بازدید 2277

احمدزاده:مصرف یارانه‌ باید هدفمند شود

کد خبر: ۳۱۹۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۰ 15 May 2013
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه یارانه نقدی باید به طور هدفمند مصرف شود، گفت: به دنبال افزایش معافیت مالیاتی به منظور ورود سرمایه‌گذاران به اقتصاد هستم.

روح‌الله احمدزاده کرمانی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به برنامه‌های اقتصادی خود پس ار انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور آینده و همچنین اجرای اقتصاد مقاومتی که از منویات مقام معظم رهبری است، گفت: منظور مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتی طرح ریاضت اقتصادی که امروز در اروپا اجرا می‌شود، نیست.

وی ادامه داد: برای اجرا در اقتصاد مقاومتی باید برنامه ویژه‌ای داشته باشیم که اولین مورد در این زمینه اصلاح الگوی مصرف است.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از طریق اصلاح الگوی مصرف می‌توان مصرف را هدفمند کرد و به سمت کالاهای داخلی سوق داد که این امر می تواند منجر به افزایش عرضه کالاهای داخلی شود.

احمدزاده با اشاره به توجه ویژه به صنایع پایین‌دستی در رشته‌های مختلف اقتصادی گفت: به عنوان مثال هم اکنون تولید فولاد 20 میلیون تن و برق نیروگاه‌ها 65 هزار مگاوات و در سیمان نیز 70 میلیون تن تولید داریم که بخش زیادی از این‌ تولیدات به صورت خام صادر می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه که باید در اقتصاد مقاومتی رخ دهد، جریان ارزش افزوده است و این خام فروشی باید به سمت تولید کالاها با ارزش افزوده بیشتر پیش رود.

احمدزاده تصریح کرد: هر چه بتوانیم ارزش افزوده بیشتری تولید کنیم، هم مصرف در داخل سامان‌دهی می‌شود و هم می‌توانیم معیشت مردم را از لحاظ صادرات کالاهای تمام شده بهتر کنیم.

احمدزاده با اشاره به اینکه در  30 سال گذشته هیچ  دولتی نیامد  که برنامه مدونی در این باره ارائه کند، اظهار داشت: این امر موجب شد که وضعیت اقتصاد کشور به چنین حالتی درآید که هم اکنون وابسته به نفت و درآمدهای حاصل از خام‌فروشی باشیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی باید 4 استراتژی مهم داشت که این استراتژی‌ها عبارتند از معافیت مالیاتی، هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش مصرف، تخصیص منابع بانکی و بهبود وضعیت مصرف و تولید که با این چند استراتژی که در زیر به طور تفکیک به جزئیات آ‌ن می‌پردازیم، می‌توان گام‌های جدی در خصوص رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی برداشت.

احمدزاده گفت: در اولین قدم سعی می‌کنم به دنبال معافیت‌ مالیاتی بروم، زیرا این امر می‌تواند مشوق مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت باشد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هم اکنون بورس کالا نتوانسته جایگاه خود را در اقتصاد به درستی بیابد و از این رو باید بورس کالا سامان‌دهی شود، تا بتوانیم تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را به طور مستقیم به هم وصل کنیم که از نظر مصرف نیز در شرایط ایده‌ عالی قرار بگیریم و با این کار دلال‌بازی و سفته‌بازی کنار خواهد رفت.

این نامزد ریاست جمهوری گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم در این زمینه تخصیص منابع بانکی است به طرح‌های ایجادی، توسعه‌ای و نوسازی که با این کار می‌توان شرایط اقتصادی و طرح‌های عمرانی را بهبود بخشید.

احمدزاده کرمانی اظهار داشت: یکی از پیشنهادهای من این است که بتوانیم 60 درصد از منابع بانکی را به اقتصاد تزریق کنیم و خطوط بالقوه اقتصاد را که به عنوان ظرفیت خالی محسوب می‌شود، را به فعل تبدیل کنیم.

وی افزود: با این روش می‌توان شرایط اقتصادی کشور را نیز بهبود بخشید و حتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ورود به اقتصاد داخلی رغبت پیدا می‌کنند.

احمدزاده تصریح کرد: هم اکنون 460 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش در داخل کشور است که این رقم یک بمب خاموش است، به طوری که در سالیان اخیر شاهد هستیم، این سرمایه در گردش به هر قسمت از اقتصاد ورود پیدا کرده، موجب آشفتگی و نابسامانی در آن قسمت شده است که نمونه‌های بارز آن در بازار ارز، سکه و مسکن یافت می‌شود.

وی ادامه داد: برای آنکه شرایط اقتصادی از این وضعیت خارج کنیم این سرمایه در گردش باید از بازارهای غیر متشکل به سمت بازارهای متشکل مانند بورس، اوراق مشارکت و لیزینگ‌ بانک‌ها حرکت کند.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به پرداخت یارانه‌های از سوی دولت گفت: هم اکنون دولت اقدام به هدفمند کردن قیمت‌های انرژی کرده است و این یارانه‌ای را که قبلا خودش پرداخت می‌کرد، در اختیار مردم قرار داده و این پول موجب شده است که سرمایه در گردش هر ماه به میزان 3 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

وی ادامه داد: متأسفانه دولت هیچ برنامه‌ای برای مصرف هدفمند این یارانه ارائه نکرده است که من فکر می‌کنم این یارانه باید در دو کالای اساسی و ضروری مورد استفاده قرار گیرد، زیرا می‌تواند موجب حرکت چرخ‌های اقتصاد داخلی شود.

احمدزاده اظهار داشت: صرف پول دادن به مردم خوب نیست و باید این پول را هدفمند خرج کرد در غیر این صورت می‌تواند موجب نابسامانی در بخش‌های مختلف اقتصاد شود.

وی با اشاره به جدا کردن بودجه از درآمدهای نفتی گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید درآمد نفت از بودجه جاری کشور خارج شود و از طرفی 10 درصد به عنوان درآمد مالیاتی در بودجه دیده شود که به نظر من هم اکنون شرایط بودجه کشور به گونه‌ای است که وابستگی بودجه به نفت هم اکنون بیش از هر موقع دیگری است.

وی ادامه داد: برای آنکه بتوانیم بودجه را از نفت خارج کنیم باید به دنبال درآمدهای جایگزین باشیم که به نظر من درآمد مالیاتی جایگزین مناسبی برای این درآمد کلان نیست و من حتی به دنبال معافیت‌های مالیاتی بیشتر هستم.

احمدزاده تصریح کرد: مهمترین اتفاق که برای جدا کردن درآمدهای نفتی از بودجه توجه به حوزه پایین‌دستی است به طوری که به عنوان مثال در صنعت پتروشیمی و با ایجاد یک زنجیره ارزش کامل و صادرات آن می‌توان هم از خام‌فروشی جلوگیری کرد و هم اینکه درآمد نفت را از بودجه در میان مدت جدا کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین فعالیت‌هایی که دولت باید در مسئله اقتصادی انجام دهد و من به طور جد به دنبال آن هستم ایجاد هلدینگ صادرات و واردات کالا است، به طوری که این هلدینگ می‌تواند از طریق پذیره‌نویسی سهام و با کمترین درآمدهای موجود که در اختیار مردم است ایجاد شود و به کار صادرات و واردات بپردازد که از این طریق دست بسیاری از مفسدان اقتصادی نیز کوتاه خواهد شد.

وی گفت: برای جدا کردن بودجه از نفت باید به جای شتاب با آرامش حرکت کرد، زیرا این آرامش و برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند ما را به نتیجه دلخواه برساند.

احمدزاده با اشاره به ظرفیت‌های خالی موجود در بخش‌های اقتصادی مانند معدن و کشاورزی گفت: هم اکنون از صد در صد معادنی که در ایران وجود دارد 10 درصد فعال هستند و 90 درصد از این ظرفیت خالی است، زیرا بخش خصوصی هیچ انگیزه‌ای برای اکتشاف و تولید از این معادن ندارد.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز هم اکنون تنها از  60 درصد از ظرفیت موجود استفاده می‌شود که به طور کلی 18.5 میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت(قابل کشت) هستند که بر این اساس باید برنامه مدونی داشته باشیم تا بتوانیم از امکانات موجود خود در اقتصاد بیشتر استفاده کنیم، به جای آنکه به سمت استفاده از رشته‌های اقتصادی برویم که مانند خودروسازی، در آن هیچ مزیتی نداریم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر