بازدید 6030

انتقاد شدید پارلمان اروپا از ترکیه

کد خبر: ۳۲۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۳ 07 June 2013
نمایندگان پارلمان اروپا به شدت از موضع دولت ترکیه نسبت به اعتراضاتی که از ساخت یک مجتمع تجاری در پارک "قزی" استانبول آغاز شد و سپس جنبه سیاسی به خود گرفت و به نقاط دیگر این کشور گسترش یافت، انتقاد کردند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه تودی زمان، نمایندگان پارلمان اروپا در نشستی در کمیته امور خارجی این پارلمان، به شدت علیه حکومت حزب حاکم "عدالت و توسعه" ترکیه انتقاد کردند.

هم‌زمان در حالی که برخی از نمایندگان پارلمان اروپا به رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه تاکید کردند تا پس از بازگشتش به کشور از مردم عذرخواهی کند، دیگر نمایندگان پارلمان اروپا درخصوص درخواست‌های احزاب راست و راست افراطی مبنی بر پایان مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا به دنبال رویدادهای رخ داده در میدان تقسیم، ابراز نگرانی کردند.

مخبر اتحادیه اروپا درخصوص ترکیه در مورد موضع و واکنش اردوغان نسبت به این اعتراضات ابراز تاسف و ناامیدی کرد. در این بین زمزمه‌هایی نیز وجود داشت که مقایسه رویدادهای ترکیه با بهار عربی را رد می‌کرد. گیلز پورتمن، مشاور کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص گفت، این مقایسه گمراه کننده است چرا که یک دموکراسی عملی و کارآمد در ترکیه وجود دارد و اردوغان سه دوره با کسب بیش از 50 درصد آراء در انتخابات پیروز شده است.

ریچارد هاویت، یکی از نمایندگان سوسیالیست انگلیسی پارلمان اروپا نیز به شدت از اردوغان انتقاد کرده و گفت: اگر شما از دموکراسی در کشور خود حمایت نکنید، نمی‌توانید از تحولات در کشورهای بهار عربی حمایت کنید.

انتظار می‌رود که پارلمان اروپا بار دیگر در هفته آینده درخصوص رویدادهای اخیر در ترکیه نشستی برگزار کند و درخواست‌هایی نیز از سوی گروه‌های مختلف سیاسی مبنی بر دستیابی به یک "قطعنامه فوری" در خصوص ترکیه وجود دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل