بازدید 12044
زیباکلام:

هاشمی برای رد صلاحیت نذر کرده بود

کد خبر: ۳۲۱۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵ 22 May 2013
صادق زیباکلام در گفت و گو با خبرآنلاین ضمن بیان پیش بینی خود از واکنش هاشمی رفسنجانی به نتیجه اعلام شده از سوی شورای نگهبان گفت: آقای هاشمی هیچ واکنشی نشان نخواهند داد و از امروز به دنبال ادای نذر خود می روند. ایشان حقیقتا نذر کرده بودند که از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت نشوند؛ این را من براساس اخبار موثق می گویم.

هاشمی از ابتدا هم قصد شرکت و ثبت نام در انتخابات را نداشت

وی افزود: هاشمی از ابتدا هم قصد شرکت و ثبت نام در انتخابات را نداشت. از سوی دیگر نمی توانست وضع مملکت و نظام را به این شکل فعلی ببیند، نظامی که عمری برای آن زحمت کشیده بود را رها کند بنابراین بین دو رویکرد متناقض بودند از یک سو نسبت به کشور و مردم احساس دین و تکلیف می کردند از سوی دیگر مطمئن بودند که با شرایط فعلی راه دشواری را پیش رو دارند در نهایت هم دیدیم که از بین این دو رویکرد به وجدان شان پاسخ دادند جلو آمدند تا وضع کشور را سامان ببخشند حال اینکه رد صلاحیت شدند به نظر من این چیزی است که خودشان هم می خواستند چون به تکلیف و دین شان عمل کردند و نذر کرده بودند که رد شوند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید براینکه آیت الله هاشمی چاره ای جز آمدن نداشت، در خصوص اینکه آیا رد صلاحیت هزینه ای سنگین در سابقه سیاسی ایشان محسوب نمی شود، گفت: این را باید از کسانی که ایشان را رد صلاحیت کردند پرسید. آنچه ما می دانیم این است که ایشان چاره ای جز آمدن نداشتند و وضع به گونه ای می دیدند که تنها چاره را در حضور خود می دانستند.

وی در خصوص احتمال صدور حکم حکومتی برای تایید صلاحیت هاشمی نیز اظهار کرد: حکم جکومتی صادر نمی شود اما اگر صادر شود هم ایشان به هیچ وجه از آن تمکین نمی کند.
زیباکلام در پاسخ به این سوال که رییس مجمع تشخیص از کدامیک از کاندیداهای حاضر حمایت خواهند کرد، گفت: معتقدم ایشان سکوت خواهند کرد و از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کنند.

پیش بینی آرایش نامزدهای اصولگرا

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در تحلیل خود از آرایش سیاسی اصولگرایان نیز تصریح کرد: آقایان سعید جلیلی و علی اکبر ولایتی آرایش سیاسی جریان اصولگرا را تشکیل خواهند دارد و رهبران اصولگرا در نهایت بر روی یکی از این گزینه ها به اجماع می رسند.

انتخابات دو قطبی نیست

وی با بیان اینکه در انتخابات پیش رو قطب بندی جریانات سیاسی را شاهد نخواهیم بود، ادامه داد: دیگر چهره های اصولگرا مانند آقای حدادعادل و قالیباف و غرضی هیچ شانسی در این انتخابات ندارند و هیچ گروهی از اصولگرایان نیز به سمت آنها متمایل نخواهند شد. هرچند هنوز تصمیم نهایی رهبران این جریان اعلام نشده است ولی تصور می کنم ظرف چند روز آینده در نهایت از بین جلیلی و ولایتی به یک کاندیدا برسند و با همان کاندیدا هم وارد شوند و مردم هم به همان رای دهند.

زیباکلام همچنین با اشاره به احراز صلاحیت نشدن کاندیدای دولت از سوی شورای نگهبان و واکنش احمدی نژاد مبنی بر پیگیری این موضوع از سوی رهبرانقلاب، گفت: آقای احمدی نژاد فقط وقت خودش را تلف می کند و به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید. دولت بنا نیست در این انتخابات حضور داشته باشد و هیچ حکم حکومتی هم به نفع کاندیدای دولت صادر نخواهد شد.

حسن روحانی و محمدرضا عارف در شرایط سختی قرار دارند

زیباکلام با اشاره به اسامی احراز صلاحیت شدگان ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، اظهار داشت: دو حق وجود دارد، اول حق شورای نگهبان که باید نامزدها را انتخاب و به منِ صادق زیباکلام بگوید تو می‌توانی به این افراد رای بدهی و نمی توانی به افراد دیگر رای بدهی. حق دوم برای خود صادق زیباکلام است که می تواند از بین اسامی اعلام شده به کسی رای بدهد یا ندهد.

وی با اشاره به احراز صلاحیت نشدن آقای هاشمی و باقی ماندن حسن روحانی و عارف در صحنه انتخابات از میان چهره های اصلاح طلب، گفت: حسن روحانی و محمدرضا عارف در شرایط سختی قرار دارند، اگر بگویند در انتخابات شرکت نمی کنند و انصراف دهند دچار مشکلات زیادی در عرصه اجتماعی و سیاسی می شوند و اگر بگویند حضور دارند با این حقیقت تلخ روبرو می شوند که کسی به آنها رای نمی دهد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: حتی اگر آقایان هاشمی و خاتمی از اصلاح طلبان بخواهند که رای خود را به سبد این دو چهره بریزند دردی دوا نمی شود چرا که با حذف آقای هاشمی از انتخابات تکلیف اصلاح طلبان عملا روشن شد و کاندیداهای حاضر تاثیری در وضعیت اصلاح طلبان ایجاد نخواهند کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل