بازدید 117681
مستند «تابناک» درباره کاندیداهای عجیب ریاست‌جمهوری «2»

فیلم: انگیزه این کاندیداها برای ‌نام‌نویسی چیست؟!

در بخش دوم از این مستند، که امروز ‌می‌بینید، با چهره و هویت گروه دیگری آشنا می‌شوید که هرچند برخی از آنان سوابقی نیز دارند، قطعاً در سطح ریاست جمهوری نیستند؛ افزون بر این، اما به انگیزه و هدف برخی از این کاندیداها پی می‌برید که در مواردی با صداقت کامل بیان می‌شود!
کد خبر: ۳۲۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸ 21 May 2013
از مجموع 686 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، چهل تن شناخته شده بودند و از این میزان، بیش از انگشتان دو دست در قواره تن پوش ریاست جمهوری این مملکت 77 میلیونی نبودند و سایرین، گروه‌هایی از مردم بودند که از خلأ موجود در قانون اساسی استفاده کردند و با حضور در محل ‌نام‌نویسی، حتی بعضاً بیش از برخی چهره‌های شناخته شده در معرض توجه قرار گرفتند. این وضع اما باید در ادوار آتی ادامه داشته باشد؟

به گزارش «تابناک»، اصول 113، 114 و 115 به عنوان ‌مهمترین بخش از اصول مرتبط با ریاست جمهوری در قانونی اساسی کشورمان، همواره چالش برانگیز بوده و یکی از دلایلی که لزوم بازنگری در برخی مواد از قانون اساسی را ضروری می‌سازد، کلی‌گویی در ‌همین مواد و ‌ارائه نکردن تعاریف دقیق‌تر است.

نوع نوشتار این قوانین در موارد متعددی چالش برانگیز شده؛ اما چالش برانگیزترین آنها به اصل 115 باز‌می‌گردد که در آن تنها آورده شده است: «رئیس‏ جمهور باید از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی‏ که‏ واجد شرایط زیر باشند انتخاب‏ گردد: ایرانی‏ الاصل‏، تابع ایران‏، مدیر و مدبر، دارای‏ حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏، مومن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ و مذهب‏ رسمی‏ کشور‌» و مرجع تأیید صلاحیت‌ها نیز شورای نگهبان ذکر شده است.

بنابراین، هر شخصی با ارائه عکس و اصل و کپی شناسنامه می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری ‌نام‌نویسی کند و این مسأله به عنوان نقطه قوت مردم سالاری در نظر گرفته شد اما از چهار دور پیش شرایط عجیبی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش آمد و تعداد چهره‌هایی که از فضای سیاسی و حتی اجتماعی کشور پرت بودند و برای دیده شدن به سالن ‌نام‌نویسی وزارت کشور می‌آمدند، افزایش یافت و در واقع فضا به سمتی رفت که ثبت نام برای ریاست جمهوری کشورمان به یک برنامه کمدی تبدیل شد.

فیلم: انگیزه این کاندیداها برای ثبت نام چیست؟!

گویا، فضای کنونی هرچند همین فضای آزاد سیاسی را در کشور به تصویر می‌کشد، در مجموع برای چهره سیاسی کشور مناسب نیست و بی شک اگر قرار باشد روزی به فکر اصلاح قانون اساسی فعلی بود، یکی از اصلی‌ترین قوانینی که نیازمند تغییر است، همین مواد از قانون اساسی است و از این حیث انتظار می‌رود چنین مسأله کلیدی به سال‌های دور موکول نشود.

این مسأله از این حیث نیز با اهمیت است که بسیاری از رسانه‌های بیگانه با استناد بر عدد محدود تأییدصلاحیت‌ها در مقابل شمار ‌نام‌نویسی کنندگان که یک رقم کاذب و متأثر از خلأ قانونی، چنین تبلیغ می‌کنند که اتفاقاً آزادی لازم نیست و مخاطب انگلیسی زبان نیز که از واقعیت ماجرا خبر ندارد، با مقایسه این دو عدد، استدلال مذکور را می‌پذیرد که در واقع سوءاستفاده از آگاهی ناقص مخاطب غیرایرانی است.

«تابناک» درباره کاندیداهای اینچنینی که در دوره اخیر ‌نام‌نویسی کردند، مستندی تهیه کرده که در چهار بخش تقدیمتان می‌کند. در بخش دوم از این مستند، که امروز ‌می‌بینید، با چهره و هویت گروه دیگری آشنا می‌شوید که هرچند برخی از آنان سوابقی نیز دارند، قطعاً در سطح ریاست جمهوری نیستند؛ افزون بر این، اما به انگیزه و هدف برخی از این کاندیداها پی می‌برید که در مواردی با صداقت کامل بیان می‌شود! شاید این مستند بتواند در تسریع تصحیح این قانون کارساز شود. بخش دوم مستند «دموکراسی روی پوست خربزه» را ببینید.

دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۰۱
انتشار یافته: ۴۵
اينكه شما خبر و عكس شون رو روي ساتهاتون قرار بدين.
خیلی جالب بود.............
بی معرفتا دکتر خورشیدی از تئورسین های اقتصادیه اونوقت شما در کنار این افراد قرارش دادید؟
در دولت هاشمی معاون وزیر بوده
استاد اقتصاد دانشکده مدیریت شهید بهشتی هست. با ایشون 6واحد کلاس داشتم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
نمره میده؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
مگه این افراد چشونه
اینا برن درس بخونن به ارزشی که شما تو ذهنت هست میرسن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
ناشناس بی ادبی کردی
صدا و سیما یکی رو نشون داده بود موقع ثبت نام...
یارو خودش میگفت : مدیر نیستم ..مدبر نیستم..میدونم رد صلاحیت میشم...

گزارشگر پرسید پس واسه چی اومدی ثبت نام کردی؟؟؟

گفت : واسه این اومدم که بعد از اینکه رد صلاحیت شدم بگم که دیگه کاری نمونده که براش تقاضا مداده باشم !!!


خدایا به همه جوون های بیکار مثل من رحم کن
کافیه برای دورهای بعدی هزینه های سربار و نظارتی مرتبط با ثبت نام و بررسی و.... را محاسبه و اعلام کنید مثلا 2میلیون تومان، و هر متقاضی صرفا" پس از پرداخت و تهیه فیش بانکی مربوطه اجازه حضور در محل ثبت نام را داشته باشند. اگر تعداد متقاضی کم نشد هر چی دوست داشتید به من بگید!!!
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
آخه مهدی جان. دو میلیون هم شد پول که یکی که می خواد رییس جمهور بشه نده. باید شرطهای سنگین تر مثل تحصیلات عالیه، انجام کار در حد وزیر و ... از این جور چیزا بذارن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
یک راه بهتر اینکه هر کاندیدا یک معرفی نامه از فرمانداری یا شورا بیاورد
اگر هرگونه پخش گزارش، فيلم و عكس از نام‌نويسي نامزدها قبل از اعلام رسمي اسامي توسط وزارت كشور ممنوع باشد، به تدريج نام نويسي با انگيزه شهرت كاهش مي‌يابد. ضمن اينكه يك هزينه منطقي هم از كساني كه ثبت نام مي‌‌كنند گرفته شود. چطور مصاحبه آزمون دكترا هزينه دارد ولي بررسي احراز اين شرايط متعدد كه در قانون ذكر شد توسط شوراي نگهبان بي هزينه است؟
بابا با این اینترنت ، بی انصافیه انتظار داشته باشید فیلم ببینیم.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
مگه آلمان هم مشکل اینترنت داره؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
یعنی تو المانم :)
ناشناس
| United States |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
طوری میگید تو که از آلمانی مگه مشکل اینترنت دارید انگار خودتون تا حالا از VPN استفاده نکردید
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
ما که تو ایرانیم با سرعت عالی داریم میبینیم ....... من خودم دارم میبینم خیلی کم پیش میاد متوقف بشه ....هه شما یا از المانی و سرعت اونجا کمه یا اینکه وی پی انی چیزی داری استفاده میکنی گند زده به سرعتت
هه.......نکن اقا نکن
باید در قانون اساسی ریاست جمهوری وشوراها بازنگری شود تا هر کی واجد شراط است برای ثبت نام اقدام کند نه برای خنده ودیده شدن در تلویزیون
سلام حالا اونایی که مدیر و مدبر بودن چه گلی به سرمون زدن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
با سلام
بنده به عنوان یک حقوقدان بسیار متاسفم از ضعف و ناکارآمدی قانون انتخابات کشورم که باعث میشود چنین فضای کمدی در یکی از سرنوشت ساز ترین و مهمترین امور مملکتم اتفاق بیفتد و شوربختا که این واقعه به دموکراسی و آزادی تعبیر میشود . تا کی بدست خود باعث تمسخر غربیها شویم . آیا وقت آن نرسیده که مجلس شورای اسلامی این قانون را نسخ و قانون کارآمد و در خور شان مردم و نظام تدوین وتصویب کند ؟ . شأن مردم و نظام در این است که یک نفر با مدرک سیکل که در امور شخصی خود عاجز و ناموفق بوده برای ریاست جمهوری ثبت نام کند ؟ جز افسوس چه میتوان گفت ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
با سلام

من به عنوان یک بیسواد ! بسیار متاسفم که یک حقوقدان چنین فکری داره!

این فضا که اون رو کمدیک و دور از شان کشور و مردم ما خوندید جدا از اینکه به افراد ناشناس فرصت مطرح شدن میده - شاید در این جمع کسی دارای شرایط باشه اما به هر دلیلی ناشناخته باشه - ، دربرگیرنده تفکر مردم نسبت به رئیس جمهور دوره حاضر و همچنین انتظاراتشون از رئیس جمهور بعدی بدون محدودیت هاییه که در حرف زدن جلو دوربین صداوسیما دارن ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
خیلی قوانین دیگری هم هست که احتیاج به تغیر داره.
شاهد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
تا حدودی با نظر شما موافقم و آن اینکه باید قانون اصلاح شود و بنظر بنده طوری باید قانون را نوشت که جا برای سوء استفاده و تعبیر سوء نشود.البته میتوان شیوهه اجرا را نیز مقداری تغییر داد مثلا ثبت نام اینترنتی باشد و پس از احراز شرایطی مانند سن، تحصیلات، شغل، داشتن وجهه مناسب اجتماعی به فرد اجازه ثبت نام رسمی در وزارت کشور داده شود.
شیوه سوال پرسیدن خبرنگار از کاندیداها خود جای بحث دارد و آخر سوژه است؟
برای دریافت اسناد یک مناقصه ساده سازمانی باید اسناد مناقصه خریداری کرد و برای شرکت در مناقصه ضمانت گذاشت.
واقعا فکر می‌کنید راه حلی برای جمع کردن این بساط وجود ندارد؟
تا بحال فکر کرده اید چطور قبل از سال 80 این نمایش مضحک دیده نمی‌شد؟
...
با این حجم انتظار کیفیت تصویر بسیار بالاتری رو داشتم
داغون بودن اوضاع اقتصادی مردم بوده
نيازي به بررسي انگيزه هاي افراد براي كانديداتوري نيست، در كشوري كه حزب و فعاليت حزبي معنا و جايگاه حقيقي خود را ندارد، رشد سياسي در حزب نيز جايگاهي ندارد،‌ نتيجه حضور افرادي مي شود كه با اوليه ترين مفاهيم حاكميتي و مديريتي آشنا نيستند.
\\\\\\\\\\فقط شرط مدرک کارشناسی ارشد بزارن 99.9 درصد از مشکلات حل میشه به جناب دموکراسی هم بر نمیخوره\\\\\\\\\
بعد باز نگری قانون انتخابات در سال 95
هر کدام از کاندیداها اول باید فیش 800 میلیون تومانی به حساب وزارت کشور واریز کنند .

چطور برای کنکور 2 ساعته کلی پول گرفته میشه
من به این خانومه رای میدم...رای من این خانم
ادمین دمت گرم کلی خندیدیم
بعضی ها می خواهند شوهر پیدا کنند. بعضی ها هم دنبال کار می گردند و بعضی ها هم حال می کنند.
نحوه سوال پرسیدن و طرز برخورد برخی خبرنگاران با این افراد جالب نبود و بنظر می رسید دارن مسخره شون میکنن! واقعا جای تاسف داره! این افراد هر کسی باشن و به هر قصد و منظوری به وزارت کشور اومده باشن نباید به عنوان سوژه ظنز و خنده در نظر گرفته بشن.
اِه !!! ثبت نام کی بود؟؟ من یادم رفت ثبت نام کنم!
کاش جز بی فرهنگی و بی ادبی در سوالات خبر نگاران چیز دیگری هم دیده می شد.
کار هر کسی بد یا خوب باشد ایا ادب حکم نمی کند کسی را تحقیر نکنیم؟
طبق قانون تحقیر،استخفاف ،توهین جرم است
حال باید از منتشر کننده این تصاویر پرسید با ارتکاب جرم میخواهید قانون اصلاح کنید؟؟
آیا این ادعا در حد و اندازه شما هست؟
ثبت نام کردن از کی باعث آبروی نظام می شود که حالا ما قانون عوض کنیم واقعا جای بسی تعمل است.
به غیر از بعضی ها که هدفشون مشخصه(تفریح) بعضی هم هستند که ثبت نام اونها طنزی نداره خبرنگارا به خودشون اجازه میدن همه رو به تمسخر بگیرن و ثبت نام ها کمدی میشه.
اصلا هم پوست خربزه ای در کار نیست، دموکراسی یعنی همین .دررود به همشون به دو دلیل: 1- اعتماد به نفس بالا 2- احساس مسئولیت. ...
ثبت نام بعدی کی ؟؟؟ منم میخوام شرکت کنم
رفتار خبرنگارها بسیار بدو غیر انسانی است.
وزارت كشور بايد قبل از اينكه شرايطي همچون مدرك را مد نظر قرار دهد بهتر است با اجراي يك آزمون روانشناختي همچون تست شخصيت از سلامت رواني همه كانديداها مطمئن شود و آنگاه مجوز ثبت نام را صادر نمايد.
سلام - براي خنده خوب بود . ميشه بجاي فيلم طنز بارها بارها تماشا كرد . ولي اي كاش همچين اتفاقي نمي افتاد تا هر كسي بخودش اجازه توهين به شعور ملت رو بده ! به واقع مسخره بازي افراد مسخره را مي طلبد.
بی صبرانه منتظر بخش 3 و 4 فیلم هستیم
فقط اون پيرمرده که واسه ولگردي اومده بود!! دمش گرم که صداقت داشت من به اون راي ميدم:))))))))
خيلي بي مزه بود
سلام
واقعا که چیزی شبیه مسخره بازی بود هر کی به هر کی شده
چرا باید این قدر هزینه های بیهوده از بیت المال برای ثبت نام بعضی از اینها بشه
سیکل ، دیپلم و...
افسوس
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان