بازدید 35372

استیصال میلیون‌ها ایرانی برای حج واجب

در سال ۹۰ بالاترین هزینه حج، ۴.‌۶ میلیون تومان اعلام شد که در سال ۹۱ حداکثر رقم نهایی به شش میلیون تومان افزایش یافت و اینک بالاترین هزینه حج، به ۱۲.‌۵ میلیون تومان رسیده که رشدی بیش از ۱۰۰ درصد را پیش روی قرار می‌دهد. راهکار اصلی برای اینکه حج واجب در سال پیش رو و احتمالاً سال‌های آتی به حج اغنیا‌ مبدل نشود، طراحی و پرداخت تسهیلاتی با رعایت شرعیات به نام وام حج است. راهکار دیگر، آزادسازی خرید و فروش فیش حج است.
کد خبر: ۳۱۵۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۸ 22 April 2013
با اعلام مابه‌التفاوت ودیعه و هزینه نهایی حج تمتع در سال ۹۲، بسیاری از مردم کشورمان که نوبت تشرفشان به بیت‌الله الحرام رسیده و باید برای حضور در آیین حج، در کاروان‌ها ‌‌نام‌نویسی کنند، توان پرداخت مابه‌التفاوت معینه را ندارند و در دو راهی بازپس‌گیری ودیعه‌شان یا صبر کردن برای حضور در حج واجب در سال‌های آتی مانده‌اند؛ اما آیا برای گذشتن از چنین وضعیتی، نمی‌توان راهکار اندیشید؟

به گزارش «تابناک»، نزدیک دو میلیون ایرانی در صف حج تمتع یا به قول مرسوم حج واجب هستند و در واقع اگر امسال ‌نام‌نویسی کنید، احتمالاً هفده یا هجده ‌سال دیگر نوبتتان خواهد شد. به همین دلیل بخشی از ‌نام‌نویسی کنندگان هیچ‌ گاه سفر حج را نمی‌روند. این مسأله البته تا اندازه‌ای اجتناب ناپذیر است، چرا که ظرفیت حج ایران محدود است و تاکنون رایزنی‌ها برای افزایش این سهمیه نیز بی‌حاصل بوده است.

با این حال، تنها سهمیه در این تأخیر نقش آفرین نیست و پافشاری برخی از مردم برای حضور چندباره در حج واجب نیز در این که برخی هیچ‌ گاه رنگ سفر حج را نبینند، موثر است. در واقع در اوضاع کنونی، برخی متمولین حتی به یک بار حج واجب نیز رضایت نمی‌دهند و بار‌ها از راه ‌نام‌نویسی و خرید فیش آزاد، راهی سفر حج شده‌اند و عملاً امکان بهره از این عبادت را از تعدادی از حجاج گرفته‌اند.

با این حال در سال‌های اخیر یک چالش دیگر نیز پیش آمده و آن شکافی است که میان ودیعه پرداختی و رقم نهایی هزینه حجم تمتع ایجاد شده و بسیاری از مسافران سرزمین وحی که نوبتشان رسیده، توان پر کردن این شکاف را ندارند. در سال ۹۰ حداکثر هزینه حج ۴.‌۶ میلیون تومان اعلام شد و در سال ۹۱ ‌بالاترین رقم نهایی به شش میلیون تومان افزایش یافت و اینک بالاترین هزینه حج به ۱۲.‌۵ میلیون تومان رسیده که رشدی بیش از ۱۰۰ درصد را پیش روی قرار می‌دهد.

با این اوصاف، بسیاری از مؤمنینی که تا پیش از این با خرید فیش‌های یک میلیون تومانی و کمتر، ودیعه ‌نام‌نویسی را پرداخته کرده و اینک می‌بایست ما‌به‌التفاوت را پرداخت نمایند، دیگر در زمره مستطیعین قرار نمی‌گیرند و بخش چشمگیری از مردم توان پرداخت میلیون‌ها تومان را ندارند و طبیعتا اگر استطاعت مالی‌اش باشد، بر هر مسلمانی حج واجب است اما اگر چنین توانمندی مالی نباشد، این عبادت مهم بر ذمه مسلمان نیست.



این شرایط تورمی نیز عمدتاً متوجه رشد بهای ارز بوده و هزینه‌های این سفر در عربستان چندان افزایش نیافته ‌و بنابراین، نمی‌توان بر سازمان حج و اوقاف خرده گرفت که چرا چنین تورمی مشمول چنین کار مقدسی شده و بسیاری از مردم آرزومند که سال‌ها چشم انتظار چنین سفری بوده‌اند به همین سادگی امیدشان، ناامید شده است.

با این حال می‌توان از متولی حج این خواسته را داشت که برای این شرایط استثنایی و درماندگی که سراغ میلیون‌ها ایرانی آمده، استثنائاتی تا زمان تغییر وضعیت فعلی در نظر بگیرد و ‌نام‌نویسی کنندگان حج دوسویه متضرر نشده باشند و شکی نیست که می‌توان تدابیری اندیشید تا طبقه ضعیف همچنان امکان پای نهادن بر سنگ فرش خانه خدا را داشته باشند.

راهکار اصلی برای اینکه حج واجب در سال پیش رو و احتمالاً سال‌های آتی به حج اغنیا‌ مبدل نشود، طراحی و پرداخت تسهیلاتی با نام وام حج با رعایت شرعیات به شکلی که از نظر مراجع تقلید اشکال شرعی نداشته باشد، است که اشخاص مستطیع از زمان ‌نام‌نویسی، بخشی از هزینه‌های حج را همچون بیمه پرداخت نمایند و در زمان سفر به حج با توجه به ارزش افزوده این اقساط، مابه‌التفاوت ودیعه اولیه و پرداخت نهایی از قبل عدد حاصل آمده پرداخت شود.

همچنین می‌توان برای این گروه که امسال اعزام داشته و فرصت چنین طراحی را ندارند، وام‌های حج را عرضه کرده و مستطیعین پس از بازگشت از حج به مرور اقساط سفرشان را پرداخت نمایند. با این حال اگر «وام حج» به عنوان راهکار اصلی نتیجه بخش نبود و بخشی از مردم اساساً توان پرداخت این اقساط را نیز نداشتند، چه باید کرد؟

بنا بر قاعده‌ای که در سال‌های اخیر توسط متولی حج در کشور پیاده شده، حج قابل انتقال نیست و حجاج تنها می‌توانند امتیازشان را به اقوام درجه یکشان واگذار کنند تا بدین ترتیب جلوی سوداگری و دلالی فیش حج که روزگاری جزو پرسود‌ترین تجارت‌ها بود، گرفته شود و بنا بر ادعای مکرر مسئولان این سازمان، تبلیغات برای فیش آزاد و خارج از نوبت حج غیرقانونی بوده و چنین کاری تقریباً ناممکن است.

با این شرایط اشخاصی که توان پرداخت مابه التفاوت را ندارند، می‌توانند اصل و سود پولشان را مطابق با سود بانکی معمول دریافت نمایند که در واقع ارزش پولشان پس از سال‌ها بلوکه شدن به عنوان ودیعه حج، به یک چندم کاهش یافته است. به همین دلیل شاید بتوان برای مدتی ـ تا زمان بهبود وعیت قیمت‌های حج ـ واگذاری امتیاز حج را تنها برای گروه‌هایی که با مشکل پرداخت مابقی هزینه حج برخورد کرده‌اند، آزاد کرد.

بدین ترتیب صاحبان فیش‌های حج واجب که توان مالی لازم را ندارند، دست‌کم اصل پولی را که برای حج به عنوان ودیعه گذاشته‌اند مطابق با ارزش روز در اختیار خواهند داشت و در واقع هم حج و هم قدرت خرید سرمایه‌شان را از دست نمی‌دهند. اندکی تأمل در شرایط کنونی، یکی از دو راه را منطقی جلوه می‌دهد و به نظر می‌رسد، بی‌انصافی باشد که شخصی نه توان رفتن به حج را داشته باشد و نه اصل سرمایه‌اش با ارزش روز، در اختیارش قرار گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۴۳
انتشار یافته: ۱۰۸
آخه این چه برداشتیه شما دارید ! ؟ اصل بر حج مستطیع بودن حجاج هستش ! بعد شما میگید صاحبین فیش های حج که استطاعت ندارند !!!!!!!!!!! این از اون حرف ها بودا خوب مشرف نشوند دستور دینی داریم که حج بر کسانی واجب است که تمکن مالی دارن حالا اگر کسی هست که با این اوضاع و مبالغ مشرف بشه ما هم التماس دعا داریم اینکه مشکلی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
خوب حرف شما درست. ولی می دونید نا امید شدن وقتی چندین سال منتظرش بودی چه احساسی داره؟ این قدر هم ساده نیست.
موسوی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
آقای/ خانم مخترع هنگام ثبت نام استطاعت داشته با این وضعیت به وجود آمده مشکل پیدا کرده حالا دولت که این مشکل را به وجود آورده باید کمکش کنه
فاطمه
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
خوب راست میگه ارزش پول باید حفظ بشه چیکار کنه اونیکه نداره هم حج نره هم اصل پولش از بین بره تو دیگه کی هستی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
من هم همین نظر را دارم . اصل بر ( مستطیع بودن ) است و اگر کسی توان مالی ندارد یعنی ( مستطیع نیست ) . نمی فهمم دعوا سر چیه ؟
حج براغنیاء واجب می شود چه دلیلی دارد دولت به حج هم یارانه بدهد ؟
هرکس مستطیع است براو واجب است
با پول دولت کسی مستطیع نمی شود
پاسخ ها
رامین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
من به استطاعت مالی افراد کاری ندارم ولی اخه از این بندگان خدا یکبار تو سال84 هزینه سفر رو گرفتن و یک بار هم الان میگیرد به عبارتی باهاشون دولاپهنا حساب می کنند که کار درستی نیست.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
آن کسی که شوق رفتن به این سفر را دارد آنگاه چه می شود؟
هزاران جا صرفه حویی کرده که بتواند به حج واجب مشرف شود آنگاه با یک نوسان ارزی و خطای دولتی همه چیز خراب ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
پول دولت؟
فکر کنم کلاً اسلام شما با ما فرق می کنه! تا جایی که یادمون میاد حق مال مستطیعه و اصلا حج، حج اغنیاست. حالا چه یک میلیون چه صد میلیون، فقط کسی باید بره که می تونه نه اینکه دولت راه بیافته از واجبات کشور بزنه بریزه تو شکم مستحبات که آقایون چندبار چندبار برن حج!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
افرادی هستند که بیش ازشصت بارحج رفته اند(طی این سی وخرده ای سال)البته با پول ازجیب مردم ودراین دوران بدبختی که بسیاری بدلیل عدم امکان پرداخت پول دارو وتخت بیمارستان می میرنداین چه حجی است وآیا می دانید که بسیاری از جوانان آه دربساط ندارند وبه انحراف کشیده می شوندوناامیدی زن گرفتن وکارپیداکردن آنهارابه بحران روحی کشیده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
دوست عزيز بحث استطاعت نيست اين مسئله انحرافيست كه جنابعالي گول ميخوريد .مسئله سر گردنه را گرفتن و ملت را تلكه كردن است. بنده خدا در زمان خودش به قيمت دو هزار دلار ثبت نام كرده .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
برادر عزیز، با آنکه حج بر افراد مستطیع واجب می شود اما اگر کسی در یکی از سالهای قبل مستطیع بوده، و به حج نرفته است، این حج بر ذمه او بوده و موظف است آن را ادا کند. بنابر این وام برای این افراد مفید است مگر آنکه مراجع با توجه به وضعیت حاضر یعنی محدودیت اعزام حجاج، تورم و کاهش یکباره ارزش پول ملی فتوای جدیدی ارائه دهند. شایسته است در مورد همه مسائل، ساده انگارانه به قضاوت ننشینیم.
توی این وضع گرونی حج؟
حج ام کجا بود؟!!!
هر وقت دلار شده 1000 تومن میریم حج
به این وهبایها هم پول ندیم بهتره چون میدنش به وحشی ها تروریست سوری که بر علیه مردم سوریه و بشار بجنگند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
اگر استطاعت داشته باشی باید بری چه با دلار 1 ریالی و چه با دلار 1میلیاردی! عزیزم شما نیازی نیست در حج به فکر وهابیها باشی چون حضور ایرانی ها برای تنویر اذهان دیگر مسلمین نیاز است حتی اگر عده کمی باشند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
به همين خيال باش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
چرا منافع مالي آنرا براي دولت خودمان نميگويي
جالب است با اینکه نوبت انتظار سالها طول می کشد ، نرخ سود تعلق گرفته کوتاه مدت (6 درصد) بوده و هیچ کس هم پیگیر نیست که چرا حق مردم ضایع می شود !!!
پاسخ ها
مخترع
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
وای بر ما !!!! امید جان سود پول همون ربا هستش مگر میشه با پوله بهره ای رفت حج ؟!
جوادسکاکی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
جناب امید بانزولخواری به خانه خدامشرف نمیشوند نزولخورباشمشیر به جنگ خدامیرود آنهمه درکعبه!
تکرار
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
سود برای اینکار غلط بود و باعث هجوم سودجویان شده
جاسم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
سود پول (ربا) بر ای حج دیگه چه صیغه ای است؟ بیخود نیست که گفته اند یک دقیقه تفکر بهتر از صد سال عبادت است.
باید هم خرید و فروش فیش حج آزاد شود و هم برای کسانی که می خوان بیشتر از یکبار به حج تمتع برن سه تا پنج برابر نرخ مصوب سالانه هزینه دریافت شود. سهمیه حج تمتع را هم باید حذف کنن.
هيچ دليلى براى وام دادن حج وجود ندارد مبناى واقعى حج بر اساس استطاعت مالى - جانى و سلامتى - عقلى است ، حتى سوبسيد هم براى حج تمتع نبايد داد ، اين امرى است كه خداوند تعيين كرده و تا بحال هم هر كارى شده است ، سهميه بندى و امتيازات خاص اشكال شرعى دارد .
این چه راهیست که پیشنهاد می کنید ؟ یادمه مقاله نوشته بودید که یه عده میرن پول قرض می گیرن که بروند حج عمره و کلی مذمت کرده بودید حالا برای حج واجب می فرمایید دولت وام بده مردم بروند حج ؟ اگه کسی مستطیع نیست که اصلا این عمل براش فریضه یا به قول معروف واجب نیست . برای چی خودش را به آب و آتش بزنه ؟ به جای این راهکارها فرهنگ حج را برای مردم تبیین کنید تا بفهمند که حج واقعی چیست . اگر معنی حج را آنطور که مقصود خدای متعال بوده همه بفهمیم بعید می دونم کسی هوس حج رفتن حالا حالاها به سرش بزنه .
پاسخ ها
یاس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
وام برای حج درست نیست طبق نظر مراجع تقلید
سود گذاری برای سپرده های مردم این وضع را پیش آورد که هم بنفع دولت شد و هم به نفع سودجویانی که تا آنموقع میگفتند چرا پولمون را بزاریم بانک راکد بمونه
حالا این نتیجه سیاستهای غلط است
دختر ایران
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
خانواده بنده سال 86 عمره ثبت نام کردن.88 اسمشون افتاد.
خانواده ام ترس از اعمال بعدش که نتونن کامل ادا کنن.
سعی میکنن همش عقب بندازن؟!!!
انهاییکه فیش حج تمتع رو میخرن از اقوام درجه اولشون نمیخرن پس حالا هرکس فیش حج خودشو میفروشه سود میکنه ضرر نمیکنه
اصلا از تهش به حج نروند مگه چی می شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
داداش با vpn اومدی یا خارج تشریف داری؟! آخه مرد مومن مگه میشه حج رو تعطیل کرد؟ شما یغمبر جدیدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هموطن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
وقتيكه چيزي را نمي دوني حرف بيخودي نزن حج جز اعمال واجب هر مسلمان هست اگر مسلمان هستي و غير از بر توهرجي نيست
روزی که
دولت ودیعه را میگرفت ودیعه گذار مستطیع بود ایا تاوان عم کفایت دولت را در بی ارزش کردن ودیعه مردم را دولت بدهد یا ودیعه گذار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
حرفت منطیقی تر از منطق هست احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
حالا نیست و حج واجب هم برای مستطیع فی الحال است نه مستطیع سابق.
زمان ثبت نام هزینه 1 میلیون تومان بود . ما هزینه سفر رو نقدا پرداخت کردیم و در صف قرار گرفتیم .
حالا ارزش ریال کم شده مگه تقصیر ماست؟ چرا روزی که کل هزینه رو 7 6 سال پیش میگرفتند فکر تورم نمیکردند ؟ میلیارد ها تومان پولو این چند سال چکار کردند؟ کاش کاری از دستمون برمیومد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
نظرات قبلی را بخونین برادر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
کاری که از دستتون برمیاد اینه که برید پولاتونو پس بگیرید. خودکرده را تدبیر نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
عزیز من ! اگر شما ( دلتان ) میخواهد مشرف شوید، بحثی جداست . به لحاظ شرعی اگر توان پرداخت هزینه اش را در حال حاضر ( به دلایل ارضی و سماوی ) ندارید پس مستطیع نیستید .
جالبه
سال 90 هزینه بوده 4 میلیون
سال 84 که ثبت نام میکردن احتمالا بوده دو میلیون
این ودیعه ی ثبت نام رو حج و زیارت چه کرده؟ نمیخواین بگین که به نیازمندان وام قرض الحسنه میداده !
يكي از راههاي ساده كم كردن زمان طولاني فعلي است تا هزينه ها كاهش يابد
به دریا بنگرم دریا تو وینم..به صحرا بنگرم صحرا تو وینم...این چه حرفیه آقا جان...مشکل چیه.ماکه بسیاری از قوانینمون با رشدتکنولوژِی و با ارتقای علمی انسانها و تکامل ذهنی انسانها رشد نمیکنه ، خوب...گفته شده که هرکی تونست بره حج باید بره..بفرض هواپیما و کشتی ای وجودنداره ، اون بدبختی که توی آمریکا مسلمون بدنیا میاد ، باید از بدو تولد شنا کنه تا آخر عمرش بتونه به مکه برسه...کعبه توی دل ماست...ایمان ماست که کعبه رو میسازه...نتونستیم بریم،توانایی نداشتیم ، خداوند میبخشه.
یه مطلبی بابت راه حل طولانی نشدن زمان رسیدن به حج واجب ما چند سال ها به سازمان حجی ها پیشنهاد دادیم اما کسی گوش نکرد
حالا به تابناکی ها عرض میکنم:
بیایید بهمردم فهیم ایران فراخوان بزنیم که: هر کسی که یک بار به حج رفته بیاد پولش را پس بگیرد و اجازه دهد بقیه به حج بروند
چه چیزی در کشورمون ارزان شده که این هم دومیش بشه...ارزانی فاتحه اش خونده شده....ما فقیر فقرا هم باید عکس مکه رو ببینیم...
یعنی شما نمی دونی برای حج رفتن باید بدهکار نشوی
اگر وام بگیری که بدهکاری و با اصول حج رفتن منافات داره. بهتره همه از خیر این حج بگذرن تا هزینه ها منطقی بشه
تابناک اصل کلام رو شما گفتید
قربونت ناشناس تقصیر ما چیه که چندین سال پولمونو دادیم بانک حالا هم باید با ارز آزاد بریم حج ولی یک عده با ارز 1250 تومان ماشین های بنز و پورشه وارد میکنند؟
چرا در همه چیزها می خواهید تسهیلات بدهید، مسلمان هستید یا نه؟ اسلام بطور کاملا واضح گفته است که یکی از شرایط، حج بر کسانی واجب است که تمکن مالی دارن.
اگر 12.5 میلیون برای فردی یا خانواده ای مشکل است واجب نیست که برود ...
تابناك جون حج تمتع اتفاقا طبق موازين شرع فقط براي مستطيع ها يا پولدارها واجب است نه هركي كه هوس حاجي شدن داره اينم مثل واجبات ديگه تحت شرايطي بايد انجام بشه نه اينكه طرف با قرض وقوله پاشه بره كه اي كه بهش واجب نيست بعد اونيكه بهش واجبه بيست سال بمونه تو نوبت ما احكام دين رو وارونه فهميديم مطمئنا خدا هيچ تكليفي را به عنوان حج تمتع با قرض وقوله از ما نمي خاد حضرت رضا ع فرمود عبادت زياد نماز خواندن يا روزه گرفتن زياد نيست بلكه شناخت عمق دين است
پراید 8 تومن بود شده 17 تومن
چرا اون رانمی گی
حج رفتن را تحریم کنید
به پیر به پیغمبر هزینه این حج ها رو سعودی ها خرج خرید اسلحه از امریکا و تسلیح دشمنان شیعه میکنند. باید حج فعلا لغو بشه تا ان شا الله فرجی بشه
حج خوبه به شرطی که دختر همسایت بخاطر نداشتن جهیزیه به خواستگاراش جواب رد نده
تورا بخدا حج واجب بيش از يكبارش چه معني داره !
آيا بااين شرايط ازدحام متقاض بيش از يكبارش قبول ميشه؟
من الان توانايي دارم برم اولا ثبت نام نمي كنن دوما ثبت نام هم بكنن 30 سال ديگه نوبتم ميشه اونوقت افرادي هستند كه چند مرتبه تاحالا رفتند و بازهم ميرند!!!!!!!
لطفا هر سال به آقايون و مسئولان و مديران و سفراي عزيزتون بفرماييد از پول بيت المال به حج نروند و مال ملت را حيف و ميل نكنند!!!اونموقع مشگل قيمت گران حج هم حل مي شود!!
روزی که دولت اعلام کرد به سپرده های حج سود تعلق میگیرد باید به این فکر میکردند که این کار :
1 - باعث هجوم افرادی که علاقه به سود دارند جهت ثبت نام خواهدشد(به عبارتی از آب کره بگیرند)
2 - تأثیردر بالا رفتن تورم خواهدشد
3 - بازار سیاه ایجاد خواهد شد
4 - حج از حالت معنوی به حالت مادی تغییر حالت خواهد داد
آیا فکر نکردند که چرا در اسلام سود و نزول وربا و... حرام است؟
اگر این طرح سود دهی که در اصل تأمین خزانه از جیب مردم نبود
1 - نوبتها بیست ساله نمی شد کمااینکه تا قبل از طریح سه یا چهارسال بود
2 - کسانی که علاقه وقصد داشتند ثبت نام میکردند نه اینکه هرکسی که به دنبال سود جوئی از بازار سیاه و نهایتا بالارفتن تعداد ثبت نام شدگان
اگر این طرح نبود،کسی که ثبت نام میکرد بعد از سه سال که نوبتش میشد مقدارکمتری هزینه میکرد
حالا شخصی در سال 85 ثبت نام کرده چندین سال باید صبرکند که اگر عمری باقی بود قیمت نجومی پرداخت کرده و آنهم .........
خوانندگان عزیز مجسم فرمایند که این طرح هم متقاضیان را به واسطه سود، آلوده میکند ، ضرر مالی باید بدهند و لذت زیارت در پرده آلودگی افکارونارضایتی ،سود ،نزول پول و وامهای سودداروووو پنهان میگردد و چه مسائل دیگر.....
راه آن برداشتن این طرح و برگشتن به طرح قبلی بدون سود است چون افراد سودجوتحمل ماندن پول خود در بانک را ندارند و انصراف میدهند نتیجتا نوبتها جلو افتاده و از پرداختهای نجومی سالهای بعد جان بدر خواهند برد
یکی از تأثیرات حرام بودن سود که اسلام دستور فرموده این اتفاقی است که افتاده و رعایت نکرده اند
سلام اصلا حج عبادت اغنيا است.در سالهاي اخير وبويژه پس از جنگ آنقدر رفتن به حج را آسان كردند كه نه تنها ديگر آرزو نيست بلكه براي بعضيها محل سير وسياحت است ومثل تركيه ودبي شده.از شما بعيد است چنين اعتراضهايي
حج عمره 500هزار تومان بود ودلار هم 900 تومان حالا با یک محاسبه ساده دلار که سه برابر شده یعنی 2700تومان با نرخ دولتی عمره هم میشه 1500 هزار تومان ولی قیمت را تا 2900 هزار تومان اعلام کردند
یکی از بستگان ما امسال برای پنجمین بار به حج واجب میرود ودر جواب اعتراض بقیه میگوید اگر اشکالی داشت دولت مانع میشد .... این حق الناس است که افرادی حتی با تمکن مالی به دلیل ماندن در نوبت حج قبل از تشرف فوت میکنند ان وقت کسانی چندین مرتبه مشرف میشوند
وام حج چه معنی داره؟ اصل وجوب حج بر اینه که طرف به اندازه خودش داشته باشه و بتونه هزینه حج رو خودش تهیه کنه نه اینکه وام بگیره.
نامردها پول مردمو 10سال خابوندن الان 6 درصد میدن حالا میان وام ده ساله با صود 6 درصد بدن لین کجاش بانک اسلامیه
خداوند در آخرت به حساب این نامردها برسد البته اگر پارتی نداشته باشند
معشوق همینجاست....
اين هم بخشى از فرهنگ وارزش هاى خاص مذهب ماست كه مورد بى توجهى قرارگرفت.. بهتره ببينيم كشورى مثل مالزى ويا اندونزى چه الگو و برنامه اى دارند كه به هر حال هر شهروند مسلمونشون با توجهات وبرنامه ريزى هاى صحيح وارزشمند دولتهاشون موفق به زيارت بيت الله الحرام ميشن ::چه درقالب عمره وچه درقالب تمتع. از اين همه تغييرات در نرخ ارز وديگر حاشيه ها وسودهاى خنده دارى كه بانكهاى عامل به سپرده گذاران حج ميدن ،در اونجا خبرى نيست اما هر مسلمان بالاخره اميدوار هست بايارانه حجى كه دولت كه به اونها ميده به اين زيارت مقدس وشورانگيز نايل بشه.
خدا به مسؤلين امر كمك كنه تا به اين مساله به ديد ريالى ويا دلارى نگاه نكنند و دولت خودش رو موظف به ارايه خدمات وپشتيبانى بيشترى در اين زمينه بكنه،،،نه اين كه ورود بانكهاى عامل به قصد سود بردارى از اين قصه و اعلام نرخ هاى مابه التفاوت شوكه كننده فكر اين سفر عبادتى زيبا را از مشتاقان سلب كنه.
البته قضيه تحريم هاوتنگناهاى ارزى دليل هست ولى دليلى كافى نيست وحج به عنوان يك سفرمعنوى انسان ساز بايد خيلى خيلى مورد توجه مسؤلان باشد.ارايه راهكار شما تحت عنوان وام حج تمتع جالب نيست و براى اين كار برنامه ريزى دراز مدت واينده انديشى از بدو تولد هر ايرانى تحت عنوان حساب اتيه حج (((همانند كشورهايي كه اشاره شد))) لازم است چرا كه زيارت بيت الله الحرام حق هر مسلمان وبه ويژه هرمسلمان ايرانى است و متولى اصلى اين بحث دولت است وبس..
پیامکی دریافت کردم : با تهیه فیش حج به سرزمین وحی سفر کنید............
تماس گرفتم برای مادر فیش 92 حج تمتع 200000000 ریال ...... عجب بازاری بین دلالان و خدا جویان ...قبول باشد
واقعا متاسفم .هم برای خودم و هم برای آنانی که این وضع را پیش آورده اند .گناه آن مادر پیر چیست که با فروش سرمایه زندگیش در مهر 84 هزینه حج را واریز و منتظر می شود. غافل از اینکه با سیاستها و اقدامات خودسرانه سرمایه اش هر روز کاهش ارزش میابد و از آنطرف هزینه ها چند برابر میشود. ضمنا لازم است سازمان حج با کاهش نیروها نسبت به کاهش هزینه ها اقدام کند
عکس باحالی گذاشتید
با سلام
کسی که 8 سال پیش پولی که می شد با آن 10-8 سکه بهار آزادی بخرد را به حساب سازمان حج ریخته است و امروز قیمت معادل آن 11 تا 13 میلیون تومان است و8 سال این وجه مانده که سود آن باید حداقل بیش از 3 میلیون باشد ( با توجه به نرخ معمول سود بانکی) حالا باید دوباره 10 میلیون بدهد تا به مکه برود. با این محاسبات آرزوی حج جزء خیالات بیش از 90% مردم خواهد شد (حج آزاد هم نفری 30 میلیون که با ارز و ولیمه ومهمانی های آن به بیش از 40 میلیون تومان برای هرفردهزینه دارد) وتا مدتی دیگر فیش حج را که برخی سال های قبل با مبالغ مناسبی واگذار می کردند را به مبلغ پرداختی آنان هم ابتیاع نخواهد کرد. اگر به 25-20 سال قبل برگردید، قصد ترویج آیین ها بود و این پول ها را که نمی گرفتند هیچ ارز قابل توجهی را با کم ترین نرخ با وجود جنگ یا بازسازی های آن می دادند در حالی که حالا کربلا ومکه رفتن دارد تبدیل به رؤیا می شود.
سهمیه کشورها برای حج به خطر محدودیتهای زمان و مکان مناسک حج است و ربطی به دولت ندارد و استطاعت مالی هم یکی از شروط است حال اگر کسی الان مستطیع نیست چه اصراری بر حج رفتن دارد.
اینکه در زمینه اقتصادی دولت زیر سوال است کاملا صحیح، قدرت خرید مردم را نسبت به سال 83 به یک سوم کاهش داده و تضاد طبقاتی جامعه را زیادتر کرده تورم وگرانی .....اما در رابطه با مکه هیچ دلیلی ندارد که دولت کمک کند چون اصل در حج استطاعت مالی فرد است
بابا خودت ميدوني چي ميگي؟
از صدر اسلام حج براي اغنيا بوده و كسي كه توانايي مالي براي حج رو نداشته ، بر عهدش هم نبوده.
حاجی احرام دگر بند و ببین یار کجاست
کعبه سنگی ست نشانی که تو ره گم نکنی
در سال 85 سه عدد فیش برای خوانواده ام ثبت نام کرده ام به مبلغ 3 میلیون تومان آن زمان سکه در بازار 160000 تومان بود یعنی نزدیک به 19 عدد سکه می شد خرید که به پول امروز نزدیک 25 میلیون تومان می شود . مردم به دولت اعتماد کرده اند و پولشان را ودیعه گذاشتند امروزه دولت و سازمان حج وظیفه دارد این مابه التفاوت را باتوجه به ارزش برابری ارز و سکه در زمان ثبت نام جبران نماید این از بی کفایتی دولت است و خواهشمند یم که شما هم از این پیشنهادهای روشنفکرانه ندهید . مردمی که آن زمان ثبت نام کرده اند تمکن مالی داشتند و نیازی به صدقه و وام های مسخره و یارانه و غیره ندارند. والسلام
هزينه حج رو بدن به فقرا -بيماران نيازمند .فكر كنم ثوابش بيشتره.
باسلام، بهتراست پولی که حجاج محترم بعنوان ودیعه در بانکها ( ملت و ملی ) گذاشتند سود بیشتری ( بعنوان سپرده دراز مدت ) محاسبه گردد تا در زمان تشرف پول کمتر پرداخت نمایند فعلاً بانکها با این زمان چندین ساله انتظار سود 7% پرداخت می شود. آیا این عادلانه است؟پیشاپیش برای حجاج عزیز آرزوی حجکم مقبول و سیعکم مشکور دارم: انشاء الله
بسمه تعالی
وقتی تعداد نفرات برای مشرف شدن محدود است من نمی دانم چرا دست اندرکاران عدالت رو رعایت نمی کنند چرا یک نفر وقتی مشرف شده با این شرایط که دوباره مشرف بشه من تقاضا دارم چه در حج تمتع و چه در حج عمره هرکسی فقط حق یکبار مشرف شدن رو داشته باشه تا از تعداد متقاضی ها کاسته بشه
طوری صحبت می کنید که انگار غنی بودن گناه است. خوب خود قرآن فرموده که حج بر کسی که مستطیع باشد واجب است یعنی کسی که برای حج رفتن به عسر و حرج نیافتد حالا اگر به هر دلیلی هزینه حج زیاد شده است بدین معنی است که استطاعت از شخص برداشته شده است. البته یک نکته ظریف در اینجا وجود دارد و آن اینکه اگر فردی مستطیع شد از همان موقع بر او حج واجب می شود و بعداً اگر به فقر و فلاکت هم بیافتد حج از گردنش ساقط نمی شود اما حج رفتن با وام هم که اصلاً قابل قبول نیست مگر فراموش کرده اید که مقام معظم رهبری در این خصوص فتوا دادند و ثبت نام عمره با استفاده از وام بانکها را منع فرمودند
راهکار این است که بانک ملی که در سال 84 معادل 10 سکه ودیعه حج را گرفته است معادل 10 سکه برگرداند و سودش هم مال خودش
بهتر درخواست خیلی زیاد است این موضوع تعداد زیادی را غربال میکند
اولا که مستطیع تعریف داره.ثانیا بحث اصلی و مهم دیگر این است که مردم برای هزینه زندگیشون برنامه ریزی کردند.طرف گفته 6میلیون هزینه حج میذارم کنار بعد دو برابر که میشه همه چی میریزه بهم.همه که فقیر فقیر نیستند.مشکل فشار مالی هست.
حج واجب با قرض کفایت ار حج الاسلام نمی کند وفرد با قرض مستطیع نمی شود.
دفتر آیت الله سیستانی
چرا استیصال حج نمی رویم بعلت عدم استطاعت .گناه ان گردن مسولین ذیربط واگذاری انها به امام زمان{عج}
کل هزینه سفرحج را دولت آن زمان گرفته چرابایدمجددا 5/12میلیون بگیرید . خداوند به داد این ملت بدبخت برسد!!!
سلام
وقتی که من الان باید کل مبلغ حج رو بدم
ارزش پول میاد پایین چرا باید ما تاوانشو بدیم
برای حج عمره که 2 سال پیش ثبت نام کردیم سود 6 درصدی حساب میکند
دل خوش از آنيم که حج مي رويم
غافل از آنيم که کج مي رويم

کعبه به ديدار خدا مي رويم
او که همينجاست کجا مي رويم

حج به خدا جز به دل پاک نيست
شستن غم از دل غمناک نيست

دين که به تسبيح و سر و ريش نيست
هرکه علي گفت که درويش نيست

صبح به صبح در پي مکر و فريب
شب همه شب گريه و امن یجيب
کعبه به دیدار خدا میرویم . او که همینجاست کجا میرویم
اولا دلیل طولانی بودن انتظار:اعزام افراد به نام های مختلف وبدون نوبت درکاروانهاست ونه تنها پول ندادن ونوبت هم نبودن بلکه پول هم می گیرند. دوما دلیل گران بودن هم قطعاگران شدن دلارنیست چرا تورهای سیاحتی به آنتالیاو... اینقدر گران نشده
خدا در دل سودا زدگان است بجویید
مجویید زمین را و مپویید زمان را
منطقی ترین تصمیم گرفته شده در باره حج همین است درست نیست که با ارز مرجع که با هزاران مشقت در یک کشور تحریمی بدست می آید داد دست مردم برید سفر حج شرط اسلام استطاعت مالی نه استفاده از بیت المال
مثل این که فلسفه حج عوض شده ؟!!!!
پيشنهاد دوم با اول مغاير مي باشد با فروش فيض حج زمينه ساز رفتن اغنيائ به حج خوهيم شد هر چند پرداخت يارانه براي رفتن به حج بسيار كار ناصواب و اشتباه خواهد بود
چه حالي ميده اون حجي كه آدم با پول نزول بانكيبره . تو اين دوره زمانه همه چيز عوض شده .
حج واجب برای افراد مستطیع فقط یکباز واجبه لذا باید سامانه ای طراحی بشه که اجازه بده فقط یکبار به حج واجب رفت و بقیه افراد مستطیع بتونن سریعتر مشرف بشن و محدودیتی هم برای عمره گذاشت که مثلا هر فرد نتونه زودتر از هر 3-5 سال بره .اینطوری میشه تا حدی مدیریت کرد
شرط حج مستطیع بودن است و در غیر این صورت طبق حکم خدا و پیغمبر حج واجب نیست؟ حالا شما چی میگین این وسط
به نظر بنده حداقل كاري كه مشود انجام داد اين است كه مابه تفاوت را در دوقسط بگيرند 1قسط امسال قسط ديگر سال آينده البته با ضامن معتبر
7 الی 8 سال پیش از مردم پول برای ثبت نام می گرفتن نمی گفتن بعدا موقع رفتن باید کل زندگیت یعنی تمام مال و اموال رو بده به دولت بعد برو آیا این درست هست
آيا رفت و برگشت و اقامت يك ماهه يك نفر همراه با گروه زياد به كشورهاي اروپايي و آمريكايي و آسيايي به اندازه هزينه حج مي باشد؟

نه
از اونهايي كه رفته اند بپرسيد
در سالیان اخیر به این نتیجه رسیدم اوضاع همینی که هست، میخواین بخواین، نمیخواین نخواین!!
با سلام و احترام، دولت لازم نیست هیچکار بکند و فقط حق مردم را نخورد کافیست! 1میلیون تومن از سال 84 تا الان را دست کور بدهی بهت حداقل 7تا 8 میلیون سود میده یا اگه خودت اون موقع سکه یکی 100 تومن خریدی بودی الان 10 میلیون تومان پول داشتی که بری حج! پس دولت عزیز کمتر بخور! تا مردم به این فریضه دینیشون برشن
بریزد تو جیب وهابیون سعودی تا بیشتر علیه ایران وراجی کنند!!
از مدت زمان سفر كاسته شود هزينه ها كاهش يابد
یک عده ای حج ابراهیمی(ع) را با تفریح و سرگرمی و افتخاراتشان اشتباه گرفته اند، اگر استطاعت داشته اید و الان ندارید حرجی بر شما نیست، فیش را بفروشید و سفر مشهد مقدس بروید عمره هم که هست.
حج واجب لازمه اش استطاعت است و لزومی ندارد دولت از بودجه عمومی و بیت المال سوبسید بدهد یا حتی دلار ارزان قیمت بدهد.
پولی که زمان ثبت نام گرفته اند را به قیمت دلار همان روز باید با مردم حساب کنند. وام دادن نیز کار خوبی نیست. با احتساب پوا ودیعه با قیمت دلار همان روز مرم متضرر نشده و هرکس مستطیع بود می تواند به حج برود.
اجحاف بيشتر در اين خصوص را بانك ملي انجام مي دهد كه به سپرده 1 ميليون توماني بعد از حدود 7 سال تنها 7 درصد سود مي دهد در حاليكه حداقل طبق جداول خود بانك حداقل مي بايست 17 درصد سود بدهد.
حق الناس را رعايت نمي كنند.
بعضی از دوستان از استطاعت و یا عدم آن صحبت کرده اند . مشکل جای دیگری است. به چه دلیل و بر اساس چه منطقی دولت پولهای مردم را چندین سال نزد خود نگه می دارد و حالا که موعد حج رفتن شده به بهانه دلار صحبت از افزایش چندین برابری می کند. اگر انصاف هست اگر عدالتی هست حداقل مبنای ودیعه ها هم بر اساس دلار محاسبه شود یک میلیون تومانی که سال 84 نزد آقایان قرار گرفته چند دلار و یا چند سکه بهار آزادی می شد؟ این واقعا اجحاف در حق مردم است که هزینه کامل را به روز بگیرند و حالا از گران شدن دلار صحبت کنند!!!!؟؟؟؟
اما مستطیع هم باید اجازه بدهد دیگران که استطاعت دارند از این امکان استفاده کنند.
خوبه...همه چیزمان باید به هم بیات...من با وجود اینکه توانش را هم دارم، تصمیم گرفتم نروم حج و پولش را در راه تحصیل و معیشت بچه های یتیم بنیادکودک صرف کنم
کلا نمیخوان دست از سر مردم بردارن! توانا باید بره حج که تواناییش رو داشته باشه و بهش فشار نیاد. حالا شما پیشنهاد میدید که طرف بره حج بعدش هم دوبرابر از قدرت توانش ازش قسطی پول بگیریم این که میشه زور گیری.
اي قوم به حج رفته کجائيدکجائيد مشوق همينجاست بياييد بياييد مشوق تو همسايه ديوار به ديوار در وداي سرگشته شمادرچه هواييد آنها که به سردرطلب کعبه دويدن چون عاقبت الامربه مقصود رسيدن رفتنددرآن خانه ببيند خدا را بسياربجستند خدا رانديدند چون متکف خانه شدن از سر تکليف نگاه خطابي هم ازآن خانه شنيدند که اي خانه پرستان جه پرستيدگل سنگ آن خانه پرستيد که پاکان طلبيدن
اگر كسي در سال 84 مسطتيع و واجب الحج بوده است و هزينه پيش پرداخت حج را پرداخت كرده است . اما در حال حاضر اين مبلغ را نداشته باشد از لحاظ شرعي چه كاري بايد انجام بدهد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل