بازدید 64840
بیست و سومین «سی دقیقه» با «تابناک»

فیلم: در آلمان شرقی چگونه جاسوسی می‌کردند؟

داستان این شاهکار 137 دقیقه‌ایِ آلمانی که حتی حذف یک سکانسش نیز می‌تواند به داستان و کلیت فیلم آسیب برساند، آنچنان متفاوت و از زاویه تازه بود که مخاطب عام را نیز با خود همراه کند و فیلمی که تنها دو میلیون دلار هزینه ساختش شده بود، 77 میلیون دلار فروش داشته باشد...
کد خبر: ۳۲۱۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۵ 24 May 2013
یکی از بهترین تریلرهای جاسوسی ‌که سیستم مخوف جاسوسی در آلمان شرقی به شیوه‌های مرسوم کمونیستی را به تصویر کشیده، اثر تحسین برانگیز فلوريان هنکل فون دونرسمارک است که در میان آثاری با این مضمون، یکی از بهترین فیلم‌هایی است که تاکنون تولید شده و به رغم بودجه محدود در تولید علاوه بر جلب نظر منتقدان، در میان مخاطبان عام نیز جایگاه ویژه‌‌ای داشته است.

به گزارش «تابناک»، «زندگی‌های دیگران / The Lives of Others / Das Leben der Anderen» یکی از بهترین فیلم‌های بلند یک دهه اخیر سینمای آلمان است؛ فیلمی که به کمک داستانی پرتعلیق و پردازشی پرکشش، اعضای آکادمی اسکار را واداشت تا در برابر منتقدان تسلیم شوند و ‌روی رأی‌هایشان برای اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان 2007، عنوان نماینده آلمان را بنویسند و البته این ساخته ژرمن‌ها تنها در اسکار ندرخشید و با 66 و 25 نامزدی، سیل مخاطبان خاص را جذب کرد.

فیلم: در آلمان شرقی چگونه جاسوسی می‌کردند؟

اما داستان این شاهکار 137 دقیقه‌ایِ آلمانی که حتی حذف یک سکانسش نیز می‌تواند به داستان و کلیت فیلم آسیب برساند، آنچنان متفاوت و از زاویه تازه بود که مخاطب عام را نیز با خود همراه می‌کرد و باعث شده بود فیلمی که تنها 2 میلیون دلار هزینه ساختش شده بود، 77 میلیون دلار فروش داشته باشد و لوريان هنکل فون دونرسمارک نویسنده و کارگردان این اثر، علاوه بر تأمین نظر منتقدان، در گیشه نیز پیروز باشد.

بیشترین مخاطب این فیلم بینندگان آلمان با نوزده میلیون دلار، آمریکا با یازده میلیون دلار و فرانسه با بیش از 10.7 میلیون دلار، اسپانیا با 6.8 میلیون دلار و انگلیس با 5.4 میلیون دلار، هلند با 2.7 میلیون دلار و یونان با 2.3 میلیون دلار بودند و این نشان می‌دهد همچنان مخاطب فیلم‌های جدی، بینندگان اروپایی هستند و فیلم‌های بی سر و ته و فانتزی با بودجه‌های تولید چندصد میلیون دلاری، همچنان در آمریکا رکورد فروش را خواهند شکست.

فیلم: در آلمان شرقی چگونه جاسوسی می‌کردند؟

اولريش موهه، نقش یک بازجو و مأمور شنود اشتازی (پلیس امنیت آلمان شرقی) به نام «ویسلر» را بازی می‌کند. او مأمور می‌شود که فعالیت‌های نمایشنامه‌نویسی به نام «گئورک درایمن» را زیر نظر بگیرد و در خانه‌اش وسایل شنود بگذارد تا با پیدا کردن مدرکی علیه او، اسباب محدود کردن فعالیت‌های این هنرمند را فراهم کند؛ اما در ‌انجام مأموریت، تعصباتی که در ذهن این مأمور نشست کرده بودند، با شنود و دیدن «زندگی‌های دیگران» رفته رفته رنگ می‌بازند و او عاشق همین سبک زندگی دیگران می‌شود و در‌می‌یابد راه زندگی‌اش اشتباه است.

فیلم راوی فضای پلیسی و جو ۱۹۸۴ گونه آلمان شرقی است؛ مقطعی از تاریخ که هر شخصی دارای فعالیتی حساس برای دولت و یا ارزشمند بود، باید زیر نظر قرار گرفته و شنود می‌شد و حتی از سوی همسرش مورد جاسوسی قرار می‌گرفت، کما اینکه در فیلم آشکار می‌شود که «ماریا»، علیه «درایمن» برای اشتازی فعالیت کرده تا در تئاتر از روی صحنه پایین کشیده نشود و در حرفه‌اش بماند!

فیلم: در آلمان شرقی چگونه جاسوسی می‌کردند؟

در این میان اما بیش از آن که با داستانی آکنده از صحنه‌ها یزد و خورد و اغراق‌های معمول در فیلم‌هایی با چنین مضامینی برای نشاندن مخاطب روی صندلی مواجه باشیم، با جزییاتی دقیق و باورپذیر از لحظات دراماتیک زندگی این نمایش‌نامه نویس با معشوقه‌‌اش و رویکردی که وزیر فرهنگ آلمان شرقی به عنوان طالب معشوقه این نمایش نامه نویس در پیش می‌گیرد و به دستگاه امنیتی جمهوری دموکراتیک آلمان (DDR) تحمیل می‌کند، روبه‌رو هستیم که به خوبی نشان می‌دهد قرار گرفتن یک سیستم امنیتی در اختیار حزب کمونیست، چه عوارضی ‌‌داشته است.

چند سال پس از فروپاشی دیوار برلین، در حالی که ویسلر، یک نامه‌رسان دون پایه شده است، درایمن با دسترسی به اسناد اشتازی ـ که آزادسازی شده و در دسترس عموم قرار گرفته ـ درمی‌یابد ‌کسی که او را از دام اشتاری رهانیده، «ویسلر»، مأمور این سازمان بوده که گزارش‌های شنود را از مقطعی به بعد ثبت و به مقامات بالادستی رد نمی‌کرده و اینجاست که کتابی با نام «سوناتی برای انسان‌های شریف» می‌نویسد و آن را با این مأمور که از مقعطی به بعد، رگه‌های انسانی در وجودش متبلور شده بود، تقدیم می‌کند.

فیلم: در آلمان شرقی چگونه جاسوسی می‌کردند؟

«زندگی‌های دیگران» از فیلمبرداری منحصر به فردی نیز برخوردار است و هرچند در دکوپاژهایی که گاهی بیش از حد تئاتری می‌شود، دوربین قدرت عملش را تا اندازه‌ای از دست می‌دهد، هاگن بوگدانسکی در مقام مدیر فیلمبرداری به خوبی از پس ثبت تصاویر متفاوت و غیرکلیشه‌ای برای این فیلم طولانی برآمده و البته آنچه این تصاویر را ماندگارتر می‌سازد، موسيقی جذاب این فیلم است که استفان موچا و گابريل يارد متناسب با فضای داستان خلق کرده‌اند.

از اینها گذشته نمی‌توان از بازی‌های متفاوت و همسان این فیلم نیز در شکل‌گیری چنین ساختار منسجمی گذر کرد و باید یادآوری نمود که اولريش موهه [سروان گرد ويسلر]، مارتينا گدک [کريستا-ماريا زيلاند]، سباستين کخ [گئورگ درايمان]، اولريش توکور [سرهنگ دوم آنتون گروبيتز]، هانس يوئه بائر [پل هاوزر]، ولکمار کلينرت [آلبرت يرسکا]، ماتياس بره نر [کارل والنر] به سهم خود به خوبی از پس آنچه به آنها سپرده شده بود، برآمدند هرچند اولریش موهه ستاره این فیلم بود.

فیلم: در آلمان شرقی چگونه جاسوسی می‌کردند؟

بیست و سومین «سی دقیقه» در یک استثنا‌ بیش از سی دقیقه و حتی چهل دقیقه است و به واسطه پیوستگی داستان فیلم، طولانی‌ترین «سی دقیقه»‌ای است که تاکنون تقدیمتان کرده‌‌ایم. اینک دعوتتان می‌کنیم تا به دیدن این فیلم سینمایی بنشینید.

دانلود بخش نخست

دانلود بخش دوم

دانلود بخش سوم
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۷
این فیلم فوقالعادست. فوقالعاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
حیف که زبونش المانیه
فیلم بسیار زیبایی بود
یکی از بهترین فیلمهایی بود که دیدم...
اولريش موهه عالی بود و سباستين کخ محشر
یک شاهکار سینماییی
فقط میشه گفت بی نظیره
لذت ببرید فقط اندوهگین نشوید
HGW XX/2
هیییی! تابناک دکمه لایک نداره مطالبت حیف. این فیلم و معرفی ای که ازش داشتی لایک داره انصافا
تابناک جون ، مثل اینکه یادت رفته. اینجا ایرانه و فیلم دانلود کردن از نت یه افسانه . با این سرعت داغون متن رو هم زورکی میشه دانلود کرد ، اونوقت شما فیلم میزاری ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
ممنون به کارتون ادامه بدید، شب میگذاریم دانلود رایگان کنه شاید فرجی شد تا صبح دانلود شد
فیلم جالبی بود .......... ممنون تابی جون
آقا چرا در ترجمه عنوان فیلم به اشتباه گرته برداری می کنید!؟ "زندگیهای دیگران" غلط است. در فارسی می گوییم : "زندگی دیگران"
یعنی چقدر باید تحلیلتون اشتباه و مغرضانه باشه که این جمله رو بگید: "و این نشان می‌دهد همچنان مخاطب فیلم‌های جدی، بینندگان اروپایی هستند و فیلم‌های بی سر و ته و فانتزی با بودجه‌های تولید چندصد میلیون دلاری، همچنان در آمریکا رکورد فروش را خواهند شکست."

آخه قربونتون برم این چه تحلیلیه؟
یازده میلیون فروش برای یه فیلم خارجی کمه؟
بعدشم واضحه که فیلم آلمانیه و باید در آلمان فروش بیشتر داشته باشه
صحنه‌هاش رو که حذف کردید دیگه
من این فیلمو دیدم
معرکه است...
یعنی این که شما گذاشتید بدون سانسور است ؟واقعا فیلم بی نظیر است من چند بار این فیلم رو دیدم .
دانلود رو زدم نوشت تا پایان دانلود 184 ساعت باقیمانده است!!!!!!!!!!!!11
تا حالا فکر کنم 4 بار این فیلم رو دیدم ...
هنوز که هنوزه عاشقشم ... بازهم وقت شه می بینم ...
توصیه ی اکید می کنم حتما حتما فیلم رو ببینید فوق العادست
این فیلم دوبله هم شده و می توانید دوبلش رو توی شبکه خانگی تهیه کنید (CD) . با دوبله ی فوق العاده ی آقای میرطاهر مظلومی ، دوبلش هم خیلی خیلی عالی از آب دراومده
این فیلم واقعا محشره توصیه میکنم حتما ببینید البته کاملشو
فیلم عالی بود
دستتون درد نکنه اما زیرنویسش نه سینکه و نه خوانا
اگه دوباره فیلم رو با کیفیت بالاتر بذارید ممنون میشم
یا زیرنویسش رو تو فایل جداگانه ای برای دانلود بذارید
ارزش دیدن نداشت.فقط یه ربع اولش خوب بود
کسی این فیلمو ندیده رسما میگم بره بمیره :دی شوخی کردم ! اما واقعا ندیدی برو بمیر :دی
من قبلا چند بار این فیلم رو دیدم,برداشتم این بود که هنر همیشه پیروز میشه
فیلمش زنونه هست. بدرد ادمای احساساتی همیشه گریان میخوره
واقعا یکی از بهترین فیلم هاییه که توی عمرم دیدم. محشر بود. بازی های بسیار زیبا در کنار داستانی زیبا
اول تشکر چون میدونم کار پر زحمتیه
اما متاسفانه کیفیت افتضاحه
هم زیر نویس هم فیلم
منم دیدمش بهتون تماشای این فیلم قشنگ رو توصیه میکنم
کجا ماریا علیه درایمن فعالیت کرد . اگه منظور رابطه با اون رییسه بود که به خاطر این بود که به درایمن صدمه ای نزنن و جلوی فعالتشو نگیرن . اگرم منظور اعترافاتش یود که خوب شمام بودین تو بازداشتگاه های اون سیستم به همه کرده و نکرده خود و خانوادتون اعتراف می کردین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر