بازدید 40571
حراج اعتبار استاد برای حفظ یک آموزشگاه

حامد بهداد هم‌کفه با حمید سمندریان شد!

ای کاش هما روستا، یا از بازیگران خبره همچون عزت الله انتظامی، رضا کیانیان، گلاب آدینه و مهدی هاشمی و یا از اساتید دانشگاه و چهره آکادمیک به عنوان مدرس بهره‌برداری می‌کرد‌، تا اعتبار زنده‌یاد سمندریان و آموزشگاهش تحت‌الشعاع قرار نگیرد و این مدرسه نیز به دست ارشدترین چهره‌هایی که تجربه شاگردی سمندریان را داشته‌اند، اداره می‌شد و اگر هم چنین زمینه‌ای فراهم نبود، دست‌کم این مدرسه تعطیل می‌شد و به تاریخ می‌پیوست.
کد خبر: ۳۲۸۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۵ 29 June 2013
پس از وداع حمید سمندریان، استاد برجسته تئاتر از صحنه زندگی، تلاش‌های فراگیری از سوی هما روستا، همسر استاد و از پیشکسوتان تئاتر و سینما برای حفظ مجموعه آموزشی سمندریان پی گرفته شد تا مدرسه بازیگری استاد همچنان بازیگرساز باشد. در همین راستا، به ظاهر‌ حامد بهداد در کسوت استاد بازیگری در این آموزشگاه دوره برگزار کرده تا این پرسش مطرح شود که این آموزشگاه به چه قیمتی بازخواهد ماند؟!

به گزارش «تابناک»، «عزت‌الله انتظامی، گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، میکاییل شهرستانی، احمد آقالو، پرویز پورحسینی، گلاب آدینه، مهدی هاشمی، آتش تقی‌پور، سعید پورصمیمی، فریبرز عرب‌نیا، امین تارخ، احمدساعتچیان، محمد رحمانیان، محمد یعقوبی، امیر جعفری، فتحعلی اویسی، فردوس کاویانی، مهران مدیری، میرطاهر مظلومی، پیام دهکردی، پارسا پیروزفر، شهاب حسینی، حامد بهداد، فرزاد حسنی، حمید فرخ‌نژاد، آشا محرابی» این چهره شناخته شده، تنها بخش کوچکی از بازیگرانی را تشکیل می‌دهند که افتخار شاگردی حمیدسمندریان را داشته‌اند.

زنده‌یاد استاد حمید سمندریان، با تکیه بر چندین دهه تجربه تئاتر و مطالعات عمیقی که در ابعاد گوناگون هنر نمایش و به ویژه در حوزه بازیگری داشت، بیش از آنچه بتوان تصور کرد بازیگر برای تئاتر و سینمای ایران کشف و تربیت کرد که گروهی از ایشان اثرگذاری عمیقی بر سینمای معاصر ایران داشته‌اند. این بازیگران قطعاً مدیون جدیت و سخت‌گیری مثال‌زدنی سمندریان هستند و شاید اگر این برخورد محکم در حین پروراندن با بسیاری از آنها صورت نمی‌پذیرفت، امروز به نقطه کنونی در حرفه‌شان نرسیده بودند.

حامد بهداد هم‌کفه با حمید سمندریان شد!

با درگذشت استاد سمندریان در تیر ماه سال 91، چنین گمان می‌رفت ‌که آموزشگاه بازیگری استاد بسته خواهد شد و در تاریخ سینما و تئاتر ایران در کنار نام زنده‌یاد سمندریان به نیکی ثبت خواهد شد؛ اما هما روستا همسر حمید سمندریان درصدد برآمد تا چراغ این آموزشگاه به خاموشی نگراید. این رخداد البته به سادگی تحقق‌پذیر نبود، چرا که در همین سال‌ها، یکی از شاگردان سمندریان آموزشگاهی تأسیس کرده بود که هرچند اعتبار کلاس سمندریان را نداشت، مشتریان خاص خودش را داشت.

با توجه به اصالت گرفتن آموزشگاه سمندریان از شخص سمندریان، حضور هما روستا در صدر این آموزشگاه، نتوانست باعث اقناع متقاضیان شود و آموزشگاه سمندریان تا حدودی در حاشیه قرار گرفت و آموزشگاه‌های رقیب درصدد جذب هنرجویان برآمدند. شاید همین شرایط، منجر به استفاده از طرح‌های تازه برای حفظ و جذب علاقه‌مندان به بازیگری به آموزشگاه ‌شد و همین ‌باعث شد آموزش در اولویت دوم قرار گیرد.

در همین چهارچوب، در روزهای اخیر، حامد بهداد رسماً در سمت ‌استاد این آموزشگاه دوره‌ای را تدریس کرد و در یک ورکشاپ به انتقال تجربیاتش پرداخت و در واقع حامد بهداد هم‌کفه با حمید سمندریان شد! این اتفاق از آن حیث نگران کننده است که شاید حراج اعتبار استاد سمندریان برای حفظ یک آموزشگاه تعبیر شود و بسیاری گمان کنند از تمام گزینه‌های ممکن برای باز نگه داشتن این مدرسه بهره‌برداری می‌شود؛ حتی گزینه‌های اشتباه که در سطح استادیِ بازیگری نیستند، ولی کاراکتر جذابشان رونق بخش است.

حامد بهداد هم‌کفه با حمید سمندریان شد!

آنچه مسلم است این که حامد بهداد، ‌بازیگر شش دانگ نیست و عمدتاً نقش‌هایی که از وی سراغ داریم و مورد توجه قرار گرفته، در حدود یک تیپ عصبی ـ در برخی فیلم‌ها خفیف‌تر و در برخی شدیدتر ـ خلاصه شده است. وی دست‌کم در پنج سال اخیر، یا همان بازی‌های پیشینش را تکرار کرده و یا اگر خواسته حضور متفاوتی داشته باشد، به بدترین شکل ممکن بازی کرده و کمترین انتظارات را نیز برآورده نکرده و با این حساب، حداقل نمی‌تواند با برچسب یک بازیگر خبره و شاخص، دستاوردی برای هنرجویان بازیگری داشته باشد، مگر آنکه صرفاً در زمینه بازی تیپ عصبی تدریس کند.

حال بر فرض محال، بهداد را یک بازیگر تمام عیار بدانیم که هر نقشی به او سپرده شود، به بهترین نحو ممکن بازی می‌کند. در این صورت، آیا چنین بازیگری لزوماً یک استاد توانمند بازیگری نیز به شمار می‌رود؟ مسلماً چنین نیست و هر بازیگر توانمندی ـ  به ویژه اگر بازی بازیگر غریزی باشد ـ لزوماً استاد توانمندی نیز به شمار نمی‌رود؛ هرچند شاید برخی بازیگران، اساتید برجسته‌ای نیز شوند، ولی قطعاً پیش نیاز تدریس حتی در حد یک ساعت، دهه‌ها تجربه به انضمام تحقیقات و مطالعات گسترده و پیوسته است که به عمر بهداد کفایت نمی‌کند.

از این حیث، ای کاش هما روستا، یا از بازیگران خبره همچون عزت الله انتظامی، رضا کیانیان، گلاب آدینه و مهدی هاشمی و یا از اساتید دانشگاه و چهره آکادمیک به عنوان مدرس بهره‌برداری می‌کرد‌، تا اعتبار زنده‌یاد سمندریان و آموزشگاهش تحت‌الشعاع قرار نگیرد و این مدرسه نیز به دست ارشدترین چهره‌هایی که تجربه شاگردی سمندریان را داشته‌اند، اداره می‌شد و اگر هم چنین زمینه‌ای فراهم نبود، دست‌کم این مدرسه تعطیل می‌شد و به تاریخ می‌پیوست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹۹
انتشار یافته: ۴۲
پرویزپرستوئی،مسعودبایگان
پاسخ ها
مهزيار
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
مسعود رايگان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
مسعود رايگان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
افسانه بایگان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
افسانه رایگان - مسعود بایگان
تابناک 2 هفته ای هست که تحلیل هایی از هنر و سیاسیت مملکت میذاری که واقعا قبلا بهت نمیومد از این کارا بکنی...مثل اینکه پوست انداختیاا...مچکریم روحانی
آقای بهداد چهره خوبی هستند اما نه در سطح استاد سمندریان. خودشون هم نباید قبول می کردند
پاسخ ها
حمید م
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
آقای بهداد؟! چهره ی خوب؟! شما چهره ندیدی عزیزم!
حامد بهداد! استاد قحط بود!
کی گفته معنیش میشه برابری بهداد با استاد سمندریان
همونطور که تو یه دانشگاه ممکنه یک پروفسور با 40 سال سابقه تحقیق و پژوهش درس بده
یه دکتر تازه فارغ التحصیل هم به عنوان مربی تدریس کنه
این کجاش برابری این دو رو نشون میده
مغرض نباشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
ببخشید، الان حامد بهداد اون دکتره است؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
آره ممکنه بعضی ها به صرف علاقه به حامد بهداد، این مجموعه را انتخاب کنند
مهدی ص
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
به صرف علاقه اگر کسی بخاد بره سراغ بهداد نباید بره، اینجوری با این کار خانم روستا زمینه بزرگ کردن بیش از حد بهداد و سوء استفاده از علاقه هنرجو فراهم میشه. بعدشم حامد بهداد در حد لیسانس بازیگری هم نیست چه برسه به دکتری!!! نمیگم با پرستویی یا کیانیان مقایسش کنید، با شهاب حسینی و پیروزفر مقایسش کنید!!!!
سلام دوستان هنر دوست.حامد بهداد را اصلا نمیتوان در دسته بازیگران حرفه ای دانست چرا که بهداد فقط با تکیه بر اجرای یک تیپ خاص و نه شخصیت سازی فقط یک نوع تیپ خاص را به نمایش میگذارد که این نوع بازی را از یک رهگذر بازاری هم میتوان گرفت و بسیاری از نابازیگران و غیر حرفه ای های سینمای ایران که نه کلاسی دیده اند و نه دانشگاهی رفته اند و نه حتی ادعایی دارند میتوان بهترین بازیها را دید که امثال بهدا که به لطف ... مطرح و مشهور شده اند توان اجرای آنرا نه دارند و نه خواهند داشت .حامد بهداد و امثالهم فقط اعتبار شاگردی اساتید بزرگ را یدک میکشند...
پاسخ ها
آیدین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
اینو راس میگه
با تمام احترامی که براش قائلم اما بازیگر بزرگی نیست.
مشکل سینمای ما اینه که گیشه ای شده و مشکل خیلی از ماها اینه که فیلمای حامد بهداد و گلزار و امین حیایی رو با به به و چه چه میبینیم. اینا تو کار خودشون و تو موضوعات ثابتی که بازی کردن خوب بودن. شکی درش نیست. اما موضوع اینه که خارج از اون ژانر کاری نکردن که ببینیم چی بلدن.
بهداد نقشای عصبی رو خوب بازی میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
بهتر بگیم "فقط " نقشای عصبی ...
سلام.آقای بهداد از بازیگران خوب سینما هستند ولی نه در سطح استادی ایشان سبک بازی خود را دارند که نشان دهنده شخصیت ایشان است و همیشه این در فیلمهایشان ثابت است بازیگر یعنی استاد اکبر عبدی که در هر نقشی به همان صورت تغییر می کنند و نه ثابت باشند ولی با این حال نباید به بازیگران خودمان توهین کنیم چون دوست داشتن یک بازیگر شخصی و سلیقه ای است.موفق باشید
آقا از اینکه روشنگرانه به اتفاقات جامعه می پردازید سپاسگذارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
سپاسگزارم
حالا حامد بهداد درس بده یا نده,کلاس سمندریان تعطیل بشه یا نشه,کلاس به حاشیه بره یا نره,به ما چه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
معلوم است شما تو کار سیمان و گچ و آجر هستید. الان میله گرد کیلو چنده؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
:)
اصلا برا چی اومدی تو سایت خبری؟
واسه نونه واسه نونه
عبارت هم کفه غلط و عبارت هم کفو صحیح می باشد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
در اینجا همون هم کفه درست است.هم کفو یه چیز دیگه است.
پس یه چیزی بود حامد بهداد توی مراسم ختم و تشعیع سمندریان داشت خودش را می کشت و موی کنان سر به دیوار میکوبید!!!!براش نون داشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
من خودم اين موضوع را قبول دارم كه حامد بهداد در اين سطح نيست ولي
ديگه نامردي نكنيد ...
...دست از این سطحی نگری بردارید وبیش از این حسادت خود را آشکار نکنید...
امروز روز جوانان است.....هرکس بیشتر کار کند وهرکس بیشتر شاگرد داشته باشد.....
..موفقتر است.....
بازی حامد بهداد خسته کننده، تکراری، و روی اعصاب بیننده هست!
ولی تابناک جان کاش در مورد هزینه های ثبت نام این کلاس ها هم مینوشتی و اینکه چه قشری بیشتر وارد این کلاس ها میشوند!!
و همچنین در مورد دست مزد های سرسام آوری که همین آقای بهداد برای بازی در هر فیلم طلب میکند!!
آخه چطوریه که حامد بهداد رو الکی بزرگش کردن.هر کسی می دونه که حداقل شهاب حسینی با بهداد از لحاظ بازیگری خیلی سر تره ولی حسینی تو حاشیه رفته
مگر حالا بازیگری چیست
یک مقدار تمرین و تکرار و یک مقدار هم تجربه و ذوق والسلام
چرا بی اینکه از چیزی مطمئن بشین در بارش نظر میدین
اسنجا کلی غیبت حامد جون رو کردین که چی اون خدا بیامرز هم راضی نیستا
عوض اینکه به حامد عزیز روحیه بدین اینکارارو میکنین!!؟؟
من که از حامد و نقشاش خیلی خوشم میاد
بهداد در حد استادی نیست
در توصیف حامد بهداد همون بس که جناب عرب پور برای ایشان کامنت نوشت والحق درست وبه جا بود واین کامنت با بی ادبی محض حامد بهداد همراه بود.واقعا استاد قحطه.
دوست عزیز این که حامد بهداد در آموزشگاه تدریس می کنه به معنی هم کفه شدن نیست اگر این طور باشه پیام دهکردی قبل از حامد بهداد مشغول به تدریس بوده... این به معنی استفاده از توانایی و هنر حامد بهداد در این زمینه ست که مورد تائید استاد سمندریان و خانم هما روستا بوده یه فایل صوتی هم در این زمینه هست گفتگوی استاد سمندریان با حامد بهداد به سایت (سینما به روایت حامد بهداد ) مراجعه کنید می تونین این گفتگو رو بشنوین
سلام
حامد بهداددرحد خودش خوبه ولی باوجود اقایان کیانیان وانتظامی و......
هنوزجای کاربیشتری داره ولی اگرکسی قبول نکنه که مجموعه را اداره کنه امر جداست که باید بگیم خدا خیرش هم بده
اعتراض به تدریس بازیگری از سوی حامد بهداد نیست بره تدریس کنه حقشه حتما مهارت بالایی داشته که به اینجا رسیده مشکل اینه که کجا وجای چه کسی داره تدریس می کنه
آخه چمیدونین استاد خوبی میتونه باشه یا نه!
واقعا تاسف باره، بزرگانی مثل استاد پرستویی، کیانیان، پورحسینی، پورصمیمی، ارجمند و ... که روی تجربیاتشون نمیشه قیمت گذاشت باید به حاشیه برن و امثال آقای بهداد که ناپختگی تو صحبت هاش موج میزنه بیاد و تکیه بر جایگاه استاد بزرگی مثل استاد سمندریان بزنه.
ببخشید فک نمیکنم اقای شهاب حسینی از اقای بهداد بالا تر باشند دوما به مدرک نیست به استعداده که اقای بهداد دارند
دنیا حامد بهداد........متشکریم روحانی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها