بازدید 20976

ایرانی‌ها هم در تهیه غذای خود به مشکل خواهند خورد

برجسته‌ترین کارشناسان محیط زیست دنیا هشدار می‌دهند که دنیا بیش از آن که از پایان یافتن‌ نفت نگران باشد، باید از تمام شدن آب بترسد، چرا که اوضاع برای هجده منطقه دنیا و از جمله ایران به مرحله‌ای خطرناک رسیده است.
کد خبر: ۳۳۰۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲ 09 July 2013
برجسته‌ترین کارشناسان محیط زیست دنیا، هشدار می‌دهند که دنیا بیش از آن که از پایان یافتن‌ نفت نگران باشد، باید از تمام شدن آب بترسد، چرا که اوضاع برای هجده منطقه دنیا و از جمله ایران به مرحله‌ای خطرناک رسیده است.

به گزارش «تابناک» ‌به نقل از گاردین، چاه‌ها در حال خشک شدن است و جدول سطح آب‌های زیر‌زمینی با چنان سرعتی در حال سقوط است که بنا به گفته لستر براون، یکی از مطرح‌ترین تحلیل‌گران منابع آبی دنیا، منابع غذایی خاورمیانه، بخش‌هایی از هند، چین و ایالات متحده در معرض تهدید شدید است.

‌براون، مدیر مؤسسه سیاستگذاری زمین در واشنگتن، مدعی است، هجده کشور دنیا که روی هم رفته بیش از نیمی از جمعیت زمین را تشکیل می‌دهند، با چنان سرعتی به استفاده از منابع آبی خود پرداخته‌اند که منابع آبی آنها تجدید نشده و میزان برداشت محصول ‌‌پیوسته کاهش خواهد یافت.
آیا ایرانی‌ها هم از گرسنگی خواهند مرد؟

اما وضعیت در خاورمیانه از همه جا بدتر است؛ عربستان سعودی، سوریه، عراق و یمن از جمله کشورهایی هستند که منابع آبی آنها در حال کاهش است. در این زمینه، عربستان سعودی تصمیم گرفته‌ که تا سال 2016، در مجموع پانزده میلیون تن از گندم، برنج، جو و ذرت مورد نیاز برای تغذیه جمعیت سی میلیونی خود را وارد کند؛ عربستان نخستین کشوری است که میزان واردات غذای مورد نیاز خود در نتیجه کاهش میزان برداشت محصول را آشکارا اعلام می‌کند.

در این باره، براون هشدار می‌دهد که در سطح منطقه‌ای، شکاف بین افزایش جمعیت و کاهش منابع آبی در حال وقوع بوده و برای نخستین بار در تاریخ در یک منطقه جغرافیایی، تولید غلات در حال کاهش است و هیچ راهی برای متوقف کردن این روند وجود ندارد. در نتیجه هماهنگ نبودن سیاست‌های جمعیتی با سیاست‌های بخش آب، هر روز ده هزار نفر به جمعیت خاورمیانه اضافه می‌شود، بدون آن که آبی برای تأمین غذای آنها باشد.

وی همچنین هشدار می‌دهد، از سال 2002 به این سو، تولید غلات سوریه 30 درصد کاهش داشته و تولید عراق از 2004 به این سو‌ 33 درصد کاهش یافته است. ایران نیز در فاصله 2007 تا 2012، 10 درصد از محصول خود را به دلیل کم‌آبی از دست داده است.

«ایران هم‌اکنون نیز‌ در ‌مشکل عمیق آبی است و پیامدهای‌ ناشی از کاهش منابع آبی به خاطر ‌استفاده بیش از اندازه از منابع آبی خود را احساس می‌کند. تولید غلات در یمن در 35 سال اخیر به نصف رسیده ‌و تا سال 2015، زمین‌های کشاورزی در این کشور، تقریبا از بین می‌رود و باید تقریبا همه غذای مورد نیاز خود را وارد کند». در مقاله آقای براون آمده است که اکنون یک چهارم از غلات ایران با استفاده اضافه از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود و با توجه به افزایش سالانه یک میلیونی ایران، این کشور هم در آستانه روزهای بد آبی است.

نگرانی‌هایی نیز در ‌کاهش منابع آبی در ایالات متحده، چین و هند (سه کشور اول تولیدکننده غذای جهان) وجود دارد. در هند 175 میلیون و در چین 130 میلیون نفر با استفاده بیش از حد از منابع آبی تغذیه می‌شوند. در ایالات متحده نیز زمین‌های کشاورزی در ایالت‌هایی با بیشترین رشد جمعیت مانند کالیفرنیا و تگزاس در حال کاهش است. در ایالت تگزاس، سطح زمین‌های زراعی از سال 1975 تا کنون به میزان 37 درصد کاهش یافته است؛ افزون بر این، براون هشدار می‌دهد که کشورهای دیگری نیز در چنین وضعیتی قرار دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۵
انتشار یافته: ۳۷
بهتر است مطالب علمی با ذکر مرجع آن بصورت مستند و علمی در پاورقی یا در ابتدای درج گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
http://www.guardian.co.uk/global-development/2013/jul/06/water-supplies-shrinking-threat-to-food
soroush
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
من دانشجوی ارشد هستم . اینکه درخواست منبع می کنید خیلی عالیه اما متاسفانه آنقدر وابسته به مقالات و علوم سایر کشورها شدیم که عملا ابتکار و خلاقیت را در دانشجوی ایرانی از بین می برد ! قصد تهیه پایان نامه را دارم و از جمله شروط اساسی آن تهیه آن بر مبنای یک مقاله خارجی آنهم بالای 2010 است . چرا ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
سروش جان علتش این است که بودجه تحقیقاتی در کشور ما بسیار کم است.
با این اوضاع چه اصراری به افزایش جمعیت هست؟
حال دائم بگید افزایش جمعیت، با این درآمد و منابع !!!!!
اصلا نظارتی بر کشاورزان که از این منابع همگانی استفاده میکنند نیست. واقعا آیا رواست در استان فارس که از بی آبی رنج می برد در مناطق حتی کم آب آن برنج کشت شود. بیاید ببینید کشاورزان در مرودشت و سعادت شهر چطور آب را از زمین میکشند و شالی می کارند. و چطور آب سد به زمین های پایین دست نمی رسد.
به دلیل رشد انفجاری جمعیت در ایران ما عقب موندیم (میدونم حیف و میل و اسراف هم وجود داره) و الان به شخصه از کاهش جمعیت استقبال میکنم که هم سرانه درامد افزایش پیدا کنه هم مصرف آب و انرژی تصحیح بشه هم تسهیلاتی مثل آموزش، ورزش، مسکن، اشتغال و غیره بیشتر در اختیار مردم قرار بگیره.
با اين اوصاف آيا ايران ظرفيت افزايش جمعيت رو داره ؟ اين ديگه نفت نيست كه صد ساله كشف شده و با سو مديريت فقط براي برنامه روزي و جاري مملكت خرج شده.اين آبه كه ما سالها در كشاورزي و قنات و تمدن كهن ازش استفاده كرديم چطور نتونستيم اين رو مديريت كنيم. يه نمونش درياچه اروميه؟

چي شديم واقعا
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
اگر درست از منابع استفاده شود دارد.
احسنت به ناشناس عزیزکه سریع لینک
منبع رو قرارداده . تشکر .
با این شرایط چرا هنوز آب به کشورهای دیگر صادر میشود پیشگیری بهتر از درمان است البته اگر گوش شنوایی باشد خدا به داد نسل بعد برسه
فرزند کمتر= زندگی بهتر

حالا چطور غذایی این 80 میلیون ایرانی فراهم بشه؟؟؟؟؟
درايران دولت كشاورزان رابه حال خود گذاشته است و اغلب كشاورزان محصولات خود را بروش سنتي و غرق آبي آبياري ميكنند كه اتلاف زيادي دارد.
با بازگشت به تغذیه درست و طبیعی که از ابتدای خلقت بشر دراختیار او بوده همه مسائل کم آبی و گرمای زمین و گازهای گلخانه ای و محیط زیست حل میشود.

تغذیه درست انسان مصرف گیاهان، میوه دانه ها و غلات است که عمدتا باید بصورت نپخته باشد.

در اینصورت راندمان تغذیه خیلی بالا میرود و گرسنگی و هیچ نوع بیماری نخواهیم داشت.

تولید گوشت نیاز به چندین برابر کاشت گیاه دارد که اگر گیاه مستقیما مصرف میشد تعداد خیلی بیشتری انسان را سیر میکرد.

در ایران که راندمان آبیاری خیلی پایین است و مصرف آب خانگی هم چندین برابر مصرف نرمال دنیاست اگر اینها درست شود خیلی بیشتر جای تولید کشاورزی و امکان تغذیه جمعیت خواهیم داشت.
با شعار افزایش جمعیت در ایران اصلا" جور در نمی اید
البته به این نکته هم باید توجه شود که جمعیت ایران در حال کاهش هست . ولی از طرفی سالان یک میلیون مهاجر وارد می شود . به همین دلیل تحلیل ایشون درست هست :)
فعلا که چند روزی در شیراز کمبود آب هست..
با این اوضاع باز هم اصرار بر رشد جمعیت است.................
جمعیت ایران هر سال بیش از 1 میلیون افزایش میابد که این واقعا نگران کننده است و این در شرایطی است که حداکثر ظرفیت زیست محیطی ایران 46 میلیون نفر است.
متاسفانه 70 درصد از منابع آبي كشور در بخش كشاورزي مصرف ميشود كه بخش عظيمي از آن هدر ميرود مثلا ريشه گندم 5 سانتيمتر است اما در كشور ما متاسفانه بين 40 تا 60 سانت به آن آب ميدهند هم اكنون روزانه به تعداد روستاهاي بي آب اضافه ميشود
کمبود آب شدید داریم در عین حال زمینهای کشاورزی اطراف شهرها و روستاها ویلا سازی میشود که در آن گیاهان تزیینی کاشته میشود و از زمینهای حاصلخیز و آب محدود برای تولید غذا استفاده نمیشود.
براي همين هست كه كنترل جمعيت در كشورهايي مثل ايران اهميت دارد اما كو گوش شنوا!
یادش بخیر ده پونزده سال پیش تو روستا که می رفتی قنات های پر آب می دیدی اما حالا... افسوس.
مشخصه که سطح آب های زیرزمینی حسابی اومده پایین که حتی بعضی از قنات ها خشک شدن.
در عوض کلی چاه عمیق کنده شده که قراره قنات ها رو به مرور نابود کنه.
روستاها خالی از سکنه میشن و چاه های عمیق هم به مرور بی آب.
اما اگر فقط قنات ها احیا می شد این روند اینجوری پیش نمی رفت. به کی بگه آدم این درد رو.
ناشناس عزیز، اینکه میگید جمعیت ایران روو به کاهش هست، یعنی اینکه رشد جمعیت ایران منفیه که خنده داره ... ایران رشد جمعیتی منفی نداره .. اینکه این روزها راجع جمعیت میگن صرفاً اشاره به این هست که رشد جمعیتی ایران به اندازه ی که فکر میکردن مثبت نیست
آقا تو یزد وضعیت آب خوردنی داره خراب میشه فشار آب هم کم شده !
اگر كشاورزان آبي مصرف ميكنند اولا نتيجه آن كه برداشت غلاته مياد توي حلقوم شما
دوما رزق و روزيش با كشاورزيه
سوما آبي كه خود شما شهر نشينان طي روز هدر و اصراف ميكنيد به مرتب بي هدف و نامعقولتر است
خودتون قضاوت كنيد براي شستشوي ماشين اسهمام و حمام و شستشوي بي رويه ظروف و.....
جای نگرانی نیست اگر آب نبود نوشابه و آبمیوه بسته بندی شده میخوریم.
مادر همه ایم مشکلات افزایش جمعیته در اولین مرحله باید فزایش جمعیت کنترل بشه.
با این اوصاف چه اصراری بر افزایش جمعیت داریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما باید هرچه زودتر همانند سایر کشورهای اروپایی و آسیایی لوله کشی آب شرب و آبی که برای مصارف شستشو،حمام،دستشویی،آبیاری گلها و درختان و.............را جدا کنیم.فردا دیر است
من به عنوان یک دانشجوی دکتری هیدروژئولوژی (آبهای زیرزمینی) این مطلب تایید میکنم. علاوه بر کمبود کمی آب، ما مشکل آلودگی آب ها را نیز داریم که بحران را به تشدید می کند.
نمیدونم طرفداران افزایش جمعیت در ایران با چه منابعی در پی سیر کردن و حالا دیگه باید گفت رفع تشنگی این جمعیت هستند.
چراسیستم آبیاری کشاورزی برای کل کشورسراسری نمیشودمانندبرق وگاز
باید ازکشورچین درموردسیستم تصفیه آب وفاضلاب الگوبرداری کرد(همه چیزازچین واردشدغیرازنظم تعهدکاری مدیریتی )
ما نباید منتظر بشیم ببینیم غربی ها با کمی آب و غذا چه می کنند تا از تکنولوژیشون استفاده کنیم. باید بر روی طرح ها (ایده ها)یی برای شیرین کردن آب شور و تهیه قرص هایی که تا چند روز یا ماه انرژی بدن رو تامین بکنند در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کار بشه. باید اتاق های فکر از نخبگان رو بر روی این موضوع کارکنند.
من متاسفم برای اونایی که از کم جمعیت شدن استقبال میکنن !
صورت مسئله رو پاک میکنی که درآمد سرانه بیشتری داشته باشی یا نه به همین وضیعت فعلی کارمون اسراف باشه ؟؟؟!!!!
سیستم های نوین کشاورزی نداریم ،
درست از آب استفاده نمیشه ،
کلی آب هدر میره
اونوقت از کم آبی و فشار به منابع آبی میگیم ؟
ما نیازمند یک جمعیت مقتدر هستیم
کافی اصول استفاده درست در همه عرصه ها جای خودش رو پیدا کنه اونوقت خیالمون از تامین آب و جمعیت راحت میشه .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی