بازدید 36394
۷
دستور حذف لایحه جامع وکالت رسمی در دولت صادر شد

احمدی نژاد: پیشنهاد قوه قضائیه، خلاف قانون اساسی و حقوق مردم است

متأسفانه امروز قاضی و دادستان از یک موضع برخورد می‌کنند و از یک مرجع منصوب می‌شوند که شرایط تحقق عدالت و حقوق مردم را تضعیف می‌‌کند. اگر وکیل مدافع هم تحت امر همان مرجع قرار گیرد و یا به نوعی مدیریت شود، زمینه احقاق حق تقریبا از بین خواهد رفت و خدا می‌داند چه بر سر ملت خواهد آمد. ما سوگند خورده‌ایم که مدافع حقوق مردم و حافظ قانون اساسی باشیم و این پیشنهاد با هر دو مغایرت اساسی دارد.
کد خبر: ۳۲۷۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹ 22 June 2013
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود دستور داد تا پیشنهاد قوه قضائیه برای قرار گرفتن کانون وکلا به عنوان زیر مجموعه این قوه، به دلیل آنچه او تعارض این پیشنهاد با قانون اساسی و حقوق مردم نامیده ست، از دستور کار دولت بیرون شود.

به گزارش «تابناک»، ماجرا از آنجا آغاز شد که غلامرضا طیرانیان، وکیل دادگستری، از این پیشنهاد قوه قضائیه (لایحه جامع وکالت رسمی)، به رئیس جمهور شکایت برد و پیشنهاد قوه قضائیه در مورد قانون جامع وکالت را باعث از بین رفتن استقلال وکلا و وابسته کردن آنان به قوه قضائیه دانست؛ موضوعی که از دید این وکیل دادگستری باعث عدم برخورداری مردم از دادرسی عادلانه خواهد شد و این امر هم مخالف قانون اساسی است که صیانت از آن بر عهده رئیس جمهور است.

محمود احمدی نژاد نیز پیرو در خواست این وکیل دادگستری‌ به محمد رضا رحیمی معاون اول خود دستور داد، این لایحه را به دلیل مغایرت با حقوق مردم و قانون اساسی از دستور کار دولت خارج کند.

 متن دستور رییس جمهور که در پاسخ به نامه دکتر غلامرضا طیرانیان وکیل دادگستری صادر شده به این شرح است:


جناب آقای دکتر رحیمی

معاون اول محترم رییس‌جمهور

با سلام و احترام

نامه مورخ 1392/2/11 جناب آقای غلامرضا طیرانیان وکیل محترم دادگستری «در خصوص پیشنهاد قوه قضاییه در مورد لایحه جامع وکالت رسمی» (تصویر پیوست) به استحضار ریاست محترم جمهوری رسید، پی‌نوشت فرمودند:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای رحیمی

همان گونه که پیشتر تأکید کرده‌ام در دادرسی عادلانه، ‌باید دست‌کم سه رکن مستقل وجود داشته باشد، قاضی، دادستان و وکیل مدافع باید از سه موضع مستقل رفتار کنند تا این امر، امکان دفاع از حق و احقاق حقوق مردم را بیشتر نماید. متأسفانه امروز قاضی و دادستان از یک موضع برخورد می‌کنند و از یک مرجع منصوب می‌شوند که شرایط تحقق عدالت و حقوق مردم را تضعیف می‌نماید. اگر وکیل مدافع هم تحت امر همان مرجع قرار گیرد و یا به نوعی مدیریت شود، زمینه احقاق حق تقریبا از بین خواهد رفت و خدا می‌داند چه بر سر ملت خواهد آمد. لازم است پیشنهاد ارائه شده توسط قوه قضاییه برای دخالت قوه قضاییه در امور وکالت و کانون وکلا را از دستور دولت و کمیسیون‌های مربوطه خارج نمایید. ما سوگند خورده‌ایم که مدافع حقوق مردم و حافظ قانون اساسی باشیم و این پیشنهاد با هر دو مغایرت اساسی دارد.


اما متن کامل نامه  غلامرضا طیرانیان که منجر به دستور حذف لایحه جامع وکالت رسمی از دولت و کمیسیون‌های آن شد، به شرح زیر است:


نهاد محترم ریاست‌جمهوری ایران

احتراما پیرو پیشنهادات مطروحه مورخ 18 /1/ 1392 به استحضار عالی می‌رساند:

از آنجا که طبق اصل 113 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، یکی از وظایف ریاست قوه مجریه ایجابا مسئولیت اجرای قانون اساسی و سلبا مسئولیت جلوگیری از نقض اصول قانون مزبور می‌باشد و از آنجا که ممکن است برخی مراجع رسمی کشور بدون نقض صریح و آشکار عملا با تصویب مقرراتی موجبات عدم اجرا و نقض اصول قانون اساسی را فراهم آورند، یقینا نهاد ریاست‌جمهوری به نوع اخیر از نقض قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عنایت دقیق‌تری دارند.

از جمله حقوق بدیهی و اساسی و اسلامی مردم کشور ایران، بهره‌مندی از دادرسی عادلانه (اصل 134) و حق انتخاب وکیل برای دفاع از خود در دادرسی عادلانه (اصل 35) است. دادرسی در صورتی عادلانه خواهد بود که قوانین عادی اصحاب بهری و وکیل آنان را مقید، محدود و مرعوب ننماید والا این قوانین عملا اصول قانون اساسی را نقض خواهد نمود.

قاضی منصوب از سوی قوه قضاییه است. بدیهی و عقلی است اگر قوه قضاییه قادر باشد پروانه وکیل دادگستری را صادر و ابطال نماید، اصحاب دعوی مرجعی آزاد برای دفاع از خود نخواهند داشت. به عبارت دیگر از لوازم بدیهی و عقلی، دادرسی عادلانه آن است که اصحاب دعوی و وکلای آنان در دفاع آزاد بوده و وکیل دعوی از بیم از دست دادن سرمایه مادی و معنوی (ابطال پروانه وکالت خود مستقیما یا غیرمستقیم)، ناگزیر خود را در دفاع از حقوق موکل خویش محدود ننماید، لذا استقلال و عدم وابستگی وکیل دادگستری به قوای کشور از استلزامات عقلی در دادرسی عادلانه است بنابراین نظر به اینکه «لایحه جامع وکالت رسمی» پیشنهاد قوه قضاییه مخالف اصل عدالت می‌باشد و در عمل موجب جلوگیری از اجرای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی است اجرای آن بر عهده ریاست‌جمهوری گذارده شده و استدعا دارد با بررسی عرایض فوق از ارائه لایحه مزبور به قوه قضاییه خودداری فرموده و در تاریخ عدالت ایران نام نیکی از خود باقی بگذارید.

ارادتمند دکتر غلامرضا طیرانیان وکیل دادگستری 11 /2/ 92
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۴۱
انتشار یافته: ۷
احسنت
احسنت بر احمدی نژاد
واقعا ... اقدامی بجا و مناسب بود
احسنت
اگر احمدی نژاد- مستقل از پیشینه اش- در روزهای پایانی دولتش تصمیم گرفته از استقلال نهاد وکالت از دستکاه قضایی دفاع کند، باید دراین مورد از وی تشکر کرد. استدلالش هم کاملاً درست و درواقع رونوشت استدلال عموم حقوق دانان و وکلا است.
تصمیم رییس جمهور کاملا درست و شجاعانه است..
کار درست و زيبايي بود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار