بازدید 55241

اصلاح‌طلبان چه وزارتخانه‌هایی را از روحانی می‌خواهند؟

کابینه روحانی در روزهای اخیر و احتمالا آِینده، کلید واژه‌ای است که بارهاه آن را خواهیم شنید؛ کابینه‌ای که در آغاز کار، همه می‌گفتند از آن سهمی نمی‌خواهند، ولی هر چه پیشتر رفتیم، پرده تعارفات کنار‌تر رفت و سهم‌خواهی‌ها از کابینه روحانی روشن‌تر شد.
کد خبر: ۳۳۲۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴ 19 July 2013
اصلاح‌طلبان چه وزارتخانه‌هایی را از روحانی می‌خواهند؟در روزهای اخیر و احتمالا آِینده، کابینه روحانی، ‌کلید واژه‌ای است که بارها آن را خواهیم شنید؛ کابینه‌ای که در آغاز همه می‌گفتند از آن سهمی نمی‌خواهند، ولی هر چه پیشتر رفتیم، پرده تعارفات کنار‌تر رفت و سهم‌خواهی‌ها از کابینه روحانی روشن‌تر شد، تا جایی که در ‌مراسمی، سید محمد خاتمی به شوخی و جدی، نام وزیر فرهنگ مورد نظرش برای کابینه روحانی را نیز بر زبان آورد و احمد مسجد جامعی را برای این پست به روحانی معرفی کرد؟ اما به راستی اصلاح طلبان از کابینه روحانی چه می‌خواهند؛ چه پست‌هایی و چه وزارتخانه‌هایی؟

به گزارش «تابناک»، اصلاح‌طلبان با تیزهوشی به صرافت افتاده‌اند. چندی پیش،‌ حسین مرعشی در مصاحبه‌ای اعلام کرد، اصلاح طلبان پیروز این انتخابات بودند؛ پس چه دلیلی دارد که آن‌ها در دولت نباشند؟ آن‌ها به خوبی ارزش هر وزارتخانه را می‌دانند و در روزهای اخیر، سه وزارتخانه را نشانه رفته‌اند؛ وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سه وزارتخانه استراتژیکی که هدایت و سازماندهی جامعه مدنی ایران را بر عهده دارد و هر تغییر و تحول‌ بنیادینی که در کشور انجام می‌گیرد، نخست در این سه وزارتخانه یا توسط و با حمایت و همراهی این سه وزارتخانه صورت می‌گیرد.

اصلاح‌طلبان هیچ دغدغه‌ای برای وزارتخانه‌های دیگر ندارند که وزارتخانه‌های اقتصادی طبیعتا اگر همه نزدیکان روحانی هم در آن‌ها مستقر شوند، تفاوتی با دولت خاتمی نخواهد کرد که خود او هم اقتصادش را به تکنوکرات‌هایی داده بود که در زمان هاشمی رفسنجانی پرورش یافته بودند. در وزارتخانه‌های سیاسی هم اصلاح‌طلبان به بدنه‌ای دل بسته‌اند که به صورت نسبی سمپات آنان هستند، ولی آنان می‌خواهند در سه وزارتخانه نامبرده، نقش راهبری داشته باشند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارتخانه‌ای گسترده است که تقریبا همه امور لازم برای تولید اندیشه‌‌ و گسترش آن، هنر، رسانه و... را در اختیار دارد. اصولا جهت‌گیری سیاسی یک رئیس جمهور را هم وزیر فرهنگ معرفی شده توسط وی تعیین می‌کند. شبکه گسترده و دامنه نفوذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارچوب‌بندی و ترویج گفتمان مورد نظر اصلاح طلبان بر کسی پوشیده نیست. اصلاح طلبان عموما صبور هستند و می‌دانند ‌با تسلط بر وزارت ارشاد، باید بذرهایی ‌بکارند تا فردا آن را درو کنند.

وزارت علوم هم از دیگر وزارتخانه‌هایی است که اصلاح‌طلبان و رسانه‌های نزدیک به آنان به صورت ویژه برای آن کاندیدای وزارت معرفی می‌کنند. وزارتخانه‌ای که فضای دانشگاهی ایران را مدیریت می‌کند. فضایی که با حرکت خودش جامعه را به حرکت وا‌‌می‌دارد. شبکه گسترده و دامنه نفوذ این وزارتخانه هم بر کسی پوشیده نیست. بی‌دلیل هم نیست که اصلاح‌طلبان این وزارتخانه را هم کلیدی می‌دانند و برای تصاحب آن در دولت روحانی کم نمی‌گذارند.

و سرانجام ‌این وزارتخانه آموزش و پرورش است که هرچند برای بسیاری از نزدیکان روحانی وزارتخانه‌ای نچسب با دردسرهای فراوان است، ‌برای اصلاح‌طلبان به دردسر‌های این وزارتخانه با برداشت‌هایی که بعدا می‌توانند بکنند، خواهد ارزید. قدرت سازماندهی آموزش و پرورش چه در سطح مردمی و چه در سطح تشکل‌ها در ایران فوق‌العاده عالی و گسترده است؛ بنابراین، چرا اصلاح‌طلبان از چنین وزارتخانه‌ای دل بکنند؟

شاید دغدغه‌های این سه وزارتخانه برای اصلاح‌طلبان است که برخی از رسانه‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی ـ که دغدغه دینی بیشتری دارند ـ در این باره هشدار می‌دهند. چنانچه روزنامه جمهوری اسلامی به صراحت در این باره می‌نویسد:

‌«اظهارات، اشارات و تحلیل‌های سران جناح اصلاح‌طلب، این روز‌ها نشان می‌دهد آن‌ها دولت دکتر حسن روحانی را به منزله پلی برای عبور از شرایط کنونی جهت رسیدن به قدرت می‌دانند. یکی از سران جناح اصلاحات در تشریح وضعیت دولت روحانی می‌گوید: «شاید بهتر باشد اصلاح طلبان، درون حاکمیت نباشند تا بتوانند خود را احیا کنند».
به نظر می‌رسد با توجه به شرایط دشوار اقتصادی کشور، اصلاح طلبان ترجیح می‌دهند خود را با مشکلات این مرحله درگیر نکنند و با این تحلیل که دولت دکتر روحانی نمی‌تواند توفیق چندانی به دست آورد، خود را برای در دست گرفتن قدرت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ آماده کنند‌».

این سه وزارتخانه می‌توانند به خوبی اصلاح‌طلبان را در راستای اجرای چنین برنامه‌ای آماده کنند. تعارف‌ها را کنار‌ بگذارید؛ اصلاح‌طلبان برای این سه وزارتخانه سهم می‌خواهند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹۱
انتشار یافته: ۲۰
حقشان است
خب واقعیت اینکه ما به اصلاحات رای دادیم چون عقیده ما این بود که فرهنگ , مدیریت , اقتصاد و بعضی از قوانین ما باید اصلاح بشه.اونهایی که به آقای روحانی رای دادند از وضعیت فعلی ناراضی بودند و یکسری اصلاحات میخواستند کسانیکه این موضوع را قبول ندارن خودشون را به خواب زدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
بخشي از راي 50 درصدي آقاي روحاني متعلق به اصلاح طلبان مي باشد، آيا با اين بخش حتما عقيده شما بايد در جامعه پياده شود؟
حالا شما مشکلی داریند با این درخواست؟؟؟
ما برنده شدیم چرا سهم نخوایم؟!
اصلاح طلبان واقعی سر بلندی ملت , ایران و دولت را می خواهند و هیچ پستی نمی خواهند
حقشونه
كاش فقط هم اينا رو ميخواستن
اصلاح طلبان برای این وزارتخانه ها بهترند الحق و الانصاف
اقاجان اینقدرخودتاذیت نکنید تفکر تعادل و عقلانیت واصلاع چیزی است که هم نظام را تقویتمیکندوهم رانت کاهش می یابدوهم مردم به ان رای دادندواحساس میکنن درزندگی شان مشکلاتشان کمترمی شودبدون آنکه چیزی ازعزت شان کاسته شود
قرار شد اعتدال باشد و به این جناح بازی ها خاتمه داده شود باز نگری وتحول گرایی خوب است البته همرا با واقعه گرایی. خدا رحمت کند پدر کسی که زحمت کشیده و فکر واندیشه نودارد و می خواهد در جهت پیش برد مردمش هزینه کند
به نظر من بسیاری از رای های آقای روحانی مربوط به اصلاح طلبهاست زیرا آنها آقای روحانی را نزدیکترین فرد به جریان اصلاح طلب می دانستند و لذا منصفانه است حداقل وزرای این سه وزراتخانه از میان اطلاح طلب ها باشند.
به عنوان یک دانشجوی دکترا، به نظرم آقای دکتر عارف به عنوان وزیر علوم گزینه بسیار مناسبی هستند. آقای مسجدجامعی هم گزینه بسیار مناسبی برای وزارت ارشاد می باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
چرا فقط 3 وزارت خانه؟
حداکثر کابینه باید اصلاح طلب باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
دانشجوي عزيز دكتري،
شما از كجا نتيجه گرفتيد كه بسياري از راي هاي آقاي روحاني مربوط به اصلاح طلبان مي باشد؟ به آقاي روحاني هم تكنوكراتها راي دادند هم اصلاح طلبان و هم بخشي از اصولگرايان، در وزن كشي راي ايشان هم سهم تكنوكراتها بيش از اصلاح طلبان مي باشد.
چه اشکالی داره اگر میتوانند درست اداره کنند
فکرمیکنم اقای روحانی بادرایتی که دارند قطعاازنیروهای مورد اعتماد خود برای وزارتخانه های یادشده استفاده میکنند
اتفاقا خواست مردم هم همينه كه افراد مصلح و اهل تفكر و تسامح كارهاي فرهنگي و اجتماعي كشور را بدست بگيرند..
وقتي نان نباشد فرهنگ چه معنايي دارد و به عبارتي بنا بر فرمايش امام علي ع وقتي فقر از دري وارد شود ايمان ازدر ديگر خارج ميشود لذا همه مي دانيم يكي از پايه هاي اصلي فرهنگ سازي در جوامع مسائل اخلاقي و ايماني مردمانش است و نتيجه اينكه بر عكس بايد تمركز آقاي روحاني و حتي اصلاح طلبان در اين چند سال بر بهبود وضعيت عمومي جامعه و معيشت مردم باشد .در نظر سنجي ها هم مردم ميگفتند ساماندهي معيشت .
توان اداره و هدايت اين سه وزارت خانه را دارند بايد داد و از تجربيات خوب آنان استفاده كرد.
واقعا امیدوارم به وعده هاش عمل کنه و فراجناحی عمل کنه ، بابا دیگه پکید این مملکت با این حزب بازیها ، واقعا مشکل مردم دیگه نونه شبه نه فرهنگ و دانشگاه و ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی