بازدید 3223
عصرانه انتخاباتی پنج‌شنبه نوزدهم اردیبهشت

حداد عادل از رد صلاحیت چه کسی نگران است؟

امروز پنج‌شنبه هر چند با اعلام نامزد ائتلاف 2+3 در حال سپری شدن است ولی نوع واکنش نسبت داده شده به دو تن از نامزدهای این ائتلاف و اطرافیان آنها شاید دلیلی بر سست بودن معنای ائتلاف‌های مقطعی و انتخاباتی باشد
کد خبر: ۳۱۸۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۱ 09 May 2013

سومین روز از مهلت ثبت نام نامزدهای ریاست‌جمهوری در حالی تمام شد که آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در اصفهان اظهار داشته است که رئیس جمهور منتخب نباید هوس مذاکره با دشمن را در سر داشته باشد. وی توضیح داده است که «مردم در انتخابات ریاست جمهوری دقت کنند فردی را برگزینند که علاوه بر مدیریت و صلاحیت کافی از تشر و اخم دشمنان نهراسد و هوس مذاکره با دشمنان را در سر نداشته باشد.»

در روز سوم 99 نفر ثبت‌نام کردند و بر این اساس تعداد کامل ثبت‌نام کنندگان طی سه روز به 243 نفر رسید. تا کنون چهره‌های مطرحی همچون کامران باقری لنکرانی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، مصطفی کواکبیان، صادق واعظ‌زاده، حسن سبحانی‌، محمدباقر ‌خرازی،‌ محمد سعیدی‌کیا، روح‌الله احمدزاده کرمانی، حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحیان، در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند.

محسن رضایی نامزد مستقل انتخابات که قرار است فردا با حضور در وزارت کشور ثبت نام خود را انجام دهد، امروز نیز به بیان دیدگاه‌های خود در مورد آبنده کشور پرداخته است. از جمله این که با احترام به تمام ائتلاف‌ها، اما به ائتلاف 77+1 میلیونی ملت ایران وابسته هستم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مسائل اقتصادی کشور نیز گفته: در دولت من میزان یارانه به 110 هزار تومان افزایش خواهد یافت و تعهدات دولت قبلی را هم حفظ می‌کنیم. گرانی‌ها مثل یک اژدهای 5 سر است که با تصمیم‌های مقطعی از سوی دولت شاید یک سر آن از بین برود. مسئله رفع پدیده گرانی در کشور باید از تهران آغاز شود، و برخلاف گرانی مسئله بیکاری و اشتغال‌زایی را از استانها پیگیری خواهیم کرد.

وی در جایی دیگر با تاکید بر اینکه به بالا بردن تعرفه‌های واردات خودرو قائل نیستم افزوده: ایجاد دیوار تعرفه بالا برای واردات خودرو سودی نداشته و لازم است تا به سمت رقابت پذیری خودروهای داخلی برویم.

در همین حال برنامه اعضای ائتلاف 2+1 نیز برای ثبت نام اعلام شده است. بر این اساس علی‌اکبر ولایتی صبح روز جمعه، غلامعلی حدادعادل عصر جمعه و محمدباقر قالیباف صبح شنبه به ستاد انتخابات کشور مراجعه و داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم می‌شوند.

جالب بخشی از سخنان حداد عادل در مورد آینده این ائتلاف است که گفته فعلا ثبت نام می‌کنیم و بعد از اعلام نظر شورای نگهبان تا زمان رای‌گیری، یک نفر از ائتلاف معرفی می‌شود و دو نفر کنار می‌روند. هر چند سخن وی چندان صریح نیست ولی علائمی از نگرانی وی از رد صلاحیت اعضای این ائتلاف در این جمله دیده می‌شود. قالیباف دیگر عضو این ائتلاف در اصفهان گفته است: ائتلاف سه‌گانه تنها یک خروجی دارد. من به تعهدی که دادم پایبندم و اگر کس دیگری از ائتلاف بیاید به نفع وی کنار می‌روم.

هر چند ائتلاف 2+1 سرنوشت خود را به روزهای آینده موکول کرده است ولی، ائتلاف 2+3، امروز یک گام به جلو برداشت و نام محمدحسن ابوترابی به عنوان نامزد نهایی این ائتلاف از سوی موسی‌پور دبیر آن اعلام شد. وی در این مورد گفته است: انتخاب ابوترابی‌فرد با رأی اکثریت اعضا صورت گرفت و فقط متکی بنا به ملاحظاتی که به خودشان مربوط است نتایج جلسه تصمیم‌گیری را قبول ندارد.

هر چند تاکید متکی بر باقی ماندن در صحنه که در مازندران اعلام شده است تائیدی بر زیر بار نظر اکثریت نرفتن وی است زیرا وی معتقد است که ائتلاف اصولگرایان باید پنج نفره باشد و‌ بر اساس نظرسنجی به عنوان نفر اول ائتلاف پنجگانه حضور داشته و ثبت‌نام خواهد کرد ولی نشانه دیگری نیز از تن ندادن به رای اعلام شده امروز وجود دارد زیرا از امیر مقدم دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و روابط عمومی ستاد محمدرضا باهنر با بیان این که باهنر در نظرسنجی‌ها در بین مابقی اعضا رتبه اول را داشت گفته که فرآیند انتخاب گزینه این ائتلاف خارج از توافقات از پیش تعیین شده بوده است.

در همین حال حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز در خصوص انتخاب ابوترابی‌فرد به عنوان گزینه نهایی ائتلاف 5گانه اظهار داشته: انتخاب ابوترابی‌فرد، انتخاب ائتلاف 5گانه است و هنوز به اطلاع جامعتین نرسیده است. همچنین حجت‌السلام احمد سالک دیگر عضو جامعه روحاینت مبارز نیز گفته: جامعه روحانیت تا کنون اعلام نظر نکرده و ابوترابی‌‌فرد منتخب ائتلاف 5گانه است و ربطی به جامعه روحانیت ندارد.

پورمحمدی تنها عضو ائتلاف است که تاکنون خبر تبعیت وی از این تصمیم اعلام شده است وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شما برای ثبت‌نام به وزارت کشور می‌روید یا خیر؟ گفته: من تابع نظر جمع هستم. پورمحمدی در واکنش به اخباری مبنی بر انتخاب ابوترابی به عنوان کاندیدای نهایی این ائتلاف، این انتخاب را مبارک دانست.

در سوی دیگر طیف اصولگرایان، سلیمانی رئیس ستاد انتخابات کامران باقری لنکرانی از رونمایی برنامه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وی برای دولت یازدهم در یک‌شنبه آینده خبر داده است. لنکرانی نیز در لرستان گفته است به ائتلاف اعتقادی ندارم ، مذاکره با آمریکا ‌معنا ندارد، طرح مکتب ایرانی را کار غلطی می‌دانم و جلیلی گفت نمی‌آید.

لنکرانی همچنین اظهار داشته که برای حل مشکل اقتصادی مردم سه برنامه در نظر گرفته شده است که یکی از آن برنامه‌ها تحول در نظام بانکی است. دومین برنامه از بین بردن زمینه‌های فساد و سومین برنامه حفظ ارزش پول ملی و بالا بردن آن خواهد بود

اردوگاه اصلاح‌طلبان هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برد زیرا در حالی که روحانی با اشاره به وجود بیش از سه میلیون و 500 هزار بیکار در کشور از مصائب 768 هزار نفر بیکاران فارغ التحصیل مقاطع مختلف آموزش عالی سخن گفته است، عارف دیگر نامزد اصلاح‌طلبان در جمع دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه، در پاسخ به این سوال که آیا خاتمی و هاشمی رفسنجانی کاندیدا خواهند شد یا خیر؟ گفته است: ساعت 17 و 59 دقیقه و 59 ثانیه روز شنبه هفته آینده مشخص خواهد شد که خاتمی و هاشمی ثبت نام خواهند کرد یا خیر؟ اگر خاتمی و یا هاشمی کاندیدا شوند من به هیچ وجه کاندیدا نخواهم شد.

عارف احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از اصلی ترین برنامه‌های کاری خوانده و گفته است توجه به توسعه گردشگری را در اولویت قرار خواهیم داد به گونه‌ای که 200 هزار شغل از یک میلیون شغل سالیانه را از محل توسعه گردشگری ایجاد خواهیم کرد.

نکته دیگر در سخنان عارف واکنش وی به سخنان قالیباف است. وی در پاسخ به این سوال که قالیباف در دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرده‌ در سال 78 از طرف دولت اصلاحات اجازه تیراندازی به کوی دانشگاه را داشته است، آیا این مطلب را قبول دارید یا خیر؟، گفته است: دستور تیراندازی دادن هرگز جز اختیارات دولت ها نبوده و نیست.




تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار