بازدید 30748

انتقال پایتخت سیاسی؛ تهران پایتخت اقتصادی

کد خبر: ۳۳۲۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۲ 16 July 2013
نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به امضای ۱۵۱ نماینده مجلس، در صورت تصویب کمیسیون شورای عالی انتقال، پایتخت سیاسی کشور از تهران به یکی دیگر از شهرهای کشور منتقل می‌شود.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار کرد: در ۵۰ کشور جهان پایتخت‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی از یکدیگر جدا هستند و لزوم اجرای این طرح در کشور ما نیز به‌خوبی محسوس است. وی با بیان اینکه گرچه انتقال پایتخت مشکلاتی به‌همراه دارد اما وضعیت موجود پایتخت ایران نیز رضایت‌بخش نیست، گفت: عدم امنیت شهر تهران در برابر حوادث طبیعی، مشکلات زیست‌محیطی، مشکلات اجتماعی، بناهای بی‌قواره برهم زننده چهره شهر و هجوم انبوه مردم به‌سمت تهران لزوم تهران‌زدایی را بر ما آشکار می‌کند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برای این منظور لازم است پایتخت علمی، اقتصادی و فرهنگی کشور ایران از یکدیگر مجزا شود، ادامه داد: طرح انتقال پایتخت در کمیسیون شوراها به‌عنوان کمیسیون اصلی رأی آورده است و در صورت تأیید کمیسیون شورای عالی پایتخت متشکل از سران سه قوه، شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام نتیجه تحقیقات در این زمینه به نظر رهبر معظم انقلاب می‌رسد.

وی با بیان اینکه هنوز شهری برای این منظور انتخاب نشده است و شورا هنوز در حال مکان‌یابی مناسب است، گفت: در صورت تأیید انتقال پایتخت که ظرف چند ماه آینده نتیجه آن مشخص می‌شود تمام وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌های وابسته به سه قوه به شهر مورد نظر منتقل می‌شوند اما تهران همچنان پایتخت اقتصادی کشور باقی می‌ماند
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۸
انتشار یافته: ۴۹
طرح خوب و لازمی است، لکن نمایندگان اول خوب کار کارشناسی بکنند بعد طرح بدهند تا دوباره مثل تجمیع وزارتخانه ها پشیمان نشوند.
پایتختو بیاریید روستای ما تا ما هم بچه تهرون شیم
اگه اینجور بشه که خوبه لااقل به این دلیل یکی دیگه از شهرای ایرانم پیشرفت میکنه، با توجه به مواضع و فعالیتهای جمهوری آذربایجان و البته دلایل بسیار دیگه مثل نزدیکی به تهران و هوای خوب به نظر من تبریز انتخاب مناسبی برای پایتخت سیاسی میتونه باشه
پاسخ ها
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
داداش اصالت ما رو به هم نریزید.خودمون راحتیم اینجا.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
پایتخت باید مرکز کشور باشه نه یه گوشه
هزینه بی خودی. کشورهای پیشرفته ای مانند فرانسه و انگلیس چه کردهاند که قرنها است پایتخت آنها پاریس و لندن است؟
ما عادت کرده ایم وقتی نمی تنوانیم مشکلی را حل کنیم صورت مسئله را پاک کنیم.
مشکلات اجتماعی، بناهای بی‌قواره برهم زننده چهره شهر و هجوم انبوه مردم به‌سمت تهران لزوم تهران‌زدایی را بر ما آشکار می‌کند.
یعنی رفتین یه شهر دیگه همه ی این مشکلات حل میشه ؟ ای بابا ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
از بس تهران گرونی شده که دیگه هیچکی بهش هجوم نمیاره!!! همه دارن در میرن!!
بهترین گزینه برای پایتخت سیاسی و گردشگری همدان است
لطفا ماراهم درجریان قرا ردهید
عالی
به نظر من جای پایتخت مهم نیست بلکه مهم نوع مدیریت هست که باید سامان اساسی داده شود
جناب ابوترابی عزیز همانطور که فرمودید 50 کشور جهان اینکار را کرده اند حال 2 سال دارم
1 : این کشور ها به لحاظ پیشرفت در چه سطحی هستند؟
2: در جهان در حدود 181 کشور ثبت شده است آیا 131 کشور دیگر نتوانستند به این نتیجه مطلوب ( از نظر جنابعالی ) برسند ؟
شایسته آنست که با دلیل و مدرک کارشناسی شده با موضع برخورد شود نه تنها استناد به اینکه برخی انجام داده اند ما هم باید انجام دهیم
در کل متمرکز بودن دستگاه های دولتی به مراتب مفید تر از پراکندگیست
پیشنهاد میکنم طرح مدیریت کشور که توسط آقای دکتر رضائی تدوین شده و در مناظرات به آن اشاره فرموده بودند را نیز بررسی کنید تا خدای نکرده هزینه های بی حاصل به کشور تحمیل نشود بدیهست نیات همه ما پیشرفت کشور و سربلندی ملت است
فكر كنم برعكس بشه بهتره! يعنى تهران پايتخت سياسي شه و يه شهر ديگه پايتخت اقتصادى... چون كسى كه مياد تهران براى زندگى اقتصادى بهتر مياد نه براي مسايل سياسى!!
بسیار ایده جالب و خوبیه
پايتخت بره اصفهان يا قزوين حتما ، اين طرح ها خيلي وقته به نتيجه نرسيده ، عوض اين کارا زيرساخت هاي همين تهرانو درست کنيد . از اين به بعد اگر کار اداريم داشته باشيم براي يه امضا حتما بايد بريم يه شهر ديگه و برگرديم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
چقدر این حرف متکبرانه و خود برتربینانه هست. مگه تا به حال غیر تهرانی ها برای امضا به شهر دیگه نمی رفتن؟؟ حالا اگه این قضیه برعکس بشه و برای شما سخت بشه و برای یه عده دیگه راحت بشه، چه ایرادی داره؟
باور کنید بهترین گزینه شهر کرج میتونه باشه هم به تهران نزدیکه و هزینه انتقال کمه و همینطور مشکلات خاص تهران رو نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
عزیز ناشناس ، مثل اینکه کاملا از مرحله پرنی اااا. هدف از انتقال پایتخت اینه که تراکم جمعیت استان البرز و تهران کم یا حداقل ثابت بشه.اونوقت شما میگید که بره کرج؟
پاییتخت اقتصادی رو یزد کنن
پایتخت فرهنگی رو اصفهان
پاییتخت صنعتی رو اذربایجان
پایتخت سیاسی رو سمنان
پاسخ ها
رضا از اهواز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
پایتحت اقتصادی که باید حتما اهواز باشه چون اولا گردش مالی استان خوزستان از گردش مالی تمام استان های کشور از جمله تهران بیشتره. دوما بیش از 60 درصد کل بودجه کشور از همین استان در حال تامینه.
مهران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
ببخشیدا،
اونوقت پایتخت جمعیتی تهران بشه،
آره؟؟؟
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
پایتخت انرژی بوشهر
پایتخت طبیعت یاسوج
پایتخت معنوی مشهد
پایتخت ادب شیراز
پایتخت فوتبال و ورزش والیبال
...
مردم واسه چی مهاجرت میکنن تهران ؟؟؟ بخاطر پیدا کردن شغل ! یعنی عامل اقتصادی ! هنوز که میگید پایتخت اقتصادی هست پس انتظار نداشته باشید مهاجرت به تهران کم بشه یا جمعیتش کم بشه !!!!!
خواهشمنديم به فكر مردم باشيد نه جابجايي پايتخت
اومدن کرج رو ساختن اما قبلاً اشتغال زایی و احداث کارخانه نکردند نتیجه چی شد؟هر کی اومد کرج اسلامشهر ورامین و...بعدشم که انتهای همت رو برای کرجی ها باز کردند غروبها 2 ساعت باید ترافیک گیر کنیم اونم از وضع مترو اونم از دست فروشی و فقر و دزدی و .....حالا از هشتگرد هم میخوان مترو بزنن به تهران!!!!یارو4صبح پاشه بیاد تهران سرکار اینم از وضع هوا آقا اصلا اعلام کنند کسانی که تا 10 سال اخیر اومدن تهران باید برگردند شهرستانهای خودشون هان؟؟؟
به نظرم با توجه به رشد چند سال اخیر شهر قزوین این شهر می تواند گزینه مناسبی برای انتقال پایتخت باشد
به نظر من فکر خیلی خوبیه ؟ سخته انجامش ولیب کلی از مشکلات رو حل میکنه در تهران
تو شهر های دیگه اگر امکانات بهداشتی ، تفریحی و کاری به میزان کافی وجود داشته باشه کسی تهران نمیاد. خیلی پیچیده نیست باور کنید.
انتقال پایتخت به سایر کلانشهرها دردی را دوا نخواهد کرد بلکه بتدریج پایتخت جدید را تبدیل به تهران دیگر خواهد کرد بهترین راه حل افزایش قدرت استانداریها و تمرکز زدایی حرکت تدریجی به سوی فدرالیسم است
کاملا واضح است که انتقال کامل سه قوه به يک شهر غير ممکن است. يادمان باشد انتقال تنها چند سازمان مانند ميراث فرهنگي به خارج از تهران به چه مشکلاتي منجر شد. مگر مي توان حد اقل سه ميليون نفر را بدون برنامه ريزي مسکن- آموزش و غيره به يک شهر ديگر منتقل کرد؟
اين کار شدني است اما برنامه حداقل 10 ساله مي خواهد
بالاخره به فكر شهر يا بهتر بگيم كشور افتاديم ، فقط خدا كنه با يك سري متخصص واقعي حتي مشاوران بين المللي داراي تجربه مشورت شود تا از چاه به چاله نيفتيم و مثلا" پرند كه فقط حلقه استان تهران را باز تر ميكند نباشد ، كشور به اين پهناوري تقريبا" يك سوم جمعيت آن در اين محدوده از رودهن تا هشتگرد متمركز شده !!!!
به نظر من يكي از راههاي حل اساسي مشكل تهران انتقال پايتخت و كاهش تراكم جمعيت در اين شهر است
میشه پایتخت سیاسی و پایتخت اقتصادی را تعریف کنید؟هرکدام شامل چه چیزی میشه ؟
یعنی مشخص کنه کی بره کی بمونه؟
مثلا خود مجلس سیاسیه یا اقتصاد ی ؟
شهر گرمسار با توجه به خلوت بودن و داشتن فضاي فراوان مناسب است. فقط بايد مشكل آب آن حل شود.
شهر جدید هشتگرد بدلیل پتانسیلهای بالای موجود
سلام
اين طرح شكست خواهد خورد مثل برزيل، تركيه پاكستان
مشكل تهران از الكوي توسعه مركز-پيرامون كه در كشور حاكم است مي باشد
بهترين و كارآمدتريت راكار تمركز زدايي و به توسعه رساندن پيرامون ايران است. توسعه متوازن و متعادل كل ايران وسلام
کاشان بشه پایتخت سیاسی
به نظر من یزد و سمنان و گرگان گزینه های خوبی هستند
بهتر است با توجه مناسب به معیشت و رفاه هموطنانمان در همه شهرهای کشور جلوی مهاجرت بی رویه به تهران 1 و تهران 2 را بگیریم قطعا با ارئه همچنین طرحی مشکل که حل نخواهد شد هیچ، غده سرطانی دیگری را با نام تهران 2 در کشورمان خواهیم ساخت که شاید مشکلاتش به مراتب از تهران 1 بیشتر هم باشد.
امکاناتی رفاهی شهرهای دور از پایتخت باید بیشتر از پایتخت باشد تا مردم برای برخورداری از حداقل‌ها راهی غربت نشوند.
فقط جابجا کردن مشکلی را حل نمی کند بلکه باید نظارت و مقررات بر شهر سیاسی جدید حاکم باشد نه اینکه دوباره محلی شود برای رقابت ساختمان سازها و مهاجرین و ... بعنوان مثال شنیده ام که در اسلام آباد ÷اکستان بعنوان مرکز سیاسی آن کشور کارمند همه امکاناتی در اختیارش قرار می گیرد ولی ÷س از بازنشستگی مجبور است آن شهر را ترک کند به همین دلیل است که سالهاست جمعیت این شهر زیر یک میلیون مانده است
شهرستان آباده بهترین گزینه است
اول با تفاوت 100 کیلومتر وسط کشوره
دوم جمعیت کم داره
سوم هوای خوبی داره
چهارم آب هم داره
پنجم دقیقا در چهار راه کشور قرار داره
ششما بزرگترین سایت پدافند کشور در آنجا در حال ساخته
سلام
اولا، وقتی هنوز امکان سنجی نشده چطور طرح ارائه میشه. یعنی مثلا وقتی هنوز جایی مناسب دیده نشده، میخواین کجا ببرینش که میگین حتما باید ببریم؟!!! اومد و اصلا جایی پیدا نشد، میبرینش خارج نه؟!!!
ثانیا، دوباره اختلافاتبرای بردن این مراکز به استانهای خاص بین نمایندگان و دیگر مسئولین شروع میشه.
ثالثا، هزینه این کار میدونید چقدره؟!!
البته ما امیدواریم مسئولین با تدبیر عمل کنند و بتونن در این کار موفق باشند چون اصل ضرورت این کار قابل قبوله اما کارشناسی زیادی میخواد.
از اونجایی که همه ی کارها تو مملکت ما بهم مربوطه ,آخرش می بینی طرف برای یه مجوز وامضاش باید از این پایتخت بره اون پایتخت وکارها بیش از این گره می خوره .
پایتخت یا قزوین میشه یا شهر جدید هشتگرد
شک نکنید
لطفا هرجا خواستيد بريد زودتر به ما هم خبر بديد ما هم بيايم اونجا زمين بخريم.
شهر پرند گزینه ی مناسبی میتونه باشه
فقط و فقط تهران.
فقط عاجزانه خواهش میکنم از تجربه کشورهای پیشرفته هم استفاده کنید!!! دیگه آزمون و خطا بسه...!!! تورو خدا...!!! التماس میکنم!!!
فکر نمی کنم بتونند اینکار را بکنند ولی قزوین یا زنجان و تبریز گزینه های خوبی اند . در کل انتقال پایتخت حداقل 250 کیلومتر فاصله از تهران خوب است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها