگلیسی «گاردین» با انتشار گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است.
کد خبر: ۳۳۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۹ 22 July 2013
رفتار غیرانسانی دولت استرالیا با پناهجویان ایرانی
در هفته‌های اخیر، اخبار متعددی درباره وضعیت بد پناه‌جویان خارجی و به ویژه شهروندان ایرانی مهاجر به این کشور منتشر شده است؛ اما در روزهای گذشته، شدت رفتار غیرانسانی دولت استرالیا با این افراد به اندازه‌ای رسیده که صدای مطبوعات و رسانه‌های جهانی را نیز درآورده است. روزنامه انگلیسی «گاردین» با انتشار گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه گاردین در گزارشی که درباره وضعیت پناه‌جویان ایرانی در استرالیا منتشر کرده، می‌نویسد: وکلای این افراد، اقدام اخیر دولت استرالیا در انتشار تصاویر آنان را پس از آن که اجازه ورود به استرالیا نیافته‌اند، به شدت محکوم کرده‌اند.

تصاویر و ویدئوهای منتشره در این زمینه ـ که البته چهره افراد در آن‌ها‌ تار نشان داده شده تا قابل شناسایی نباشند ـ ۸۱ پناه‌جوی ایرانی را نشان می‌دهد که‌ روز شنبه، قایقشان در حوالی «جزیره کریسمس» توسط مرزبانان استرالیایی متوقف شد.

یکی از این تصاویر، زنی گریان را در حالی که سرش را در دستانش گرفته نشان می‌دهد و در توضیح آن نوشته شده: «یک زن پناه‌جو با این حقیقت مواجه می‌شود که اجازه اقامت در استرالیا را نخواهد یافت».

‌«پاملا کِر»، مسئول هماهنگی «مرکز منابع پناه‌جویان» استرالیا که از انتشار این تصاویر آزرده شده، به گاردین می‌گوید: «به نظر می‌رسد دولت و اداره مهاجرت گمان می‌کنند که مردم خواستار برخورد ظالمانه و آزاردهنده با پناه‌جویان هستند و از دولت به سبب چنین برخوردی تقدیر می‌کنند»!

کوین راد، نخست وزیر استرالیا اعلام کرده بنا بر یک توافقنامه منطقه‌ای، این ۸۱ پناه‌جو به جزیره «پاپوآ گینه نو» منتقل می‌شوند. این موضوع در بازداشتگاه اداره مهاجرت جزیره کریسمس به اطلاع این افراد رسانده شده است.

به هر حال، سخنگوی اداره مهاجرت استرالیا در توجیه کار این اداره در تصویربرداری از پناه‌جویان گفته، ‌معمولا این کار انجام می‌گیرد و تصمیم انتشار این تصاویر، به این دلیل بوده که این گروه نخستین گروهی است که مشمول قوانین جدید مهاجرت استرالیا می‌شود.

در تیتر خبر مربوط به این تصاویر آمده بود: «۸۱ ایرانی پیام را دریافت کردند: شما در استرالیا ساکن نخواهید شد». در ویدئوی دیگری که به همراه این تصاویر منتشر شده، «استیون کاراس»، مدیر منطقه‌ای اداره مهاجرت می‌گوید، این افراد پیام دولت مبنی بر عدم صدور اجازه اقامت در استرالیا را به روشنی دریافت کرده‌اند. وی با حالتی تحقیرآمیز می‌افزاید: «در واقع فکر می‌کنم در روزهای آتی ‌به صورت جدی به این موضوع خواهند اندیشید که بازگشت به خانه گزینه بهتری است».

 «تونی بروک»، وزیر مهاجرت استرالیا نیز در این زمینه اظهار داشته بر اساس قوانین جدید، پناه‌جویان با این انتخاب مواجهند که در پاپوآ گینه نو تا مدت زمانی نامعلوم، ‌بازداشت هستند و یا به کشوری بازگردند که در آن اجازه اقامت دارند.

بر پایه توافقنامه جدیدی که میان کوین راد و پیتر اونیل، نخست وزیر پاپوآ گینه نو به امضا رسیده، هیچ از یک پناه‌جویانی که با قایق به استرالیا سفر می‌کنند، بختی برای ماندن در این کشور نخواهند یافت. این افراد به جزیره «مانوس» فرستاده می‌شوند و در صورتی که شرایط آن‌ها برای پناهندگی احراز شود، می‌توانند در پاپوآ گینه نو اقامت کنند.

به هر حال، این گزارش در شرایطی از سوی گاردین منتشر می‌شود که روز جمعه نیز دولت اندونزی اعلام کرد مقررات دریافت روادید به هنگام ورود را برای ایرانیان لغو کرده است. دلیل اعلام شده برای این امر آن بود که شمار زیادی از شهروندان ایرانی از خاک اندونزی برای سفر غیرقانونی به استرالیا استفاده می‌کنند.

البته روشن است که در این زمینه نباید انگشت اتهام را تنها به سمت دولت استرالیا نشانه رفت، بلکه افرادی که به عنوان به اصطلاح پناه‌جو به این کشور سفر می‌کنند، باید پیش از همه خود را به دلیل قرار گرفتن در چنین شرایط حقارت باری سرزنش کرده و از خود بپرسند آیا اقامت در یک کشور خارجی، به از دست رفتن حرمت و آبرو و تباه شدن آینده خود و فرزندانشان می‌ارزد؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۵۱
انتشار یافته: ۵۶
تقصیر خودشونه. انتظار دارین برای تلاش جهت ورود غیر قانونی به کشورشون، بهشون جایزه هم بدهند؟
پاسخ ها
شاهرخ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
به نظر من دولت استرالیا این حق رو داره که اون ها رو نپذیره. بد هم نیست. این طور باعث میشه این امید واهی در مردم کشته بشه. ولی باید انسانیت و احترام رو هم در حقشون رعایت کنه. در این که این عده از مردممون اشتباه می کنن از این راه برای مهاجرت میرن شکی نیست. ولی این مردم رو که امید رو تو زندگی در ایران از دست دادن رو خودمون نباید پس بزنیم. اشتباه کردن که نا امید شدن. ولی وظیفه ی ایران هست که ازشون حمایت کنه.
ناشناس
| United States |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
چرا باید از این افراد حمایت بشه؟ یک سری ادام قانون گریز و مخرب اجتماع...
این افراد به مقصد هم که برسند فقط می تونند شغل های کاذب برای خودشون درست کنند که فقط آبروی ایرانی ها رو می برند.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
با این وضع بیکاری و گرانی مجبور به این کار شدن یکم فکر چیزی بدی نیست.
دوست عزیز خواهشا واقع بین باشید هیچ ایرانی دوس نداره خونواده و وطنش و جایی که به اون تعلق داره رو ول کنه بره هزاران کیلومتر دورتر جایی که نه دینش به تو میخوره نه زبونیش نه فرهنگش و نه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
يعني واقعا فكر مي‌كني اونايي كه رفتن براي تامين يك زندگي متوسط در كشور در مضيقه بودن؟ به نظر من زياده‌خواهي و توقع بيجا و بيش از حد عامل اين مشكلاته.
ناشناس
| Canada |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
من چند سال خارج از کشور دانشجو بودم و زندگی کردم. بارها ایرانی هایی رو دیدم که فقط به دلایل واهی بدنبال فرار از ایران بودند. جالب اینکه نه فعالیت سیاسی داشتند، نه تحصیلات بالا، و نه پول درست و حسابی. فقط بدنبال خواسته های نا معلوم خودشون بودند....
کلا این نوع مهاجرت یه نوع مرضه.....
بعد مي گن چرا هر جاي دنيا مي فهمن ايراني هستيم باهامون يه جور ديگه برخورد مي کنن. از ماست که بر ماست
چیزی ک من شنیدم اینه که با افرادی که "غیر قانونی" میخوان وارد بشن همچین رفتارایی میشه.اگه درست باشه مقصر این افرادی هستن که میخوان با این خفت و خاری به استرالیا برن! ابرو و شرف خودشونو که اینجوری بر باد میدن هیچ ابروی کشور رو هم میبرن اگه دست من بود وقتی از استرالیا برگشت میزدنشون به ایران حداقل 6 ماه حبس براشون کنار میذاشتم که به خاطر راحتی خودشون اینجوری ابروی ایران رو نبرن
باید دید علت مهاجرتشون چی بوده
چرا باید 81 نفر ایرانی مشکلات و خطرات سفر رو به جون بخرن و این همه راه رو برای زندگی بهتر به استرالیا برن؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
این بدبختها فکر میکنن کشورهای دیگه براشون فرش قرمز پهن کردن
تابناک جان ! بحران های خانوادگی در ایران بسیار بسیار گسترده است ! خرده نگیر لطفا" ! به عنوان مثال می توانی از آمار طلاق و فقر کمک بگیری !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
طلاق که اونور زیادتره رفاه هم برای شهروندان خوشونه چقدر باید به اسم پناهنده یا مهاجر غیر قانونی خفت بکشی تا بشی شهروتد درجه سه و چهار
بنظر من این داستان کوچکترین مسئولیتی رو متوجه دولت استرالیا نمی کنه...اتفاقا این تصاویر برای ما ایرانی ها که همیشه اینجور اخبار رو الکی و باور نکردنی فرض می کردیم خیلی خوب بود....من خودم خیلی تعجب کردم...آدمهایی که نه تخصصی دارند....نه کار و بار درست و حسابی...نه تحصیلاتی و نه حتی زبان انگلیسی بلد هستند با چه توجیهی به قول شما اینجور حقارت ها رو به جون می خرند!...من هم اگر جای دولت استرالیا بودم همین کار و می کردم...ای کاش می شد یه مستند فارسی از اینها تهیه کرد تا ازشون بپرسیم، چی فکر می کنند؟...دنبال چی هستند؟ چه هدفی دارند؟؟!؟!؟...نهایتش این بود که در ایران از گرسنگی بمیرند دیگه...بهتر از این نبود که تو دریا غرق بشن و غذای کوسه ها بشن!؟؟....!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
من چند سالی تو یه سازمان دولتی تو یکی از کشور های جنوب شرق آسیا کار می کردم و بارها این سوال رو از ایرانی هایی که دنبال مهاجرت به استرالیا بودند پرسیدم. همشون می گفتند ما دنبال آزادی هستیم. ولی هیچ توضیحی برای آزادی نداشتند. حتی یه بار یه کارگر ایرانی رو دیدم که توی ایران آبنبات قیچی می ساخته. اون هم دنبال استرالیا بود. کلا مرض مهاجرت به جون مردم افتاده.....
پس این سازمان حمایت از حقوق بشر چیکار میکنه ؟
حق دارند راه ندهند. اگر قرار شود هر كس دلش خواست به شكلى خودش را به استراليا يا بريتانيا برساند و آنها را ملزم كند كه مسكن و غذا و ديگر مايحتاج شان را تامين كنند، مى شود شهر هرت!
پاسخ ها
رامین میم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
حق با شماست
تشکر
آیا اقامت در یک کشور خارجی، به از دست رفتن حرمت و حیثیت و تباه شدن آینده خود و فرزندانشان می ارزد؟
تباه شدن اینده!!!
هیچگاه در تاریخ ایران و ایرانی تا این اندازه خوار و خفیف و بی ارزش در نظر مردم دنیا نشده است
تابناک عزیز بسیار ممنون که این موضوع را بازتاب دادید. اما حقیقت پناهجویان چیز دیگریست و نباید به این قضیه مثل بقیه مسائل داخلیمان، این قدر احساسی و ملی برخورد کرد. این حقیقت است که کسی که برای زندگی خود و خانواده خود ارزش قائل نیست و به این شکل (با خطر و به قول شما به قیمت از دست رفتن حرمت خود و وجهه وطنش) به یک کشور جدید وارد می شود، یقینا برای زندگی و امنیت آن جامعه هم ارزش قائل نخواهد بود.
اين تصميم دولت استراليا براي همه پناهجويان است كه ديگه اجازه ورود به خاك استراليا نداشته باشند . بايد واقعيت را پذيرفت كه پناهندگي با مهاجرت فرق اساسي دارد.
این افراد با نام پناهجو و با ورود غیر قانونی به یک کشور دیگر، نام ایران و ایرانی را آلوده می کنند. در ضما ایرانیان مهاجر در استرالیا با هیچ مشکل خاصی مواجه نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
حالا تو خودت اونجایی باید اینو بگی اینو نگی چی بگی رفتین اونجا آبروی ایران و ایرانی رو هم بردین
وقتي جمع كثيري اينچنين از زادگاه خود مهاجرت ميكنندنميتوان مهاجرين را فقط مقصر دانست ببينيد شرايط داخلي چقدر طاقت فرسا شده كه با داشتن فرزند كوچك دست به چنين خطري ميزنند آمار را بررسي كنيد ايران بالاترين مهاجر را در دنيا دارد واين براي كشورما ننگ است.فرزندي كه از خانه وكاشانه فراري ميشود فقط مقصر نيست اهل خانه هم سهمي دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
نه جانم خوشي زده زير دلشون
بهتره ریشه یابی کرد ...
این دقیقا مانند این است که از دیوار خانه کسی بالا بروی و بدون رضایت طرف بخواهی در یکی از اتاق هایش بر خلاف میل او ساکن شده و از تمام امکانات او بر خلاف میلش استفاده کنی!!!!!!حال اگر این طرف آدم منطقی نباشد و از شما به هر دلیلی خوشش نیاید که مشخص است کار به کجا ختم میشود!!!!!!آخر یکی از این افراد بپرسد هرچند در ایران مشکلات زیاد است ولی آیا دلیل کافی میشود که خود را به خطر بیندازید و اگر به آنجا رسیدید هم با چنین تحقیر روبرو شوید؟؟؟؟!!!!!؟؟؟؟!
راست گفتی تابناک. یعنی مملکت اینقدر بد شده که بلند بشن برن اونجا اینطوری تحقیر بشن. به نظر من که حقشونه. بزار بکشن تا آب و خاکشونو اینطور راحت حراج نکنن.
اين سوال رو پناهجويان نبايد بپرسن دولت عزيز بايد از خودش بپرسه كه چه بر سر مردم اومده كه حاضرن به هر طريقي از اين مملكت فرار كنن.
رفتارزشت ممالك بيگانه بنظرم ازنظرآنها يك امر طبيعي است ولي چيزي كه غيرطبيعي است آن است كه چراهموطنان مابصورت غيرطبيعي ازايران خارج ميشوندومملكت خودراترك وبه بيگانگان پناهنده ميشوندبايداين موضوع راتحقيق وبررسي كردوبه اين معظل مهم رسيدگي كرد
کسانیکه از کشور خود فرار کرده و با اعلام تنفر میخواهند اقامت بگیرند و به زادگاه اصلی خود خیانت می کنند و با پناه بردن به دشمنان ملت خود آبروی کشور خود را می برند و چهره کریحی از کشور خود برای آنها ترسیم میکنند باید بیش از این تحقیر شوند و عذاب ببینند که حیثیت این ملت را برده اند.
نمي ارزد اما بايستي در باره بيكاري و مشكلات اقتصادي و ازادي كاري كرد تا بيش از اين با اينگونه مهاجرتها مواجه نشويم.
اگر دولتمردان ما کمی وضعیت اقتصادی و فرهنگی را مطابق میل همه ایرانیان بهبود دهند هیچ ایرانی چنین خفتی را تحمل نخواهد کرد.
به نظر من همان اندازه که این مهاجران مقصرند و باید اینها را سرزنش کرد به همان اندازه و بلکه بیشتر دولت و مسئولان ذیربط را سرزنش کرد .
چرا باید شرایط کشور ما به گونه ای باشد که یک سوم پناه جویان ایرانی باشند؟ این یعنی کشور ما در سطح افغانستان و سریلانکا شده. همه دنبال یه راه فرار از این وضعیت هستند.
کسی که از خانه خود به خانه بیگانه پناه ببرد حقش همین است.

ولی کار استرالیا بعنوان بشر غلط بوده است.
چرا باید این همه سختی و تحقیر را به جان بخرند؟
آیا اقامت در یک کشور خارجی، به از دست رفتن حرمت و حیثیت و تباه شدن آینده خود و فرزندانشان می ارزد؟!
این جمله یعنی چی اقای نویسنده تو دیگه چرا شما اگر بری تو زندگی هر کدوم از اینا تحقیق شاید از فیلم هم پر مخاطب تر بشه ، چرا به بدبختی هایی که هر کدوم اینها کشیده اند اشاره نمیکنی بنظرت چرا یه نفر یا دیگری به زن و بچه اینهمه بدبختی و بجون میخره ؟ و هزاران چرای دیگه
اینها افراد بی تخصصی هستند که در رویا سیر میکنند همیشه فکر می کنند مرغ همسایه غاز است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
نه همشون!
خيلي وحشتناك است كه حدود يك سوم پناهجويان ايراني هستند. قبل از اينكه پناهجويان مقصر باشند، به نظر بنده مسئولين بايستي به فكر باشند و شرايط انساني را در كشور حاكم كنند كه كسي به فكر پناهجويي با اين كيفيت و خطرات نباشد.
نميتوان دولتهايي مانند استراليا را مقصر دانست چون آنها به فكر منافع ملي خودشانند.
یکی ازاقوام نزدیکم استالیازندگی میکنه به طور قانونی رفته خیلی راضیه حقوق خوبیم دریافت میکنه هر کاری اگه ازراه غیرقانونی انجام بشه سرانجامش همینه
منم با نظر دوستان موافقم که دولت استرالیا اصلا مقصر نیست.
دولت استرالیا اصلا مقصر نیست.این پناهجو ها اگر حال انجام دادنه کاری برای خودشون رو داشتن که تو مملکت خودشون که به همه فوت و فنهاش آشنا هستن میکردن . اینها نه تنها هیچ تعریفی از آزادی ندارن بلکه هیچ برنامه ای هم برای رفتنشون نداشتن با خودشون گفتن حالا بریم هر چه باداباد اینم آخر و عاقبتش اون گریه هام از بابت بدرفتاری نیست میخواسته پز زندگی کردن تو استرالیارو بده خورده تو پرش غصه اونو نخورین .
كسي مي دونه اونايي كه دو سه ماه پيش رفتن چه وضعيتي دارن؟ اونا مي تونن از كمپ ها خارج بشن؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
خداقل 2-3 سال توی کمپ می مونند.....
و فقط خداوند میدونه که در دل این افراد چه ها بوده که حاضر شدند تمام این مشکلات رو تحمل کنند.
برادران و خواهران من، زود قضاوت نکنیم و چه بهتر که اصلا قضاوت نکنیم. مگه ما کی هستیم که میشینیم و بنده های خدا رو قضاوت میکنیم؟
کاش این فرهنگ قضاوت نکردن در مورد افراد در بین مردم ما گسترش پیدا میکرد.
خداوندا به حرمت این ماه مبارک به تمام در راه ماندگان کمک کن و به این پناه جویانی که فقط تو از درونشون آگاهی داری صبر و تحمل و بهترین ها را عطا بفرما...
عجب دنيايي است به خدا! ما افغاني ها به هزار و يك دليل مربوط و نا مربوط از وطن فرار مي كنيم و رؤيايمان ايران است اما اين عزيزان ايراني از ايران مي گريزند به استراليا. نمي دانم استراليايي ها خواب كجاهاي عالم را مي بينند؟!
جهت اطلاع هر نفر از اندونزی بیشتر از 8000 دلار هزینه داره قاچاق بشه به استرالیا.هزینه بلیط و سایر هزینه ها برای سفر به اندونزی را هم اضافه کنید.خوب جمع ببندید این افراد چقدر پول تو ایران داشتند؟ خوشی زده زیر دلشون. ایرانی ها کار نمیکنند افغانی براشون کار میکنه.از ماست که بر ماست.
ببینید که انها چطور با مهاجران غیرقانونی چنان محکم و قرض رفتار میکنند ولی ما مرزها را بروی مهاجران غیرقانونی باز گذاردیم.هرکس دلش خواست بیایید ایران!
حداقل بالای 80 درصد ایرانیانی که علی الخصوص به استرالیا مهاجرت کرده اند دارای یک زندگی ایده آل شده اند . وقتی به شما بگند حداقل درآمد سالیانه شما 52000 دلاره خداوکیلی نمیخوای مهاجرت کنی؟؟؟ بعد هم راههای قانونی مهاجرت به استرالیا خیلی ساده نیست عبور از همین آیلتس 3 سال کار داره به فرض محال شما نمره حداقل رو بگیری هیچ تضمینی نیست که به شما ویزا بدهند با قوانین پیچیده فعلی!! بسیاری از همین آدمها که با قایق میروند در راه قانونی مهاجرت بعد از کلی هزینه و اتلاف وقت سرخورده شده اند . کسی هم که تو زندگیش تصمیم به رفتن میگیره نمیتونه بیخیال همه چیز بشه ! من به خیلی از اینها حق میدم چون خودم کشیدم کانادا بعد از 5 سال معطلی به هم گفت : Fail
به نظر من بایستی دولت سریعاً نسبت به تشکیل کمیته ای متشکل از جامعه شناسان و اروانشناسان متخصص اقدام نماید فلذا پیشنهاد می شود اولاً در هنجار ها و رویه های اجتماعی وایجاد احساس آرامش مردم کشورمان یک رفراندوم اساسی ایجاد شود دوم اینکه بررسی شود در کدام منطقه و استانهای ایران بیشترین تب فرار هست و علتش چیست ؟ سوم اینکه بجای مهاجرت بایستی نسبت به مدیریت اعزام نیروی کاربه خارج اقدام گردد چهارم هم اینکه نیروی کار اعزامی حداقل آموزشهای فنی و حرفه ای لازم علمی و عملی ارائه شود تا از ایران گریزی برخی هموطنان کشور با چنین خفتی جلوگیری شود.
اونها ایرانی نیستند کسی که پناهجو شده دیگر تابعیت کشور خودش روقبول نداره پس هیچ جایی برای ناراحتی وجود نداره . لطفا توجیه نکنید که بدلیل مشکل رفتند اونجا .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار