بازدید 19586

توقف فعالیت شرکت هواپیمایی ساها+تکمیلی

کد خبر: ۳۱۵۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶ 23 April 2013
شرکت هواپیمایی ساها که ایرلاین‌ 23 ساله ایران است و توسط نیروی هوایی ارتش تاسیس شده، به دلیل بالا‌بودن سن ناوگان از سوی سازمان هواپیمایی کشوری فعلا فعالیت آن متوقف شده است.

به گزارش ایسنا طبق آنچه در پورتال سازمان صنایع هوایی کشور عنوان شده این شرکت دارای چهار فروند هواپیماست که یک فروند آن پیش از این زمین‌گیر شده بود و سه فروند بویینگ 707 با میانگین سنی 36.8 سال دارد.

شرکت هواپیمایی ساها آخرین و تنها کاربر بویینگ ۷۰۷ به عنوان هواپیمای مسافربری در جهان است. بویینگ‌های ۷۰۷‌ هواپیمایی ساها در ابتدا هواپیماهای سوخت‌رسان به نیروی هوایی ارتش بودند که بعدا به مدل مسافربری تغییر کاربری داده‌اند و این هواپیماها از فرودگاه مهرآباد به مشهد، کیش، عسلویه و شیراز پرواز داشته‌اند.

در حالی از شرکت ساها به عنوان شرکت لغو امتیاز شده در بین شرکت‌های هواپیمایی ایرانی یاد می‌شود، هیچ کدام از مسئولان بخش هوایی کشور به‌طور رسمی حاضر به اعلام نام این شرکت نیستند.

در این باره کاپیتان حمیدرضا پهلوانی - رییس سازمان هواپیمایی کشوری - در گفت‌وگو با ایسنا ضمن خودداری از عنوان نام شرکتی که فعالیت آن متوقف شده است، گفت:‌ هواپیماهای یک شرکت هواپیمایی داخلی به علت فرسوده‌ بودن و بالا‌بودن سن ناوگان، زمین‌گیر شده است.

وی تاکید کرد: از آنجا که کار نگهداری و تعمیر هواپیماهای این شرکت به درستی و طبق استاندارد‌های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری انجام نشده است، سازمان هواپیمایی کشوری برای حفظ ایمنی مسافران این شرکت، تصمیم به توقف فعالیت‌های آن گرفته است.

پهلوانی افزود: از 20 فروردین‌ماه امسال شرکت هواپیمایی مذکور بلیت‌فروشی نکرده و تمام تدابیر لازم برای جلوگیری از سرگردانی مسافران این شرکت پیش‌بینی شده است زیرا قبل از 20 فروردین‌ماه توقف فعالیت‌های این ایرلاین به مسئولان آن اعلام و ابلاغ شده بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره‌ چگونگی حل این مساله گفت: شرکت هواپیمایی مذکور باید اسناد مورد نیاز سازمان هواپیمایی کشوری را به منظور ایمن‌بودن هواپیماها ارائه کند یا هواپیمای نو بخرد.

وی در پاسخ به اینکه این شرکت توان خرید مالی هواپیمای جدید را دارد؟ گفت: تنها راه از سرگیری فعالیت شرکت هواپیمایی مذکور، خرید هواپیمای جدید است. برای هزینه آن نیز خود شرکت باید فکر چاره باشد هرچند در این زمینه سازمان هواپیمایی کشور همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد.

پهلوانی خاطر نشان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری برای ادامه فعالیت ایرلاین مذکور و زمان خرید هواپیمای جدید هیچ محدودیتی از نظر زمان‌بندی قائل نیست زیرا این شرکت باید جوابگوی پرسنل خود باشد.

تکمیلی:

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ساها با بیان اینکه هواپیماهای فرسوده این ایرلاین نظیر بوئینگ‌های 707 ‌از رده خارج شده است، از جایگزینی 2 فروند بوئینگ MD و 2 فروند ایرباس600-300 بجای هواپیماهای از رده خارج شده تا نیمه خرداد امسال خبر داد.

والی اویسی در گفت‌وگو با فارس درباره توقف پروازهای شرکت هواپیمایی ساها، اظهار داشت: این شرکت هواپیمایی لغو امتیاز نشده است و اگر لغو امتیاز شده بود باید به صورت کتبی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به این ایرلاین اعلام می‌شد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ساها تصریح کرد: لغو امتیاز مشمول ایرلاینی می‌شود که تخلف کرده است در صورتی که ما تخلف نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بوئینگ‌های 707 این ایرلاین فعلاً کنار گذاشته‌ شده است، تصریح کرد: 2 فروند هواپیمای ایرباس 600ـ300 ایران شرکت هواپیمایی در حال اورهال است که به زودی وارد ناوگان هوایی کشور می‌شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ساها تصریح کرد: یکی از هواپیماهای این ایرلاین را خود به دلیل فرسوده بودن از رده خارج کرده‌ایم، اما 4 فروند هواپیمای بوئینگ MD و ایرباس 600ـ300 در حال اورهال هستند که به زودی وارد ناوگان ساها می‌شود.

اویسی با بیان اینکه از 20 فروردین تا اواسط خرداد، تقاضای سفرهای هوایی کمی کاهش می‌یابد افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا از این فرصت استفاده کنیم و هواپیماهای خود را اورهال کرده و هواپیماهای فرسوده را از ناوگان خارج کنیم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ساها گفت: همانطور که چهار فروند هواپیمای این ایرلاین زمین‌گیر شد، به زودی 2 فروند بوئینگ MD و 2 فروند ایرباس 600ـ300 که در حال تعمیر اساسی هستند، جایگزین این هواپیما‌ها می‌شود.

اویسی با بیان اینکه تعمیر اساسی هواپیما زمان‌بر است، توضیح داد: در اواسط خرداد که پیک سفرها آغاز می‌شود این شرکت‌ هواپیمایی آماده ارائه خدمات به مسافران است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ساها تصریح کرد: یک فروند بوئینگ 747 باری (کارگو) نیز در این ایرلاین فعال است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار