بازدید 39941
دومین هفته اعتراضات در ترکیه

توهمات آقای نخست وزیر پایان ندارد! + فیلم

بی‌گمان رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، انتظار نداشت در میانه تلاش‌های شدید مداخله جویانه‌اش در سوریه، بحرانی مردمی در داخل گریبانش را بگیرد. شاید همین غیرمنتظره بودن رویدادهای اخیر ترکیه بود که سبب شده اردوغان این روزها به تناقض گویی و اظهارنظرهای متوهمانه درباره ‌ماهیت اعتراضات در کشور روی بیاورد.
کد خبر: ۳۲۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۹ 17 June 2013
همه توهمات یک نخست وزیر!
بی‌گمان رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، انتظار نداشت در میانه تلاش‌های شدید مداخله جویانه‌اش در سوریه، بحرانی مردمی در داخل گریبانش را بگیرد. شاید همین غیرمنتظره بودن رویدادهای اخیر ترکیه بود که سبب شده اردوغان این روزها به تناقض گویی و اظهارنظرهای متوهمانه درباره ‌ماهیت اعتراضات در کشور روی بیاورد.

به گزارش «تابناک»، نخست وزیر ترکیه در حالی در سخنرانی روز گذشته خود، معترضان در این کشور را ‌متهم ‌کرد و آنها را «تروریست» خواند که به سبب بیش از دو هفته تظاهرات مستمر در این کشور، موقعیت وی روز به روز بیشتر در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

توهمات آقای نخست وزیر پایان ندارد! + فیلم

در این راستا، هرچند در دو هفته اخیر، اردوغان اظهارات ضد و نقیضی ‌درباره ماهیت اعتراضات در ترکیه بیان کرده بود، سخنرانی روز گذشته وی در جمع هواداران حزب عدالت و توسعه در استانبول را می‌توان شدیدترین اتهام‌زنی‌های وی به معترضان دانست. تجمع هواداران دولت که دو هفته پس از آغاز اعتراضات گسترده خیابانی به سیاست‌های آن انجام گرفت، در همان شهری برگزار شد که جرقه اولیه اعتراضات در آن زده شد.

شبکه خبری «دویچه وله» آلمان گزارش داده که دولت و حزب حاکم، طرفداران خود را از سراسر کشور با اتوبوس و کشتی به استانبول آورده بود. در این سخنرانی، اردوغان با اشاره به جمعیت گرد آورده شده، گفت: «آن کس که می‌خواهد تصویر واقعی ترکیه را ببیند، این تصویر اینجاست».

توهمات آقای نخست وزیر پایان ندارد! + فیلم

وی همچنین با حمله به شبکه‌های خبررسانی خارجی «بی‌بی‌سی» و «سی‌ان‌ان» و خبرگزاری «رویترز» ادعا کرد که این رسانه‌ها اطلاعات کذب در گزارش‌های خود منتشر کرده‌‌اند.

اردوغان در سخنرانی خود اتهاماتی را که معترضان به او و دولتش در مورد «تمامیت‌خواه» بودن زده‌اند، رد کرد و در عین حال گفت: «تروریست‌ها»، معترضان را شست‌وشوی ذهنی داده‌اند. وی مدعی شد، دستورش برای پاکسازی میدان تقسیم و پارک گزی، وظیفه‌ای ‌که ‌نخست‌وزیر بوده و تأکید کرد میدان تقسیم را به «تروریست‌ها» واگذار نخواهد کرد.

اما همزمان با این سخنرانی ـ که در آن تنشی گزارش نشده ـ پلیس در جای دیگری از شهر استانبول به مخالفان دولت حمله و به سوی آنها گاز اشک‌آور شلیک کرد. یک شب پیش از آن نیز پلیس با ‌زور، پارک گزی را که قلب اعتراضات است، از جمعیت خالی کرد.

توهمات آقای نخست وزیر پایان ندارد! + فیلم

اردوغان در جمع هوادارانش گفت، «صبر او در برابر معترضان به پایان رسیده است». «پایان بردباری» هر چند سخنان تازه‌ای نیست، پیشتر نگرانی کشورهای غربی را به همراه داشته ‌که از برخورد بدون بردباری دولت علیه معترضان انتقاد کرده بودند.

در هفدهم خرداد ماه، نماینده دایره گسترش اتحادیه اروپا در کنفرانسی در استانبول به نخست‌وزیر ترکیه هشدار داد که استفاده بیش از اندازه از نیروی پلیس علیه معترضان، در حکومت‌های دمکراتیک جایی ندارد؛ اما یک روز پس از آن، اردوغان به اتحادیه اروپا تاخت و هم‌پیمانان غربی خود را به در پیش گرفتن «معیار دوگانه» متهم کرد.

در تازه‌ترین سخنرانی خود نیز‌ در روز یکشنبه، نخست وزیر ترکیه رسانه‌های خارجی را هدف گرفت و انتقادات خود را نصیب آنها کرد. او پیشتر نیز شبکه‌های اجتماعی را «بدترین تهدید» برای جامعه معرفی کرده بود.

توهمات آقای نخست وزیر پایان ندارد! + فیلم

وی در سخرانی‌های دیگری نیز معترضان را «مشتی غارتگر» نامیده بود. او چند بار نیز تأکید کرده ‌که افراطیون معترضان را می‌شورانند. وی همچنین گفته بود، وضع خوب اقتصادی ترکیه باعث شده تا برخی کشورهای دیگر به دنبال راه انداختن اعتراضات در آن باشند تا به اهداف اقتصادی خود دست پیدا کنند؛ پیش از آن نیز اپوزیسیون را متهم به شوراندن معترضان کرده بود.

بنا بر این گزارش، تاکنون پنج تن از معترضان در درگیری‌های دو هفته گذشته پلیس و مخالفان کشته شده و هزاران تن نیز زخمی شده‌اند.

روز گذشته در پی تجمع هواداران دولت، رهبر حزب ملی‌گرای ترکیه، در جمع مخالفات دولت، نخست‌وزیر آن کشور را متهم کرد که با راه انداختن این گردهمایی در برابر اعتراضات مخالفان، به دنبال تقسیم کشور است. از سوی دیگر، گروهی از مخالفان ملی‌گرایان نیز در شبکه‌های اجتماعی، آنها را متهم کرده‌اند که در اوضاع کنونی به دنبال کسب محبوبیت برای خود هستند.

توهمات آقای نخست وزیر پایان ندارد! + فیلم

به هر حال، مجموعه این اظهارات و اتهام‌زنی‌ها، نشانگر آن است که اوضاع به شدت از کنترل دولت و شخص نخست وزیر ترکیه بیرون آمده و وی برای خود چاره‌ای جز توسل به دیدگاه‌‌های مبتنی بر «توهم توطئه» و اتهام‌زنی به مخالفان نمی‌بیند. به این ترتیب و در صورتی که این وضعیت تداوم پیدا کند، انتظار می‌رود اعتراضات در این کشور تشدید‌ شده و ‌عمق بیشتری داشته باشد.

صحنه‌هایی از برخوردهای خشن پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه در هفته‌های اخیر با مردم را نگاه کنید؛ صحنه‌هایی که نشان می‌دهد ترکیه مدعی صدور دموکراسی و حمایت از اعتراضات مردمی دیگر کشورها، چگونه به شدیدترین شکل ممکن، اعتراضات مردمش را سرکوب می‌کند.

دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۸۲
انتشار یافته: ۳۳
آقای اردوغان،هر کس آتش بکارد جهنم درو خواهد کرد
به امید همین اعترضات در آمریکا و انگلیس و ...
و مکرو و مکرالله و الله الخیر الماکرین
کشورهای غرب و جنوب غرب آسیا کلا هرچقدر هم ژست مدرن بگیرن باز هم یه جایی دمشون می افته بیرون ...
اردوغان هم راه اسد را طی می کند . اسد هم در اغاز مخالفت ها سعی کرد با
میدان اوردن هوادارانش قدرت خود را به رخ انها بکشد و بعد مخالفان دست
به سلاح بردند و بتدریج تروریست های سرگردان در افغانستان و پاکستان و ..
وارد این کشور شدند. اردوغان هم حالا مخالفان خود را تروریست می خواند و
انها را غیر مستقیم به ترور و جنگ تشویق می کند. البته تاریخ نشان داده
که ریختن خون ناحق ملتهای دیگر گریبان خون ریزان را می گیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
مقایسه شرایط ترکیه با سوریه واقعا" قیاس مع الفارقی است. در ترکیه احتمال درگیری مسلحانه مثل سوریه تقریبا" نزدیک به صفر است.
اردوغان یک عروسک دست آمریکاست و مردم ترکیه باید او را ساقط کنند.
امیدوارم در انتخابات پیشرو در ترکیه دوباره انتخاب نشه
آره دیگه معترضین خودش تروریسم هستند و تروریسم‌های سوریه معترض!
که پس سیاست دوگانه غرب...!
آقای اردوقان روزی که موشکهای پاتریوت اسراییل رو در آنکارا بر علیه ایران نصب میکردی به سیاست دوگانه فکر نمیکردی حالا که مثل دستمال کاغذی باهات رفتار کردند به این فکر افتادی ؟هنوز زوده سیاست رو بفهمی در ضمن پیراهنت خیلی قشنگه و زشتیات رو خیلی خوب پوشونده دمش گرم.
رویکرد اردوغان در مورد سوریه غلطه اما در مورد معترضان درست میگه و ما باید در این مورد از اردوغان دفاع کنیم که در مقابل کمالیست گراها و لاییک ها ایستاده و داره برای دفاع از اسلام تلاش میکنه
این مرد ترکیه رو که رو به پیشرفت است را نابود خواهد کرد
واضحه که این برخورد معترضان را عصبانی تر میکنه.
این اعتراضات را مقایسه کنید با اعتراضات آمریکا. در آمریکا حتی با این که اعتراضات کشته دادند و چندین ماه طول کشید اما هیچ وقت جلوی تظاهرات گرفته نشد یا مقامات بلندپایه اینطوری جلوی معترضان موضع نگرفتند و اونها را تجریک نکردند. بعد چند وقت هم فروکش کرد.
مدیریت اعتراض و تعامل با مخالفت ها چیزیه که هنوز کشورهایی هنرش را پیدا نکرده.
سلام
امیدوارم دولت اردوغان تاوان این همه همراهی با مزدوران سوریه در کشتار بی گناهان و بیحرمتی به حریم انسانی آنها را به زودی پس بدهد.
نکته جالب درباره خودفروشی سیاسی دولت ترکیه آن که این همان دولتی است که تا 2 سال پیش به خاطر مردم فلسطین با مقامات اسراییل و آمریکا خصومت می کرد!!
نتیجه توسعه اقتصادی بدون توسعه سیاسی. نتیجه رشد نا متوازن و نتیجه غرور و رویاهایی که برای ترکیه خیلی زوده. نتیجه فدا کردن همه چیز برای شبیه غربیها شدن...
بالاخره آتیش بیار معرکه تو آتیش افتاد...بنازم کارخدارا
چطور به اینا تو سوریه میگن آزادی خواه و وطن پرست حالا که تو ترکیه آشوب شد تروریست هستن.یک بام و دو هوا همینه!!
اردوغان جواب بده . تروریست مردم بیدفاع معترض مظلوم ترک است یا وهابیون وحشی آدم خور در سوریه ؟
امیدوارم مشکلات ترکیه هر چه زودتر حل شود
بسیاری از ما ایرانیان نیز از ناآرامی در ترکیه و سوریه نگرانیم. به هر حال دولت های اسلامی هستند و هر کدام از این ها سقوط کند لائیک ها جایگزین آنها می شوند که چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ ایدئولوژیکی به یقین گزینه مناسبی نیستند
جریانات ترکیه بسیاری را غافلگیر کرد . اما چرا ؟ خودمانیم، درکشور ماهم بسیاری از نخبه گان ، ترکیه را مدل موفقی میدانند . اینها اکنون چه توضیحی دارند ؟ چرا انرا موفق میدانند ؟ چون تحلیل مشخصی از تحولات اقتصادی اجتماعی ترکیه ندارند . مشکل این است که همین سطحی نگری در کمین اینده ما هم نشسته ! ترکیه تاوان دنباله رویء نسخه های نئولیبرالیستی را میدهد . انچه فرضا" امریکای جنوبی ها در حال فاصله گرفتن از انند یک کلام امروزه در ترکیه در امد ماهیانه یک کارگر کمتر از 300 دلار است در صورتیکه یک لیتر بنرین دو و نیم دلاراست . حالا شایدشماهم فکر کنید برادران ترک یکهو طرفدارمحیط زیست شدند ؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
معترضان ترکیه بیشتر از قشر روشنفکر و دانشگاهیان هستند که سیاستهای اخیر آک پارتی را بازگشت به سنت های قدیمی و محدودیت های اجتماعی بیشتر میدانند در ضمن اقتصاد ترکیه در شکوفایی اقتصادی است بنابراین فکر نمی کنم میزان درآمدها تاثیری در این اعتراضات داشته باشند
اردوغان حرف قانونی می زنه که دادگاه حکم کنه تازه اگه دادگاه هم به نفع دولت حکم کرد به همه پرسی در استانبول گذاشته بشه. از این قانونی تر میشه کاری کرد؟
خبر رسانی تان یکطرفه است.
1- اعتراضات ترکیه ربطی به سیاست دولت در مساله سوریه ندارد.
2- زخمی شدن هزاران نفر آماری اغراق آمیز است.
3- چرا به حمایت میلیونی هواداران از اردوغان در ترکیه و دهها کشور خارجی از جمله بوسنی ، فلسطین ، تونس ، یمن ، پاکستان و کشورهای اروپایی اشاره نکردید
4- اعتراض اردوغان به رسانه های غربی درست است چون س ان ان تصاویر اجتماع میلیونی مربوط به حامیان اردوغان را تحت عنوان اجتماع معترضین به اردوغان به دروغ به مخاطبین نشان داده بود.
5- اینکه می گویید اوضاع به شدت از کنترل دولت خارج است ، ارزیابی درستی نیست . با این قبیل شورشهای خیابانی که اوضاع کشور غیر قابل کنترل نمی شود . اسفند امسال انتخابات شوراها و شهرداریهادر ترکیه برگزار می شود ، جوری تحلیل نکنید که اگر حزب اردوغان بازهم آراء بیشتری نسبت به بقیه احزاب آورد ، حرفی برای گفتن نداشته باشید.
تظاهرات فقط به خاطر سوریه نیست بیشتر علیه خود رایی اردوغان است
باسلام آه مردم مظلوم سوریه گریبان اردوغان را گرفته است حاکم قطر نیز چنین وضعیتی خواهد داشت
چاه مکن بهر کسی ،اردوغان!
همين اقاي اردوغان بود كه 2سال ونيم پيش همچون يك منجي مردم عرب به اقاي اسد گفت كه به خواست مردمش احترام بزاره و گروه گروه تروريست رو به بهانه دفاع از حق مردم وارد سوريه كرد.اين مبارزان بايد به تركيه برگردند تا حالا حق مردم مظلوم تركيه رو از اردوغان بگيرند.ولي جبهه مقاومت هرگز مثل اقاي اردوغان فكر نميكنه.اقاي اردوغان حالا نتيجه ظلم وستم ونوكري امريكا گريبانت رو گرفت...
دست بالای دست بسیاره وقتی در سوریه از مخالفان حمایت صد درصدی می کنه و اون جنایت ها بوجود میاد این انتظار رو باید داشته باشه
خدا رو شکر این اتفاقات خیلی براشون لازمه ترکیه ای ها و اماراتی ها خیلی از زمین خوردن ایرانی ها خوشحال شدند و استفاده بردن
اينها نتيجه حركت بسيار زشت اردوغان در سوريه هست كه سوريه رو به آتش كشيده. چوب خدا صدا ندارد
البته با وجود اعتراضات گسترده اخیر نباید فراموش کرد که حزب اردوغان دارای پایگاه اجتماعی است،نقد اساسی به نحوه گفتمان و برخورد دولت و در راس آن آقای اردوغان با اعتراضات است که موجب فراگیرتر شدن آنها شد، با مقایسه ای ساده می توان تاثیر وجود ناظران خارجی و پوشش رسانه ای را در اجتناب دولت از توسل به روش های سخت گیرانه تر در برخورد با معترضان را مشاهده کرد
جناح اردوان با شعار اسلام مترقی که در واقع اسلام آمریکایی بود روی کار آمدند ولی برای هیچکدام از طرح های اسلامی شان موفق نشدند وبا بروکراسی عریض وطویل ودادگاه های ویژه مجبور به تسلیم شدند .حالا نه مسلمان ها از آنها راضی هستند نه غیر مذهبی ها .خدا به داد مردم مسلمان ترکیه برسد .
ایشان خیلی بیش از حد در فکرر توهمات امپراطوری عثمانی بوده
حال که اوضاع خرابه ریخته به هم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل