بازدید 49960
مستند «تابناک» درباره کاندیداهای عجیب ریاست جمهوری «1»

فیلم: این گونه «دموکراسی روی پوست خربزه» ی خلأ قانونی می‌رود

تعداد چهره‌هایی که از فضای سیاسی و حتی اجتماعی کشور پرت بودند و برای دیده شدن به سالن ‌نام‌نویسی وزارت کشور می‌آمدند، افزایش یافت و در واقع فضا به سمتی رفت که ‌نام‌نویسی برای ریاست جمهوری کشورمان به ‌برنامه‌ای کمدی تبدیل شد.
کد خبر: ۳۲۰۷۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۷ 20 May 2013
از مجموع 686 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، چهل تن شناخته شده بودند و از این میزان، بیش از انگشتان دو دست در قواره تن پوش ریاست جمهوری این مملکت 77 میلیونی نبودند و سایرین، گروه‌هایی از مردم بودند که از خلأ موجود در قانون اساسی استفاده کردند و با حضور در محل ‌نام‌نویسی، حتی بعضاً بیش از برخی چهره‌های شناخته شده در معرض توجه قرار گرفتند. این وضع اما باید در ادوار آتی ادامه داشته باشد؟

به گزارش «تابناک»، اصول 113، 114 و 115 به عنوان ‌مهمترین بخش از اصول مرتبط با ریاست جمهوری در قانونی اساسی کشورمان همواره چالش برانگیز بوده و یکی از دلایلی که لزوم بازنگری در برخی مواد از قانون اساسی را ضروری می‌سازد، کلی گویی در ‌همین مواد و عدم ارائه تعاریف دقیق‌تر است.

نوع نوشتار این قوانین در موارد متعددی چالش برانگیز شده اما چالش برانگیزترین آنها به اصل 115 باز‌می‌گردد که در آن تنها آورده شده است: «رئیس‏ جمهور باید از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی‏ که‏ واجد شرایط زیر باشند انتخاب‏ گردد: ایرانی‏ الاصل‏، تابع ایران‏، مدیر و مدبر، دارای‏ حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏، مومن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ و مذهب‏ رسمی‏ کشور‌» و مرجع تأیید صلاحیت‌ها نیز شورای نگهبان ذکر شده است.

بنابراین، هر شخصی با ارائه عکس و اصل و کپی شناسنامه می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری ‌نام‌نویسی کند و این مسأله به عنوان نقطه قوت مردم سالاری در نظر گرفته شد اما از چهار دور پیش شرایط عجیبی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش آمد و تعداد چهره‌هایی که از فضای سیاسی و حتی اجتماعی کشور پرت بودند و برای دیده شدن به سالن ‌نام‌نویسی وزارت کشور می‌آمدند، افزایش یافت و در واقع فضا به سمتی رفت که ثبت نام برای ریاست جمهوری کشورمان به یک برنامه کمدی تبدیل شد.

گویا، فضای کنونی هرچند همین فضای آزاد سیاسی را در کشور به تصویر می‌کشد، در مجموع برای چهره سیاسی کشور مناسب نیست و بی شک اگر قرار باشد روزی به فکر اصلاح قانون اساسی فعلی بود، یکی از اصلی‌ترین قوانینی که نیازمند تغییر است، همین مواد از قانون اساسی است و از این حیث انتظار می‌رود چنین مسأله کلیدی به سال‌های دور موکول نشود.

این مسأله از این حیث نیز با اهمیت است که بسیاری از رسانه‌های بیگانه با استناد بر عدد محدود تأییدصلاحیت‌ها در مقابل شمار ‌نام‌نویسی کنندگان که یک رقم کاذب و متأثر از خلأ قانونی، چنین تبلیغ می‌کنند که اتفاقاً آزادی لازم نیست و مخاطب انگلیسی زبان نیز که از واقعیت ماجرا خبر ندارد، با مقایسه این دو عدد، استدلال مذکور را می‌پذیرد که در واقع سوءاستفاده از آگاهی ناقص مخاطب غیرایرانی است.

«تابناک» درباره کاندیداهای اینچنینی که در دوره اخیر ‌نام‌نویسی کردند، مستندی تهیه کرده که در چهار بخش تقدیمتان می‌کند. در بخش نخست از این مستند، که امشب به آن را می‌بینید با چهره و هویت گروهی از این کاندیداها آشنا می‌شوید که اتفاقاً برخی از آنها سوابقی نیز دارند؛ اما قطعاً در سطح ریاست جمهوری نیستند؛ شاید این مستند بتواند در تسریع تصحیح این قانون کارساز شود. بخش نخست مستند «دموکراسی روی پوست خربزه» را ببینید.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۰
انتشار یافته: ۲۸
بهترین راه محدود کردن اینه که برای ثبت نام یک مبلغی پول مثلا یک میلیون تومن تعیین کنند و بگن اگه که رد صلاحیت بشین بهتون برگردونده نمیشه.این با اصول قانون اساسی تناقض نداره و شورای نگهبان رو هم محدود نمی کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
مي شود اسمش را هم گذاشت هزينه بررسي صلاحيت.
البته مبلغش را بكنند 10 ميليون و بعد همه مبلغهاي جمع شده را بدهند موسسات خيريه!
یک شهروند
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
مگر مناقصه است؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
شما یا شهرداری چی هستی یا افسر راهنمائی رانندگی ...منش وطرزتفکرت مثل اوناس دوای هرچی جریمه وعوارضه!!!!!
خیلی راحت می شد از کاندیداها خواست قبل از حضور در وزارت کشور مدارک خود را بصورت الکترونیکی ارسال کنند تا بسیاری از آنها امکان حضور جلو دوربین ها را نداشته باشند
حجم فیلم برای دانلود زیاد است
ای کاش در چند قسمت می گذاشتید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
حجم زیاد نیست.
اینترنت داغونه
خیلی هم برای کشور مناسبه
قانون نباید تغییر کنه
رسانه ها نباید به این مسئله بپردازن
اصلاً احتیاج نیست قانون اساسی را تغییر بدهند کافیه حق ثبت نام مثلاً در حدود 200 - 300 هزار تومان بگیرند دیگه کسی نمیاد !!!
به نظرم بهترین کار اینه که هر کاندیدا برای ریاست جمهوری باید مجبور باشه تعداد مشخصی امضا مثلا ده هزارتا جمع کنه
آزادی خوبه بخدا ولی نه در این حد
آبرومون رفت با این کاندیدها:(((
واسه کاندید شدن حق ثبت نام نفری 10 میلیون بزارن دیگه هر کسی نمیاد آبرو وشرف ریاست جمهوری رو به تمسخر بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
طبق قانون اساسی هر کسی حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را دارد. صرف ثبت نام عده ای که هیچ آشنایی با مسایل کشور داری ندارند را نمی توان دست آویز محدود کردن این حق اساسی کرد. حتی آن محدودیتهایی را که برای کاندیداتوری نمایندگی مجلس گذاشتند نیز خلاف قانون است. بالاخره یا باید بپذیریم که جامعه ما از نظر سیاسی به بلوغ کافی رسیده و می تواند خودش انتخاب کند، یا اینکه همچنان جامعه را با تفکر قیم مداری اداره کنیم که این به معنی سلب اساسی ترین حق مردم، یعنی "حق تعیین سرنوشت خود" است.
من فکر کنم مردم ما دقیقا نمیدونن کار یک رئیس جمهور چیه برای همین همه تصور میکنن توانایی انجام این کار رو دارند و شایدم فقط باید شعار بدن کلا بابت فیلم ممنون هم خندیدیم هم غمگین شدیم امیدوارم روزهای بهتری در آینده برای کشورمون باشه
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
سلام
شما دقیقا میدونید کار یک رئیس جمهور چیه؟ اگه نمیدونید بهتر بود نظر نمیدادید اگر می دونید که دیگه باید بدانید وقتی بسیاری از وظایف انجام نشده خیلی مهم نیست چه کسی بیاد.
شما مردم بیچاره را مسخره می کنید همیشه نتیجه بی تدبیری مسئولین همین است که مردم قربانی می شوند حتی در این موقعیت . واقعا اینها مقصرند که شما به آنها می خندید!!
نامزد انتخابات بايد عضو يک تشکل سياسی باشد.
اي بدنبودكمي از غم وغصه هام دورشديم باحال بودايا مردم عادي خالص ترنيستندتا افرادبه اصطلاح چهره يا رجال فقط بگم بگم ميكنندچقدر نقاط ضعف دارند كه مرتب همديگر را تهديد وتخريب ميكنند خدا تو به فريادمان برس
درکشورهای پیشرفته حتی برای کیسه شن نگهدارنده تابلوهای عملیات عمرانی استاندارد تعریف شده ودقیقا مراعات میشود اما متاسفانه درکشور ما هیچ چیز استاندارد ندارد یا اگرهم داشته باشدبدرستی اجرا نمیشود
به نظر من این یک نقطه ی قوت است برای ما. اگر غربی ها بودند کلی برای همین آزادی در دنیا تبلیغات راه انداخته بودند. اما ما متاسفانه تحت تاثیر جوسازی آنها سعی میکنیم قانون اساسی مون را عوض کنیم.
بابا چه اشکالی داره...!! حداقل مردم یه کم شاده میشن اینها رو که میبینن.....
واقعا آدم غصه ميخوره از اين اتفاقاتي كه در اين كشور با اين ميراث بزرگ افتاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
شما خودتو ناراحت نكن! از ماست كه بر ماست
راه حل خیلی ساده است. شورای نگهبان باید سامانه ای برای شناسایی رجل سیاسی راه اندازی کند. در طول سال افراد می توانند مدارک و سوابق خود را برای این سامانه بفرستند تا بررسی شود.

سپس برای هر فرد که صلاحیت لازم را داشت گواهی مدت دار مثلا چهار ساله صادر شود. در این صورت دیگر در زمان ثبت نام فقط کسانیکه دارای تأیید از این سامانه هستند می توانند ثبت نام کنند.

این گواهی می تواند درجه بندی هم شود. مثلا درجه 1 برای ریاست جمهوری درجه 2 برای مدیریت های کلان اجرایی مثل وزارت درجه 3 برای نمایندگی مجلس.
تا وقتی احزاب درست فعالیت نداشته باشند، همینه. باید احزاب کاندیدا معرفی کنند تا بعداً هم بشه بابت وعده هاشون از اونا پیگیری بشه. نه اینکه هرکی خواست بیاد و یه وعده ایی هم بده و بعد هم بدون هیچ جوابی بره
بهتره یه آزمون ورودی مثل تمام سازمان ها گذاشته شود تا هم سواد شرکت کنندگان محک زده شود هم هوش و استعداد آنها تا اینقدر شاهد آبروریزی در روز ثبت نام برای مردم داخل و خارج از کشور نباشیم و در نهایت رتبه منتخبین برای مردم و شورای نگهبان ملاک تصمیم گیری باشد .
بهترین نظر الکترونیکی شدن ثبت نام هاست
مگه محل ثبت نام نگهبان نداشته که این ها رو راه دادند!؟!؟!؟!؟!؟!؟
باید هر کاندید را تعدادی از نمایندگان فعلی و سابق مجلس، تعدادی از مدیران فعلی و سابق کشور تایید کنند
یعنی هر کاندیدا باید بتواند یک هیئت دولت را قبل از ثبت نام برای خود جمع کند تا بتواند ثبت نام کند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار