بازدید 19359
۲
دهمین دادگاه کهریزک؛ رسیدگی ادامه دارد

دادگاه کهریزک با درخواست مرتضوی تمدید شد!

نشست امروز دادگاه در حالی آغاز به کار کرد که پیشتر، رئیس این دادگاه، مدت لازم برای رسیدگی به پرونده را ده جلسه عنوان کرده بود؛ اما در پایان نشست امروز معلوم شد که این زمان به درخواست متهم ردیف نخست تمدید شده است؛ رخدادی عجیب که قاضی معزول پیش از آغاز نشست دادگاه پیش‌بینی کرده بود و محقق شد!
کد خبر: ۳۲۰۵۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰ 20 May 2013
دهمین نشست دادگاه کهریزک در حالی در شعبه 76 دادگاه‌های کیفری تهران آغاز به کار کرد که پیشتر، سیامک مدیرخراسانی، رئیس این دادگاه، مدت لازم برای رسیدگی به پرونده را ده جلسه عنوان کرده بود؛ اما در پایان جلسه امروز خلاف این اتفاق به وقوع پیوست!

به گزارش «تابناک»، دهمین نشست دادگاه رسیدگی به اتهامات قضات تعلیق شده کهریزک در حالی آغاز به کار کرد که پیشتر، سیامک مدیرخراسانی، رئیس این دادگاه مدت لازم برای رسیدگی به پرونده را ده جلسه عنوان کرده بود تا نشست امروز، آخرین نشست دادگاه لقب بگیرد.

پیشتر ۹ جلسه از رسیدگی به این پرونده با حضور شکات و همچنین برخی متهمان برگزار شده و در آخرین نشست، شاکیان و وکلای مدافع ایشان، آخرین سخنانشان را مطرح کردند و نشست امروز به شنیده شدن آخرین دفاعیات متهمان و وکلای مدافع ایشان اختصاص خواهد یافت.

این در حالی است که مرتضوی، متهم ردیف نخست، نزدیک دو جلسه از جلسات انجام شده را صرف ارائه لایحه دفاعیه اولیه خود کرده بود تا اکنون این پرسش به وجود آید که چگونه قرار است در نشست امروز هم لایحه دفاعیه آخر این متهم قرائت شود و هم متهمان و وکلای ایشان دفاعیه آخر خود را ارائه دهند؟

گفتنی است، حداکثر تا ده روز از آخرین نشست دادگاه، رأی نهایی از سوی قضات صادر خواهد شد.


حیدری فر: امروز پایان دادگاه نیست!

علی اکبر حیدری فر، متهم ردیف دوم پرونده پیش از ورود به دهمین نشست دادگاه قضات تعلیق شده کهریزک در جمع خبرنگاران گفت: بیست شاهد از پلیس امنیت، اطلاعات، سپاه و ناجا را در قالب لایحه‌ای به دادگاه معرفی کرده و خواستار تحقیق از آنها شده‌ایم.

وی افزود: تا کنون بر شاهدان ما تحقیقی نشده که انجام این تحقیق ضروری است. شاهدان ما امروز به دادگاه اظهار نشدند و قبل از شهادت آنها نمی‌توان آخرین دفاع را گرفت.

این متهم که در نشست قبل غیبت داشت و امروز نیز با تأخیر رسیده بود، در پاسخ به خبرنگاری که علت این امر را از وی پرسید، گفت: دوست دارم دیر بیایم!

از حاشیه‌های عجیب دادگاه امروز، ممانعت از تصویربرداری از ورود و خروج مرتضوی دادگاه به وسیله آتش نشانی مستقر در محوطه پارکینگ اختصاصی مجتمع بود که ظاهرا این ممانعت با دستور رئیس مجموعه دادگاه‌های کیفری استان رقم خورده بود! این موضوع به اندازه‌ای مورد تاکید مسئولان بود که اصرار چندباره عکاسانی که پشت نرده‌ها تجمع کرده بودند نیز منجر به جابجایی اندک این خودرو نشد!

تنفس اول دادگاه؛ جوادی فر از مرتضوی درگذشت!

رئیس دادگاه در ساعت 11:30 دقیقه و تنها با گذشت حدود دو ساعت از آغاز دهمین جلسه دادگاه، اعلام تنفس کرد. در این فاصله، نیکبخت، وکیل خانواده جوادی فر در جمع خبرنگاران حضور یافت و از اعلام رضایت موکلش نسبت به متهم ردیف نخست خبر داد.

این خبر شوکه کننده که ظاهرا برای وکیل پرونده هم عجیب بود، با ترک محوطه توسط این وکیل و بازنگشتن وی به دادگاه عجیب تر شد چراکه اعلام رضایت شاکی پرونده از یکی از متهمان، به معنی رضایت از تمامی متهمان نبوده و ترک دادگاه توجیهی ندارد.

از نکات جالب توجه در سخنان نیکبخت این بود که وی در پاسخ به ادعای حیدری فر مبنی بر احضار بیست شاهد به دادگاه، گفت: احضار شهود در دادگاه نه به وسیله حیدری فر که توسط مرتضوی صورت گرفت و حیدری فر تنها شنونده بود!

تنفس دوم؛ دادگاه به نوبت عصر رفت

قاضی و هیأت مستشاران برای دومین بار (در ساعت 13:30 دقیقه) در حین برگزاری دهمین جلسه دادگاه کهریزک اعلام تنفس کردند تا ادامه نشست دادگاه در نوبت عصر پی گرفته شود.

شهبازی، وکیل حیدری‌فر با فرارسیدن تنفس دوم در جمع خبرنگاران حضور یافت و در ارتباط با اعلام رضایت یکی از شکات از یکی از متهمان گفت: آقای جوادی فر دیروز در شعبه دادگاه رضایت خود را اعلام ‌و امروز نیز در جریان رسیدگی شفاها این موضوع را تصدیق کرد. البته شکایت ایشان از موکل من و دیگر متهم پرونده باقی است.

پایان دهمین نشست دادگاه؛ پیش بینی حیدری فر محقق شد!

به فاصله کوتاهی از اعلام تنفس در دادگاه و اعلام ادامه نشست در نوبت عصر، دادگاه تعطیل شد و زمان نشست بعدی 48 ساعت بعد (پس فردا؛ چهارشنبه یکم خرداد) اعلام شد.

این در حالی است که رئیس دادگاه چند باره تأکید کرده بود که امروز آخرین نشست برگزار خواهد شد و البته متهم ردیف دوم پیش از شروع دادگاه، تمدید جلسات رسیدگی به پرونده را پیش بینی کرده بود.

پایان دادگاه یک حاشیه تکراری هم داشت و آن چیزی نبود، جز فرار متهمان از در پشتی مجتمع کیفری استان که آنها را از لنز دوربین عکاسان رسانه های گوناگون مخفی نگه داشت!

رئیس دادگاه: متهم مهلت خواست و موافقت کردیم

سیامک مدیرخراسانی، رئیس شعبه 76 در پایان دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: می‌خواستیم دادگاه را در نوبت عصر ادامه دهیم اما با درخواست متهم، فرصت 48 ساعته‌‌ای در اختیار وی گذاشتیم تا پس از رسیدگی به پرونده ادامه بیابد.

وی در پاسخ به این ‌که آیا دادگاه در نشست بعد به پایان خواهد رسید یا نه، گفت: ممکن است در جلسه بعدی دفاعیات متهمان به پایان برسد و یا نه، جلسه دیگری نیاز باشد. فعلا نمی توان در این باره اظهار نظر کرد.

طاهری: ممکن است دادگاه چهارشنبه هم تمام نشود

در پایان نشست دادگاه، میرمجید طاهری، وکیل خانواده مرحوم روح‌الامینی در غیاب موکل خود در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: احتمال دارد که جلسه بعدی هم جلسه آخر دادگاه نباشد، چرا که دو نفر از متهمان هنوز دفاعیات خود را مطرح نکرده‌اند.

وی دفاع آخر را بسیار مهم دانست و گفت: البته دادگاه قبلاً اعلام کرده بود که جلسه امروز مربوط به اخذ آخرین دفاع است.

وکیل روح‌الامینی درخصوص عدم حضور موکلش در دادگاه گفت: وی به دلیل کاری که برایش پیش‌ آمده بود ،در دادگاه امروز حاضر نشد و من به عنوان وکیل وی و همسرشان در دادگاه حاضر شدم.

طاهری در پاسخ به این ‌که آیا احتمال دارد که روح‌الامینی هم مانند جوادی‌فر از شکایت خود بگذرد، گفت: قاطعانه باید بگویم که خیلی بعید به نظر می‌رسد که موکل من بخواهد سر سوزنی از حق خود و خانواده‌اش کوتاه بیاید، حتی اگر همه شکات رضایت دهند وی از حق خود نمی‌گذرد.

موکل من حاضر به رضایت نیست و تا آخر می‌ایستد

خبرنگاری پرسید آیا متهمین برای گرفتن رضایت از موکل شما کاری کرده‌اند، طاهری گفت: من شاهد چیزی نبودم، شاید تلاش کرده باشند اما من در جریان نیستم،‌ البته بعید به نظر می‌رسد چرا که به خوبی می‌دانند، موکل من حاضر به رضایت نیست.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا امروز در دادگاه تنشی بین مرتضوی و قاضی ایجاد شده یا خیر، گفت: نه، من نمی‌دانم این مسائل از کجا مطرح شده اما هر چه هست، مربوط به درون دادگاه است، چرا که گاهی ممکن است قاضی به شکات، وکلا‌ و یا متهمان به دلیل طرح مسائل خارج از کیفرخواست تذکراتی بدهد.

وی در ادامه افزود: مرتضوی خود را بی‌گناه می‌داند و به همین دلیل از خود دفاع می‌کند؛ اما ما هم به لوایح دفاعیه ایشان پاسخ خواهیم داد، ولی سرانجام تصمیم با قاضی دادگاه است تا عدالت را برقرار کند.

طاهری تصریح کرد: مرتضوی از ابتدای جلسه امروز 48 ساعت برای دفاع وقت خواسته و دادگاه این فرصت را به او داده البته در جلسه امروز مرتضوی پنج ساعت صحبت کرده است.

کامرانی: از تصمیم جوادی‌فر برای اعلام رضایت بی‌خبر بودم

پدر مرحوم محمد کامرانی با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این ‌که آیا شما نسبت به رضایت جوادی‌فر اعتراضی نکردید، گفت: این حق ایشان است و خودش باید نسبت به حق خود تصمیم بگیرد. من نمی‌توانم در خصوص مسائل شخصی افراد اظهار نظر کنم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا احتمال می‌دهید جوادی‌فر را ترسانده باشند، گفت: نه، بعید می‌دانم، دلیلی ندارد و در هر صورت وی حق انتخاب داشته است.

کامرانی در ادامه تأکید کرد: اگر جوادی‌فر رضایت نمی‌داد و همراه ما بود، خیلی بهتر می‌شد. من اصلا از قبل اطلاعی از تصمیم ایشان نداشتم و وی هم رضایتش را در جلسه امروز اعلام کرد.

مرتضوی هنوز ابراز پشیمانی نکرده است

کامرانی درباره نشست امروز گفت: دفاعیات مرتضوی هنوز تمام نشده و بیشترین مبحث امروز پیرامون بحث معاونت در قتل و اظهارات جلسه قبل روح‌الامینی بوده است. متأسفانه، مرتضوی همچون گذشته، موضوعات رخ داده در کهریزک را نفی می‌کند و تاکنون اظهار پشیمانی نکرده است.

وی درباره علت تمدید جلسات دادگاه گفت: با اصرار زیاد مرتضوی قرار شد دادگاه در جلسه بعدی برگزار شود و متهمان دفاعیات آخر را انجام دهند.

کامرانی افزود: روح‌الامینی به دلیل سفر در جلسه امروز دادگاه حضور نداشت و حداد هم به مانند همیشه وکیل خود را به دادگاه فرستاده بود.

وی درباره شهودی که روح‌الامینی معرفی کرده بود، گفت: شهود بر اساس مصلحت دادگاه احضار می‌شوند و این موضوع ربطی به خواسته من و ایشان ندارد و تاکنون هر شاهدی هم که به دادگاه احضار شده به رأی و خواسته دادگاه بوده است.

وی در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا امروز تنشی میان قاضی مدیرخراسانی و مرتضوی به وجود آمد، گفت: نه، در داگاه هیچ تنشی بین مرتضوی و قاضی نبود.

کمالی: دادگاه با مرتضوی مراعات می‌کند

سید حسن کمالی، وکیل خانواده مرحوم محمد کامرانی به خبرنگاران گفت: جلسه بعد در حالی به روز چهارشنبه موکول شده که ظاهرا آخرین دفاع مرتضوی هنوز پایان نیافته است.

وی افزود: دادگاه به دلیل آن که در آینده فرصت طرح گلایه از طرف متهمان نباشد، وقت زیادی در اختیار ایشان می‌گذارد و البته آقای مرتضوی هم هربار با شرح و تفصیل بسیاری سخن گفته و بسیاری از مباحث را بارها و بارها در سخنانش تکرار می‌کند.

کمالی در پاسخ به پرسشی که آیا متهمان به دنبال اطاله دادرسی هستند‌، گفت: البته متهمان حق دارند که در برابر اتهامات از خودشان دفاع کنند؛ اما تکرار برخی سخنان و بیان مسائلی که نقشی در پرونده ندارد، زمان دادگاه را طولانی کرده و البته تذکرات پیاپی رئیس دادگاه را به دنبال داشته است.

در ادامه خبرنگاری از وی پرسید، چرا مرتضوی در جلسات ابتدایی خواستار سرعت گرفتن روند رسیدگی به پرونده و حتی برگزاری جلسات در دو نوبت صبح و عصر شده بود اما امروز همان فرد خواستار تعویق جلسه شده و عملا مانع برگزاری نشست عصر می‌شود‌ و کمالی پاسخ داد: ایشان معتقد است که آن اظهار نظر را درباره شاکیان پرونده مطرح کرده است نه متهمان!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۲
دوست دارم دیر بیایم! این آقا با همین بی مسولیتی با بازداشت شدگان رفتار کردند . همه متهمین مگر آزادند که هر وقت خواستند به دادگاه بیایند ؟؟ یا در مورد این آقایون اینگونه رفتار میشه ؟؟؟
دوست دارم دیربیایم(و قانون را زیر پا بگذارم وناعادلانه قضاوت کنم) هرچه من دوست دارم قانون است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان