بازدید 51134
پنجمین دادگاه قضات تعلیق شده کهریزک؛

مرتضوی: نه تنها مرغ پخته، که سنگ هم خنده‌اش می‌گیرد!

علی اکبر حیدری فر، متهم ردیف دوم پرونده بار دیگر خود را در کانون توجهات قرار داد و با کمال تعجب سخنان دو روز پیش خود را منکر شد؛ او پیشتر گفته بود که اگر شهود از متهمان کهریزک باشند حق شهادت نخواهند داشت اما امروز این اظهار نظر عجیب را منکر شد. بعد از او نوبت مرتضوی بود که سخنان جنجالی پیش از عیدش را منکر شده و با تایید سخنان شاکی پرونده، گناه را گردن خبرنگاران انداخته و البته خواهش از دادگاه مطرح کند!
کد خبر: ۳۱۶۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱ 01 May 2013
پنجمین نشست محاکمه قضات تعلیق شده در ارتباط با جنایت بازداشتگاه کهریزک، صبح امروز به ریاست قاضی مدیرخراسانی، رئیس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری، در حالی آغاز به کار کرد که قرار بود آخرین متهم پرونده از خود دفاع کرده و استماع سخنان شاکیان و متهمان و وکلای ایشان به اتمام رسیده و دادگاه وارد مراحل دیگری از رسیدگی شود.

به گزارش «تابناک»، این نشست در حالی آغاز به کار کرد که در نشست های قبلی دادگاه، شاکیان پرونده و وکلای مدافع ایشان به طرح شکایت پرداخته و همچنین سعید مرتضوی و علی اکبر حیدری فر، متهمان ردیف اول و دوم پرونده دفاعیاتشان را ارائه کرده اند و در این نشست می‌بایست فرصت دفاع در اختیار قاضی حداد، سومین متهم پرونده قرار گیرد که در چهار نشست قبل از حضور در دادگاه امتناع ورزیده است.

بدین ترتیب دور از ذهن نخواهد بود که قاضی حداد امروز نیز غیبت کرده و تنها اظهارات وکیل وی به استماع حضار دادگاه غیر علنی برسد.

متهم ردیف دوم سخنانش را تکذیب کرد

علی‌اکبر حیدری فر، متهم ردیف دوم که سخنانش در نشست قبلی موجب ناخرسندی اولیای دم مرحوم محمد کامرانی شده بود پیش از ورود به دادگاه امروز در جمع خبرنگاران گفت: احتمال دارد دفاعیات من امروز هم ادامه داشته باشد، همچنین امروز نوبت حداد است که از خود دفاع کند ولی علی‌القاعده او در دادگاه حضور پیدا نمی‌کند و وکیل وی از او دفاع خواهد کرد.

او که پیش از نشست قبلی گفته بود «اگر شاهدان از متهمان کهریزک باشند، حق شهادت ندارند» و این موضوع با واکنش یکی از شاکیان مواجه شده بود، سخنان خود را اگر نگوییم پس گرفت، تا حدود زیادی تصحیح کرد و گفت: من چنین حرفی نزدم؛ من گفتم فرزند ایشان در اغتشاشات بوده و عکس او هم در سایتها منتشر شده اما هیچوقت نگفتم که شاهدان وی حق شهادت ندارند.

از جمله نکات قابل توجه دیگر نشست قبل که دو روز پیش (روز دوشنبه) برگزار شد، پاسخگو نبودن شاکیان و متهمان در انتهای دادگاه بود که به علت تذکر قاضی مدیر خراسانی، رئیس دادگاه رخ می داد.

با پایان نشست دادگاه، صالح نیکبخت، وکیل خانواده جوادی فر در جمع خبرنگاران حضور یافت و زمان دادگاه بعدی را صبح روز یکشنبه هفته آتی (15 اردیبهشت) اعلام کرد.


حیدری فر: اگر بخواهند، منبع تصاویر را در اختیارشان می‌گذارم

حاشیه ها:
*حیدری فر، متهم ردیف دوم پرونده که در نشست های قبل با خودروی سمند سفید و با همراهی یک محافظ-راننده در محل دادگاه حضور می یافت، این بار با یک پژو 206 سفید رنگ به دادگاه آمد و البته در بازگشت از دادگاه هم ترجیح داد که به جای نشستن در خودروی شیشه دودی مرتضوی، از خودروی خودش استفاده کند.
*مرتضوی که در نشست های قبل با خودرو و همراهان مسلحش تا پای پله های در پشتی دادگاه می‌رفت، این بار با ممانعت ماموران انتظامی دادگاه، مجبور شد برای رسیدن به خودرویش حدود چند صد متری پیاده روی کند!
حیدری فر که پیش از ورود به دادگاه سخنانش درباره صلاحیت نداشتن شهود شاکیان تکذیب کرده بود، در پایان دادگاه در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: در جلسه قبلی عکس هایی به دادگاه آوردم که تا ثابت کنم که فرزندان شاکیان در اغتشاشات حضور داشته اند و بی گناه دستگیر نشده بودند.

وی افزود: من این عکس‌ها را در دادگاه ارائه نکردم اما آنها را در اختیار برخی رسانه ها قرار دادم. در صورت درخواست دادگاه در جلسه آینده منبع عکس ها را به دادگاه ارائه می‌دهم تا کارشناسی شود که فتوشاپ هستند یا نه.

متهم ردیف دوم پرونده در حالی که توضیحی برای گره خوردن سرنوشت دستگیر شدگان با مرگ نداشت، روند دادگاه را رضایت بخش خواند و گفت: احتمالاً آخرین دفاعیات در جلسه روز یکشنبه ارائه می‌شود.

وکیل خانواده جوادی فر: جای انتشار عکس دادگاه است نه جای دیگر

ادعای متهم ردیف دوم درباره عکس ها در حالی بیان می‌شود که به عقیده محمد صالح نیکبخت، وکیل خانواده جواده مرحوم جوادی فر، این موضوع صحت ندارد.

این وکیل گفت: هیچ یک از عکس‌هایی که حیدری فر در مورد خانواده جوادی‌فر منتشر کرده صحت ندارد و تمام این موضوعات دروغ محض است.

وی افزود: جای انتشار این عکس‌ها در دادگاه است. مطرح کردن آن در جایی دیگر درست نیست و متأسفانه تاکنون هیچ یک از این عکس‌ها به دادگاه ارائه نشده است.

نیکبخت روند رسیدگی به پرونده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خواسته ما رعایت قانون و مجازات متهم است.

مرتضوی: شما خبرنگاران سخنان من را دیگرگون جلوه دادید!

سعید مرتضوی در جمع خبرنگاران گفت: خبرنگاران حرفهای ما را به طور کامل منتشر نمی‌کنند؛ برخی از حرفهای ما نیز تحریف شده و تقوای مطبوعاتی رعایت نمی‌شود و این‌گونه برخی خانواده ها از ما مکدر می‌شوند.

وی که تاکید خاصی به استفاده از ضمیر «ما» به جای «من» در سخنانش داشت، افزود: در خصوص حرفهایی که ما درباره مسئولیت پذیری آقای روح الامینی اشاره کردم خبر به درستی منتشر نشد و این باعث شد وی بگوید که مرغ پخته نیز به این حرف‌ها می‌خندد. واقعیت طوری است که نه تنها مرغ پخته، که سنگ نیز به این حرف‌ها می‌خندد. ما درباره مسئولیت پذیری صحبت کردیم و گفتیم اگر دادستان باید مسئولیت‌پذیر باشد، پدران هم باید به توصیه‌های مسئولان توجه می‌کردند؛ متأسفانه شما خیلی از مسائل را دگرگون جلوه دادید.

خبرنگاری از مرتضوی پرسید فایل صوتی سخنان شما درباره مسئولیت پذیری آقای روح امین وجود دارد، وی در پاسخ گفت: من منکر این فایل نیستم.


از روند دادگاه راضی نیستم

خبرنگاری درباره روند دادگاه پرسید، وی در پاسخ گفت: از روند دادگاه راضی نیستیم زیرا به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود. اتهامات ما را علنی همه جا چه داخل و چه خارج کشور در بوق کردند و این در حالی است که کوچک‌ترین تقصیری در این ماجرا نداریم.

وی ادامه داد: حتی یک برگ هم بر علیه ما وجود ندارد. اطلاعات سری و محرمانه‌ای هم در پرونده کهریزک وجود ندارد و از دادگاه می‌خواهیم، خواهش می کنیم اگر مقدور است، جلسه بعد را علنی برگزار کند.

اهمیت قضاوت مردم کمتر از رای دادگاه نیست

مرتضوی خاطرنشان کرد: هنوز برای پرونده رای صادر نشده و باید بعد از صدور رای استدلالهای دادگاه را مورد بررسی قرار داد و درباره رضایت از دادگاه صحبت کرد. دانستن حق مردم است و از دادگاه می‌خواهیم که جلسه بعد به صورت علنی برگزار شود تا مردم توضیحات ما و شاکیان را گوش کنند تا غیر از قضاوت دادگاه، مردم نیز قضاوت کنند. اهمیت قضاوت مردم چیزی کمتر از رای دادگاه نیست. ما در این پرونده دفاع کرده و لایحه خود را نیز منتشر کردیم. در حالی که دشمنان نظام از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند بهتر است دادگاه به صورت علنی برگزار شود.

اصلانی: حضور نیافتن موکلم در دادگاه امری طبیعی است

اصلانی، وکیل مدافع قاضی حداد، متهم ردیف سوم پرونده که امروز فرصت دفاع از وی فرا رسیده بود، درباره غیبت موکلش در تمامی نشست های سپری شده گفت: این موضوع چیز عجیبی نیست و اتفاق عجیبی رخ نداده است چراکه متهم می تواند در دادگاه حضور نیافته و فرصت دفاع از خودش را در اختیار وکیلش بگذارد.

وی در ادامه حضور افراد مطلع وشاهد را منوط به تشیص دادگاه دانست و گفت: این که متهمان و شاکیان خواستار حضور برخی افراد در دادگاه شده اند، ملاک عمل نیست بلکه دادگاه تشخیص خواهد داد که چه کسی به عنوان شاهد یا مطلع احضار شود یا ضرورتی برای این امر نیست.

خواستار حضور اقایان پورمحمدی، محسنی‌اژه‌ای و دری نجف‌آبادی شده ایم

عبدالحسین روح‌الامینی، از اولیای دم یکی از جان باختگان کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران گفت: افرادی که ما خواستار حضورشان در دادگاه شده ایم، وزرای سابق کشور و اطلاعات و دادستان سابق کشور (حجت الاسلام پورمحمدی، محسنی اژه‌ای و دری نجف آبادی) هستند اما اینکه آن‌ها بپذیرند بیایند یا دادگاه این موضوع را قبول کند برعهده ما نیست. حال چگونه است که ادعا می‌شود این افراد نمی‌توانند شهادت بدهند را باید از فردی سوال کرد که این ادعا را مطرح کرده است؛ شاید هم این افراد از متهمان کهریزک هستند که این ادعا درباره ایشان مطرح شده است!!

وی در خصوص این موضوع که یکی از متهمان ادعا دارد عکس فرزندش در اغتشاشات ثبت شده نیز گفت: این موضوع بی ارتباط با پرونده است و ما از آن بی اطلاع هستیم ولی به فرض پذیرفتن هم باید گفت که آیا این امر می‌تواند دلیلی برای کشتن او باشد؟!


از ابتدا چهار خواسته مطرح کردیم

روح الامین افزود: از ابتدا چهار خواسته داشتیم که همواره بیان کرده‌ایم و حتی در دیدار با مقام معظم رهبری نیز طرح کردیم؛ قبول مسئولیت، عذرخواهی، استعفا و برکناری متهمان که این اتفاق نیفتاد و کار به محاکمه رسید و اکنون هر حکمی که دادگاه بدهد ما قبول می‌کنیم.

روح الامینی ادامه داد: نمی‌خواهیم ذره‌ای ظلم به کسی شود و با کسی دشمنی هم نداریم. جزئیات دادگاه را از قوه قضاییه بپرسید، زیرا در زمینه اطلاع رسانی منع شده‌ایم.

از روند دادگاه راضی هستم و از جلسه امروز راضی‌تر

روح‌الامینی اظهار داشت: از روند رسیدگی به پرونده راضی هستم و از جلسه امروز راضی تر.

وی افزود: در برخی رسانه‌ها منتشر شد که من از مصاحبه منع شدم مگر کسی جرئت دارد من را از مصاحبه منع کند.

وی در خصوص عدم حضور حداد یکی دیگر از متهمان پرونده کهریزگ گفت: وی قانوناً می‌تواند در دادگاه حضور نداشته باشد و وکیلش از او دفاع کند.

روح‌الامینی در خصوص انتشار عکس‌هایی از جانب حیدری‌فر گفت: وی عکسی نشان نداده و فقط مدعی شده و حرفهایی در این زمینه به رسانه‌ها زده، خوشبختانه دادگاه امروز به صورت اساسی وارد بحث شد.

جلسات دادگاه تا آخر غیرعلنی است

رییس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران تاکید کرد: جلسات رسیدگی به پرونده قضات متهم در دادگاه کهریزک به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، قاضی سیامک مدیرخراسانی پس از پایان پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات کهریزک در واکنش به صحبت‌های سعید مرتضوی مبنی بر این‌که جلسات آینده دادگاه به طور علنی برگزار شود تا مردم بدانند چه گذشته است؟ گفت: جلسات رسیدگی به این پرونده تا آخر به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود.

وی از طرح جزییات بیشتر جلسه دادگاه خودداری کرد.

پایان پیام./
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی