بازدید 76070

نگاه شما: شنا بدون لباس برای مردان ممنوع!

کد خبر: ۳۲۹۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲ 02 July 2013
چند روز پیش به همراه خانواده‌ به شمال رفتیم تا چند روزی از شر افسردگی حاصل از دود و گرد و غبار و سر و صدا و ترافیک تهران رهایی یابیم. در آغاز ورود به چالوس، به ساحل رفتیم که اتفاقا محل خانوادگی و یا تفرجگاه و طرح سالم سازی نبود.

هرچند  چند جوان علاف کنار ساحل بودند، حضور چند مأمور ناجا در آنجا موجب اطمینان خاطر بود.

اما تا پیراهنم را درآوردم، دو مأمور تذکری عجیب و غریب دادند که در این سه دهه اخیر نمونه نداشت: برای شنا باید با لباس و شلوار کامل درون آب شوی!

من انتفاد کردم: اولا شما حلال خدا را حرام می‌کنید؟! دوما شنای این خانوم‌ها که پاچه شلوارشان تا بالای زانو رفته و بر اثر خیس شدن در آب دریا لباس و شلوار و روسری شان حسابی چسبان شده چه حکمی دارد؟ سوما ادامه حضور این چند جوان علاف با وجود شما چه معنایی دارد؟!

آنها موضع گرفتند که قانون را ما وضع می‌کنیم، نه شما

پاسخ دادم: من قانون وضع نکردم، شرع و عرف را یادآوری کردم، افزون بر آن که شما هم قانون‌گزار نیستید بلکه باید مجری آن باشید.

حال روی سخن اینکه این تضاد نگرش فرهنگی به جنسیت چگونه و توسط چه شخص و نهادی باید برطرف شود؟ آیا علت آن، وجود نهادهای متعدد و موازی کار است؟

هرچند شنای مرد با پوشش مایو حرام است، پس چرا نمایش آن در تلویزیون آزاد است؟

ضمنا چرا حضور بانوان با آن وضع، جلوی چشم خود ماموران آزاد است که محرک شدیدتری است، ولی حضور آقایان باید با شلوار و لباس باشد؟

آیا اعمال سلیقه شخصی فرماندار چالوس و یا فرمانده ناجای آن، یک تک‌روی از سیاستگذاری‌های کل کشور نیست؟

‌اگر قرار باشد هر فرمانداری بخواهد در هر بنا، بر سلیقه شخصی خودش اعمال قدرت کند پس جایگاه نهاد سیاستگذاری کشور چیست و کجاست؟!

آیا اینگونه رفتارهای متناقض، بازتاب نامناسب جهانی و در نتیجه کاهش شدید گردشگر نخواهد داشت؟

فرستنده: کوروش درخشان

* برای آشنایی با شرایط و نحوه همکاری با «نگاه شما» اینجا را کلیک کنید.







تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۰۴
انتشار یافته: ۱۹
تنها ره حلش اینه که شمال نرید.
برخورد سليقه اي خيليآزار دهنده است
آقایان اصلا تحمل محدودیت را ندارند :) خیلی جالبه
شنای آقاین نیز باید در محل های مشخص شده انجام پذیرد بعضی از آقیان رعایت اصول اخلاقی را نمی کنند درست نیز که در جلوی چشم خواهر و مادر من و شما مردان برهنه باشند در ضمن هر مردی که غیرت دارد نیز نمی گذارد خواهر و مادرش در منظر آقایان داخل آب رود که لباسش چسبان شود برای خانمها هم مکان خاص برای شنا در نظر گرفته شده است لطفا کمی منطقی باشید
اعصاب خودتو خرد نکن عزیز من این مسائل حل شدنی نیست یه روز شل می گیرند یه روز سفت می گیرند. چند جور قانونگذار و مجری و تصمیم گیر و اهل محل و غیر و ذالک ...
از سخنان اين دوست عزيز كانلا مشخص است كه از صندلي انصاف پياده شده و موضوع را با بي انصافي كامل و جانبدارانه بيان نمودنند من مطمئنم كه ايشان با عصبانيت اين چند جمله رل نگاشتند. درعين اينكه آنان مقصرند . اشتباه اين دوست عزيز نيز بسيار واضح و اشكار است.
همین افراط و تفریطهاست که موجب دین گریزی شده!
بنظرم باید یه منطقه مخصوص خانواده ها در نظر بگیرن ؛ البته اونها همپوشش عرف در نظر داشته باشند
نیروی محترم انتظامی به جای این نوع برخوردها بهتر است به مکانهایی که در آن به اسم قلیان کشیدن هزار کار دیگر می کنند نظارت داشته باشد و محیط عمومی را از شر اشرار که مزاحم ناموس مردم هستند پاک نماید .
"آیا اینگونه رفتارهای متناقض ، بازتاب نامناسب بین المللی و در نتیجه کاهش شدید گردشگر نخواهد داشت؟"

ببخشید.. گردشگر(!) توی چالوس؟.. من ایرانی هم رغبتی به دیدن سواحل پر از ذباله ندارم؟ اونهم از وضع آلودگی آب دریا.
نگران گردشگران نباش داداشم مشکلی پیش نمیاد.
1-تلويزيون حجت شرعي نيست
2-درصورت واقعيت گفتارشما،خطاي يك مامور را دليل بر اعمال سليقه يك نهاد نگذاريم
3-لازم است موضوع توسط نهادهاي فوق بررسي و توضيح داده شود
4-خطاي خودمان را با خطاي ديگران توجيه نكنيم.
مدتی قبل در مکان عمومی ساحل نشسته بودیم که جوانی با مایو و جلوی چشم همه مردمی که کنار آب بودندٰ به آب زد و بعد خارج شد و هیچ مانعی هم برای خودش متصور نبود و نیز هیچ پلیسی و ... حضور نداشت.
به نظر من شنا برای خانمها و اقایان - فقط در محدوده اختصاصی شنای هر یک از انها - میتواند با مایو باشد .
اقایان در مکانهای عمومی ساحل حق ندارند با مایو جلوی خانواده دیگر مردمان ظاهر شوند . همان قانونی که مانع حضور مردان با مایو در خیابان ولیعصر تهران میشود در اینجا هم کاربرد دارد.
سید اکبر خلیفه لو
خوش به حالت پول و بنزين داشتي تا شمال رفتي من همونشم ندارم
بنده درشمال زندگی می کنم فاصله ام از دریا 10 کیلومتره بخاطر همین مسخره بازی ها 3 ساله دریا نمیرم.
چطور كشتي و وزنه برداري با اون لباسهاي تابلو جلو چشم زن و بچه آزاده ؟
وقعا هم راست گفته یعنی چی این حرف از فردا بگن حضور مرد بدون روسری ممنوع دیگه ، چرا با نظر خودشون حلال و حروم رو عوض میکنن
این چه طرز حرف زنده؟ منظور شما از جوان علاف چیه؟ کسی که تعطیلات داره و میره استراحت میشه علاف؟
دوست عزیز شاید وضعیت زنان به ان شکلی که شما گفتید محل اشکال است ولی اگر بخواهیم منطقی عرف را در نظر بگیریم وضعیت مردان در شنا کردن در کنار دریا هم اصلا خالی از اشکال نیست و باید تصحیح شود
با سلام ، ما دقیقا عکس مشکل شما را در شهرمان ، دزفول داریم !!!
دزفول خوش آب و هواترین شهر خوزستانه که داشتن یک رودخانه بزرگ و زلال (دز ) مزید بر علت شده که هم از سایر شهر ها و گاها استانها ، برای آخر هفته به شهرمان بیایند و در کنار رودخانه دز ، خوش بگذرانند ، از قضا همه مسافرانه آخره هفته مثله شما نیستند ، و رعایت آداب و فرهنگه شهرها و خانواده ها را نمی کنند و بسیار عادی و بدون توجه به حضور خانواده ها و بخوصوص خانم ها ، با شرته مایو ( که وقتی خیس میشوند ، بدن نما هم هستند ) آفتاب میگیرند و شنا میکنند .
الان سالهاست که با جرات میتوانم بگویم 90 درصد دزفولیها که زمانی بهترین تفریحشان در فصل گرما کناره رودخانه بوده ، دیگر به آنجا نمیروند .
سخن من در مقابل سخن شما نیست ، تنها مشکل افرط وتفریط هاست که کار را به آنجا میکشاند که در مملکت ما ، در جایی مردها برای آب تنی مجبور به پوشیدن لباس کامل هستند ور در جایی خانواده ها از شرم بی حیایی برخی مردان ( که نیروی انتظامی اگر همراهی شان نمیکند ، در مقابلشان نیز قرار نمیگیرد )‌ مجبورند در خانه ماندن را به تفریح سنتی شهرشان ترجیح دهند ...
یه بار محدودت کردن دردت اومده
کاملا موافقم با هر کی گفته آقایان باید با لباس شنا کنن...دیدن تن و بدن برهنه آقایان در ساحل ها چندش اوره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل