بازدید 23165
«ویکی لیکس» افشا کرد:

معامله روسیه با آمریکا بر سر عدم تحویل «اس 300» به ایران

در شرایطی که کمتر از یک هفته پیش، یک مقام روسی ضمن طرح بحث شکایت ایران از روسیه بر سر موشک‌های «اس 300»، خواستار صرف نظر ایران از این شکایت شده بود، اسناد جدیدی که از سوی سایت «ویکی لیکس» افشا شده، نشان می‌دهد هدف روسیه از ‌تحویل ندادن این موشک‌ها، معامله با آمریکا و رژیم اسرائیل در مسائل منطقه ای و جهانی بوده است.
کد خبر: ۳۲۳۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷ 04 June 2013
معامله روسیه با آمریکا بر سر عدم تحویل «اس 300» به ایران
در شرایطی که کمتر از یک هفته پیش، یک مقام روسی ضمن طرح بحث شکایت ایران از روسیه بر سر موشک‌های «اس 300»، خواستار صرف نظر ایران از این شکایت شده بود، اسناد جدیدی که از سوی سایت «ویکی لیکس» افشا شده، نشان می‌دهد هدف روسیه از ‌تحویل ندادن این موشک‌ها، معامله با آمریکا و رژیم اسرائیل در مسائل منطقه ای و جهانی بوده است.

به گزارش «تابناک»، این روزها در حالی بحث احتمال تحویل سامانه موشکی «اس 300» از سوی روسیه به دولت سوریه به طور جدی مطرح می‌شود که بسیاری با یادآوری بدقولی روسیه در زمینه تحویل این موشک‌ها به ایران، نسبت به جدی بودن روسیه در این مورد نیز ‌تردید می‌کنند.

معاون وزیر خارجه روسیه ‌به تازگی و بار دیگر بر تعهد کشورش به تحویل این سامانه موشکی به سوریه تأکید کرد، اما با توجه به در جریان بودن تلاش‌ها برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی حل بحران سوریه در ژنو، کشورهای غربی معتقدند چنین کاری از سوی روسیه می‌تواند «غیرسازنده» تلقی شود.

با این حال، اسنادی که به تازگی در این زمینه از سوی سایت افشاگر «ویکی لیکس» منتشر شده، بیش از پیش این گمانه را تقویت می‌کند که روسیه صرفاً در پی امتیازگیری از غرب است، زیرا بر اساس این اسناد، مسکو پیش از این نیز بازی مشابهی را درباره ایران انجام داده است.

خبرگزاری «رویترز» ضمن اشاره به این اسناد جدید می‌نویسد اعلام متعهد بودن روسیه به تحویل این موشک‌ها به سوریه، بازتاب دهنده تعهدی است که این کشور پیش از این به ایران داده بود. این در حالی است که بر اساس اسناد ویکی لیکس، مسکو همواره تضمین داده که «اس 300» را در اختیار هیچ کشوری نخواهد گذاشت.

در یکی از این اسناد، به نقل از «ویکتور سیماکوف»، مشاور امور فلسطین و رژیم اسرائیل در وزارت خارجه روسیه آمده، مسکو به خوبی از «اثر بی ثبات کننده» تحویل «اس 300» به یک کشور خاورمیانه ای آگاه است.

این سند بیان می‌کند: «سیماکوف تأکید کرد که روسیه به خوبی نگرانی رژیم اسرائیل را از اینکه سامانه‌های اسکندر و یا اس 300 به دست ایران یا سوریه برسد، درک می‌کند». دلیل گفته شده برای این امر، آن بوده که سوریه پیشتر موشک‌های ضدتانک روسی را در اختیار حزب الله گذاشته و بر همین اساس، روسیه قول داده در آینده، نسبت به «استفاده کننده نهایی» از تسلیحات خود، کنترل بیشتری اعمال کند.

آن گونه که از این اسناد برمی‌آید، سوریه در سال 2008 تلاش داشته تا سامانه «اس 300» را به دست بیاورد و به همین منظور، به روسیه پیشنهاد داده در مقابل برنامه آمریکا برای استقرار سپر موشکی در اروپا، موشک‌های خود را در خاک سوریه مستقر سازد.

با این حال، هرچند قراردادی به این منظور در سال 2010 به امضا رسید، اما روسیه پیش و پس از آن با استقرار موشک‌های خود در سوریه موافقت نکرد. دلیل این امر، وعده ای بوده که رژیم اسرائیل در جریان جنگ اوت 2008 روسیه و گرجستان به روسیه داده مبنی بر اینکه از مسلح کردن گرجستان خودداری کند.

از سوی دیگر، در همان سال، یعنی سال 2008، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال عمل کردن روسیه به تعهدات سال 2005 خود برای تحویل «اس 300» به ایران در جریان بوده؛ اما مقامات روسی به کاردار سفارت آمریکا در مسکو اطمینان می‌دهند ‌تا هنگامی که ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل نکند، چنین سامانه ای را برای این کشور نمی‌فرستد.

اما بار دیگر در سال 2009، بحث فرستادن این موشک‌ها برای ایران جدی ‌و همین ‌سبب می‌شود واشنگتن از شش کشور متحد خود در خاورمیانه بخواهد بر سر این موضوع به روسیه فشار وارد کنند. این تلاش برای آمریکا نتیجه بخش بوده؛ اما در همان زمان، «جان بریل» که مدتی بعد سفیر آمریکا در مسکو شد، پیش بینی کرد روسیه به دلایل مالی، سیاسی و دیپلماتیک، این بازی را ادامه دهد.

بر پایه اسناد ویکی لیکس، در سال 2009، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، موضوع قرارداد را منتفی و آن را متوقف خوانده و اشاره می‌کند که روسیه نمی‌خواهد بار دیگر این موضوع را طرح کند. در سندی مربوط به آوریل 2009 به نقل از وی آمده: «هر چه ما درباره این موضوع از واشنگتن کمتر بشنویم، بهتر است».

در همین زمان، برخی مقامات روسی نیز به «آموس گیلعاد»، رئیس وقت دفتر سیاسی ـ نظامی وزارت جنگ رژیم اسرائیل گفته اند، سامانه «اس 300» به دلایل سیاسی به ایران تحویل داده نخواهد شد. با این حال، به گفته گیلعاد، روس‌ها گفته‌اند در صورتی که آمریکا بخواهد به تلاش خود برای استقرار سامانه موشکی در لهستان و جمهوری چک ادامه دهند، در محاسبات سیاسی خود تجدیدنظر خواهند کرد.

اما در نهایت، روس‌ها در سال 2010 از فروش این سامانه به ایران خودداری می‌کنند و در ازای آن، رژیم اسرائیل موافقت می‌کند پهپادهایی را برای جبران ضعف روسیه در این زمینه در مقابل گرجستان، در اختیار مسکو گذارد.
بریل در سال 2009 در اظهارنظری جالب توجه گفته: «خوب یا بد، موضوع تحویل اس 300 به نوعی فشارسنج در روابط دوجانبه آمریکا با روسیه تبدیل شده است».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۰
انتشار یافته: ۵۰
متاسفم که ما محتاج چنین عروس هزار دامادی باشیم . با توکل به توانایی ایرانی و توسل به آقا امام زمان ( عج ) ؛ آنچنان سامانه دفاعی‌ای خواهیم ساخت که همان روسیه هم نیازمند ما باشد . انشالله !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
برادر زیاد جوش نزن
مطمئنا واسه به دست اوردن دوچرخه نیاز نیست دوباره اختراعش کرد!
مشکل اینه روسیه شخصیتش مشخصه از قبل از انقلاب تا بعد از انقلاب یه بار هم در تاریخ ثبت نشده این کشور کار خیری برای ایران انجام داده باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
به حمد الله سامانه موشکی باور 373 در حال ساخت هست و ان شاء الله در سال 93 به بهره برداری می رسد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
به یاری خدا دور از دسترس نیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
این مسئله دیگه حیثیتی شده.
مسئولین مربوطه باید تمام تلاششون رو بکنن که سامانه بهتری بسازیم.
اینجوری واقعا دارن ما رو تحقیر می کنن.
حالا خودمون بهترشو رو که ساختیم روسیه و آمریکا و اون سگ هار باید برن غاز بچرونن و یکی دو دهه مچل بشن که چی شد چی نشد چی کار کنیم چی کار نکنیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
مشکل روسیه ورشکستگی و درجا زدنه.اونها چون نمیتونن زیاد پیشرفت کنند و بعد از اون فقط اس400 را ساختند پس هنوز هم سامانه اصلی دفاعیشون همون اس 300 هست بنابر این به ما نمیدن
امریکا هم تجهیزاتی رو به دیگران میده که 10 برابر بهترش رو داره
ناشناس
| - |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
روسیه بارها و بارها از ایران در شورای امنیت دفاع کرده . درست نیست بخاطر یک معامله انجام نشده تمامی حمایت های روس ها را نادیده بنگاریم . اگر چه استقلال نظامی در سرلوحه سیاست های نظام ماست .
روسیه هرگز طرف ایران نبوده و همیشه منافع خودش رو دنبال کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
مگه کی طرف ایران بوده؟
باید بتونیم روی پای خودمون بایستیم.
حداقل امریکا و انگلیس متحدانشون رو به این راحتیا نمیفروشن! روس ها در طول تاریخ صدمات شدیدی به ایران زدند
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
نه عزیزم همشون همین هستن. نمونش لیبی که شد سگ امریکا و نابود شد و یا صدام، افغانها، مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس و... و این هم نتیجه ارتباط با قدرت ها چون آنها صرفا به فکر افزایش قدرت و چپاول زیردستان هستند.
بهترشو میسازیم
در مرام روسی دوستی و پایبندی به پیمان بی معنی است. البته خیلی ها اینگونه هستند ولی روسها بدتر از همه هستند.
لعنت بر روسيه بي معرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
معرفت و مردانگی در سیاست جایی ندارن برادر
جهان بداند سگ زرد برادر شغال است نه روسه و نه هیچ کشور غربی دلش به حال ملت ایران و مسلمین نسوخته.ایرانی بپا خیز تا کشورت را خودت آباد کنی
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
آقا چرا جمع میبندید ، کدوم یکی‌ از کشور‌های اسلامی دلشون به حال ما سوخته ؟ نصف بد بختی‌ها از دست همین کشور‌های حاشیه یه خلیج فارسِ ، وقتی‌ هی‌ الکی‌ مارو با اینو اون جمع میبندین آخرش این جوری محاسبت غلط از آب در میاد ، از اولش ما برا خودمون بودیم هیچ کسی‌ هم با ما نبود ، رو هیچ کسی‌ هم نباید حساب کنیم ، درستشم همینه ، الان ما می‌پذیریم که برا این که روآندا می‌خواد با اوگاندا کل کل کنه دولتمون منافع مارو زیر پا بذاره ؟ مردمه ما بی‌ کار بمونن که روآندا قوی باشه ؟ خوب چرا انتظار دارید بقیه در رابطه با ما این کارو بکنن؟
سر همین اس 300 امریکا و روسیه مشکل دارند مشکلی نیست
اس-400 رو بدید ممنون میشیم
همه کشورها تو روابط بین الملل به منافع ملی خودشون فکر میکنن و اون چیزی که نفع بیشتری واسشون داره رو انجام میدن.
صحنه بین الملل جای رفیق بازی که نیست
بنظر من روسیه هم براساس منافع خودش عمل کرده و چیز عجیبی نیست
عزیزان روسیه که به ما التماس نکرده ازش موشک بگیریم.آخه کی روسیه و کشورهای غربی به تعهداتشون در قبال ایران عمل کردن که این بشه بار دوم.فقط از ایران باج میگیرن و سر موعد پشت ایران رو خالی می کنند.باید از تاریخ عیرت بگیریم.
آینده نگری امام (ره) رو میرسونه که فرمودند نه به شرق میشه اعتماد کرد و نه به غرب. هیچ کدوم دوستان خوبی برای ملت عزیز ایران نخواهد بود
حقش این بود که تیتر مطلب این می بود:

چرا اس 300 روسیه ، ایران نه سوریه آری؟!
تا بوده همین بوده
روسیه شریک مورد اطمینانی نیست فقط به فکر چپاول هست
اس300یک سامانه دفاعی راهبردی است و روسیه هرگز آن را در اختیار سایر کشورها قرار نخواهد داد این بازی ها فقط اهرم فشاری برای امتیاز گرفتن از امریکا و اسرائیل است از قدیم گفتن آزموده را آزمودن خطاست به قول امام خمینی روسیه و امریکا مثل دو لبه یک قیچی هستند در ظاهر از هم جدا هستن ولی در انتها به هم وصل هستند.
در جواب آقای "یک دوست"، جهان میداند که سگ زرد برادر شغال است.
متاسفانه انگار این ماییم که نمی دونیم"هیچ کشور غربی دلش به حال ملت ایران و مسلمین نسوخته"
ما ایرانیها به دنیا ثابت کردیم هرجیزی را بخواهیم با علم وهوش جوانان ایرانی مانند سردار شهید تهرانی حتی اگر در کهکشان باشد بدست خواهیم آورد که لزوم آن اتحاد میان احاد مردم ودولت مردان میباشد (مرگ براستعمار )
اینکه مثل روز روشنه. روزی که رژیم منحوس جعلی و صهیونیستی اسرائیل شکل گرفت دومین کشوری که اون را قبول کرد و رسما به عنوان یک کشور پذیرفت شوروی بود. یعنی اسرائیل یک سگ هست زاییده شرق و غرب یعنی شوروی و انگلیس و امریکا. تا به واسطه ترس از این سگ مردم را بندازن به جونه هم اسعمار کنن همینطور تولیدات و سلاحاشون را بهشون بفروشن! حالا روسیه بیاد به اسرائیل که دوست و متحد خودشه کم محلی کنه به خاطر ایران؟! بیشترین جمعیت اسرائیل را بعد از اروپاییان ساکنین شوروی سابق هستند که مهاجرت کردند به اسرائیل. پس باید ابلهانه باید باشه روسیه را دوست یا متحد قلمداد کنیم! اگر تو هسته ای کمی راه میاد هم به خاطر مسائل اقتصادیشه که خوب پولی درمیاره از طریق ایران هم به خاطر امریکا و غربیهاست و گرنه خودش دشمن اسلام و شیعه هست!
مگه 8سال دفاع مقدس ما اس سیصد داشتیم که با دنیا جنگیدیم و پیروز شدیم؟!
روسيه از امريكا بدتر وانگليس از هردو انها بد تر است :روسها بيش از هر كشوري در مواقع حساس به ما از پشت خنجر زده اند كلا اعتماد به بيگانه هر كه باشد اشتباه است زيرا بيگانه ان هم از جنس روسيه بدنبال منافع خودش است ودوستي با انها دوستي با گرگ در لبا س خرس است.
ای کاش روزی فرا رسد که در قرن افول معنویت در افراد بشر این صیغه کلام تغییر یابد وملتها در کنار هم تنها خدای یکتا را بپرستند وبا اعتقاد به نبوت نازنین رسول رحمت حضرت محمد (ص) وفیض از خلق عظیم آن گرانقدرمشمول رحمت خاصه الهی شوند واز باتلاق فحشا ومنکر باپرپروارنماز اوج گیرند تا وسعت اخلاص وصدق خود. ان شاءالله
حالا روسیه میخاست یه کار مثبت بکنه ، نکرده نباید اونو با آمریکایی مقایسه کنید که کمر به نابودی ما بسته.
ایران باید با جدیت شکایت خود را پیگیری و خسارت ملت ایران را از روسیه بگیرد.
روسیه نشون داده که شریک مطمئنی نیست والبته در دراز مدت این موضوع به ضرر روسها تموم میشه.به عبارتی روسها اعتبار بین المللی خودشون رو در مقابل چند قرارداد می فروشند.
هيچ كشوري در دنيا با ما عقد اخوت نبسته و بر اساس منافع خودش تصميم ميگيره، پس ما نبايد از سياست هيچ كشوري انتظار مرام و محبت داشته باشيم
موضوع اس ٣٠٠ هم به خاطر ديپلماسي ضعيف ما و وادادگي مدودف مقابل امريكا به اينجا كشيد
یاد حرف امام میفتم که در مقابل درخواست ارتبط شوروی با ایران و درخواست مقامات ایرانی ا ز امام برای قبول ارتباط فراگیر , امام گفته بود شما با شوروی شرط ارتباط رو خرید یک فروند هواپیما جنگی بگذارید واگر آنها قبول کردند من هم موافقم ولی آنها رفتند و دیگر جوابی ندادند؟
بعدها ,بعد از اتمام جنگ و فروپاشی شوروی, روسها فقط هواپیما و تجهیزات دست دوم ویا از رده خارج رو یا غیر استراتژیک روبه ایران دادند و آن هم بخاطر نیازمالی شدیدی که داشتند و تازه با کلی منت!
هر کشوری بدنبال منافع خودشه هرجا بیشتر منافعش تامین بشه
اززمان رژیم گذشته تا حال گاز ایران با لوله قطور به روسیه پمپاژ میشود.حتما در این مورد قرار دادی است. حالاکه روسیه خیانتکار دررابطه قرارداد تحویل اس300به ایران گوش به فرمان اسراییل وآمریکاست ویک طرفه قرداد را لغو کرده ایران هم قرارداد دادن گاز به روسیه را لغو کند ودرمحاکم قضایی بین المللی از حق خود دفاع نماید
سرنخ رو بديد به حوون ايراني ببينيد ته كار از كجا سر در مياره ، مهندسي معكوس RQ170 را هيچكس باور نمي كرد، هنوز هم خيليا ترديد دارند ، باوركنيم يا نكنيم با مهندسي معكوسي كه رو RQ170 انجام شد، خود روسيها هم الان به ايران يه نگاه ديگه اي دارند. يادمون باشه اين سرنخ بوده، بعد از گذشت بيش از يكسال و اندي خدا ميداند اين جوون ايراني چي از توش درآورده، بدبختهاي بيچاره فقط رجز ميخونن. جرات دارين به اين مملكت دست دراز كنيد.
هميشه روسيه در مقابل غرب ، ايران را معامله كرده و هيچ وقت دوست واقعي ما نبوده.
خیلی تحلیل خوب و وافعی بود مرسی تابنناک
از اول هم معلوم که روسیه به دنبال منافع خودشه.هرجا که منفع داشته باشه همون کارو عملی میکنه
ايراني ها هميشه تيزي خنجر روسيه رو در پشت خودشون احساس كردند...
سلام

شعار ما این بود ...

نه شرقی ، نه غربی ، جمهوری اسلامی


حالا تو این تحریم ها یک نشانه بیارید که این روسها و چینی ها در حالی که قدرتش رو دارند به ما یک کمکی کرده باشند ، من اسم را عوض می کنم ......

الله اکبر ..... الله اکبر ... حالا معنای " الله اکبر " رو می فهمم ... اگه ما به جای توکل بر این چینی ها و روس به خودمون توکل می کردیم الآن این وضعمون نبود ....

چینی ها تو اوج کمکشون به جاش هر چه بنجل بود به کشور صادر کردن تا صنعت ما نابود بشه و حالا هم می گن " هر چی خودمون صلاح بدونیم به شما صادر می کنیم "
تاریخ ما از روسها بیشتر به بدی یاد میکند تا امریکا .
اماممون(ره) گفت که نه از دوستی با غربی ها خوشحال شوید نه از دوستی با شرقی ها
این کشورهای به اصطلاح ابرقدرت فقط به فکر خودشون هستند
این اولین نامردی روسها نبوده وآخرین آن هم نخواهد بود مسئولین باید تدبیری بیاندیشند که نه به این نامرد ها و نه دیگر نامرد های سیاسی محتاج نباشیم
آمریکا در آخر خط است که اسناد به این مهمی را افشا میکند و آنرا به گردن ویکی لیکس میاندازد. در حقیقت مانع روسیه را میخواهد مرتفع کند ایران نیز میبایستی خطر جدید و بازی جدید آمریکاییها را درک کنند و روابط حیاتی و استراتژیک خود را با روسیه بخاطر مسائل کم اهمیت تر مخدوش نکند حس خیانت توسط روسیه به ایران و شرق در حال تحمیل توسط آمریکاییهاست و روسها ممکن است دست پاچه شوند ولی ایران با دلداری به روسیه در کنار پوتین به عنوان مدافع بی بدیل شرق در مقابل غرب متجاوز، بماند بهتر است و این منطقی ترین راه است. آیران میبایستی به روسیه در این جنگ تحمیلی غرب متجاوز علیه شرق مظلوم کمک نماید.
روسها از همه خطر ناکترند چون در اوج دوستي خيانت ميکنند.
مارابخیراین وان (شرق وغرب)نیست شرمرسانید....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی