بازدید 21907

درخواست روسیه و آمریکا برای ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران

در شرایطی که هنوز به طور دقیق مشخص نیست با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، چه تغییر و تحولات احتمالی در تیم مذاکره کننده هسته ای ایران رخ خواهد داد، مقامات روس و آمریکایی خواستار آن شده اند که هر چه زودتر، برنامه ریزی ها برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 آغاز شود.
کد خبر: ۳۲۹۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۹ 04 July 2013
در شرایطی که هنوز به طور دقیق مشخص نیست با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، چه تغییر و تحولات احتمالی در تیم مذاکره کننده هسته ای ایران رخ خواهد داد، مقامات روس و آمریکایی خواستار آن شده اند که هر چه زودتر، برنامه ریزی ها برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 آغاز شود.

به گزارش «تابناک»، دولت روسیه نسبت به عدم حصول پیشرفت در سازماندهی دور جدیدی از مذاکرات هسته ای با ایران، به رغم انتخاب رئیس جمهور جدید در کشور، ابراز نگرانی کرده و خواستار برگزاری هر چه سریعتر مذاکرات شده است. 

«رویترز» می نویسد سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرده پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، تلاش های دیپلماتیکی برای سازمان دادن دور جدید مذاکرات با ایران صورت گرفت، اما هنوز پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است. 

وی در این رابطه گفته: «در حال حاضر توافقی درباره اینکه دور بعدی مذاکرات چه زمانی و در کجا برگزار شود، وجود ندارد. این برای ما نگران کننده است». 

ریابکف اظهار داشته: «پس از انتخاب رئیس جمهور ایران، ما تلاش هایمان برای آماده سازی دور جدیدی از مذاکرات را افزایش دادیم، اما تاکنون نتیجه کار روشن نبوده است». 

در همین حال، یک مقام ارشد آمریکایی اظهار داشته واشنگتن «مصمم است» برای حل مسئله هسته ای ایران تلاش کند و از ایران خواسته به پای میز مذاکرات بازگردد. 

توماس کانتریمن، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت بین الملل و عدم اشاعه، اظهار داشته: «پنجره فرصت برای چنین راه حلی باز است و ما قصد داریم این مسیر را پیگیری کنیم». 

وی افزوده: «ما مایلیم نسبت به احتمال تغییر سیاست ایران خوشبین باشیم؛ اما این امر باید از طریق مذاکرات واقعی مشخص شود و نه صرفاً با بیانیه ها و اظهارنظرها». با این حال، وی مدعی شده هنوز برای آمریکا مشخص نیست که آیا رئیس جمهور جدید از قدرت و نیز اراده لازم برای تغییر سیاست ایران برخودار است یا خیر.

گفتنی است این سخنان در حالی ابراز می شود که دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران، از روز دوشنبه هفته جاری اعمال شد و نیز در تحولی دیگر، شماری از اعضای کنگره آمریکا از باراک اوباما درخواست کردند فشارها بر ایران را بیش از پیش افزایش دهد. 

به هر حال، هرچند هنوز دولت جدید کار خود را به طور رسمی آغاز نکرده، اما از اظهارنظرهای این دو مقام روس و آمریکایی می توان چنین برداشت کرد که قدرت های جهانی از یک سو در حال آماده سازی فضا و نیز فشار بر دولت جدید برای ورود به مذاکرات با رویکردی جدید است و از سوی دیگر، قصد دارد عزم این دولت برای تغییر در سیاست ها و یا دستکم راهبردهای مذاکراتی را محک بزند. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲۱
آمریکا ایران را به سمت نفت در برابر غذا داره می کشونه
دیگه کم کم داره حالمون از این مذاکرات هسته ای بهم میخوره
خواهش دارم از مسئولان با اتخاذ تدابیر جدید این مذاکرات به سمت و سوی مثبت ادامه پیدا کنه و به سر انجام برسه
این روند فعلی جوابگو نیست
خسته شدیم از این مذاکرات بی نتیجه
این کش و قوس به نفع طرف مقابله
تغییر دولت فرصت خوبی است تا تغییرات گسترده در مواضع هسته ای نشان دهیم( نه به معنای گذشتن از حق قانونی خود)
دکتر روحانی چه تغییری میتونه بده در حالی که تغییر از نظر آمریکایی ها دست کشیدن کامل ایران از فناوری هسته ای میباشد؟منظور طرف مقابل از اینکه بعضی مواقع اعلام میکنند حاضریم حق ایران رو به رسمیت بشناسیم چیست؟
چه مذاکره ای باید قطع کرد تا بتوان متعادل مذاکره کرد
آخه هنوز این دولت سر کار نیامده اینا چی میگند؟؟ وقتی کشوری شرایط انتقالی سپری میکند مگر میشود مذاکرات به جریان انداخت. هیچی نیست که دارند از همین الان جو درست میکنند. خدا این روس ها را لعنت کند به همراه امریکایی ها
خداکنه این تحریم ها برداشته بشه
باز بریم سراغ ضربالمثل های ایرانی خودمان که میگه نه باسنگ سرم رونشکون نه گردو تو دامنم بذار
درسته هسته ای حق مسلم ماست
5+1 میگه: ما خارجی ها یه امتیاز به شما میدیم شما ایرانی ها هم به ما یه امتیاز بدین.
مثل مبادله کالا با کالا
جوانان ایرانی دارن پیر میشن و هنوز خیلی ها بخاطر اوضاع بد اقتصادی جرات ندارن بگن می خوام ازدواج کنم.
تحریم اقتصادی از جنگ نظامی بدتره
باعث تضعیف روحیه میشه خوب نیست
والا چه دنیایی شده یه کشور 200 ساله بدون تمدن آدم کش دارن هم تحریم های ظالمانشون رو فرت و فرت بیشتر میکنن و میگن " ما خواستار مزاکره با ایران هستیم " ارواح خاک باباتون ....
درسته که الان بزرگترین مانع ما تو مذاکرات هسته ای عدم توافق با امریکا هست ولی به همتون این اطمینان رو میدم که اگه با امریکا هم مصالحه کنیم روسیه برای منافع خودش باعث به نتیجه نرسیدن مذاکرات میشه
دولت امریکا ان قدر بی شخصیت است که با شروع کار دولت جدید تحریم های سخت گیرانه تری را به ملت ایران تحمیل نمود . اوباما و سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه فکر می کند این جا مصر است . نه اینجا ایران است . تکیه شهیدانش مثل دانشگاهی است که درس پایداری و مقاومت را به تک تک ماها می آموزد . با ایرانی باید مهربان باشی تا بتوانی مذاکره کنید . تازه به کدامین گناه دولت و ملت ایران را تحریم می کنید . آیا جرمی ثابت شده ؟ تازه مگر خودتان کی هستید که هر روز نسل جدیدی از بمب های اتمی را برای حفاظت از فرزند نامشروع اسرائیل می سازید . ما را از تحریم نترسانید . آمریکائیان بدانید اگر روزی در جبهه های نبرد رو در رو شویم به تک تک شما به خاطر ایجاد تحریم های بی منطق رحم نخواهیم کرد . بتاز تا بتازیم .و به قول امام راحل امان خمینی کبیر هرچه فریاد دارید سر مریکا بزنید .
بهترین راه حل برای دولت روحانی این است که از ابتدا پروژه ای بنام تعیین زمان و مکان و نحوه مذاکرات تعیین گردد و ایران کشوری همانند لبنان را برای برگزاری مذاکرات انتخاب کند تا بدین ترتیب پس از خرید زمان تاثیر تحریم های غرب در طولانی مدت ثابت شود و بسمت کاهش پیش برود تا دست این گستاخان را بتوان بسادگی از مرز و بوم ایران کند. به نفع ایران است که تاثیر تحریم ها در طولانی مدت تاثیر نکنند.آنها هیچ وقت قادر به جنگ با ایران نیستند و ایران نیز با مدیریت جدید اقتصاد بدون نفت که اقتصادی بسیار مقاوم است را سازمان دهی خواهد کرد. در صورتی که ایران بتواند بر این مشکلات فائق شود می تواند تست های بمب اتمی را در خاک کره شمالی انجام دهد و به دنیا به صورت ضمنی توان خود را ثابت کند. بذین ترتیب چرخه قدرت ایران در منطقه و فراتر از آن کامل خواهد شد.
در این مورد فقط باید سیاست قوی داشت
من کامل دولت مردان را درک میکنم که با یک گاو وحشی در حال مذاکره هستند که هیچی را غیر از انکه شاخ خود را در بدن فرد روبرو وارد کند را قبول ندارد ... در اینجور موارد اگر خود ما هم زور کافی نداشته باشیم باید یک گاو وحشی دیگر پیدا کنیم و به جان آن گاو وحشی بیاندازیم که لحظه ای ما را فراموش کند و آن زمان شبیخون خود را وارد کنیم
در این دوران جدید بایستی از اشتباهات گذشته درس بگیریم. اولین مورد در گذشته این تصور وجود داشت که روسیه و چین نظرات متفاوت از آمریکا دارند در حالیکه هر 5 کشور هسته ای متفقا قطعنامه های غیر قانونی را علیه مردم ایران تصویب کرده اند و حرف اصلی آنها نیز موضوع تعلیق است تنها تفاوت آنها در نحوه بیان است. آمریکا به خشونت معتقد است ولی روسیه و چین به دیپلماسی. ثانیا آمریکا اصولا برای ایران حقی قائل نیست وهیچگاه حاضر به عقب نشینی نیست روسیه و چین اگر هم حاضر به عقب نشینی از مواضع خود باشند نمیتوانند آنرا ابراز کنند چون در دمارشی که ارائه داده اند تصمیم آنها اینست که تکروی نکنند. اتفاقا اعتراض روسیه به آمریکا نیز در همین مورد است که چرا در نحوه اجرا تک روی میکند و قطعنامه های یک جانبه صادر میکند ولی در آنچه که با هم تصمیم گرفته اند یعنی قطعنامه های شورای امنیت روسیه و چین حاضر نیستند به تلافی از تک روی آمریکا خلاف آین قطعمامه ها عمل کنند لذا همگی حرفشان در اینست که ایران کوتاه بیاید و دست از حقوق خود بکشد.اینها واقعیت هاست حال باید دید که آیا منافع ما در چیست؟ به نظر اینجانب منافع بلند مدت را نباید هرگز فدای منافع کوتاه مدت کرد. سرنوشت مرسی در مصر درس بزرگی است . با اینکه به ساز غربی ها و اعراب رقصید و با اسرائیل روابطش را محکم کرد ودر عوض سوریه را قربانی کرد، ولی به راحتی اورا کنار گذاشتند و همگی شادی کردند.منافع دراز مدت ما در خوش رقصی برای غرب و متحدانش نیست بلکه در تدبیر است به نحوی که ضمن تغییر ادبیات برای کم کردن دشمنی ها این 5 کشور را وادار کنیم بازی برد برد را شروع کنند.برای اجبار آنها نیز باید با دست پر به میز مذاکره برویم از جمله بتوانیم با انسجام داخلی توطعه های اقتصادی آنها را خنثی کنیم
پنجره فرصت برای چنین راه حلی باز است و ما قصد داریم این مسیر را پیگیری کنیم

این حرفها واقعا تامل برانگیز هست باید آقای روحانی تیم جدید و قدرتمندی از دیپلمات های ایران تشکیل بده ، امریکا داره موج سواری میکنه با افکار عمومی دنیا خوب بازی میکنه کافیه روزنامه های امریکایی رو بخونین و کامنتهایی که مردم عادی اون ها در مورد ایران میزارن رو مطالعه کنین ایران شده مثل غذایی برای انرژی دادن به اسرائیل این دو واقعا سود سرشاری کردن
باید رویه تغییر بکنه امیدوارم دولت تدبیر واقعا با پیداش نوعی تدبیر زمینه ساز برطرف کردن پله به پله ی مشکلات سیاسی که اساسا از همین ناحیه ایران تو فشار اقتصادی هم افتاده ایجاد کنه
آخه بزارید بیان ، بعد برای تحریم های جدید نقشه بکشید
به نظر من اینکه ما یک طرف میز بنشینیم و همزمان 5 کشور دیگر آنطرف میز حضور داشته باشند کار درستی نیست. در اینصورت هر 5 کشور سعی میکنند که مواضعشان را به هم نزدیک کرده و در یک موضع یکسان مقابل ما بایستند. با این کار عملا چند کشور بزرگ را همزمان علیه خودمان متحد میکنیم. بهتر این است که بصورت جداگانه با سران اصلی این کشورها مذاکره داشته باشیم. از این روش میتوانیم روی منافع شخصی این کشورها دست بگذاریم و حتی به نوعی تفرقه بین آنها ایجاد کرده و در نهایت بهره کافی برای خودمان ببریم. حداقل فایده این کاری اینه که با دست خودمون مواضع 5 کشور را علیه خودمان یکسان نمیکنیم! حال که ریاست جمهوری عوض شده و تیم در حال بازسازی است فرصت خوبی برای ایجاد چنین رویکردی داریم.
به امید پیروزی هوش ایرانی
ایران باید خیلی زود به آنچه میخواهد برسد و با تدبیری مذاکرات را به انتها برساند. طرفهای مقابل دارند با گذر زمان همه ی خلا های جامعه ی ما را مطالعه، شناسایی و تحلیل میکنند و هر بار با تحریمی جدید پس از مطالعات فراوان با توجه به زمان زیادی که دارند به میدان می آیند. ما باید با یک تدبیر برگ برنه را رو کنیم و زمان را اگر به ضررمان تمام میشود به آنها ندهیم...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار