بازدید 19334

بن کتاب ۵۰۰ هزار تومانی به دست اهالی فرهنگی می‌رسد؟

افزون بر این هم برای تأمین بخش اندکی از درآمدهای نمایشگاه و هم برای آنکه حضور شرکت کنندگان هدفمند شود و نمایشگاه به جای شکل‌گیری یک محل تفریحی شلوغ با آمارهای میلیونی، به نمایشگاهی با بازدیدکننده واقعی مبدل شود، از مراجعین به نمایشگاه کتب همچون برخی دیگر از نمایشگاه‌ها، ورودیه‌ای هرچند اندک دریافت شود.
کد خبر: ۳۱۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۴ 29 April 2013
واپسین روزهای باقی مانده به بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب در شرایطی گذری می‌شود که مسأله اساسی درباره قدرت خرید واقعی مردم در این دوره از نمایشگاه و لزوم حمایت متقابل از خریدار و فروشنده در بهترین فصل برای اهالی کتاب است؛ رویدادی که با توجه به افزایش هزینه‌های چاپ و قیمت پشت جلد کتب، انتظار می‌رود با عددی بیش از ادوار پیشین همراه باشد.

به گزارش «تابناک»، صنعت نشر کتب به استثنای کتب کمک آموزشی ‌به ویژه در یک سال اخیر، برگرفته از افزایش شدید بهای کاغذ با فشار شدیدی روبه‌رو شده که پیش از این به ابعاد آن پرداخته شد؛ اتفاقی که به افزایش باورنکردنی بهای کتب و کاهش جدی تیراژ در چاپ‌های تازه منجر شده و نهایتاً به دلیل کاهش درآمد‌ها، تعدیل نیرو توسط برخی ناشران را در پی داشته است.

این چرخه البته تنها به نشر خلاصه نخواهد شد و دیر یا زود، در صنعت چاپ نیز شاهد رکود خواهیم بود، چرا که با این وضع کاغذ و کنترل نه چندان جدی این کالای اساسی، حجم چاپ‌ها آنقدر کاسته می‌شود که بناچار تعدیل نیرو، مشمول حال چاپخانه‌داران و صحافان نیز شود و این صنایع نیز نیرو‌هایشان را با ظرفیت رسمی فعالیت‌هایشان به تناسبی منطقی خواهند رساند.

در واقع کاهش خرید کتاب، تنها در کتاب فروشی‌ها و نشر‌ها تأثیرگذار نیست و همه حوزه‌ها از قبل چنین فضایی متضرر ‌می‌شوند و البته مهمتر از همه این حوزه‌ها، مشتریان ثابت بازار کتاب بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد و بخشی از ایشان هزینه‌های ضروری‌تر را به خرید کتاب ترجیح خواهند داد. این دغدغه در دوره بیست و ششم نمایشگاه کتاب که از یازدهم اردیبهشت ماه آغاز شد، پررنگ‌تر خواهد بود.

پیش بینی‌ها از کاهش فروش «تعداد نسخه‌های کتاب» حکایت دارد؛ هرچند شاید با توجه به افزایش بهای کتب و تنها اعلام کل عدد فروش نمایشگاه، این رویداد چندان به چشم نیاید، کما اینکه نصف شدن شمار مخاطبان سینما به رغم کاهش اندک رقم کل فروش به دلیل افزایش شدید بهای بلیت سینما‌ها به چشم نمی‌آید و شاید مسئولان ترجیح دهند در ماه‌های پایانی دولت از کنارش بگذرند!


آیا در روزهای آینده شاهد تکرار چنین وضعیت خواهیم بود؟

با این حال، انتظار می‌رود این وضعیت با سکوت نگذرد و در بهار بازار کتاب، رویکردی خاص برای شرایط خاص این دوره در نظر گرفته شود؛ رویکردی که فروش عددی کتب غیرکمک آموزشی با رکوردی بی‌سابقه همراه شود و بخش عمده از پنج میلیون نفری که در چند سال اخیر با دست خالی یا حداکثر یک یا دو جلد کتاب، نمایشگاه را ترک کرده‌اند، این بار با دست پر و راضی از بسته فرهنگی که نصیبشان شده، راهی منزل شوند.

از این دید، انتظار می‌رود در روزهای باقی مانده و همچنین در ‌جشنواره، شاهد افزایش بن‌های توزیعی میان قشرهای فرهنگی تا رقم پانصدهزار تومان باشیم و ارقام چندده هزار تومانی که عملاً امکان خرید بیش از یک یا دو کتاب ارزشمند و دارای محتوای عمیق را میسر نمی‌کند، به اعدادی منطقی افزایش یابد تا این بن‌ها صرفاً جنبه تبلیغاتی نداشته باشد و رقم کلی بن‌های توزیع شده نیز در اقتصاد نشر تأثیرگذار باشد و به نوعی برای نخستین بار بسته‌های حمایتی به حوزه فرهنگ نیز تعلق گیرد؛ اتفاقی که در ‌اجرای قانون هدفمندی رخ نداده است.

همچنین انتظار می‌رود، در این دوره به ویژه در بخش داخلی، شاهد تساهل و تسامح در برخورد با ناشران باشیم و کتبی که در چند سال اخیر به بازار نشر راه یافته‌اند، دستخوش ممیزی ویژه نمایشگاه کتاب نشده و برخی کتب در طول برگزاری این رویداد از غرفه‌ها جمع‌آوری نشوند و البته در خصوص قرار دادن کتب یک دوره زمانی خاص و عدم اجازه عرضه کتب با چاپ قدیمی‌تر نیز سخت‌گیری نشود، چرا که به هر حال، برخی کتب دارای چاپ پیش از هشتاد نیز هنوز تجدید چاپ نشده‌اند و برخی برای خرید چنین کتاب‌هایی از ناشران راهی نمایشگاه می‌شوند که ناکام می‌مانند.

افزون بر این هم برای تأمین بخش اندکی از درآمدهای نمایشگاه و هم برای آن که حضور شرکت کنندگان هدفمند شود و نمایشگاه به جای شکل گیری یک محل تفریحی شلوغ با آمارهای میلیونی، به نمایشگاهی با بازدیدکننده واقعی مبدل شود، از مراجعین به نمایشگاه کتب همچون برخی دیگر از نمایشگاه‌ها، ورودیه‌ای هرچند اندک دریافت شود و صف‌های گروه‌هایی که نه به قصد خرید کتب که به قصد تفریح و گردش به نمایشگاه کتاب می‌آیند و در روزهای جمعه منجر به انفجار جمعیت نمایشگاه می‌شوند، از این طریق به حداقل ممکن کاهش یابد.

از دیگر ضعف‌های دوره‌های پیشین که انتظار می‌رود در این دوره شاهدش نباشیم، سرویس‌های جنبی نظیر پذیرایی و محل استراحت است که برقراری وسیع و دارای استاندارد چنین سرویس‌هایی ضروری است و دست‌کم در ادوار پیشین که به میزبانی مصلی به عنوان محلی غیراستاندارد برای نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شده، چنین حداقل‌هایی در نظر گرفته نشده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۳۰
دولت و از این سرویس ها به مردم؟!
همین که بتونیم روغن! بخریم دیگه پولی برا کتاب نمی مونه!!
تابناک لطفا با این تیترهای غلط انداز اینقدر با فرهنگیان بازی نکنید
من بيست سال است كه فرهنگي هستم وتا حالا يه قران هم بن نگرفتم اگه واقعا ميخان بن بدن بجاش سبد كالا بدن راضيترم چون از كتاب واجب تر شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
میخوان نه میخان
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
آخه داری غلط املایی میگیری الان شما اصن میخان درستره با اینکه تو مدرسه گفتن میخوان!چرا نباید اونطور که میخونیم بنویسیم.
کتاب هم بسیار گرون شده مثل همه چی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
20 ساله فرهنگی هستی میخوان رو میخان می نویسی بعد بن کتاب هم میخوای؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
چقد شما ملت ابوجهلی هستین!سر یه میخان یا میخوان اگه تا صبح بهتون وقت بدن می‌خواهین بحث و جدل کنین!
برادر من وقتی پیامک مینویسی دگ غلط املایی که در نمیارن که،در واقع داری محاوره ای صحبت میکنی و در این حالت میخوان رو میخان و صبح را صب تایپ میکنن
کی میخاین یاد بگیرین خدا داند
خیال باطل
کی گفته توی کتاب های کمک درسی تاثیر نداشته ؟
کتاب 8 هزارتومنی دبیرستان امسال شده 30 تومن ...!
والا خانواده هایی که بچه کنکوری دارن خیلی خرجاشون زیاده ...
واقعا اگه پول دارند به قشر دانشجو اختصاص بدن..سایت tibf دوروز بعد از ثبت نام بسته شد..آخه این انصاااااافه؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
اگه دادن همه ش مال شما این جماعت واز این کارا!!!!!
قربانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
من روز اول ثبت نام کردم الان دو روزه 3 تابانک رفتم که میگن بن تموم شده .اگه اعتبار بدن بازم میاریم .این حرف یعنی چی؟؟؟؟؟
خب یهو بگن نمیزارن دانشجوها و اهل مطالعه با قیمت پایین کتاب بخرن و خلاص!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
من خیلی راحت ثبت نام کردم چون منتظر بودم و دنبالش بودم
حقوق بهمن واسفند و عیدی سال 91و 113نفر را بدانند بن کتاب بیش کش
علیرضا راست میگه واقعا چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به فرض هم بخوان بدن؟
به چه شکل؟ من چندین سال دنبال این قضیه در دوران دانشجویی بودم که هیچ وقت موفق نشدم
الان هم که دانشجو نیستم چطور میتونم بن کتاب داشته باشم؟
پاسخ ها
نسرین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
بله بنده هم با نظر شما موافقم. من 6 سال تو بهترین دانشگاههای تهران درس خوندم اما دریغ از اینکه حتی بتونیم یه بن کتاب ببینیم که حداقل بدونیم چه شکلی آخه؟؟؟؟؟ تنها تعداد معدودی بن بین یک عده خاص! بدون اینکه سایرین بفهمند توزیع میشد.
وقت نمایشگاه خیلی بده، نمیرسم بیام تهران. اگه تو تابستون می بود که تعطیلی بیشتر بود و فشردگی کار کمتر بود خیلی بهتر میشد. الان بالاجبار از این نمایشگاه باز میمونم ! کلی هم خرج اومدن به تهران در میاد، به خاطر همین قید نمایشگاه رو زدم همون پول رو که تقریبا 40 تومن میشه رو میتونم بدم تو شهر خودمون چند تا کتاب بگیرم ، تخفیف هم نخواستیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
توی نمایشگاه حلوا خیرات نمیکنن برادر من همون بهتر ه توی شهر خودتون کتاب بگبرین
والله که ما هم اگه میریم چون تفریح دگه ای نداریم
اینجوری حداقل یه روزمون به گشت و گذار میگذره
برای اون قشر که تفریحی میان نمایشگاه خیالی نیست که مبلغی رو هم به عنوان ورودی بدن!اما برای من دانشجو که بخت یارم بوده و 25 هزارتومن دادم تا بن 50 هزار تومنی بگیرم که شاید بتونم باهاش 2 تا کتاب بخرم 500 تومن هم 500 تومنه!!!
من و هیچ کدام از همکلاسی های دانشگاهیم نتونستیم بن کتاب بخریم. من نمی دونم اخه این بن ها رو کی خریده. رفیقم می گفت پارسال تو نمایشگاه یارو داد میزده بن کتاب میفروخته. هر چند تا که بخوای.
تازه اونقدر قیمت کتاب ها زیاد شده که دانشجوها رو اوردن به خرید کتب دست دوم.
اصلا می خوام پیشنهاد بدم که هر ترم به دانشجوها یارانه کتاب تعلق بگیره که به امید اندکی تخفیف یا خرید بن مجبور نباشن از شهرها و شهرستان های دور به تهران بیان.
من هزینه رفت و برگشتم با یه وعده ناهار میشه دقیقا 25 تومن.
25-25=0
نخواستیم.
ما كتاب وفرهنگ ميخايم چكار
500 تومان یعنی5 میلیون ریال منظورشان هست؟
ایناحرفای صدمن یه غازه داداش کدوم بن ماکه چندساله بااین وعده ها الکی خوشیم
از 31 فروردین که تلاش کردم در سایت اینترنتی بن خرید ثبت نام کنم , ظرفیت ثبت نام تکمیل بوده و هیچ ثبت نامی انجام نشده , شاید مشکل اعتباری دارن؟سالهای قبل اینطور نبود
شما جیب مارو نزن بن نمیخوایم
من دانشجوی دکتری تخصصی هستم، بعد از ثبت نام تو سایت برای گرفتن بن کتاب به بانک صادرات مراجعه کردم گفتن تموم شده. آخه من موندم کی اومد و کی تموم شد و مگه به تعداد ثبت مامی ها بن نیست؟؟!!!
بچه ها من ۱ بن خرید کتاب نمایشگاه دارم... اما متاسفانه امسال فرصت رفتن ندارم ...مخصوص خرید کتابای سالن ناشران خارجی...کسی هست که بخواد؟؟؟...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل