بازدید 22105

دلایل ملاقات نکردن جلیلی و آیت الله مصباح

کد خبر: ۳۲۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴ 23 May 2013
سفر جلیلی به قم در حالی به پایان رسید که وی با بسیاری از مراجع قم، به جز آیت الله مصباح دیدار کرد. با وجودی که لنکرانی در یک فرار رو به جلو به نفع او کناره گیری کرده بود، اما سفر قم این کاندیدای تأیید شده توسط شورای نگهبان، یک دیدار مهم را کم داشت. دیدار با پدر معنوی پایداری.

به نوشته سایت الف همان طور که پیش بینی می شد جریان پایداری هیچ چاره ای جز اتصال به جلیلی نداشت. شنیده های پیش از تایید صلاحیت کاندیداها نیز نشان می داد که لنکرانی در لیست نهایی شورای نگهبان جایی نخواهد داشت. نزدیکان پایداری نیز این را متوجه شده بودند. اما اصرار آیت الله بر حمایت از لنکرانی و «اصلح دانستن وی زیر آسمان خدا» شکاف عمیقی را بین جلیلی و او ایجاد کرد. شکافی که در عدم حمایت مصباح از وی طی 10 روز گذشته قابل مشاهده است.

برخی از رسانه ها به ویژه اصلاح طلبان معتقدند که جلیلی برای اینکه وامدار جریان پایداری نباشد، خود به دیدار آیت الله مصباح نرفت. اما شنیده های الف حاکی است پدرمعنوی جبهه پایداری درخواست جلیلی برای دیدار را رد کرده است. اگرچه در تمام طول سفر به قم، حمید رسایی از اعضای مهم پایداری حتی در دیدارهای محرمانه نیز او را همراهی می کرد.

جلیلی در سفر به قم با آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله سبحانی دیدار کرد و در دیدار از بیت آیت‌الله صافی گلپایگانی که گفته شد بدون حضور خبرنگاران بوده، در مورد مسائل مهم منطقه ای و روز بحث کرد. از سوی دیگر برخی این موضوع را مطرح کردند که مصباح یزدی روز گذشته در قم حضور نداشت.

آیت الله مصباح که از هفته ها پیش از ثبت نام اظهارنظرهای سیاسی و انتخاباتی داشت، این روزها سکوتی طولانی دارد. برخی نسبت به تعجیل او در اصلح دانستن لنکرانی منتقد هستند اما شاگردان و اعضای موسسه وابسته به او همچنان از وی حمایت می کنند. هفته گذشته یک سایت اینترنتی با انتشار نامه ای با امضای جمعی از طلاب، از آیت الله مصباح یزدی خواسته بودند به عنوان یکی از سرمایه های معنوی، از حمایت جریان پایداری دست بردارد. این اقدام با واکنش تند طرفداران آیت الله روبه رو شد.

با این همه، دوری «جلیلی و مصباح» از هر زاویه که به آن نگاه شود در شرایط موجود بسیار قابل تامل است. شاید جلیلی مانند لنکرانی حاضر نباشد پای منبر آیت الله زانو بزند اما به حمایتش نیاز دارد. آیت الله نیز این روزها با دیدن سرنوشت احمدی نژاد که 8 سال پیش بیشترین حمایت ها و آسمانی ترین تعابیر را برایش به کار برده بود محتاطانه تر رفتار می کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار