بازدید 27701

پیدا و پنهان برکناری مرسی، از نقش اعراب تا آینده مصر

بعد از این که نیروهای مسلح مصر در آخرین ساعات دیروز مرسی را از حکومت برکنار کردند، امروز تحلیل‌هایی در مورد نقش دیگر کشورها در مسائل مصر و آینده این کشور مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. این گمانه در حال تقویت است که در مصر قدرتهای خارجی در حال پیگیری برنامه‌های خود هستند.
کد خبر: ۳۲۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵ 04 July 2013
پیدا و پنهان برکناری مرسی، از نقش اعراب تا آینده مصر

بعد از این که نیروهای مسلح مصر در آخرین ساعات دیروز مرسی را از حکومت برکنار کردند، امروز تحلیل‌هایی در مورد نقش دیگر کشورها در مسائل مصر و آینده این کشور مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. این گمانه در حال تقویت است که در مصر قدرتهای خارجی در حال پیگیری برنامه‌های خود هستند.

به گزارش «تابناک» و به نقل از رویترز، محمد البرادعی مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یکی از رقبای انتخاباتی مرسی به عنوان مطرح‌ترین گزینه برای هدایت دولت انتقالی مصر مطرح شده است.

البرادعی 71 ساله به عنوان نماینده مخالفان دولت مرسی و از جمله نیروهای چپ‌گرا، لیبرال و جوانان با نیروهای مسلح در ارتباط بود و هنگامی که ژنرال عبدالفتاح السیسی برکناری مرسی را اعلام کرد در صحنه اعلام خبر حاضر بود.

یک منبع آگاه در فرماندهی عالی نیروهای مسلح مصر که خواسته است نام وی فاش نشود، گفته است که البرادعی گزینه اصلی آنها برای دولت انتقالی است. این فرد دلیل این انتخاب را این اعلام کرده است که البرادعی چهره‌ای بین‌المللی است، در نزد جوانان از محبوبیت برخوردار است، به یک دموکراسی که همه گروه‌ها را در بر گیرد اعتقاد دارد و در نزد بعضی از اسلامگرایان نیز از محبوبیت برخوردار است.

در همین حال پایگاه اسرائیلی دبکا از نقش موثر عربستان سعودی و بعضی دولتهای عربی دیگر حاشیه خلیج فارس در تصمیم نیروهای مسلح مصر در برکناری مرسی خبر داده است.دبکا این تحول را گامی مهم در مقابل سیاست حمایت دولت اوباما از اخوان‌المسلمین دانسته است. بر اساس ادعای دبکا، نیروهای مسلح مصر بدون حمایت اطلاعاتی و مالی عربستان سعودی و امارات متحده عربی قادر نبوده‌اند کودتای برق آسای خود علیه مرسی را مدیریت کنند.

بنا به ادعای دبکا، ژنرال السیسی فرمانده نیروهای مسلح و وزیر دفاع مصر، می‌تواند روی دو تعهد عربستان و کشورهای عربی دیگر حاشیه خلیج فارس حساب کند: نخست آن که در صورتی که ایالات متحده کمک سالانه 1.3 میلیارد دلاری خود به مصر را قطع کند، عربستان و امارات ان را جبران خواهند کرد و ثانیا، عربستان، امارات و کویت و بحرین به سرعت تزریق منابع بزرگ مالی به اقتصاد مصر را آغاز خواهند کرد تا اقتصاد این کشور رونق بگیرد. به این ترتیب به توده‌های مردم مصر نشان داده خواهد شد که بر عکس دوران مرسی، آنها اکنون می‌توانند از داشتن حداقل استانداردهای زندگی مطمئن باشند.

فهرست کشورهای متعهد به کمک به نظامیان مصری، نام قطر را در بر نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد بخشی از آن چه که اکنون در مصر در جریان است، رقابت بین مجموعه‌ای از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی از سویی و قطر از سوی دیگر است که هر دو تلاش دارند با استفاده از منابع مالی خود، سیر حوادث را در دست بگیرند. قطر تا حدی در این مسیر از حمایت دولتهای ترکیه و ایالات متحده نیز برخوردار است. دولت ترکیه حوادث مصر را کودتا و غیر قابل قبول خوانده است و دولت اوباما نیز در برخوردی محتاطانه خواهان تسریع در انتقال قدرت به غیرنظامیان شده است.

دبکا مدعی شده است که عربستان سعودی و امارات متعهد شده‌اند که حجم کمک‌های آنها برابر با مقداری شود که قطر در سال گذشته در اختیار دولت اخوان گذاشته است. این رقم حدود سیزده میلیارد دلار تخمین زده شده است.




تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۱
انتشار یافته: ۲۰
واقعا معنی دموکراسی را هم فهمیدیم. کسی که رای آورده برکنار میشه کسی که رای نمیاره قراره بشه ریس جمهور همینطور روی هوا. شرم آوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
اگر چنین است بنی صدر هم رای آورده بود عزیز من رای تا زمانی اعتبار دارد که هم مقبولیت باشد و هم مشروعیت وقتی 17 میلیون به خیابان می آیند این رییس جمهور دیگر مقبولیت ندارد در ضمناین آقا از زمانی که بر سر کار آمد طی فرمانی خود را بالاتر از قانون معرفی کرد یعنی در واقع از همان لحظه نخست متاسفانه به بیراهه رفت و اعتبارش که از طریق رای مردم بدست آورده بود کاسته شد
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
بنظر می رسد بعد از برکناری محمد مرسی باید شاهد نفوذ بیشتر امریکا و اسرائیل در این کشور بود.در ضمن دوست عزیز این امار 17 میلیون رو شما از کجا اوردی بهر حال هر شخصی که به قدرت می رسد صد در صد مردم موافقش نیشتن و نباید فراموش کرد که میلیونها مصری که محمد مرسی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرده اند ساکت نخواهند نشست .باید شاهد اشوب در مصر بود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
اون آقایی که گفته بنی صدر؛ بنی صدر چه ربطی داره به این؟ بنی صدر قانونی و از طریق مجلس و عدم کفایت و استیضاح برکنار شد نه بدست ارتش
ناشناس
| Egypt |
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
البرداعی که اصلا کاندیدا نبود! حال شما خوبه ؟
رقبای مرسی حمدین صباحی، عمرو موسی و احمد شفق بودند.
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
اون افرادی که رای نداده بودن(حدود 40 درصد) حق نداشتن بریزن تو خیابون و رئیس جمهورو برکنار کنن. باید تو انتخاباتشون نتیجه رو رقم میزدن نه اینجوری
جالب این بود که تا دقایقی پس از خبر برکناری، کلی فشفشه و آتش بازی ازقبل برنامه ریزی شده بود و بطور متناسب بین جمعیت تقسیم شده بود. انگار مردم خبر داشتند و همه وسایل شادی را از قبل آورده بودند.
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
سلام عزیز.
به قول ناشناس اول که می گه 17 میلیون توی خیابون بودند و علیه مرسی شعار می دادند دیگر جای شکش نیست که این 17 میلیون نتونند دولت را بر کنار کنند مگر مصر چقدر جمعیت داره که مابقی جلو این جمعیت بایستند. تازه وقتی یکسال به یک گروهی فرصت دادی و کار نکرد و هم اینکه تمامیت خواهی را برای خودش آغاز کرد، مسلما تمام عقلا و نخبگان اون جامعه دست به کاری خواهند زد نه اینکه بیستند و تماشا کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
آخه سوپرمارکتی که فشفشه و ترقه و لوازم آتیش بازی میفروشه به میدون تحریر نزدیکه !
حالا مشکلت حل شد ؟
محمدمحمدمرسی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
این بعنوان یک تجربه ، باید حواسمان باشد که اگر یک قدم درمقابل زورگویان غربی عقب نشینی کنیم عاقبتمان عاقبت مرسی خواهد بود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
توجه كنين كه ارتش از 48 ساعت قبل التيماتوم داده بود. چه مسائل از طريق گفتگو حل مي‌شد و چه با بركناري مرسي، وسائل آتش‌بازي به كار مي‌اومد.
دموکراسی زمانی ارزشمنده که منافع غربی ها رو تامین کنه اگر دموکراسی چی کشک چی
مردم مصر با فرهنگ تر از این حرفها هستند هم مبارک هم مرصی فشار زیاد به مردم که خود نشانه ای است فرهنگی
سلفي ها کوچکترين نقشي را در انقلاب مصر نداشتند ولي با استفاده از احساسات مذهبي مردم و کار منسجم حزبي مثل کفتار رو شکار آمده نشستند غافل از اينکه وجدان عمومي جامعه مصر دنبال دموکراسي بود نه سلفي گري و تحجر.
البته روی کار اومدن سکولارها و نظامیانی که زمان مبارک اختیارات گسترده ای داشتند بیشنر به نفع آمریکا و اسرائیله تو وجود مرسی به ظاهر اسلام گرا
این بود مصر که می گفتند مظهر تمدن و فرهنگ عرب است . کشتار و دعوا به به یک بازی برای انها تبدیل شده است،این چه فرهنگی است. واقعا زشت است،باید خجالت بکشند
ایجاست که نقش رهبری مشخص میشه . از طرفی ولایت مطلقه در اینجا مفهموم واقعی خودش رو نشون میده.انقلاب مصر رهبر نداشت و نداره
راه دمکراتیک ، تجدید انتخابات بود تا در گام بعد قانون اساسی بر مبنای منافع و باورهای مشترک بازنویسی و اصلاح شود . دخالت نظامیان آن هم با پول خارجی یعنی سقوط .
مرسي و اخوان المسلمين براي هميشه حذف شدن 30 نفرشون رو هم كشتن تا ديگه كاملا باور كنن چه مصيبتي سرشون اومده
این غربیها هستند که دنبال نابودی همه حکومتهای مستقل اسلامی اند تا از منافع اسراییل دفاعکنند و برای استقلال همه کشور های اسلامی از دست غربیهای منحوس و آمریکا باشند،البته من هیچ موقع حامی مرسی نبوده ام چون روند اصلی و عملکرد دولتش کاملا به نفع عربستان و ملی گرایی بوده است ای کاش مرسی یک خورده اسلام و وحدت اسلامی را شعار خود قرار می داد البته مرسی دانسته و یا نداسته اهداف آمریکا و عربستان را دنبال کرده بود نه به نفع ملت مصر نه به سوی وحدت بخشی مسلمانان مصر و اخوان هم نتوانسته قانعش کند،،،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار