بازدید 33993

معرفي پژوپارس اتوماتيك و 206 ديزلي

کد خبر: ۳۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۴ 17 January 2009
صبح امروز ايران خودرو دو محصول جديدش يعني پژو ‌٢٠٦ صندوق‌دار ديزلي و پارس دنده‌ اتوماتيك را معرفي كرد.

به گزارش ايسنا، با توجه به حذف ممنوعيت تردد خودروهاي سواري ديزلي، به دليل عدم توليد سوخت گازوئيل استاندارد موتورهاي ديزلي سواري در پالايشگاه‌هاي داخلي، عملا اين خودروها نمي‌توانند در داخل كشور مورد استفاده قرار گيرند.

در همين راستا ايران خودرو پژو ‌٢٠٦ صندوق‌دار ديزلي خود كه از موتور ‌١٤٠٠ سي‌سي بهره‌ مي‌برد را صرفا براي مقاصد صادراتي در نظر گرفته است. اين خودرو كه موتور آن فعلا به طور كامل از فرانسه وارد مي‌شود، داراي مصرف سوخت در چرخه تركيبي 4.3 ليتر در ‌١٠٠ كيلومتر است. اين در حالي است كه موتور مشابه بنزيني آن در ‌١٠٠ كيلومتر 6.4 ليتر در چرخه تركيبي بنزين مصرف مي‌كند.

در اين مراسم كه در سايت كيلومتر ‌١٤ ايران خودرو برگزار ‌شد، محمد كامجو ـ رئيس مركز طراحي محصولات جديد ايران خودرو ـ با اظهار اين‌كه يكي از مزيت‌هاي اصلي پژو ‌٢٠٦ صندوق‌دار ديزلي مصرف سوخت ‌٣٠ درصد پايين‌تر آن نسبت به مدل مشابه بنزيني است، خاطرنشان كرد: پس از اين‌كه پژو ‌٢٠٦ صندوق‌دار را به اروپا معرفي كرديم، پژو به ما براي ساخت اين خودرو با موتور ديزلي سفارش داد كه اين پروژه صنعتي‌سازي شده است، ولي متاسفانه فقط براي بازارهاي صادراتي آن را در نظر گرفته‌ايم، چرا كه سوخت مناسب اين موتورها در كشور موجود نيست.

او با اشاره به مصرف سوخت پژو‌٢٠٦ ديزلي يادآور شد: مصرف سوخت شهري اين خودرو ‌٥.4 ليتر و اين در حالي است كه نوع بنزيني مشابه اين خودرو ‌٨.9 ليتر در ‌١٠٠ كيلومتر سوخت مصرف مي‌كند. مصرف سوخت خارج از شهر اين خودرو نيز ‌٣.7 ليتر در ‌١٠٠ كيلومتر است.

وي با بيان اين‌كه طبق توافق‌نامه با پژو هفت تا ‌١٠ هزار دستگاه از اين خودرو براي صادرات در نظر گرفته شده است، افزود: ولي ظرفيت توليد ما ‌٢٠ هزار دستگاه است و كشورهايي مثل تركيه، روماني، بلغارستان، آلباني، تونس، كرواسي، صربستان، آذربايجان، مراكش و الجزاير خواهان آن هستند.

كامجو قيمت ديزلي پژو‌٢٠٦ نسبت به نوع بنزيني آن را ‌١١٠٠ يورو بالاتر دانست و گفت: البته توليدات فعلي‌مان را با موتور شركت پژو انجام مي‌دهيم، ولي موتور ديزلي طراحي ايران خودرو تا ‌٢٤ ماه آينده آماده خواهد شد.

به گفته وي، پژو پارس اتوماتيك نيز بالاخره به توليد انبوه رسيده و تاكنون ‌٦٠ دستگاه از آن توليد شده كه تا پايان دي ماه طبق تيراژ آن افزايش خواهد يافت.

رئيس مركز طراحي محصولات جديد ايران خودرو، يكي از خلاءهاي موجود در ايران‌خودرو را نبود خودروهاي اتوماتيك در سبد محصولات اين شركت دانست كه با توليد پارس اتوماتيك تا حدودي اين خلاء پر شده است. اين خودرو كه از موتور ‌١٦٠٠ سي‌سي و گيربكس اتوماتيك AL ‌٤ بهره مي‌برد، بر روي پلت فرم C/D ساخته شده است و موتور آن تقريبا همان موتور پژو ‌٢٠٦ است كه اين امر در راستاي حركت ايران خودرو به سوي توليد خودروهاي با موتور كم مصرف بوده است.

وي افزود: پژو پارس اتوماتيك تست‌هاي جاده و كاليبراسيون خود را در خارج از كشور گذرانده و ‌٤٠ هزار كيلومتر نيز در داخل كشور تست شده است. توليد آن در سايت خراسان ايران خودرو آغاز شده و توليد انبوه آن در دي ماه آغاز شده است. البته گيربكس موتور ‌١٦٠٠ سي‌سي TU5 آن نسبت به موتور ‌١٨٠٠ سي‌سي پژو پارس معمولي ‌٧٠٠ هزار تومان گران‌تر است.

او در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اين‌كه آيا كار طراحي گيربكس پژو پارس اتوماتيك در داخل انجام شده است؟ گفت: ما گيربكس اتوماتيك داخلي نداريم و با توجه به برنامه ‌٣٠ تا ‌٤٠ هزار دستگاهي براي آن، برنامه داخلي سازي آن مقرون به صرفه نخواهد بود. اين گيربكس با تكنولوژي شركت‌هاي پژو و رنو است، ولي قطعات جانبي خودرو مثل دينام، دسته موتور و اگزوز آن با مشاركت ايران‌خودرو است.

لازم به يادآوري است كه طبق گفته يكي از سخنرانان مراسم، به دليل اين‌كه پژو پارس محصول جاري در خط توليد پژو نيست، پژو ترجيح مي‌دهد كه كمترين مشاركت در طراحي و توسعه محصول را داشته باشد. به همين منظور تيمي از شركت پژو براي توليد پژو پارس اتوماتيك به ايران آمد و اين خودرو براي شرايط خاص آب و هوايي ايران كاليبراسيون شده است.

در عين حال رئيس مركز طراحي محصولات جديد ايران خودرو آماري نيز از توليد موتور پايه گازسوز ايران خودرو ارائه كرد و گفت: بيش از ‌١٣٠٠ دستگاه موتور EF7 توليد شده و در حال حاضر نيز توليد روزانه اين موتور درايران خودرو ‌٢٠ دستگاه است و تا پايان سال نيز توليد آن به ‌١٠٠ دستگاه خواهد رسيد، ولي دليل اين كه تاكنون به تيراژ انبوه نرسيده، مشكل مالي نيست، بلكه مشكل اجرايي است.

به گزارش ايسنا، بحث كيفيت همواره در ايران خودرو حاشيه‌هاي زيادي به همراه داشته است. نمونه عملي آن نيز در كنفرانس مطبوعاتي امروز بين خبرنگاران و معاون كيفي ايران خودرو مشاهده شد كه از جهانگرد پرسيده شد چرا كيفيت پرايد صبا طبق آخرين رده بندي كيفي اعلامي در آذرماه از سوي وزارت صنايع و معادن بالاتر از پژو روآ بوده است؟ كه وي در پاسخ گفت: اين آمار ساختگي است. هيچ وقت كيفيت پرايد بالاتر از روآ نبوده است و اين را آمارهاي هفتگي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران مي‌گويد.

وي درباره‌ اين‌كه چرا كيفيت محصولات پژو پارس و ‌٤٠٥ خراسان بالاتر از محصولات سايت جاده مخصوص ايران خودرو است؟ گفت: اين كيفيت تقريبا برابر است، ولي بايد توجه داشت كه "يك آشغال در رنگ برابر ‌٥ نمره منفي است"

او با اشاره به آمار وضعيت كيفي خودروهاي توليدي ايران خودرو گفت: در هشت ماهه امسال نسبت به ميانگين كيفي مدت مشابه سال گذشته ‌١١ درصد در كل محصولات ايران خودرو بهبود داشتيم كه اين رقم تا پايان امسال به ‌٢٠ درصد خواهد رسيد.

پس از برگزاري كنفرانس مطبوعاتي، پژو پارس اتوماتيك و ‌٢٠٦ با موتور ديزلي توسط خبرنگاران تست شد.

گفتني است، پژو پارس اتوماتيك داراي موتور ‌١٦٠٠ سي‌سي ‌١٦ سوپاپ و قدرت ‌١٠٨ اسب بخار است. حداكثر سرعت آن نيز ‌١٨٧ كيلومتر بر ساعت است و مسافت صفر تا ‌١٠٠ كيلومتر را طي ‌١٤.2 ثانيه مي‌پيمايد.

پژو ‌٢٠٦ صندوق دار ديزلي نيز از موتور ‌١٤٠٠ سي سي با توان ‌٦٨ اسب بخار بهره مي‌برد. البته با توجه به اين كه نمي‌توان قضاوت خيلي كلي از اين خودروها با توجه محدوديت امكانات تست داشت، ولي اين خودرو داراي شرايط خوبي در موانع و دست‌اندازهاي ريز است. همچنين سيستم تعليق اين خودرو داراي عملكرد خوبي در پيچ‌هاست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار