بازدید 3921

کوچکترین کبد انسانی ساخته شد

کد خبر: ۳۱۵۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵ 24 April 2013
یک شرکت طراحی بافت انسانی در گامی رو به جلو برای به واقعیت پیوستن تولید کبدهای آزمایشگاهی، موفق به تولید کوچکترین کبد انسانی با استفاده از چاپگر سه بعدی حاوی سلول‌های زنده شد.

به گزارش ایسنا، کبدهای کوچک تولید شده توسط شرکت «Organovo» در سان‌دیگو تنها نیم میلی‌متر عمق و چهار میلی‌متر مساحت داشته، اما قادر است بیشتر عملکردهای یک کبد واقعی را اجرا کند.

برای ساخت این کبدها، یک چاپگر حدود 20 لایه از سلولهای کبدی و ستاره‌ای را که دو سلول اصلی کبد هستند، تولید می‌کند. همچنین سلولهایی از پوشش داخلی رگهای خونی نیز به این بافت اضافه می‌شود که در نهایت شبکه ظریفی از کانالهایی را برای تامین مواد مغذی و اکسیژن لازم در سلولهای کبد ایجاد کرده و بافت را تا پنج روز یا بیشتر زنده نگه می‌دارند.

این سلولها از بافت یدکی برداشته شده در عملهای جراحی و نمونه‌برداریها بدست آمده‌اند.

تاکنون کبدهای چاپی با یک یا دولایه ساخته می‌شدند که تنها برای دو روز دوام آورده و از طیف عملکردی مشابه میکرودیسک‌ها برخوردار نیستند.

ساختار و عملکرد واقعی این ریزکبدها، آنها را به پیش‌بینی‌کنندگان خوبی برای سمی بودن داروها و دیگر مواد تبدیل می‌کند. آنها قادر به تولید پروتئین کبدی آلبومین هستند که حجم خون را افزایش داده و هورمونها، نمک و دارو را به بدن پخش می‌کند.

این کبدها همچنین قادر به تولید کلسترول که چربی را در جریان خون حمل کرده و آنزیم‌های اصلی سم‌زدایی موسوم به سیتوکروم P450s که داروها را در کبد متابولیزه می‌کنند، هستند.

هدف نهایی شرکت Organovo تولید ساختارهای مناسب برای پیوند به انسان است که در حال حاضر با مشکل چاپ شبکه‌های انشعاب‌دار بزرگتر رگهای خونی برای اغذیه چنین اندامهایی روبرو است.

این ریزکبدها در نشست سالانه زیست‌شناسی تجربی در بوستون رونمایی شده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار